Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #41 Skrevet 11. januar 2005 Min erfaring med barn er at regntøyet ikke ALLTID er gjørmete på innsiden. Er det vått er det bare å henge det til tørk. Vel, mitt barns regntøy er 90% sikkert gjørmete på innsiden hvis han har brukt det i barnehagen. Spør meg ikke hvordan han får det til :-? (Kan legge til at han går i naturbhg, og han er derfor mye ute, og ofte i skogen)
Gjest Gjesta Skrevet 11. januar 2005 #42 Skrevet 11. januar 2005 Jeg må si at du er svært arrogant og fordomsfull Tex. Du mener altså at jeg er et ressurssvakt menneske som helst vil at barnet mitt skal være inne slik at hun ikke blir skitten? Nei, jeg aner ingenting om hva slags ressurser du sitter på, men jeg syns at du sutrer. Vær glad for at du har vaskemaskin. Og til deg Tex; ettersom du reagerer sånn på å kle på unger skitne klær må det da være fryktelig for deg å skulle kle av ungene når de er så møkkete? Hvorfor i all verden skulle det være så fryktelig? I dag har jeg kledd av nitten barn som var så fulle av søle og gjørme at de måtte skifte alt så langt inn som til magen. Og mens jeg gjør det fryder jeg meg over alt det barna forteller med store glade øyne at de har holdt på med mens vi var på tur i skogen idag. Men jeg vasker ikke klærne. Det er blandt annet det barn har foreldre til. Og det er ikke min jobb å sørge for at barna har rene klær. Det er mors og fars jobb.
Gjest MrsL Skrevet 11. januar 2005 #43 Skrevet 11. januar 2005 Jeg er enig med deg, Tex, i at det ikke er vår jobb å vaske klærne til barna. Men å spyle dem med en hageslange er ikke det samme som å vaske klærne...
Gjest Pjusk Skrevet 11. januar 2005 #44 Skrevet 11. januar 2005 Jeg tror ingen i denne diskusjonen har hevdet at a) de ikke vil at barna skal leke ute i søla eller B) barnehagen skal vaske klærne til barna... Mulig du synes jeg er ressurssvak Tex, selv føler jeg meg mer praktisk anlagt hvis jeg hadde spylt av ungene den verste søla isteden for å kle av dem hvis de alle 19 var sååå ille som du forteller.... Hvorfor poengterer du at du isteden fokuserer på at barna hadde hatt det morsomt ute? Gjør ikke vi det? Mine er skikkelig aktive gutter som er konstant skitne og sliter klær som bare det. Og jeg ønsker heller ikke at de skal være anderledes. Men jeg synes likevel ikke det er nødvendig å vaske regntøy i vaskemaskinen hver dag og ville synes det var unødvendig om jeg fikk vått regntøy i en pose med hjem hver dag. I barnehagen til småen henges tøy til tørk i tørkerommet. Halvskitne gummiklær blir spylt av i dusjen hjemme. Ved behov blir de vasket i maskina.
Gjest Primula Skrevet 11. januar 2005 #45 Skrevet 11. januar 2005 Til deg Tex; Jeg håper du kan forklare meg hvordan jeg virker sutrete i denne tråden? Dersom det er en generell oppfating at jeg er sutrete fordi jeg stiller et enkelt spørsmål vil jeg gjerne ha en forklaring på det. Ja, jeg er selvfølgelig kjempeglad for at jeg har vaskemaskin. Og ja, jeg synes det er kjedelig å vaske regnklær hver dag, i tillegg til den vanlige klesvasken en familie krever. Jeg har heller aldri sagt at jeg forventer at personalet i bhagen vasker regnklærne våre! Alle skjønner at det ikke er deres arbeidsoppgaver. Det jeg etterspør er om det er mulig at ansatte kanskje kan gidde å henge opp vått tøy, når de har plass og knagger til det, eller om det i det hele tatt er for mye å be om. Dersom tøyet hadde vært hengt opp hadde jeg sluppet sur lukt, og i tillegg kunne tatt beslutningen selv om tøyet var skittent nok til å vaskes.
Gjest gotthard Skrevet 11. januar 2005 #46 Skrevet 11. januar 2005 en fjær og fem høns osv. men...bare et lite men i dene nå noe opphetede diskusjonen. jeg har også spylt tøyet til ungene og hengt det opp i gangen , problemet er at ikke alle foreldre leser lapper og tru hva du vil men det er faktisk informasjon på mange av de:-) på de lappene står det at klær barna skal bruke ute ser vi helst at henger i ytergangen, vanlige klær henges i innerste gangen. problemet er da at når vi henger opp våte reindresser sammen med yterjakker blir alt bløtt og møkete , da blir det sure mødre og fedre som ikke kan forstå hvorfor vi ikke putter det i poser. putter vi det i poser dagen etter er de samme sure fordi det ligger i poser..... :-x noen foreldre blir sure over møkkete barn mens andre vil ha de utrolig møkkete,,hvordan gjøre alle tilfreds. til lilje: du viser jo her at du mener at personalet ikke har peiling på hva de driver med mener nå jeg:: Jeg har heller aldri sagt at jeg forventer at personalet i bhagen vasker regnklærne våre! Alle skjønner at det ikke er deres arbeidsoppgaver. Det jeg etterspør er om det er mulig at ansatte kanskje kan gidde å henge opp vått tøy, når de har plass og knagger til det, eller om det i det hele tatt er for mye å be om. Dersom tøyet hadde vært hengt opp hadde jeg sluppet sur lukt, og i tillegg kunne tatt beslutningen selv om tøyet var skittent nok til å vaskes.......... . . mulig jeg misforstår dette men det virker på meg som om de i barnehagen ikke har peiling i forhold til deg på hva som er møkkete eller ei. i min barnehage blir faktisk de fleste veldi blide om tøyet kommer i en pose så de slipper og grise til kåper og dresser når de skal pakke , for ikke og snakke om bilene... nei,fornøyd klarer du ikke og få alle uanseth,men vi prøver faktisk
Annie Skrevet 11. januar 2005 #47 Skrevet 11. januar 2005 Hvem er det som har uteslange i bruk nå på vinteren? Vår slange har stoppekran i kjelleren og vi bruker den derfor aldri om vinteren. En vinter glemte jeg å stenge den, noe som resulterte i at røret sprakk og vi fikk en ekstrautgift som ikke akkurat kom passende. :veldigsur: I Norge kan vi ikke forvente at uteslanger er i bruk på vinteren. Frosten gjør at røra sprekker, og det går fort! Noen timer med kulde så kan det være gjort. Og jeg syns Tex får unødvendig mye pepper her! :evil:
Gjest Primula Skrevet 11. januar 2005 #49 Skrevet 11. januar 2005 til lilje: du viser jo her at du mener at personalet ikke har peiling på hva de driver med mener nå jeg:: Jeg har heller aldri sagt at jeg forventer at personalet i bhagen vasker regnklærne våre! Alle skjønner at det ikke er deres arbeidsoppgaver. Det jeg etterspør er om det er mulig at ansatte kanskje kan gidde å henge opp vått tøy, når de har plass og knagger til det, eller om det i det hele tatt er for mye å be om. Dersom tøyet hadde vært hengt opp hadde jeg sluppet sur lukt, og i tillegg kunne tatt beslutningen selv om tøyet var skittent nok til å vaskes.......... . . mulig jeg misforstår dette men det virker på meg som om de i barnehagen ikke har peiling i forhold til deg på hva som er møkkete eller ei. For det første er det du som har lagt til prikkene på slutten av innlegget mitt. Dersom du skal sitere kan du kanskje gjøre det rett. Jeg er veldig fornøyd med de ansatte i barnehagen min jeg. De gjør en god jobb, og jeg vet at vesla trives kjempegodt der. Jeg har aldri sagt at jeg mener de ikke har peiling. Da legger du ordene mi munnen på meg. Grunnen til at jeg startet var for å spørre om det er vanlig praksis å vaske regntøy hver dag. Det har jeg i grunnen fått svar på. Mange spyler dresser i barnehagene, noen henger de opp til tørk og andre sender de hjem i en pose. Altså, praksisen varierer fra barnehage til barnehage. Dermed er det vel ingen som har "feil" eller "rett" her. Det jeg mente med å skrive at jeg selv ville vurdere om tøyet vårt er skittent, er at når de ansatte kler av 18-19 unger så er det vel ikke så lett å sjekke om alt tøyet er gjørmete på innsiden osv. I vår barnehage er det tydeligvis en praksis at tøyet blir pakket i en pose til alle uansett hvordan de ser ut. Dersom de henger det opp, kan vi foreldrene selv ta en ekstra kikk. I allefall de foreldrene som ønsker det. Det går ikke på at jeg tviler på personalets vurderingevne. Og i tilfelle noen lurer; idag var alle ute da jeg hentet vesla i bhagen. Da kunne jeg selv kle av henne, se at lua var skitten og måtte rett i vaskemaskin, regntøyet kunne spyles da vi kom hjem og vottene kunne tørkes under ovnen. I går var alt pakket i en pose, luktet surt og måtte rett i vaskemaskina.
Tule Skrevet 12. januar 2005 #50 Skrevet 12. januar 2005 Jeg har jobbet i barnehage i mange år og aldri hatt behov for slange. Men det kan ha noe å gjøre med at jeg jobber i privat barnehage med ressurssterke foreldre som er opptatt av de viktige tingene, som at barna leker og har det gøy, fremfor å sutre over at de må vaske regntøy hver dag Og uansett om du må vaske regntøyet eller om du bare setter det på skylling, jobben er jo like stor. Og dessuten må det fakstik såpe til på tøyet for at det skal bli rent, det står ingen steder i min arbeidsinnstruks om at jeg skal ta barn på fanget og kle på dem klær som er så møkkete at støvskyen står rundt meg. Det har med arbeidsmiljøloven å gjøre. Har du barn i barnehage må du faktisk sørge for at barnet har det utstyret som er påkrevet. hei det dersyns jeg var rart, at foreldre i en privat barnehage skulle vere noe mer resursterke i en privat barnehage en i en offentlig det koster da ikke noe mer nå når det gjelder det med slangen så er jo det et must dersom det er jørmete og barna drar med seg mye inn og en del foreldre liker ikke heller og måtte ta barna inn i bilen møkkete jeg vilole ha klaget vis det ikke var mulighet og f¨å spyyle av barna men det er ikke sikker slangen erpå om vintere uansett såskjønner jeg at dere ikke har tid til og skylle av tøyet dere tar vel igjen ddet på tiden med at dere ,må vaske nedd garderoben flere ganger om dagen eller er det asfalt i hele banrehagen det sier da litt om kvaliteten i banrehagen din når det gjelder det med skylling så er det fordi en ikke skal slite på tøyet såpe sliter på taøyet og mye av skitten går av det er ikke nødvendig og vaske mer en en gang i uken dette bølir og anbefalt for at man skal ha at parkdressene holder seg vanavstøtende lenger en vanlig og som jeg sa om en vasker det så er det rent en gang om dagen de andre gangene må du ta det på dem møkkete og det blir ikke så mye forskjeøll om det vaske ver dag da eller annenver og du sier mot deg selv også, du sier at du ikke har slange og ikke har behov for det men barna er så skitne at tøyet må vaskes det betyr at du drar dem inn smed skitten og den havner da inne jeg tror at en del av støvet som sverer kommer litt av det og ikke bare av klærne, og du trengerikke og ta alle banra på knærne heller, og du kan jo og ha på deg uteklær selv først da skulle det ikke gjøre noe hilsen
Tule Skrevet 12. januar 2005 #51 Skrevet 12. januar 2005 Syns det høres veldig overdrevent ut at man må vaske regntøyet hver dag. Hvor mange sett bruker dere pr. år egentlig? Må jo slite voldsomt på tøyet? Så lenge ungene får på seg tørt så gjør det da ingenting at de er litt møkkete uttapå? Apropo arbeidsmiljølov. Dersom dere hadde spylt tøyet/børstet av det tørre støvet før dere kledde på barnet så hadde du sluppet å bli "klissete" på fingrene. Ærlig talt. Du er da i en jobb for å gjøre en jobb. Og etter min mening så er det daglige "vedlikehold" av regntøyet som spyling og tørking ikke foreldrenes jobb. Syns det høres fornuftig ut med vask en gang i uka. Dersom det er dårlig tilrettelagt for tørking får man ta det opp med kommunen da, for da har arkitekten bommet og det er vel ikke foreldrenes ansvar? Forøvrig så syns jeg det er passe frekt av Tex å påberope seg retten til å kalle folk her inne IKKE ressurssterke. Hva vet du egentlig om det? Kanskje er det å stille spørsmål med om ting er rett eller galt nettopp bevis på at man "er med" og ikke jatter med som et annet naut på alt som andre mener er rett. Det må være lov å stille et spørsmål? hei enig hilsen
Tule Skrevet 12. januar 2005 #52 Skrevet 12. januar 2005 Kitty, det er foreldrenes ansvar å sørge for at barnet har skikkelig utstyr, ikke barnehagepersonalets. Vi er ansatt for å gjøre en pedagogisk jobb, ikke for å stelle barnas tøy. Vi har overhodet ikke mulighet til å spyle, vaske, tørke eller på noen annen måte klargjøre barnas tøy, det er faktisk foreldrenes jobb. Jeg er på jobb for å undervise barna i forhold til rammeplanen, ikke for å vaske tøy. Vi sender hjem tøy så snart vi ser at det er nødvendig, og ingen har noensinne klaget på det. Dessuten er det ikke snakk om å bli klissete, det er snakk om støvskyer a la 11. september dersom tøyet bare blir hengt opp uten å bli vasket. hei det at tøyet blir så skitten viser jo at dere skulle ha hatt hageslange deter vle fordi du har hat så medhgjørlige foreldre at du ikke har sett behovet for det, dessuten har dere andsvar for og ha muligheten til og tørke banras tøøy dersom det blir våte, for drålig av barnahagen og ikke ha muligjheten til og spyle av og tørke tøyet, vis dere har banra med ute på oplegg og de blir skitne så må dere kunne klargjøre tøyet for bruk neste peridoe det blir deres ansvar, dere skal ha tilsyn med og drive aktiviteter med barna og si undervisning blir og dra det vle langt hilsen
Tule Skrevet 12. januar 2005 #53 Skrevet 12. januar 2005 Jeg finner det ganske utrolig at vi i våre dager, med vaskemaskin, tørketrommel/tørkeskap, kan klare å klage på at barnehagepersonell ikke vasker og tørker regnklærne til ungene våre. Vi "slipper" å være sammen med dem i ca 8 timer hver dag (noe som hadde gjort mine klær møkkete og våte også hadde jeg måtte være ute med dem så lenge), ba bør vi kunne vaske eller spyle av ytterklærne til barna på ettermiddagen eller kvelden. Nei takke meg til barnehager som har ungene ute uannsett vær, så får man heller ta den biten med vasking. Bedre med møkkete glade unger enn en sur ren unge! Syns faktisk det er utrolig at man kan klage på det! :evil: hei og slippe og vere sammen med ungene 8 timer om dagen er stygt og si jeg trodde vnligvis foreldre syns de ikke fikk sett barna sine nok poenget er at vis man skal vcaske tøyet ver dag så sliter det på tøyet og en banrehage bør ha mulighet til og tørke yttertøyet til banra vis det blir bløttr og skal brukes etter på det syns jeg det mener jeg hilsen
Tule Skrevet 12. januar 2005 #54 Skrevet 12. januar 2005 Ojojoj, du er passe arrogant Tex! Til din informasjon så har vi barnet vårt i en super privat barnehage, og der sender de med regntøy hjem hver fredag eller om det er ekstra skittent. De stopper oss faktisk om vi prøver å ta med regndressen hjem på onsdag for å vaske den om de syns det kan vente til fredag. Videre har jeg sett at de faktisk også har på seg tøy som tåler å bli møkkete, og etter det jeg vet så har de også klesgodtgjørelse. Det er faktisk en del av din jobb i barnehage å kle på barna, og om du sitter i findressen og gjør det så er ikke det foreldrene sitt problem! Videre blander du vel begrepene litt her, å ha det utstyret som er påkrevet er ikke det samme som at det må være nyvasket hver eneste dag. Når det er sagt så har jeg vasket regntøyet 3 dager etter hverandre innimellom fordi personalet mener regntøyet er så møkkete og det er helt greit fordi jeg vet at de ikke sier ifra med mindre det er helt nødvendig. hei enig hilsen
Tule Skrevet 12. januar 2005 #55 Skrevet 12. januar 2005 hei enig jeg har nok vent meg til at hun er swlik hun pleoier og vere slik hilsen
Tule Skrevet 12. januar 2005 #56 Skrevet 12. januar 2005 En liten digresjon til det med pedagogisk ansvar - jeg hadde sommerjobb hvor vi klippet grss blant annet i kommunens barnehager. Og UANSETT når vi kom for å klippe fikk vi sure kommentarer av personalet. Enten var ungene ute og kunne skade seg (for de hadde ikke ansvar for å samle sammen barna...), eller de var inne og skulle sove (at noen få barn våkner av luren sin en gang pr fjortende dag er etter mitt skjønn ingen krise), eller personalet syntes det bråkte... Vitner mer om feilplassering av folk, personalmangel og manglende evne til å tenke littegrann i perspektiv enn at det pedagogiske ansvaret tar all tid og oppmerksomhet. Synes kanskje en del argumenter i denne tråden vitner om det samme. Selv om jeg selvsagt har forståelse for at har man ikke plass til å henge opp regntøyet blir det ekkelt og vått i en pose samme om det er skylt eller ei. Og hageslange skulle jeg da mene at kunne vært fornuftig i en barnehage uansett - til vanning av plen og blomster, lek om sommeren osv. Ser ellers ingen motsetning mellom pedagogikk og praktiske innretninger... hei det er helt ille med vem som blir palsert til og jovbbe i barnehage jeg kunne fortelt mye om dem som for jobbe der men vet ikke om jeg har lyst til det ehr jeg tror mange kan bli skremt av det, jeg har nemlig vert i jobb på politiet og jegg vet en del det ka njeg si dere hilsen
Tule Skrevet 12. januar 2005 #57 Skrevet 12. januar 2005 Hvem er det som har uteslange i bruk nå på vinteren? Vår slange har stoppekran i kjelleren og vi bruker den derfor aldri om vinteren. En vinter glemte jeg å stenge den, noe som resulterte i at røret sprakk og vi fikk en ekstrautgift som ikke akkurat kom passende. :veldigsur: I Norge kan vi ikke forvente at uteslanger er i bruk på vinteren. Frosten gjør at røra sprekker, og det går fort! Noen timer med kulde så kan det være gjort. Og jeg syns Tex får unødvendig mye pepper her! :evil: hei jeg forventer ikke at det skal vere slange ute der om vinteren og jeg syns ikke tex får mye pepper her jeg syns hu får som fortjent men jeg tror og hun liker og provorsere og sette ting på spissen, uansett så syns jeg det er arogant og ikke ville henge opp tøyet og heller legge det i poser så det blir surt og det er og altså gtreit for henne og ta av skittent tøy men ikke på og hun ser da ikke behovet for en slange jeg syns de foreldrene er alt for medgjørlige hilsen
Tule Skrevet 12. januar 2005 #58 Skrevet 12. januar 2005 en fjær og fem høns osv. men...bare et lite men i dene nå noe opphetede diskusjonen. jeg har også spylt tøyet til ungene og hengt det opp i gangen , problemet er at ikke alle foreldre leser lapper og tru hva du vil men det er faktisk informasjon på mange av de:-) på de lappene står det at klær barna skal bruke ute ser vi helst at henger i ytergangen, vanlige klær henges i innerste gangen. problemet er da at når vi henger opp våte reindresser sammen med yterjakker blir alt bløtt og møkete , da blir det sure mødre og fedre som ikke kan forstå hvorfor vi ikke putter det i poser. putter vi det i poser dagen etter er de samme sure fordi det ligger i poser..... :-x noen foreldre blir sure over møkkete barn mens andre vil ha de utrolig møkkete,,hvordan gjøre alle tilfreds. til lilje: du viser jo her at du mener at personalet ikke har peiling på hva de driver med mener nå jeg:: Jeg har heller aldri sagt at jeg forventer at personalet i bhagen vasker regnklærne våre! Alle skjønner at det ikke er deres arbeidsoppgaver. Det jeg etterspør er om det er mulig at ansatte kanskje kan gidde å henge opp vått tøy, når de har plass og knagger til det, eller om det i det hele tatt er for mye å be om. Dersom tøyet hadde vært hengt opp hadde jeg sluppet sur lukt, og i tillegg kunne tatt beslutningen selv om tøyet var skittent nok til å vaskes.......... . . mulig jeg misforstår dette men det virker på meg som om de i barnehagen ikke har peiling i forhold til deg på hva som er møkkete eller ei. i min barnehage blir faktisk de fleste veldi blide om tøyet kommer i en pose så de slipper og grise til kåper og dresser når de skal pakke , for ikke og snakke om bilene... nei,fornøyd klarer du ikke og få alle uanseth,men vi prøver faktisk hei jeg skjønner ikke at de kan bli blifde over at det kommer i poser det kan jo bli surt og det er det hun ikke liker det er jo bedre oghenge det opptil tørk da når dere har yttergang og så kan foreldrene selv legge det i poser vis de ikke vil ha skitt i bilensom noen sa hilsen
Tule Skrevet 12. januar 2005 #59 Skrevet 12. januar 2005 For det første er det du som har lagt til prikkene på slutten av innlegget mitt. Dersom du skal sitere kan du kanskje gjøre det rett. Jeg er veldig fornøyd med de ansatte i barnehagen min jeg. De gjør en god jobb, og jeg vet at vesla trives kjempegodt der. Jeg har aldri sagt at jeg mener de ikke har peiling. Da legger du ordene mi munnen på meg. Grunnen til at jeg startet var for å spørre om det er vanlig praksis å vaske regntøy hver dag. Det har jeg i grunnen fått svar på. Mange spyler dresser i barnehagene, noen henger de opp til tørk og andre sender de hjem i en pose. Altså, praksisen varierer fra barnehage til barnehage. Dermed er det vel ingen som har "feil" eller "rett" her. Det jeg mente med å skrive at jeg selv ville vurdere om tøyet vårt er skittent, er at når de ansatte kler av 18-19 unger så er det vel ikke så lett å sjekke om alt tøyet er gjørmete på innsiden osv. I vår barnehage er det tydeligvis en praksis at tøyet blir pakket i en pose til alle uansett hvordan de ser ut. Dersom de henger det opp, kan vi foreldrene selv ta en ekstra kikk. I allefall de foreldrene som ønsker det. Det går ikke på at jeg tviler på personalets vurderingevne. Og i tilfelle noen lurer; idag var alle ute da jeg hentet vesla i bhagen. Da kunne jeg selv kle av henne, se at lua var skitten og måtte rett i vaskemaskin, regntøyet kunne spyles da vi kom hjem og vottene kunne tørkes under ovnen. I går var alt pakket i en pose, luktet surt og måtte rett i vaskemaskina. hei jeg syns du skal ta op den posepraksisen med barnehagen jeg det er ikke riktig at tøyet skal bli surt, de bør gidde og henge popp tøyet vis de har plass til det det er og et krav til barnehager og ha tørkemuligheter, da er det mye greeire og kunne vurdere det og du trenger ikke vaske ver dag, vis regntøyet ikke er så skittent hloder det og spyle av det eller tørke av det og så kan du vaske det en dag i uka det blir ikke for skitten for personalet da, vis du vasker ver dag så sliter det og på tøøyet, på forbrukerblasder blir det og anbefalt og spyle av eller bruke skylleprogrammet på vaksemaskinen da holder dne vannavstøtende evenen bedre, de sier at det er et problem at mange nesten vasker i hjel dressene, det er ikke nødvendig de blir skittene like fort igjen, vis man spyler av så er det greit eller tørlker av hilsen
Tule Skrevet 12. januar 2005 #60 Skrevet 12. januar 2005 Til deg Tex; Jeg håper du kan forklare meg hvordan jeg virker sutrete i denne tråden? Dersom det er en generell oppfating at jeg er sutrete fordi jeg stiller et enkelt spørsmål vil jeg gjerne ha en forklaring på det. Ja, jeg er selvfølgelig kjempeglad for at jeg har vaskemaskin. Og ja, jeg synes det er kjedelig å vaske regnklær hver dag, i tillegg til den vanlige klesvasken en familie krever. Jeg har heller aldri sagt at jeg forventer at personalet i bhagen vasker regnklærne våre! Alle skjønner at det ikke er deres arbeidsoppgaver. Det jeg etterspør er om det er mulig at ansatte kanskje kan gidde å henge opp vått tøy, når de har plass og knagger til det, eller om det i det hele tatt er for mye å be om. Dersom tøyet hadde vært hengt opp hadde jeg sluppet sur lukt, og i tillegg kunne tatt beslutningen selv om tøyet var skittent nok til å vaskes. hei jeg skjønner deg jeg syns du skal ta det opp med barnehagen hilsen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå