-Fisken- Skrevet 12. januar 2005 #41 Skrevet 12. januar 2005 Her jeg bor er det veldig mye hasj, ikke så mye cola, men det finnes. Har en kompis på 19 som er avhengig. Min vennekrets som er fra 16 til rundt 20, blir det brukt mye hasj, ikke bare på fest. Cola derimot? Nei, jeg har i alle fall ikke sett det før eller sett det.
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2005 #42 Skrevet 12. januar 2005 Dette synes jeg var en teit ting å si. Det kan jo være normale og helt ok mennesker som har eksperimentert litt med stoff. Det har jeg selv gjort, og jeg føler ikke at det skulle stoppe meg fra å få venner. Det har det aldri gjort heller, så folk som jeg har møtt tenker ikke som deg iallefall. Heldigvis...
Arkana Skrevet 12. januar 2005 #44 Skrevet 12. januar 2005 Det tror jeg også. Men nå skriver du at du ikke kjenner noen som har prøvd narkotika. Jeg er nesten overbevist om at du kjenner noen som har brukt narkotika, f.eks gamle klassekamerater eller medstudenter... Ja, det er forsåvidt sant. Jeg vet om i allefall to fra gamle klasser som brukte/bruker narkotika. Jeg har ikke sett dem på 7-8 år, og vi var aldri venner selv på den tiden, så jeg regner de ikke med blandt "folk jeg kjenner".
ivanka Skrevet 12. januar 2005 #45 Skrevet 12. januar 2005 høh. at noen tør påstå å ha oversikt over alle bekjentes rusvaner faller på sin egen urimelighet. og: når jeg sier 'kokain er vanlig' er det ikke for å rettferdiggjøre bruken, og det ligger ikke implisitt at jeg synes det er kult. at kolabruk er høyst alminnelig i periferien av min omgangskrets forhindrer ikke at jeg opfatter det som blodharry.
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2005 #46 Skrevet 12. januar 2005 Så det er det første kriteriet i valg av venner? For meg er det om ikke første kriteriet så ihvertfall det første av flere "første-kriterier." Jeg er ikke på noe vis interessert i å pleie omgang med mennesker som bruker noe som helst form for ulovlige narkotiske stoffer.
ivanka Skrevet 12. januar 2005 #47 Skrevet 12. januar 2005 hva om de bruker stoffer som er lovlige men fremskaffet på ulovlig vis? hva med lover som endres? hva om venninna di får rohypnol på resept og gir noen videre til ei anna venninne? hva om ei tredje venninne som er under enormt stress 'låner' et par for å få sove uten å spørre?
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2005 #48 Skrevet 12. januar 2005 La meg si det sånn: jeg er tilhenger av å holde meg på rett side av loven. Derfor: hva om de bruker stoffer som er lovlige men fremskaffet på ulovlig vis? Dette hadde jeg sagt ifra om at jeg ikke likte, men så lenge stoffet er lovlig brukt her i Norge ville ikke det være det verste. hva med lover som endres? Endres loven så endres loven, som sagt er jeg tilhenger av å holde meg innenfor Norges lover. Men jeg kommer aldri til å bruke noe som helst uansett hva som blir lovlig. hva om venninna di får rohypnol på resept og gir noen videre til ei anna venninne? Dette ville jeg heller ikke likt, men som du vet er Rohypnol et stoff som er lovlig i Norge. hva om ei tredje venninne som er under enormt stress 'låner' et par for å få sove uten å spørre? Jeg har faktisk ikke venninder som er så korka at de driver med videreformidling av reseptbelagte medisiner. Gudskjelov.
ivanka Skrevet 12. januar 2005 #49 Skrevet 12. januar 2005 wow, you're running a tight ship there. bra kontroll over vennene skjønner jeg. synes det er så festlig når folk tar utgangspunkt i at de mener å vite alt om hva deres venner gjør.
Gjest the imp Skrevet 12. januar 2005 #50 Skrevet 12. januar 2005 Så det er det første kriteriet i valg av venner? Og hva hvis det var det første kriteriet i valg av venner? Ville jeg da vært en dømmende, forferdelig person ettersom jeg ikke ønsker venner som jevnlig bruker narkotiske stoffer? Hvilke kriterier velger du venner etter? Jeg velger venner etter om de er hyggelige, om de har en personlighet jeg liker. Om de har prøvd narkotiske stoffer er ikke min sak, men bruker de det fast er det noe annet. Om jeg ber mine venner på fest i min leilighet, så vil jeg ha meg frabedt at de ruser seg på narkotiske stoffer. Det er mitt valg. Det er også mitt valg at jeg ikke ønsker å være til stede på fester eller andre episoder der mine venner ruser seg på narkotiske stoffer. Dermed blir det litt vanskelig å ha et nært vennskap til disse menneskene, synes du ikke? Heldigvis har jeg ikke måttet ta stilling til noe slikt enda. Nettopp fordi jeg ikke har venner som ruser seg på den måten, og nei, det har ingenting med at jeg har en dømmende holdning, slik at vennene mine holder noe skjult for meg. (Merkelig hvor mye brukt det argumentet er.) Det er ikke spesielt vanlig i de miljøene jeg vanker i, enkelt og greit. Men dersom en av mine venner hadde begynnt å ruse seg nå hadde jeg stilt opp for dem, for da regner jeg med at de hadde trengt at noen stilte opp for dem. Jeg hadde heller ikke dømt dem, men vet man om det på forhånd er det jo en annen ting. Jeg hadde ganske enkelt ikke valgt å bli så godt kjent med en person jeg visste ruset seg at jeg kunne kalt personen en venn.
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2005 #51 Skrevet 12. januar 2005 wow, you're running a tight ship there. bra kontroll over vennene skjønner jeg. synes det er så festlig når folk tar utgangspunkt i at de mener å vite alt om hva deres venner gjør. Jeg mener ikke å vite alt hva mine venner gjør til enhver tid, men jeg kjenner de jeg kaller mine venner såpass godt at jeg vet hva slsgs mennesker det er og hva slags standpunkt de har i de fleste sammenhenger. Videre kan jeg vel også si at de aller fleste av mine venner er folk med barn, som gudskjelov setter barnas ve og vel foran doptrangen. Jeg for min del syns det er tragisk at en såpass stor del av den voksne befolkningen ser på dopbruk som normalt.
Gjest TomKrus Skrevet 12. januar 2005 #52 Skrevet 12. januar 2005 Og hva hvis det var det første kriteriet i valg av venner? Ville jeg da vært en dømmende, forferdelig person ettersom jeg ikke ønsker venner som jevnlig bruker narkotiske stoffer? Hvilke kriterier velger du venner etter? Om jeg liker dem eller ikke. Men så klart, hadde det vist seg at en av vennene mine f.eks. var homo, eller gud forby, neger, så hadde jeg kuttet dem ut med en gang. Kan ikke like dem lenger da.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #53 Skrevet 12. januar 2005 Jaja, folk må mene hva de vil - jeg er selv ingen bruker eller tilhenger av narkotika. Men jeg har prøvd hasj et fåtall ganger i fortiden - kvalifiserer det meg til ikke-venn? Rusbruk er noe jeg sjelden snakker om, jeg er mot legalisering og jeg holder meg stort sett på matta når jeg drikker. Tviler på at de streiteste av de streite ville antatt at jeg noensinne hadde prøvd hasj, og kanskje de hadde blitt venner med meg før de fikk vite det..? Ellers tror jeg det ofte faller seg NESTEN naturlig at man ikke har jevnt (mis)brukende venner hvis man er erkestreit. Det er relativt gjensidig at mennesker med hver sine motstridende inngrodde holdninger ikke omgåes så bra. Men i min vennekrets er det både totalavholds, nestenavholds og folk som har prøvd det meste (ikke ALT), og som i perioder av ungdomstida har røyka relativt mye hasj. Men jeg skal innrømme at det er vanskelig å holde kontakten med de som er MEST forskjellige fra meg, de som enten fester sinnsykt mye og hemningsløst ENNÅ, og de som er dødsetablert med tre barn og rekkehus... For meg sier det seg ellers selv at jeg ville "krevd" at venner med barn tok seg sammen med hensyn til rus - både alkohol og annet, sammenliknet med hva de måtte ha drevet med som "uansvarlige" studenter.
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #54 Skrevet 13. januar 2005 Ingen i mine forskjellige omgangskretser misbruker narkotika så vidt jeg vet (hvilket også innbefatter bruk på fest). Er 30+ Og aldri kommer jeg til å slippe noen av disse taperne inn i min omgangskrets (med mindre jeg skulle bli støttekontakt for noen av dem mens de forsøker å slutte).
Gjest gjesta Skrevet 13. januar 2005 #55 Skrevet 13. januar 2005 trodde ikke det. hasj er vel vanlig. men kokain... hm... men hvem vet nå til dags
punkyB Skrevet 13. januar 2005 #56 Skrevet 13. januar 2005 Om jeg liker dem eller ikke. Men så klart, hadde det vist seg at en av vennene mine f.eks. var homo, eller gud forby, neger, så hadde jeg kuttet dem ut med en gang. Kan ikke like dem lenger da. Rimelig teit sammenligning - litt forskjell på å ikke velge venner som driver med narkotika som er både skadelig og straffbart og å ikke velge venner fordi de er homofil eller neger :o
Gjest TomKrus Skrevet 13. januar 2005 #57 Skrevet 13. januar 2005 Rimelig teit sammenligning - litt forskjell på å ikke velge venner som driver med narkotika som er både skadelig og straffbart og å ikke velge venner fordi de er homofil eller neger :o Analogien lå på et nivå som folk jeg liker å omgås med oppfatter kjapt.
punkyB Skrevet 13. januar 2005 #58 Skrevet 13. januar 2005 Analogien lå på et nivå som folk jeg liker å omgås med oppfatter kjapt. ok - kan du forklare det for oss som ikke er på samme nivå ? Mener du at man er fordomsfull i alle tilfeller ?
Gjest TomKrus Skrevet 13. januar 2005 #59 Skrevet 13. januar 2005 ok - kan du forklare det for oss som ikke er på samme nivå ? Mener du at man er fordomsfull i alle tilfeller ? Jeg tror faktisk at mange av dere som aldri kunne tenkt dere å være venner med noen som bruker ulovlige stoffer, mest sannsynlig har truffet på en dere faktisk liker som bruker det. Klarer derfor ikke finne argumenter for hvorfor man plutselig ikke skal like personen hvis man finner ut at personen bruker det. Men man klarer vel alltids å finne noe dritt ved personen da. Om ikke annet enn for prinsippene sine.
Gjest gjesta Skrevet 13. januar 2005 #60 Skrevet 13. januar 2005 så lenge vennene mine er snille & greie bryr det meg ikke at de bruker stoff. Ikke kult hvis de hadde presst det på meg, men ellers.. hva har det å si? en kompis røyker mye pot, men er utrolig kul og grei, så hvorfor skal jeg kutte kontakten med ham?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå