Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #1 Skrevet 10. januar 2005 Etter å ha vært på to forskjellige fester hos noen bekjente to helger på rad er jeg ganske sjokkert. Er kokain vanlig for ungdommen nå? Tar "alle" kokain nå? Dette er ungdom på 22 år ++, som studerer, er sosiale...ja man kunne aldri tenke seg at de holdt på med sånt. Men dette er tydeligvis det "nye" partydopet. Er det bare jeg som har vært uheldig, eller er dette noe "alle" gjør for tiden? :o :o
Arkana Skrevet 10. januar 2005 #2 Skrevet 10. januar 2005 Vanlig og vanlig, jeg har i allefall aldri prøvd narkotika og kjenner ingen som har gjort det heller.
Gjest Hel Skrevet 10. januar 2005 #3 Skrevet 10. januar 2005 For meg er det 'vanlig'. Fordi omtrent alle vennene rundt meg har prøvd det eller bruker det jevnlig (tenker på en venninne spesielt som kun er 19 og er inn og ut av avrusing og mentalsykehus hele tiden). Men selv har jeg aldri prøvd noe narkotika.
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #4 Skrevet 10. januar 2005 Kjenner en del som driver med både amf og hasj, men ingen som driver med kokain. Har aldri trodd det var et partydop nå for tida, nå er det vel så mye annet...? Nå er det tre år siden jeg har festet med den gjengen, men etter hva jeg hører av bekjente, er det forsatt det samme som før som teller.... Jeg vil velge og tro du var "uheldig" Er på fester av og til rundt omkring, men kommer aldri over narkotika (foruten de nevnte før)
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #5 Skrevet 10. januar 2005 Man kaller jo diverse stoffer vanlige for å legitimere at en selv også bruker det. men det er tross alt ikke i SÅ mange miljøer det er akseptert eller satt pris på at man doper seg noe særlig... Ellers vet jeg at venner av kjæresten min, alle oppegående, men litt "røffe" og kanskje litt vel guttete, folk med bra utdanninger, bruker kokain innimellom. men oftere hasj o.l (eeh.. hva er liknende..). Forkastelig etter min mening. Kokain er faktisk ganske farlig - og avhengighetsdannende.Selv har jeg aldri sett stoffet:)
Gjest Gjest for øyeblikket ;) Skrevet 10. januar 2005 #6 Skrevet 10. januar 2005 Ja, kokain er blitt veldig utbredt..! Både mannen min og jeg har brukt det en del selv, som festdop men har kuttet det ut nå, og vi er helt normale, veletablerte sosialt veltilpassede mennesker. Tror ikke noen som ikke har vært borti det selv ville gjettet at vi rørte noe som helst. Jeg har vært inn og ut av miljøer hvor det har blitt brukt dop i forskjellige former i over ti år, og jeg synes jeg merker stor forskjell i utbredelsen av kokain i forhold til for noen år siden. Det kan jo også ha med å gjøre at vi er blitt eldre og vanker sammen med folk med mer penger, kokain er jo veldig kostbart. Jeg har erfaring med mye forskjellig, blant annet amfetamin, extacy og cannabis, og jeg vil si at kokain var det som var vanskeligst å slutte med. Jeg hadde det mye mer moro med amfetamin og e enn jeg noen gang hadde det med kokain (blir ikke så ruset av det) og brukte det egentlig mest fordi det "hørte" med, og fordi jeg var/er i et miljø hvor det er veldig vanlig og hvor man blir tilbudt, men det var kokain jeg hadde mest problemer med å kutte ut. Det er jo veldig fysisk avhengighetsdannende, verre enn heroin faktisk. Men nå har jeg ikke rørt cola på over et år, og anser meg like ferdig med det som med andre (kjemiske) stoffer.
Gjest Gjesta Skrevet 10. januar 2005 #7 Skrevet 10. januar 2005 Jeg har aldri så mye som vurdert å prøve noe som helst, og befatter meg heller ikke med folk som gjør det. I min omgangskrets er det absolutt IKKE vanlig.
ivanka Skrevet 10. januar 2005 #8 Skrevet 10. januar 2005 hm. jeg tror vel det du trådstartergjest har oppdaget er at kola nettopp brukes av de som ikke 'ser sånn ut'. ja, det er vanlig, og det er dyrt, og derfor mer brukt av de mer vellykkede enn kanskje noen annen ulovlig substans i norge. og fordi det er såpass dyrt, har det rett og slett status i noen grupper og derfor brukes det så åpenlyst, så 'alle' som er 'inne' kan se hvor mye spenn man har råd til å blåse på kola. selv om amfetamin er langt mer utbredt, er det også mye billigere og ingen markerer status ved å snorte 'fattigmanns-kola' i offentlighet.
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #9 Skrevet 10. januar 2005 Tja, kokain og e har vel vært nokså vanlig blant studenter i Oslo det senere tiåret, hvertfall på juss'en og statsvitenskap der jeg studerte. Det var mest på fester og nattklubb, ikke hver dag.
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 10. januar 2005 #10 Skrevet 10. januar 2005 Ja det er ganske vanlig. I england er kokain billigere enn enkelte drinker.
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 10. januar 2005 #11 Skrevet 10. januar 2005 Jeg har aldri så mye som vurdert å prøve noe som helst' date=' og befatter meg heller ikke med folk som gjør det. I min omgangskrets er det absolutt IKKE vanlig.[/quote'] men er ikke du ganske gammel da? eller?
Arkana Skrevet 10. januar 2005 #12 Skrevet 10. januar 2005 Har det noe med saken å gjøre? Jeg er 26 og har som sagt aldri prøvd og kjenner heller ingen som har prøvd narkotika.
Siam Skrevet 10. januar 2005 #13 Skrevet 10. januar 2005 Det er i alle fall ikke uvanlig!! Men det varierer nok veldig hvor åpenlyst det er.
Gjest Gjesta Skrevet 10. januar 2005 #14 Skrevet 10. januar 2005 Ganske gammel.....? :o Hva mener du med det??
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 10. januar 2005 #15 Skrevet 10. januar 2005 nei for kokain er vanligere hos yngre mennesker enn hos de eldre. så det er ikke så rart at det ikke er vanlig i din omgangskrets.
Gjest Gjesta Skrevet 10. januar 2005 #16 Skrevet 10. januar 2005 Hva er det du prater om?? Hvor gammel tror du at jeg er??
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #19 Skrevet 10. januar 2005 hallo - spiller det så stor rolle om folk er gamle, kristne eller på andre måter lever i uvitenhet eller faktisk tar bevisst avstand fra narkotika? Det er tross alt mer fair å si at i ens eget miljø bruker ingen narkotika, derfor vet man heller ikke hvor utbredt det er ellers, enn å feks tro at "ungdommen nå til dags" osv. Ellers bør nok noen av disse uskyldsrene ta høyde for at de av deres bekjente som evt har prøvd et eller annet kanskje ikke forteller det til dem. Jeg vet som andre her er inne på at kokain er et "velstandsdop" som vel er på vei til å bli billigere enn det har vært. Og at det er relativt utbredt i feks juss-miljøer (måtte en av disse bli min advokat...). Men igjen - det FINNES faktisk en del miljøer og mennesker som ikke er borti narkotika. Selv SÅ jeg ikke cannabis engang før jeg var 23, da røyka jeg sammen med en nokså profilert barnebokillustratør.. (og jeg er vokst opp i drabantby, ass). Og den eneste gangen JEG har hørt folk spørre seg for etter tyngre stoffer var på et nachspiel med godt voksne profesjonelle rockemusikere. Så hvis ungdom regnes fra 25-45 - vel, så er nok helt sikkert kokain mer utbredt blant ungdommen i dag enn tidligere. Men det er nok knyttet til enkelte miljøer. Ingen normalisering, takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå