Gå til innhold

Bruker hundretusener på bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er gratis å snakke sammen. 

Klarer ikke dere to, voksne mennesker, å bli enige sammen uten å ha en mekler tilstede er kanskje ikke giftemålet noe vits i.

Anonymkode: f8be7...37c

Hehe, joda, tror nok vi snakker mer sammen enn gjennomsnittlige par og har aldri hatt en skikkelig krangel i løpet av 3 år. Det er likevel givende å sette seg ned og gå igjennom slike ting. En veileder har erfaring med hundrevis av par og kan gjøre oss oppmerksomme på enkelte ting. Især ting man ikke tenker over som f.eks. forskjellen på mann og kvinne i ulike situasjoner. Du kan jo bare bla deg gjennom forumet her og kikke på alle bekymringspostene folk skriver om sin bedre halvdel (f.eks. "Hvorfor gråter aldri mannen min", "Hva er det med kvinner og husarbeide", "Hvorfor gjør han slik og slik"...).

I tillegg kommer vi fra to ulike kulturer så det er mange ting å gå igjennom i vårt tilfelle. Vi er ekstremt enige i alt, men tror likevel dette kan gi oss noe :)

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha.. har det slått dere at det finnes mennesker som har evner til å planlegge livet og gjøre det innsatsen som kreves for å vite at man har valgt den rette OG både ha jobbet seg opp slik at man har råd til både bolig og bryllup..? Jeg hadde ikke brukt over 200tusen på bryllupet om jeg ikke hadde eid bolig og ellers hatt ryddig økonomi. 

Anonymkode: 53826...eb1

Mange som tror de har valgt den rette også stikker mannen plutselig av :)

Anonymkode: e518b...576

Skrevet

Vi brukte vel 50000 på vårt bryllup, alt inkludert. Middag og fest på hotell. Åpen bar. Overnatting hele helgen for oss, middag på hotellet dagen før, "bryllupspakke" med frokost på rommet, blomster og brudebukett, klær og smykker både til meg og mannen,  hår og sminke. 20 gjester, så ikke noe stort bryllup. Hadde ikke hatt mulighet til å betale alt dette selv, heller ikke til å stå for alt som måtte gjøres selv. Alternativet hadde vært middag med forlovere og kaker med nærmeste familie senere på kvelden.

Skrevet

Hadde ALDRI brukt så mye på bryllup med mindre jeg skulle gifte meg med en rik mann som betalte det. 

Gjest Coolaid
Skrevet
På 30.7.2017 den 9.42, AnonymBruker skrev:

VG+ skriver at det gjennomsnittlige norske brudeparet bruker 150.000-200.000 på bryllupet sitt. Jeg må innrømme at jeg reagerer på summen. Ja, det finnes selvagt de som tar helt av, men her er det altså snakk om gjennomsnitt.

Stemmer virkelig dette?

Sitat fra artikkelen:

Det gjennomsnittlige norske brudeparet bruker nå 150-200.000 på å gifte seg, mener eksperter. Legeparet Toofan og Agnethe leide inn bryllupsplanlegger, for 1100 kroner i timen, til å ta seg av planleggingen.

Norge tatt av, og blitt villere enn noensinne. Påvirket av sosiale medier og amerikanske tradisjoner betaler vi mer, stresser mer og ofrer mer for å få drømmebryllupet, mener norske eksperter.

Anonymkode: 86e8d...e1f

Syns det er latterlig og slikt tilhører en livsførsel som jeg er stolt over å ikke ta del i. Ser kun idioti i dette. 

Vårt bryllup for 15 år siden kostet ikke tilnærmet eller tilsvarende regnet om i datidens verdi. I dag hadde jeg aldri brukt så mye penger på et bryllup. 

Dette handler ikke om feiring av kjærlighet.

AnonymBruker
Skrevet
På 30.7.2017 den 11.39, Leo skrev:

Jeg har lest artikkelen og når man kjøper inn morgenkåper til (de voksne) brudepikene som matcher innredningen i hotellsuiten, så har det tippet over til fullstendig galskap. Ferdig snakka! :nigo:

Guilty as charged. Med navn på ryggen til og med.

Vi bruker ca 150 000 - får da låne festlokale gratis fordi onkelen min eier det. De 150 000 inkluderer bryllupsreise og alt av klær til oss. Skal på ingen måte ha storflott bryllup, men vi orker ikke å ordne alt selv, så det er prisen man må betale i Norge idag. Alkoholprisene alene er til å bli svimmel av, men det er én dag, og det er tross alt bare to månedslønner netto. Alle pengene er spart opp for lenge siden. Ja vi kunne dratt på tidenes feire, men vi skal nok klare å unne oss det etterhvert også :) 

Anonymkode: 5855f...c46

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å respektere folk som sløser sånn. PÅ EN DAG! Med mindre de er millionærer så er det helt utrolig umoden oppførsel.

Anonymkode: c0d06...acf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser mange skriver at det ikke handler om festen men det serimonielle som teller mest - og det er kanskje riktig for dem, men for mange andre er festen på en måte feiringen av seremonien, selve papiret på at man er gift og alt som følger med at praktiske ting er nok ikke det man har selskapet for..

Og for vår del, med familie spredt til alle verdenshjørner var det viktigste på mange måter festen - en uke til ende med familie vi ellers ikke ser så ofte.

De som kom fra Singapore, Australia, Amerika, Europa, Skandinavia ellers og fikk oppleve stedet vi har slått rot sammen med oss - se hvor vi lever, oppleve vår hverdag såvel som festene (ja vi hadde flere) så vil jeg påstå det handlet like mye om det som det praktiske ved å bli gift, løftene som former ekteskap i kirken var for oss to - ikke for alle andre, festen var for alle. Vi betalte reisen for noen som ikke vill ekommet ellers, vi betalte opphold for de som kunne reise men ikke hadde økonomi til oppholdet, og vi dekket utgiftene til musikerene vi ønsket oss, vi leide et feriested hvor alle i familien vår som kom tilreisende kunne bo nær hverandre - og ja, vi brukte nok mer enn om man skulle hatt kun en dag i kirken og fest på lokalet - men jeg ville ikke gjort noe annet i dag om vi skulle gjort det igjen! Vel brukte vi 250` eller sånn men vi hadde også budsjett og planlegging, sparing og fokus deretter. Og viktigst av alt, det er en fest jeg vil huske med et smil, med ekstra puls, jeg kan etter alle årene som har gått fortsatt huske smaken av champagnen, av middagen, av kaken - huske talene, latteren - beste dagen i mitt liv og jeg er så glad vi fikk den akkurat som vi ønsket oss den!

Anonymkode: c29ca...fad

Gjest førstedamen
Skrevet

Jeg skjønner ikke HVA som er så dyrt når dere gifter dere. Får det ikke til å stemme at man kan bruke så mye på så "lite". 

Selv havnet vi på rundt 25.000. Dette er over 50 gjester, 3 retter (dyr sjømat, og dyrt kjøtt). Hadde alkohol igjen etter bryllupet! Så her var mer en nok til alle.

Lokalet var langt fra noe samfunnshus. Det er et brygge lokale som er nesten ny bygd. 

Å gifte seg kirkelig kostet ingenting, annet enn ballonger, blomster ol.

Jeg hadde den største mest glitrene kjolen du finner, til bare 3000. Fordi den var på salg, ikke kjøpt brukt. 

Så jeg skjønner ikke HVA dere bruke100.000 ekstra på! Det er jo helt sykt. 

Skrevet (endret)
11 minutter siden, førstedamen skrev:

Jeg skjønner ikke HVA som er så dyrt når dere gifter dere. Får det ikke til å stemme at man kan bruke så mye på så "lite". 

Tja, kjolen var over 10` dressen til mannen neste like mye, så kom forloverene sine klær, brudepikene, blomstrene, frisør til meg og forlovere, brudepiker, leige av bilen vi hadde, fotografen som var med hele dagen, buss til gjestene til og fra, lokalet med maten... Vi hadde litt over 100 gjester til middag selve bryllupsdagen der drikken til maten var inkludert i fht tre retter pluss kaffi og nattmat..

Jeg og mannen hadde pengene, vi ønsket denne festen og fikk en perfekt feiring og ramme rundt det som for oss var noe helt spesielt. Hvorfor er det galt, sykt eller respektløst?

Endret av Carrot
Skrevet

Tenker det er veldig mye annet jeg ville brukt 200.000 på enn et bryllup.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville heller hatt et litt billigere bryllup og brukt mer penger på "the honeymoon", men det er nå bare meg da:ninuskapus:

• Liker 5
Gjest førstedamen
Skrevet
3 minutter siden, Carrot skrev:

Tja, kjolen var over 10` dressen til mannen neste like mye, så kom forloverene sine klær, brudepikene, blomstrene, frisør til meg og forlovere, brudepiker, leige av bilen vi hadde, fotografen som var med hele dagen, buss til gjestene til og fra, lokalet med maten... Vi hadde litt over 100 gjester til middag selve bryllupsdagen der drikken til maten var inkludert i fht tre retter pluss kaffi og nattmat..

Jeg og mannen hadde pengene, vi ønsket denne festen og fikk en perfekt feiring og ramme rundt det som for oss var noe helt spesielt. Hvorfor er det galt, sykt eller respektløst?

Vel, vi hadde også brudepikekjoler, frisør, fotograf, blomster, bil, bryllupskake. Vi kunne i teorien brukt mye mer men det ble aldri så dyrt uansett hvor mye dill og dall jeg kjøper. 

Det er HVIRDAN summene på de forskjellige bryllupene er så stor som er sykt. Selvfølgelig vil bryllupet til martha Louise koste mye, men det har jo med at smykkene i seg selv er verdt 200.000 kr. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, førstedamen skrev:

Selv havnet vi på rundt 25.000. Dette er over 50 gjester, 3 retter (dyr sjømat, og dyrt kjøtt). Hadde alkohol igjen etter bryllupet! Så her var mer en nok til alle.

Lokalet var langt fra noe samfunnshus. Det er et brygge lokale som er nesten ny bygd. 

Å gifte seg kirkelig kostet ingenting, annet enn ballonger, blomster ol.

Jeg hadde den største mest glitrene kjolen du finner, til bare 3000. Fordi den var på salg, ikke kjøpt brukt. 

Så jeg skjønner ikke HVA dere bruke100.000 ekstra på! Det er jo helt sykt. 

Hvor har du klart å få treretters og alkohol til 50 mennesker så billig!?

Alkohol alene koster over 20 000 for 60 mennesker.

Maten kommer på nesten 40 000 - dette med servitører og kokker (det var BILLIG i forhold til mye annet). 

Fotograf koster 20 000 - bildene er jo det eneste man sitter igjen med, og en proff koster

Klær til meg og mannen kommer på ca 12 000

Overnatting hele helga på hotell kommer på 6000

Så er det jo kaker, snacks, pynt, brudebukett, blomster, transport ++++

Pengene flyr!

• Liker 3
Skrevet (endret)
7 minutter siden, førstedamen skrev:

Vel, vi hadde også brudepikekjoler, frisør, fotograf, blomster, bil, bryllupskake. Vi kunne i teorien brukt mye mer men det ble aldri så dyrt uansett hvor mye dill og dall jeg kjøper. 

Det er HVIRDAN summene på de forskjellige bryllupene er så stor som er sykt. Selvfølgelig vil bryllupet til martha Louise koste mye, men det har jo med at smykkene i seg selv er verdt 200.000 kr. 

en frisørtime på brudeoppsett er ganske universal, det samme er priser på brudebukett om man ikke lager den selv så jeg skjønner ikke helt hva du forsøker si? Klart det er stor forskjell på å bruke 300 på en kjole, 3000 eller 10 000 - samtidig som det er stor forskjell på å pynte festlokalet¨på grendahuset og lage lapskaus vs å leige baroniet Rosendahl liksom.. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det ene er mer "fornuft" enn det andre om man har muligheten og ikke setter seg i "evig gjeld"??

Dessuten er jeg som AB over veldig spent på hva middagen / drikken og utgiftene dine kan komme så lavt om du ikke valgte "rimeligere" løsninger? Det "billigste" vi fant her vi bor (på bygda) av lokaler som også har mat der lokalet var med i prisen var en kuvertpris på 350 per persjon og det var ikke treretter med drikke! da sier det seg selv at bare mat / lokale med 100 gjestser er over ditt budsjett.. Så du må gjerne definere mer spesifikt hva du mener med dyr sjømat for eksempel.. Vi hadde sjømat til nattmat, for ca 50 stykker da vi ikke regnet med at alle ville spise like mye osv og det alene ble 25 000 med drikke inkludert, da hadde vi blåskjell, kreps, krabbe, reker, scallops, ulike typer fisk i ulik variant e.g røkt laks, sursild, tomatsild, sennepssild osv med brød av ulik type, remulade, majones osv osv.. Og jeg vil ikke si det var spesielt dyrt egentlig..

Nå fikk vi en veldig god "totalpris" til slutt der vi var men likevel er kosten for maten reel..

Endret av Carrot
  • Liker 1
Skrevet

Disse ekspertene VG hadde snakket med var bryllupsplanleggere, så tar det med en klype salt. Men det er ikke rart at man bruker over 200.000 når man har blomster til 30.000, egen fyr som kommer og kler opp brudgommen, bryllupsplanlegger som tar 1100kr timen (og denne bruker i gjennomsnitt 85 timer per bryllup), fyrverkeri til 40.000, fotovegg i gull og alt det andre det stod om i de tre artiklene. Vi brukte ca 100.000, og det meste av dette ble brukt på mat (tre retters, brukte cateringselskap som holder til i lokalet), lokale, profesjonelle servitører, alkohol og fotograf (og kjolen min, men den fikk jeg solgt til halv pris etterpå). Hadde festen i på en gammel hovedgård (altså ikke kjipt grendehus) og maten var helt fantastisk. Glad vi giftet oss for fem år siden da det tydeligvis ikke var dette pengepresset :Nikke:

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, A4-livet skrev:

Hadde festen i på en gammel hovedgård (altså ikke kjipt grendehus) og maten var helt fantastisk. Glad vi giftet oss for fem år siden da det tydeligvis ikke var dette pengepresset :Nikke:

Nå skal det sies at grendahuset her er alt annet enn "kjipt" da det er ganske nytt og moderne :fnise: og vi giftet oss for mer enn fem år siden og opplevde også den gang "pengepress" i den retning denne tråden viser - at mange føler de har rett til å mene noe om andres valg for bruk av egne penger..

Gjest førstedamen
Skrevet
18 minutter siden, Carrot skrev:

en frisørtime på brudeoppsett er ganske universal, det samme er priser på brudebukett om man ikke lager den selv så jeg skjønner ikke helt hva du forsøker si? Klart det er stor forskjell på å bruke 300 på en kjole, 3000 eller 10 000 - samtidig som det er stor forskjell på å pynte festlokalet¨på grendahuset og lage lapskaus vs å leige baroniet Rosendahl liksom.. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det ene er mer "fornuft" enn det andre om man har muligheten og ikke setter seg i "evig gjeld"??

Dessuten er jeg som AB over veldig spent på hva middagen / drikken og utgiftene dine kan komme så lavt om du ikke valgte "rimeligere" løsninger? Det "billigste" vi fant her vi bor (på bygda) av lokaler som også har mat der lokalet var med i prisen var en kuvertpris på 350 per persjon og det var ikke treretter med drikke! da sier det seg selv at bare mat / lokale med 100 gjestser er over ditt budsjett.. Så du må gjerne definere mer spesifikt hva du mener med dyr sjømat for eksempel.. Vi hadde sjømat til nattmat, for ca 50 stykker da vi ikke regnet med at alle ville spise like mye osv og det alene ble 25 000 med drikke inkludert, da hadde vi blåskjell, kreps, krabbe, reker, scallops, ulike typer fisk i ulik variant e.g røkt laks, sursild, tomatsild, sennepssild osv med brød av ulik type, remulade, majones osv osv.. Og jeg vil ikke si det var spesielt dyrt egentlig..

Nå fikk vi en veldig god "totalpris" til slutt der vi var men likevel er kosten for maten reel..

Ikke ha koltbord eller brukt lokaler som har fastpris pr kuvert. Det koster jo mye mer enn å kjøpe og leie inn egne kokker. Vi valgte å la kokkene vi kjenner gjøre jobben, men det ble en fantastisk 3 retters. Fisken var det dyreste kjøpet, lagt dyrere enn å betale både kokk og servitører. 

Drikke koster IKKE 20.000 som noen sier over, tror vi brukte 8000 i Sverige på all alkohol. Vin til maten, og whiskey, akevitt øl ol i tillegg til 2-3 glass vin pr person. (Kjøpt vin i kartong og satt på karaffler for å spare litt penger!) 

Du har helt rett, maten er det vi brukte mest på også. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, førstedamen skrev:

Ikke ha koltbord eller brukt lokaler som har fastpris pr kuvert. Det koster jo mye mer enn å kjøpe og leie inn egne kokker. Vi valgte å la kokkene vi kjenner gjøre jobben, men det ble en fantastisk 3 retters. Fisken var det dyreste kjøpet, lagt dyrere enn å betale både kokk og servitører. 

Drikke koster IKKE 20.000 som noen sier over, tror vi brukte 8000 i Sverige på all alkohol. Vin til maten, og whiskey, akevitt øl ol i tillegg til 2-3 glass vin pr person. (Kjøpt vin i kartong og satt på karaffler for å spare litt penger!) 

Så dere kjente kokker som hjalp dere? Da sparte dere mye der. En som ikke kjenner en kokk har ikke samme muligheten, har ikke klart å få noen som ikke jobber med kuvertpris!

Å reise frem og tilbake til Sverige å handle alkohol er litt av en prosess hvis man bor på vestlandet. Hvis man i tillegg vil spandere på gjestene hele kvelden så går det jo ennå mer. 

Hva betalte dere for blomster? Og fotograf?

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, førstedamen skrev:

Ikke alle kan dra over gensen og smugle med seg alkoholen hjem.

Vi betalte for alkoholen sammen med maten, vi valgte for eksempel rødvin til ca 250 kr flasken som ikke var en dyr vin i utgangspunktet til "hotellpris" men vi fikk en vin som var langt dyrere til slutt av ulike årsaker men jo, vin til 150 stykker til 250 kr flasken blir langt over 20 000 for forrett, hovedrett, dessertvin osv.. Og det er ikke "råflott" på noen måte.. Men det er klart, om du drar over grensen og smugler med deg "billigvin" kan du slippe unna langt billigere - men de fleste gjør ikke dette..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...