Tule Skrevet 11. januar 2005 #21 Skrevet 11. januar 2005 hei det der syns jeg nesten er ille det bør du kloage til entreprenøren om, pog drive nebanrehage uten vanslange er helt umulig hvordan gjør dere det i den verste sølesesongen da en kan jo ikke ta banra inn uten og spyle de av, hilsen
Gjest Gjesta Skrevet 11. januar 2005 #22 Skrevet 11. januar 2005 Jeg har jobbet i barnehage i mange år og aldri hatt behov for slange. Men det kan ha noe å gjøre med at jeg jobber i privat barnehage med ressurssterke foreldre som er opptatt av de viktige tingene, som at barna leker og har det gøy, fremfor å sutre over at de må vaske regntøy hver dag Og uansett om du må vaske regntøyet eller om du bare setter det på skylling, jobben er jo like stor. Og dessuten må det fakstik såpe til på tøyet for at det skal bli rent, det står ingen steder i min arbeidsinnstruks om at jeg skal ta barn på fanget og kle på dem klær som er så møkkete at støvskyen står rundt meg. Det har med arbeidsmiljøloven å gjøre. Har du barn i barnehage må du faktisk sørge for at barnet har det utstyret som er påkrevet.
kitty Skrevet 11. januar 2005 #23 Skrevet 11. januar 2005 Syns det høres veldig overdrevent ut at man må vaske regntøyet hver dag. Hvor mange sett bruker dere pr. år egentlig? Må jo slite voldsomt på tøyet? Så lenge ungene får på seg tørt så gjør det da ingenting at de er litt møkkete uttapå? Apropo arbeidsmiljølov. Dersom dere hadde spylt tøyet/børstet av det tørre støvet før dere kledde på barnet så hadde du sluppet å bli "klissete" på fingrene. Ærlig talt. Du er da i en jobb for å gjøre en jobb. Og etter min mening så er det daglige "vedlikehold" av regntøyet som spyling og tørking ikke foreldrenes jobb. Syns det høres fornuftig ut med vask en gang i uka. Dersom det er dårlig tilrettelagt for tørking får man ta det opp med kommunen da, for da har arkitekten bommet og det er vel ikke foreldrenes ansvar? Forøvrig så syns jeg det er passe frekt av Tex å påberope seg retten til å kalle folk her inne IKKE ressurssterke. Hva vet du egentlig om det? Kanskje er det å stille spørsmål med om ting er rett eller galt nettopp bevis på at man "er med" og ikke jatter med som et annet naut på alt som andre mener er rett. Det må være lov å stille et spørsmål?
Gjest Gjesta Skrevet 11. januar 2005 #24 Skrevet 11. januar 2005 Kitty, det er foreldrenes ansvar å sørge for at barnet har skikkelig utstyr, ikke barnehagepersonalets. Vi er ansatt for å gjøre en pedagogisk jobb, ikke for å stelle barnas tøy. Vi har overhodet ikke mulighet til å spyle, vaske, tørke eller på noen annen måte klargjøre barnas tøy, det er faktisk foreldrenes jobb. Jeg er på jobb for å undervise barna i forhold til rammeplanen, ikke for å vaske tøy. Vi sender hjem tøy så snart vi ser at det er nødvendig, og ingen har noensinne klaget på det. Dessuten er det ikke snakk om å bli klissete, det er snakk om støvskyer a la 11. september dersom tøyet bare blir hengt opp uten å bli vasket.
Gjest Gjesta Skrevet 11. januar 2005 #25 Skrevet 11. januar 2005 Dersom det er dårlig tilrettelagt for tørking får man ta det opp med kommunen da, for da har arkitekten bommet og det er vel ikke foreldrenes ansvar? Forøvrig har jeg aldri vært i en barnehage som har mulighetet til å tørke 54 regndresser hver dag.
kitty Skrevet 11. januar 2005 #26 Skrevet 11. januar 2005 Hva gjør dere med bleier som må skiftes og snørr som må tørkes hvis du bare er der for å ivareta det pedagogiske? Det er klart at det er foreldrenes ansvar å ha orntlig tøy, men om dere ikke har mulighet for å spyle og så tørke så har dere i hvertfall mulighet for å koste av tøyet så slipper dere den støvskyen. I barnehagen der jeg jobbet ble barna spylt før de gikk inn og dressene hengt til tørk på et eget vaskerom.
Gjest Marianna Panna Skrevet 11. januar 2005 #27 Skrevet 11. januar 2005 Jeg har jobbet i barnehage i mange år og aldri hatt behov for slange. Men det kan ha noe å gjøre med at jeg jobber i privat barnehage med ressurssterke foreldre som er opptatt av de viktige tingene, som at barna leker og har det gøy, fremfor å sutre over at de må vaske regntøy hver dag Og uansett om du må vaske regntøyet eller om du bare setter det på skylling, jobben er jo like stor. Og dessuten må det fakstik såpe til på tøyet for at det skal bli rent, det står ingen steder i min arbeidsinnstruks om at jeg skal ta barn på fanget og kle på dem klær som er så møkkete at støvskyen står rundt meg. Det har med arbeidsmiljøloven å gjøre. Har du barn i barnehage må du faktisk sørge for at barnet har det utstyret som er påkrevet. Ojojoj, du er passe arrogant Tex! Til din informasjon så har vi barnet vårt i en super privat barnehage, og der sender de med regntøy hjem hver fredag eller om det er ekstra skittent. De stopper oss faktisk om vi prøver å ta med regndressen hjem på onsdag for å vaske den om de syns det kan vente til fredag. Videre har jeg sett at de faktisk også har på seg tøy som tåler å bli møkkete, og etter det jeg vet så har de også klesgodtgjørelse. Det er faktisk en del av din jobb i barnehage å kle på barna, og om du sitter i findressen og gjør det så er ikke det foreldrene sitt problem! Videre blander du vel begrepene litt her, å ha det utstyret som er påkrevet er ikke det samme som at det må være nyvasket hver eneste dag. Når det er sagt så har jeg vasket regntøyet 3 dager etter hverandre innimellom fordi personalet mener regntøyet er så møkkete og det er helt greit fordi jeg vet at de ikke sier ifra med mindre det er helt nødvendig.
Gjest Pjusk Skrevet 11. januar 2005 #28 Skrevet 11. januar 2005 Jeg har jobbet i barnehage i mange år og aldri hatt behov for slange. Men det kan ha noe å gjøre med at jeg jobber i privat barnehage med ressurssterke foreldre som er opptatt av de viktige tingene' date=' som at barna leker og har det gøy, fremfor å sutre over at de må vaske regntøy hver dag [/quote'] Så uendelig arrogant du er! Jeg har hatt mine barn i tre forskjellige barnehager (to priv.) og her er det vært vannslange i bruk på de verste dagene. Ungene på rekke og rad, en voksen som spyler, ungene hyler av fryd - de synes det er kjempegøy. Fatter ikke hvorfor du har så problem med å se at dette kan være en mulighet til å få av det verste. Jeg har to gutter som alltid blir kjempemøkkete. Etter behov vasker jeg på eget initiativ utetøy. Gummiklærne spyler jeg ofte i dusjen. De blir rene nok da. I barnehagen vår går heldigvis ikke barnehagepersonalet rundt i finstasen. Jeg har aldri hatt behov for - eller blitt bedt om - å vaske regntøy hver dag. Jeg synes også det er unødvendig å legge vått regntøy i poser hver dag til vasking.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #29 Skrevet 11. januar 2005 En liten digresjon til det med pedagogisk ansvar - jeg hadde sommerjobb hvor vi klippet grss blant annet i kommunens barnehager. Og UANSETT når vi kom for å klippe fikk vi sure kommentarer av personalet. Enten var ungene ute og kunne skade seg (for de hadde ikke ansvar for å samle sammen barna...), eller de var inne og skulle sove (at noen få barn våkner av luren sin en gang pr fjortende dag er etter mitt skjønn ingen krise), eller personalet syntes det bråkte... Vitner mer om feilplassering av folk, personalmangel og manglende evne til å tenke littegrann i perspektiv enn at det pedagogiske ansvaret tar all tid og oppmerksomhet. Synes kanskje en del argumenter i denne tråden vitner om det samme. Selv om jeg selvsagt har forståelse for at har man ikke plass til å henge opp regntøyet blir det ekkelt og vått i en pose samme om det er skylt eller ei. Og hageslange skulle jeg da mene at kunne vært fornuftig i en barnehage uansett - til vanning av plen og blomster, lek om sommeren osv. Ser ellers ingen motsetning mellom pedagogikk og praktiske innretninger...
Annie Skrevet 11. januar 2005 #30 Skrevet 11. januar 2005 Jeg finner det ganske utrolig at vi i våre dager, med vaskemaskin, tørketrommel/tørkeskap, kan klare å klage på at barnehagepersonell ikke vasker og tørker regnklærne til ungene våre. Vi "slipper" å være sammen med dem i ca 8 timer hver dag (noe som hadde gjort mine klær møkkete og våte også hadde jeg måtte være ute med dem så lenge), ba bør vi kunne vaske eller spyle av ytterklærne til barna på ettermiddagen eller kvelden. Nei takke meg til barnehager som har ungene ute uannsett vær, så får man heller ta den biten med vasking. Bedre med møkkete glade unger enn en sur ren unge! Syns faktisk det er utrolig at man kan klage på det! :evil:
Gjest Melk Skrevet 11. januar 2005 #31 Skrevet 11. januar 2005 Jeg trodde spyling var helt normalt, jeg. Har da jobbet med barn selv, og det børstet vi snø av klær som var brukt i snøen før man tok de inn for å unngå klissklassklær, man spylte med slange for å unngå den verste sølen og man godtok at uteklær var litt skittent. Selv hadde vi også utedresser og regntøy, som tåler litt møkk.
Annie Skrevet 11. januar 2005 #32 Skrevet 11. januar 2005 I barnehagen til datteren min hadde de knagger ute, sånn at de slapp og ta med de våte møkkete klærne inn. Lettere for oss foreldre å huske på å ta det med hjem også.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #33 Skrevet 11. januar 2005 Jeg finner det ganske utrolig at vi i våre dager, med vaskemaskin, tørketrommel/tørkeskap, kan klare å klage på at barnehagepersonell ikke vasker og tørker regnklærne til ungene våre. Vi "slipper" å være sammen med dem i ca 8 timer hver dag (noe som hadde gjort mine klær møkkete og våte også hadde jeg måtte være ute med dem så lenge), ba bør vi kunne vaske eller spyle av ytterklærne til barna på ettermiddagen eller kvelden. Nei takke meg til barnehager som har ungene ute uannsett vær, så får man heller ta den biten med vasking. Bedre med møkkete glade unger enn en sur ren unge! Syns faktisk det er utrolig at man kan klage på det! :evil: Men det er da virkelig ikke det at ungene/klærne ikke er reine når de kommer hjem man klager på her heller. Håper virkelig ALLE foreldre er glad ungene er ute og leker og blir møkkete i løpet av dagen. MEN jeg skjønner at man stiller spørsmålstegn med om det er nødvendig å vaske regntøy hver eneste dag. Jeg har selv jobbet ute og mener at dersom tøyet skylles og henges opp så det får renne av seg straks etter bruk trenger det slett ikke å vaskes hver dag. Dersom klærne legges i en pose blir man jo nesten NØDT til å vaske dem pga sur lukt og fukt overalt. Hvis det bare hadde blitt hengt opp under tak kunne kanskje foreldrene nøyd seg med å spyle av det hjemme - dette synes jeg ikke er urimelig dersom barnehagen ikke har spylemuligheter (høres forresten merkelig ut... nesten alle hus har vannuttak utendørs. Lurer litt på om barnehagepersonalet ikke har sett så nøye etter, jeg...) Også synes jeg det er sløsing med energi å skulle vaske og tørke tøy hele tiden/hver dag, i hvert fall når det faktisk HADDE holdt å spyle/tørke det. Men nå har jeg ikke barn og antar at man vasker klær så godt som daglig uansett i såbarnsperioden... så kanskje ikke dette er det beste argumentet fra min side. (og enig i det der med praktisk tøy og ansatte. man må jo gå i regntøy og varmedress selv...? skjønner også at det ikke er moro å kle på unger kalde/våte og møkkete regntøy, men dette må da kunne unngåes selv uten å sende det til vask hver bidige dag?)
Annie Skrevet 11. januar 2005 #34 Skrevet 11. januar 2005 Da går det jo ann brukte en fuktig klut og tørke av det hjemme. Ellers oppfordrer jeg alle barnehager å ha knagger ute til vått/møkkete tøy. Under tak selvfølgelig. Så får vi heller putte det i en pose når vi skal hjem for å unngå møkkete bil.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #35 Skrevet 11. januar 2005 Det hjelper ikke om tøyet spyles utvendig, når det er vått og gjørmete på innsiden! Ungene mine bruker regntøyet mye mer effektivt enn jeg som voksen gjør. De er så og si alltid våte på innsiden bak på ryggen, og inn ved støvelen.......selv om jeg har vært ute like lenge som de, er de alltid tre ganger så våte... Regntøyet deres må derfor vaskes hver dag!
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #36 Skrevet 11. januar 2005 Det hjelper ikke om tøyet spyles utvendig, når det er vått og gjørmete på innsiden! Ungene mine bruker regntøyet mye mer effektivt enn jeg som voksen gjør. De er så og si alltid våte på innsiden bak på ryggen, og inn ved støvelen.......selv om jeg har vært ute like lenge som de, er de alltid tre ganger så våte... Regntøyet deres må derfor vaskes hver dag! Man ser jo selvfølgelig an dette før man drar hjem fra barnehagen! Det er ikke det å slippe å vaske tøyet når det er nødvendig som er poenget, men at man skal slippe å vaske når det strengt tatt ikke er nødvendig. Forstår ikke at dette kan være så vanskelig jeg!
Gjest Melk Skrevet 11. januar 2005 #37 Skrevet 11. januar 2005 Det hjelper ikke om tøyet spyles utvendig, når det er vått og gjørmete på innsiden! Regntøyet deres må derfor vaskes hver dag! Min erfaring med barn er at regntøyet ikke ALLTID er gjørmete på innsiden. Er det vått er det bare å henge det til tørk.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #38 Skrevet 11. januar 2005 Også synes jeg det er sløsing med energi å skulle vaske og tørke tøy hele tiden/hver dag, i hvert fall når det faktisk HADDE holdt å spyle/tørke det. Men nå har jeg ikke barn og antar at man vasker klær så godt som daglig uansett i såbarnsperioden... så kanskje ikke dette er det beste argumentet fra min side. (og enig i det der med praktisk tøy og ansatte. man må jo gå i regntøy og varmedress selv...? skjønner også at det ikke er moro å kle på unger kalde/våte og møkkete regntøy, men dette må da kunne unngåes selv uten å sende det til vask hver bidige dag?) bare for å utdype ytterligere (ok, jeg sitter her og kaster bort verdifull tid, men): jeg mener at dersom tøyet hadde vært hengt opp til tørk hadde det sikkert holdt å tørke av eller spyle tøyet utvendig når man kom hjem. Er det vått inni kan man vrenge det - og gjørme lar seg relativt lett børste av når det er tørt. Men når det legges i pose i mange timer blir det jo skikkelig ekkelt og klamt, og tørkeprosessen utsettes. med at de barnehageansatte også går i regntøy/varmedress mener jeg selvsagt ikke at de blir like møkkete som barna, men at man kan tåle å få litt sand og jord på seg (og gulvet) under påkledning av ungene. Herregud - når det gjelder arbeidsmiljøloven tror jeg det er et større problem med LYDnivået i barnehager enn sand på gulvet... JEG blir heller ikke like møkkete som en unge, men har ligget på knærne i våte gravbed og fordelt hønsegjødsel og jord, og VET at det er ubehagelig med jord og sand inni klærne. Men jeg har også erfart at så lenge klærne får tørke skikkelig trenger man ikke vaske dem HVER dag.
Gjest MrsL Skrevet 11. januar 2005 #39 Skrevet 11. januar 2005 Jeg har bestandig jobbet i barnehager hvor vi har hageslanger. Kunne ikke klart meg uten. Det er da mye bedre å skylle av barna før vi kler av dem regnklærne enn å kle av dem regnklær innhyllet i sand og gjørme.
Gjest Primula Skrevet 11. januar 2005 #40 Skrevet 11. januar 2005 Jeg har jobbet i barnehage i mange år og aldri hatt behov for slange. Men det kan ha noe å gjøre med at jeg jobber i privat barnehage med ressurssterke foreldre som er opptatt av de viktige tingene, som at barna leker og har det gøy, fremfor å sutre over at de må vaske regntøy hver dag Og uansett om du må vaske regntøyet eller om du bare setter det på skylling, jobben er jo like stor. Og dessuten må det fakstik såpe til på tøyet for at det skal bli rent, det står ingen steder i min arbeidsinnstruks om at jeg skal ta barn på fanget og kle på dem klær som er så møkkete at støvskyen står rundt meg. Det har med arbeidsmiljøloven å gjøre. Har du barn i barnehage må du faktisk sørge for at barnet har det utstyret som er påkrevet. Jeg må si at du er svært arrogant og fordomsfull Tex. Du mener altså at jeg er et ressurssvakt menneske som helst vil at barnet mitt skal være inne slik at hun ikke blir skitten? Jeg synes det er flott at de er ute, selv på slike dager. Jeg er selv lærer i småskolen og vi har uteskole også i disse dagene. Men vi sender ikke med klærne hjem hver dag.. Jeg sutrer ikke over at jeg må vaske regnklær hver dag, jeg bare etterspør nødvendigheten og om det er vanlig rundt omkring. Det andre poenget mitt er at vi får klærne sendt hjem i en tett pose, noe som gjør at det blir fuktig og sur lukt. Og jeg vet at barnehagen har plass og knagger til å henge opp klærne. Da lurer jeg faktisk på om det er latskap som gjør det... Og til deg Tex; ettersom du reagerer sånn på å kle på unger skitne klær må det da være fryktelig for deg å skulle kle av ungene når de er så møkkete?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå