Gå til innhold

Falske bekymringsmeldinger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utsatt for dette av en bitter eks. Flere ganger! Det var grusomt! Første gang tenke jeg imidlertid at dette var så vanvittig at det snart ville bli ryddet opp i. Det ble det også kjapt. Den som meldte var far til min eldste, og han hadde instruert gutten i hva han skulle si. Det fremkom fort da de snakket med barnet. 

Saken ble fort henlagt. Noen måneder senere kom det imidlertid en anonym melding. Da brøt jeg sammen. Selv om jeg visste at samme person sto bak tenkte jeg at BV måtte begynne å lure. Også den saken ble fort utredet, til min favør, men da spurte jeg BV om de kunne holde saken vår åpen, i tilfelle flere slike anonyme meldinger. Og det kom, men da hadde jeg løpende kontakt med BV, og hadde da en fast saksbehandler som var klar over vår situasjon. Eksen ga seg ikke så lett, og troppet også opp hos dem, der han regelrett klikket og måtte føres ut av tilkalte vakter. Det gikk ikke akkurat i hans favør, men det var veldig ubehagelig, og jeg er takknemlig for de kloke mennesker i BV, som så situasjonen, og ikke lot seg lure. 

Jeg har bare gode erfaringer med Barnevernet. Kloke, flinke og medfølende mennesker. Fikk mye støtte i en tung situasjon. 

Eksen ga seg til slutt heldigvis. Nå er alle barna mine så store at jeg ikke lenger frykter slike meldinger. Det satt i meg i mange år. Selv om BV ga meg støtte var det ubehagelig å få slike meldinger. Egentlig burde det være straffbart å komme med stadig falske meldinger, for det er minst like opprørende som å anmelde falskt i andre saker, som for eksempel voldtekt. Og hver melding krever utrolige ressurser fra en allerede overbelastet instans. Ressurser som kunne vært brukt så mye bedre. 

Anonymkode: 31441...242

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble utsatt for dette av en bitter eks. Flere ganger! Det var grusomt! Første gang tenke jeg imidlertid at dette var så vanvittig at det snart ville bli ryddet opp i. Det ble det også kjapt. Den som meldte var far til min eldste, og han hadde instruert gutten i hva han skulle si. Det fremkom fort da de snakket med barnet. 

Saken ble fort henlagt. Noen måneder senere kom det imidlertid en anonym melding. Da brøt jeg sammen. Selv om jeg visste at samme person sto bak tenkte jeg at BV måtte begynne å lure. Også den saken ble fort utredet, til min favør, men da spurte jeg BV om de kunne holde saken vår åpen, i tilfelle flere slike anonyme meldinger. Og det kom, men da hadde jeg løpende kontakt med BV, og hadde da en fast saksbehandler som var klar over vår situasjon. Eksen ga seg ikke så lett, og troppet også opp hos dem, der han regelrett klikket og måtte føres ut av tilkalte vakter. Det gikk ikke akkurat i hans favør, men det var veldig ubehagelig, og jeg er takknemlig for de kloke mennesker i BV, som så situasjonen, og ikke lot seg lure. 

Jeg har bare gode erfaringer med Barnevernet. Kloke, flinke og medfølende mennesker. Fikk mye støtte i en tung situasjon. 

Eksen ga seg til slutt heldigvis. Nå er alle barna mine så store at jeg ikke lenger frykter slike meldinger. Det satt i meg i mange år. Selv om BV ga meg støtte var det ubehagelig å få slike meldinger. Egentlig burde det være straffbart å komme med stadig falske meldinger, for det er minst like opprørende som å anmelde falskt i andre saker, som for eksempel voldtekt. Og hver melding krever utrolige ressurser fra en allerede overbelastet instans. Ressurser som kunne vært brukt så mye bedre. 

Anonymkode: 31441...242

Det er faktisk mulig å politianmelde for krenkelse av privatlivets fred/hensynsløs opptreden i denne typen tilfelller. Men ofte vil dette provosere personen mer enn det vil hjelpe den som blir plaget. 

Anonymkode: e8293...3f0

Endret av Ann Christin
Ryddet for slettet sitat. Ann Christin. mod
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I enkelte saker som min kan faktisk falske beviser gjøre så du mister barnet. Skjedde med meg, mistet begge døtrene mine i over 3 mnd i påvente av rettssak. Vant de tilbake i rettsaken takk Gud! Dette er bare 5-6 år siden, og jeg er langt fra den eneste dette har skjedd med. Min yngste datter var bare 2 år, hun har det blitt påvist traumer his pga hun ble revet fra sin trygge plass så tidlig i barndommen 😔

Dette startet med en falsk annklage og endte med at bv laget beviser som ikke fantes. De prøvde blandet annet å diagnostisere meg, men har ingen diagnoser. Legene var enig, men ikke de to ansatte i bv. 

Dette er et sykt system....

Anonymkode: 8627a...bf4

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser dere ikke historier som min over?

Mangler dere empati for andres barn?

Ja vi må ha et barnevern det er jeg enig i, men slik som det er nå er det jo ikke-fungerende. 

Å ta barn fra hjemmet i 3 mnd i påvente av sak skjer oftere enn vi tror! Tallene stiger, og flere og flere norske barn vokser opp i fosterhjem eller på barnehjem og institusjoner pga de minste ting og/eller falske annklager og det synes du er helt Greit?

Historien din? Du har jo ikke skrevet noe om bakgrunnen for hvorfor barnet ble tatt vekk fra hjemmet? Hvem som meldte deg og hva som egentlig var situasjonen? 

Mener du at siden du fikk barna dine tilbake så skal jeg sitte å si at barnevernet gjør masse feil og hva de gjorde i din situasjon var feil? For det gjør jeg ikke. Om barna ble tatt ut av hjemmet er jeg sikker på at de gjorde det i beste mening og heller at de ble tatt under undersøkelsesperioden hvis anklagen var såpass truende for barna enn at de hadde stått på sidelinjen og sett på.

Om det er noen som ikke har empati for andres barn så er de de som sitter og mener at barnevernet i dag gjør en dårlig jobb og at vi skal la barn bli boende med folk som ikke kan gi dem en god oppvekst bare fordi de fødte dem.

Jeg vil heller at barn skal vokse opp i fosterhjem enn hos foreldre som ikke klarer å være en god forelder. Absolutt. Omsorgsovertakelse er IKKE opp til barnevernet, hallo er det vanskelig å forstå? Det er ikke barnevernet som avgjør det. Jeg tror ikke at et barn blir fjernet på falske anklager :) Men om anklagene er såpass at barnet burde tas ut fra hjemmet på grunn av sikkerhet så mener jeg det er riktig i undersøkelsesperioden. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, mjauritz skrev:

Historien din? Du har jo ikke skrevet noe om bakgrunnen for hvorfor barnet ble tatt vekk fra hjemmet? Hvem som meldte deg og hva som egentlig var situasjonen? 

Mener du at siden du fikk barna dine tilbake så skal jeg sitte å si at barnevernet gjør masse feil og hva de gjorde i din situasjon var feil? For det gjør jeg ikke. Om barna ble tatt ut av hjemmet er jeg sikker på at de gjorde det i beste mening og heller at de ble tatt under undersøkelsesperioden hvis anklagen var såpass truende for barna enn at de hadde stått på sidelinjen og sett på.

Om det er noen som ikke har empati for andres barn så er de de som sitter og mener at barnevernet i dag gjør en dårlig jobb og at vi skal la barn bli boende med folk som ikke kan gi dem en god oppvekst bare fordi de fødte dem.

Jeg vil heller at barn skal vokse opp i fosterhjem enn hos foreldre som ikke klarer å være en god forelder. Absolutt. Omsorgsovertakelse er IKKE opp til barnevernet, hallo er det vanskelig å forstå? Det er ikke barnevernet som avgjør det. Jeg tror ikke at et barn blir fjernet på falske anklager :) Men om anklagene er såpass at barnet burde tas ut fra hjemmet på grunn av sikkerhet så mener jeg det er riktig i undersøkelsesperioden. 

Anklagene var fra en sur nabo. Det gikk på alt fra at barne var sett i snøen å leke uten lue, til at jeg hadde en stor "livsfarlig" hund. Dette var generelt bare en nabo som ikke likte meg og mannen min. Desverre likte ikke saksbehandleren vår oss heller og det var ingen flere anklager enn dette på bordet. Aldri noe om rus, vold eller bekymring fra skole og bhg, lege osv. 

I retten lurte min advokat på hvorfor de tok barna så tidlig, og de så det var vanlig å gjøre det slik. 

Vi har også fått skadeerstatning av staten pga traumer hos yngste. Det er vanskelig og få, og vi er en av få som har fått det av de jeg har snakket med (i samtalegrupper ang tema) ja, det finnes egne samtalegrupper for dette i Norge idag. Det burde fortelle en historie i seg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor var timen? Fastlegen?

Grunnen til at de sendte bekymringsmelding er for din skyld. For de var redd for at du ikke turte å dra til legen pga misbruk, vold ol. Det er ingen falsk bekymring. Men barnevernet fant ut at det ikke var grunn for at de skulle ta det videre. Du hadde det bra.

Om barnet ikke kommer til skoletannlegen så sender tannlegen inn bekymringsmelding. Dette er helt vanlig.

Anonymkode: a8009...9e8

Nei, timen var på sykehus.

Anonymkode: 21ee8...10a

AnonymBruker
Skrevet

Dette forstod jeg ingenting av. Hva mener du bv ikke skiller mellom falske eller ekte meldinger, hva hvis meldingen er en hevn fra noen, skal de da ta barnet fra foreldre? 

Anonymkode: d33fd...aaf

La oss si det litt annerledes. En voksen person røyker hasj. En annen person, som ikke vet at denne røyker hasj, tar hevn over et eller annet forsmådd, ved å rapportere vedkommende til politiet. Politiet kommer og banker på døren til denne hasjrøykeren.

Politiet skiller ikke mellom "falske" og "ekte" tips. De følger opp. Viser det seg at det er hold i det er det hold i det. Er det ikke hold i det er det ikke hold i det.

I dette fallet var personen altså en hasjrøyker. Da hjelper det ikke at det var et "hevn-tips" fra en som ikke visste at vedkommende var en hasjrøyker. Vedkommende gjorde noe ulovlig og politiets jobb er å ta affære med ulovlig virksomhet.

Slik barnevernets jobb er å gripe inn når der skjer omsorgsforsømmelse. I sær hvis det er snakk om grov omsorgsforsømmelse.

Anonymkode: 825a2...d24

• Liker 4
Skrevet

Hvordan klarer bv å skille mellom de falske/grunnløse bekymringsmeldinger og de som faktisk er reelle? Alle vil vel nekte og si at de ikke er enig med innholdet i bekymringsmeldingen. Så hva gjør bv for å avdekke dette? Og hva hvis man ikke klarer å gi bevis i sin sak? Man er vel skyldig til det motsatte er bevist?

Anonymkode: d33fd...aaf

Ro deg helt ned. Du lar BV-haternes propaganda påvirke deg.

• Liker 3
Skrevet

Hvem i all verden ønsker å gå dette steget for å bare hevne seg på noen?

Kanskje på tide å sile ut hvem man har i livet sitt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Mass skrev:

Hvem i all verden ønsker å gå dette steget for å bare hevne seg på noen?

Kanskje på tide å sile ut hvem man har i livet sitt. 

Lite å gjøre med sint nabo. Han ble heldigvis politianmeldt tilslutt, da det viste seg at han hadde levert bekymringsmelding på veldig mange foreldre der vi bor. Vi var to familier som mistet barna våre i flere mnd, pga en gal gammel mann. 

Skrevet

Tenk over dette: Har dere noensinne sett noen forvare en offentlig organisasjon så til de grader som her KG? 

Politi, ambulanse, sykehus, brannvesen osv... alle har de til hensikt å hjelpe mennesker i samfunnet. Men alle er de mottakelige for kritikk og har sjelden en heiagjeng av unggjenter i forum som forsvarer dem med nebb og klør, koste hva det koste vil. Så jenter (og gutter) hvor er dere i de andre forumene? Er det kanskje for mange voksne der? :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første de gjør er å snakke med foreldrene. Allerede der kan man avgjøre om det er grunn til å få videre eller ikke. Om de er usikre så åpner de en undersøkelsessak. Da intervjuer de foreldrene, en og en. Snakker med barna ( om de er store nok), er på hjemmebesøk og ser hvordan familien fungerer sammen, får inn opplysninger fra barnehage/skole, helsesøster, fastlege, legevakt, politi og ev andre instanser om det er nødvendig. Da får de et ganske så godt bilde.

Anonymkode: a8009...9e8

En venninne av meg jobber i barnevern og hun fortalte at rekkefølgen er annerledes om bekymringsmelding kommer av rutine fra politi eller f.eks sykehus. 

Da kan undersøkelsessak bli åpnet automatisk - og dernest kalles foreldrene inn til en samtale med Barnevernet og først da avgjør Barnevernet om saken har "noe hold i seg". Har den ikke det og "bekymringen" var grunnløs så anbefales ingen tiltak og saken henlegges.

Anonymkode: fee0c...124

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lite å gjøre med sint nabo. Han ble heldigvis politianmeldt tilslutt, da det viste seg at han hadde levert bekymringsmelding på veldig mange foreldre der vi bor. Vi var to familier som mistet barna våre i flere mnd, pga en gal gammel mann. 

Hva for noe? Herlighet, og så måtte barna gjennom denne traumatiske påkjenningen pga dette?

Men å ta barna ut av hjemmet er et veldig drastisk skritt som jeg trodde at de kun gjorde viss det var virkelig grov omsorgssvikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor blir det av ts i denne tråden? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Mass skrev:

Hva for noe? Herlighet, og så måtte barna gjennom denne traumatiske påkjenningen pga dette?

Men å ta barna ut av hjemmet er et veldig drastisk skritt som jeg trodde at de kun gjorde viss det var virkelig grov omsorgssvikt. 

Var løyner om rus, men jeg og mannen min ga frivillig urinprøve som var negativ på alle stoffer. Dette var nesten 2 mnd før de tok ungene. De argumenterte med at det var vanlig å ta barnet ut i prosessen, og jeg har senere funnet ut at jeg ikke er alene om å ha opplevd det. Dette var den groveste anklagen, men det hjalp ikke at vi dodget den. Barna ble plassert i midlertidig berdskap uansett.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var løyner om rus, men jeg og mannen min ga frivillig urinprøve som var negativ på alle stoffer. Dette var nesten 2 mnd før de tok ungene. De argumenterte med at det var vanlig å ta barnet ut i prosessen, og jeg har senere funnet ut at jeg ikke er alene om å ha opplevd det. Dette var den groveste anklagen, men det hjalp ikke at vi dodget den. Barna ble plassert i midlertidig berdskap uansett.

Jeg er rystet.. det må være en enorm belastning på alle parter å ta et så drastisk steg så da burde man ha det på det rene at det er riktig å gjøre før man gjør det.

Unntaket er selvsagt åpenbare situasjoner, men utenom det er det jo ikke nok med antagelser.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Mass skrev:

Jeg er rystet.. det må være en enorm belastning på alle parter å ta et så drastisk steg så da burde man ha det på det rene at det er riktig å gjøre før man gjør det.

Unntaket er selvsagt åpenbare situasjoner, men utenom det er det jo ikke nok med antagelser.

Som jeg skrev lengre opp i tråden fikk vi erstatning av staten. Men det hjelper lite når minste er totalt avhengig av meg enda hun er fylt 7 pga en traumatisk opplevelse når hun var liten 😔 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev lengre opp i tråden fikk vi erstatning av staten. Men det hjelper lite når minste er totalt avhengig av meg enda hun er fylt 7 pga en traumatisk opplevelse når hun var liten 😔 

Huff, jeg får helt vondt av dere. Nei, penger hjelper lite på slike sår. Jeg håper tiden hjelper dere videre og at ménene blir svake ❤

AnonymBruker
Skrevet

skeptisk, noe må jo gjøres uansett, tydelig konfliktskapende slik det er nå

Anonymkode: f244f...88b

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken type, eller hva heter den erstatningen dere fikk? Andre trenger å vite navnet for å vite hva de kan søke om. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...