AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #1 Skrevet 30. juli 2017 VG+ skriver at det gjennomsnittlige norske brudeparet bruker 150.000-200.000 på bryllupet sitt. Jeg må innrømme at jeg reagerer på summen. Ja, det finnes selvagt de som tar helt av, men her er det altså snakk om gjennomsnitt. Stemmer virkelig dette? Sitat fra artikkelen: Det gjennomsnittlige norske brudeparet bruker nå 150-200.000 på å gifte seg, mener eksperter. Legeparet Toofan og Agnethe leide inn bryllupsplanlegger, for 1100 kroner i timen, til å ta seg av planleggingen. Norge tatt av, og blitt villere enn noensinne. Påvirket av sosiale medier og amerikanske tradisjoner betaler vi mer, stresser mer og ofrer mer for å få drømmebryllupet, mener norske eksperter. Anonymkode: 86e8d...e1f 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #2 Skrevet 30. juli 2017 Ja det tror jeg. Blir fort 50 000-100 000 bare for mat og lokale. Anonymkode: a8cdd...8fb 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #3 Skrevet 30. juli 2017 Jepp. Skal godt gjøres å komme seg under 100.000 hvis manvil ha mer enn "samfunnshusbryllup" eller hagebrullup merket vi. Blir mye når man skal ha mat til 80 stykk, overnatting for noen, alkohol og lunsj. Sammen med kirke, om man bruker en annen enn den man sokner til, hår og sminke, klær til brudgom og brud og bordpynt så blir det en del, desverre. Anonymkode: c76a6...429
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #4 Skrevet 30. juli 2017 Det er galskap å bruke så mye på en fest. Hvis vi gifter oss kommer vi til å stikke på pub med et par venner. (Vil selvsagt ikkeha gaver heller.) Anonymkode: e2715...9e4 15
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #5 Skrevet 30. juli 2017 Det er absurd, spør du meg. Mange (de fleste) er jo unge, og det er ufattelig at de svir av så mye på en fest. Det paradoksale er jo at det er minst 50% sjanse for at ekteskapet går i vasken..... Anonymkode: 86e8d...e1f 12
Gjest O.G. Skrevet 30. juli 2017 #6 Skrevet 30. juli 2017 Har folk pengene så må de da bare bruke det på bryllup.
Hengebuksvinet Skrevet 30. juli 2017 #7 Skrevet 30. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: VG+ skriver at det gjennomsnittlige norske brudeparet bruker 150.000-200.000 på bryllupet sitt. Jeg må innrømme at jeg reagerer på summen. Ja, det finnes selvagt de som tar helt av, men her er det altså snakk om gjennomsnitt. Stemmer virkelig dette? Sitat fra artikkelen: Det gjennomsnittlige norske brudeparet bruker nå 150-200.000 på å gifte seg, mener eksperter. Anonymkode: 86e8d...e1f Noen flyr jo flere hundre personer til andre siden av kloden. Tror nok ikke at halvparten av de som gifter seg bruker 150- 200 000 eller mer, men heller at noen få drar opp snittet mye. Blir litt som den rike gutten i klassen, som får 500 i ukepenger, mens de andre får 50 2
Carrot Skrevet 30. juli 2017 #8 Skrevet 30. juli 2017 Vi var ikke i "tar av" kategorien syns jeg og vi havnet over 200` totalt sett, av oppsparte penger vel og merke.. Hvis man må ta opp lån for å betale gildet syns jeg man skal tenke seg om etpar ganger ekstra. 3
Minlillelykke Skrevet 30. juli 2017 #9 Skrevet 30. juli 2017 Vi brukte 65.000 på vårt, men det begynner å bli noen år siden. Hadde aldri brukt de summene på en dag. 1
Shimogamo Skrevet 30. juli 2017 #10 Skrevet 30. juli 2017 (endret) Det hørtes mye ut, men det koster fort litt uten at det trenger å være Amerikanske tilstander. Synd at folk har mistet forståelsen for hva et giftemål faktisk er. Det handler ikke om festen. Den er bare èn dag av tusenvis av dager dere kommer til å være sammen. Vi planlegger heller å bruke mer penger på veiledning FØR bryllupet der hvor vi kan snakke ut om diverse ting som vi kanskje ikke har drøftet så dypt (forventninger, barn, økonomi, husarbeide, den andres familie, om å være et team, feriepreferanser osv. osv.). Selv om mange føler de kjenner partneren sin inn og ut. tror jeg det er noen som får et lite "sjokk" etter at det har gått en stund. Mange som tenker "er dette virkelig den jeg giftet meg med?". Har allerede kjøpt en bok hvor man svarer på spørsmål, veldig morsomt og mange overraskelser på lur! Anbefaler også "1000 questions for couples". Endret 30. juli 2017 av Shimogamo 11
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #11 Skrevet 30. juli 2017 Hei. Jeg og mannen min er på ingen måte "den rike gutten i klassen" som noen over her skriver. Vi har jobbet oss opp fra ingenting. I likhet med en over her brukte også vi over 200tusen på bryllupet(med bryllupsreise på ca 20tusen m lommepenger). Vi tok på ingen måte av, ingen bryllupsplanlegger eller ekstragavante ting. Som noen andre her skriver er det den summen du ofte havner oppe i om du ikke velger å ha samfunnshus eller gymsal bryllup. Mange får jo ned kostnadene på bryllupet med å leie et slikt type lokale og rigge til det meste selv, fks med billige matalternativ, handle inn drikke i Sverige eller la gjestene betale mye av drikka selv. All respekt til de som velger det, men da syns jeg også at det skal respekteres at noen av oss den(ene!) dagen vi gifter oss i livet ikke velger samfunnshuset, stresse i ukesvis selv med å rigge alt til og få noen stakkars kjentfolk til å springe ræva av seg(opprigging, servitører, opprydding og vasking). Vi valgte et "vanlig" selskapslokale med alt utstyr, kokker og servitører der. En treretters festmeny samt at apritif med småsnacks,nattmat og alkohol. Alkoholen koster på steder med sjenkebevilning. Da tok de seg av ALT på lokalet. Eneste jeg trengte å gjøre var å plassere blomster og pynt på et ferdig dekt bord dagen før, samt å rydde med oss gavene dagen derpå. For oss var det ikke et alternativ å la gjester ta med egen drikke eller å la de betale i en bar, når de kommer i vårt bryllup som gjester og vi er verter så tenker jeg at det bare skulle mangle at vi spanderer drikka. Hadde vi ikke hatt råd til det så hadde vi heller ventet med giftemålet det var heller ikke et alternativ for meg å kjøpe kjolen min fra en billigside på nettet. Hvor mye penger er egentlig 200 tusen i dag? Hva får man får det? Ikke så mye! Vi hadde gratis bryllupskake og bil, forholdsvis rimelig dj(7000) og fotograf(10 000). Likevel var vi fort oppe i godt over 200 000. Livet handler om prioriteringer. Vi valgte å prioritere dette, andre velger å prioritere andre ting. Anonymkode: 53826...eb1 9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #12 Skrevet 30. juli 2017 9 minutter siden, Shimogamo skrev: Det hørtes mye ut, men det koster fort litt uten at det trenger å være Amerikanske tilstander. Synd at folk har mistet forståelsen for hva et giftemål faktisk er. Det handler ikke om festen. Den er bare èn dag av tusenvis av dager dere kommer til å være sammen. Vi planlegger heller å bruke mer penger på veiledning FØR bryllupet der hvor vi kan snakke ut om diverse ting som vi kanskje ikke har drøftet så dypt (forventninger, barn, økonomi, husarbeide, den andres familie, om å være et team, feriepreferanser osv. osv.). Selv om mange føler de kjenner partneren sin inn og ut. tror jeg det er noen som får et lite "sjokk" etter at det har gått en stund. Mange som tenker "er dette virkelig den jeg giftet meg med?". Har allerede kjøpt en bok hvor man svarer på spørsmål, veldig morsomt og mange overraskelser på lur! Anbefaler også "1000 questions for couples". Det er gratis å snakke sammen. Klarer ikke dere to, voksne mennesker, å bli enige sammen uten å ha en mekler tilstede er kanskje ikke giftemålet noe vits i. Anonymkode: f8be7...37c 16
Leo Skrevet 30. juli 2017 #13 Skrevet 30. juli 2017 Jeg har lest artikkelen og når man kjøper inn morgenkåper til (de voksne) brudepikene som matcher innredningen i hotellsuiten, så har det tippet over til fullstendig galskap. Ferdig snakka! 33
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #14 Skrevet 30. juli 2017 Vi hadde vielsen ute og selskapet på Blaafarveværket i Modum. 75 gjester, åpen bar, 6 retters middag, stoooor kakebuffet. Vi brukte 125 000 og nei, vi tok ikke opp noe lån. Vi brukte heller ingen planlegger og hadde ikke voksne brudepiker heller. Pynting, opprydning, servering mm. tok cateringselsk. seg av. Flott bryllup for både gjestene og oss. Anonymkode: cae62...410 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #15 Skrevet 30. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er galskap å bruke så mye på en fest. Hvis vi gifter oss kommer vi til å stikke på pub med et par venner. (Vil selvsagt ikkeha gaver heller.) Anonymkode: e2715...9e4 Jeg syns det er galskap å sitte å uttale seg om hva andre bruker penger på! Anonymkode: 53826...eb1 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #16 Skrevet 30. juli 2017 Man må fjerne bruke flere hundre tusen på bryllup, men da får man jammen ikke komme i etterkant og klage over egenkapitalkravet ved kjøp av bolig. Anonymkode: b31ac...66a 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #17 Skrevet 30. juli 2017 Skjønner ikke vitsen med å bruke så mye penger på bryllup. Ender mest sannsynlig i skilsmisse uansett. Anonymkode: e518b...576 8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #18 Skrevet 30. juli 2017 1 minutt siden, Leo skrev: Jeg har lest artikkelen og når man kjøper inn morgenkåper til (de voksne) brudepikene som matcher innredningen i hotellsuiten, så har det tippet over til fullstendig galskap. Ferdig snakka! Det er jeg helt enig i! Men det har ikke noe med å bruke mye penger å gjøre, for som jeg nettopp skrev så blir det fort over 200 tusen hvis du ikke skal ha det på samfunnshuset. Og det uten morgenkåper og alt mulig spesialbestilt tull. Jeg ser faktisk flere med budsjettbryllup som går helt coco med slike ting, og også candybar,gaver til gjestene osv osv osv Anonymkode: 53826...eb1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #19 Skrevet 30. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man må fjerne bruke flere hundre tusen på bryllup, men da får man jammen ikke komme i etterkant og klage over egenkapitalkravet ved kjøp av bolig. Anonymkode: b31ac...66a Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke vitsen med å bruke så mye penger på bryllup. Ender mest sannsynlig i skilsmisse uansett. Anonymkode: e518b...576 Haha.. har det slått dere at det finnes mennesker som har evner til å planlegge livet og gjøre det innsatsen som kreves for å vite at man har valgt den rette OG både ha jobbet seg opp slik at man har råd til både bolig og bryllup..? Jeg hadde ikke brukt over 200tusen på bryllupet om jeg ikke hadde eid bolig og ellers hatt ryddig økonomi. Anonymkode: 53826...eb1 1
Luckiness Skrevet 30. juli 2017 #20 Skrevet 30. juli 2017 Man må få bruke de pengene man har Det kommer jo litt an på hva som er inkludert i disse 150-200 000 kronene. Kanskje lett å tenke at det inkluderer kun bryllupsfesten med middag, servitører og leie av lokale. Men dersom dette inkluderer alt av klær til brudeparet, transport for brudeparet (+eventuelt gjester dersom det ikke er lett å komme seg til festen/lang vei), transport hjem/til hotell, blomsterdekorasjon og brudebukett, frisør for styling på selve bryllupsdagen (og gjerne en time i forkant for klipp og eventuell farging), alt av mat og drikke, servitører, renholdsgebyr dersom man ikke skal/kan vaske selv, leie av lokale (og lokale er gjerne leid for hele helgen for å rekke å gjøre i stand og rydde), annen dekorasjon til bryllupet, gifteringer, betaling for kirke dersom man ikke bruker den man sogner til (må vel kanskje betale noe uansett?), fiksing av brudekjole dersom den er kjøpt tidlig og må sys ut eller inn (og det ikke er inkludert), hotellovernatting for bryllupsnatten...og sikkert enda flere mer skjulte summer som faktisk inngår i bryllupet. Kommer fort opp i den prisen dersom man tenker over alt som blir brukt penger på i anledning bryllupet, også det som kommer utenom selve bryllupsdagen og er "synlig". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå