AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #1 Skrevet 27. juli 2017 Er vi på vei mot Malmø-tilstander? http://www.dagbladet.no/nyheter/to-skyteepisoder-i-oslo-pa-under-to-timer---politiet-utelukker-ikke-sammenheng/68543202 Politiet meldte torsdag morgen om en skyteepisode ved Majorstua i Oslo. Én person ble skutt. Dette skal ha skjedd innendørs. - Det er trolig ikke snakk om en tilfeldig hendelse – men en målrettet skyting, opplyser operasjonsleder Marita Aune til NTB. Rundt en time etterpå melder politiet i Oslo om en ny mulig skyteepisode i hovedstaden, i Etterstadgata. - Klokka 09.22 fikk politiet melding om at en person muligens var skutt ved en bensinstasjon på Etterstad. Vi sendte flere enheter til området og i starten fant vi ikke noen fornærmet part. Men nå har vi kommet over en skutt person, sa operasjonsleder Marita Aune tidligere i dag. Klokka 11 meldte politiet på Twitter at det kan se ut til at det er en sammenheng mellom sakene. Det etterforskes også om hendelsene kan ha en sammenheng med Grünerløkka-skytingen forrige uke. Anonymkode: 5d156...3c6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #2 Skrevet 27. juli 2017 Det er gjengoppgjør. Du må gjerne kalle det Malmö-tilstander, i den forstand at de også har hatt det, men du kan jo like gjerne kalle det "på vei mot 90-tallet" da man hadde slike interne oppgjør i Oslo rett som det var. Kanskje blusser det opp igjen, men de som skjøt i dag tilhører miljøer som har ligget i konflikt i et kvart århundre. Det er ikke gøy, men det er heller ikke noe hvermansen trenger å bekymre seg all verden for. T-banen er en større risiko ved å bo på Majorstuen enn gjengoppgjør er. Anonymkode: 75810...d4d 6
Gjest Axl Rose Skrevet 27. juli 2017 #3 Skrevet 27. juli 2017 Er dette noe nytt da? Oslo det er snakk om.
Nastine Skrevet 27. juli 2017 #4 Skrevet 27. juli 2017 Så vi var påvei til å få et meget fredelig samfunn etter 90tallet....men nå har det blusset opp igjen? Det du mener? Hvorfor har det blusset opp igjen tror du?
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #5 Skrevet 27. juli 2017 2 minutter siden, Nastine skrev: Så vi var påvei til å få et meget fredelig samfunn etter 90tallet....men nå har det blusset opp igjen? Det du mener? Hvorfor har det blusset opp igjen tror du? Kan det være at Oslo er blitt beriket? Anonymkode: 73d96...7c2 1
Nastine Skrevet 27. juli 2017 #6 Skrevet 27. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan det være at Oslo er blitt beriket? Anonymkode: 73d96...7c2 Lurer på om du kan være inne på noe der.....
prt90 Skrevet 27. juli 2017 #7 Skrevet 27. juli 2017 Trøster meg med at det fortsatt er MYE mindre vold per innbygger i Oslo enn i Finnmark 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #8 Skrevet 27. juli 2017 7 minutter siden, Nastine skrev: Så vi var påvei til å få et meget fredelig samfunn etter 90tallet....men nå har det blusset opp igjen? Det du mener? Hvorfor har det blusset opp igjen tror du? Det var vel virkelig klin umulig å ikke forstå hva jeg mente, men man får det vel til om man prøver. Det jeg sier er at denne konflikten er et kvart århundre gammel, og skyting mellom folk som skjøt mot hverandre oftere på 90-tallet enn de gjør nå har lite å gjøre med innvandring siden den gang. Tro meg, jeg stemmer blått og ser nok av utfordringer knyttet til innvandring fra enkelte land. Men akkurat at noen som skjøt hverandre i 1997 også skyter hverandre i 2017 også har jeg vanskelig for å se at har noe med "svenske tilstander" å gjøre. Det offentelige debatten er uten tvil et ekkokammer som stikker hodet i sanden gang på gang, jeg tror og mener da virkelig ikke noe annet, men jeg kan ikke skjønne at løsningen er å opprette et ekkokammer med motsatt fortegn her. Man må heller tilnærme seg dette rasjonelt, ikke totalt preget av ideologi enten det er ene eller andre veien. Akkurat dette kan man gjerne kalle "berikelse", for det er i innvandrermiljøet det skjedde, men når det foreslår at forklaringen på dette er at Oslo er blitt beriket siden sist disse skjøt er det i hvert fall en påstand som krasjer totalt med fakta. Og for ordens syld, det er ikke akkurat sånn at man skyter og dreper hverandre som aldri før her til lands. Fra tidlig 90-tall frem til 2015 ble antall drap i Norge redusert med 60 %, og det er dessverre bare noe man må forholde seg til samme hvor lettskremt man er. Det betyr selvfølgelig ikke at ikke trenden kan snu, men de siste 25 årene er trenden klar, og det skal mer til enn at noen som har blitt satt inn, sluppet ut, skutt og blitt satt inn igjen gang på gang nå for at den snur. Det er heller ingen "oppblussing" å se foreløpig. Rent statistisk er det tryggere og tryggere her til lands, og at samme folk løsner skudd to ganger på en formiddag forandrer ikke det helt på egen hånd. Anonymkode: 75810...d4d 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #9 Skrevet 27. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det var vel virkelig klin umulig å ikke forstå hva jeg mente, men man får det vel til om man prøver. Det jeg sier er at denne konflikten er et kvart århundre gammel, og skyting mellom folk som skjøt mot hverandre oftere på 90-tallet enn de gjør nå har lite å gjøre med innvandring siden den gang. Tro meg, jeg stemmer blått og ser nok av utfordringer knyttet til innvandring fra enkelte land. Men akkurat at noen som skjøt hverandre i 1997 også skyter hverandre i 2017 også har jeg vanskelig for å se at har noe med "svenske tilstander" å gjøre. Det offentelige debatten er uten tvil et ekkokammer som stikker hodet i sanden gang på gang, jeg tror og mener da virkelig ikke noe annet, men jeg kan ikke skjønne at løsningen er å opprette et ekkokammer med motsatt fortegn her. Man må heller tilnærme seg dette rasjonelt, ikke totalt preget av ideologi enten det er ene eller andre veien. Akkurat dette kan man gjerne kalle "berikelse", for det er i innvandrermiljøet det skjedde, men når det foreslår at forklaringen på dette er at Oslo er blitt beriket siden sist disse skjøt er det i hvert fall en påstand som krasjer totalt med fakta. Og for ordens syld, det er ikke akkurat sånn at man skyter og dreper hverandre som aldri før her til lands. Fra tidlig 90-tall frem til 2015 ble antall drap i Norge redusert med 60 %, og det er dessverre bare noe man må forholde seg til samme hvor lettskremt man er. Det betyr selvfølgelig ikke at ikke trenden kan snu, men de siste 25 årene er trenden klar, og det skal mer til enn at noen som har blitt satt inn, sluppet ut, skutt og blitt satt inn igjen gang på gang nå for at den snur. Det er heller ingen "oppblussing" å se foreløpig. Rent statistisk er det tryggere og tryggere her til lands, og at samme folk løsner skudd to ganger på en formiddag forandrer ikke det helt på egen hånd. Anonymkode: 75810...d4d Her gikk det virkelig for fort i svingene da jeg skulle omformulere. Jeg mente "den offentlige debatten", og jeg siktet da til den i Sverige. Anonymkode: 75810...d4d
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #11 Skrevet 27. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var vel virkelig klin umulig å ikke forstå hva jeg mente, men man får det vel til om man prøver. Det jeg sier er at denne konflikten er et kvart århundre gammel, og skyting mellom folk som skjøt mot hverandre oftere på 90-tallet enn de gjør nå har lite å gjøre med innvandring siden den gang. Tro meg, jeg stemmer blått og ser nok av utfordringer knyttet til innvandring fra enkelte land. Men akkurat at noen som skjøt hverandre i 1997 også skyter hverandre i 2017 også har jeg vanskelig for å se at har noe med "svenske tilstander" å gjøre. Det offentelige debatten er uten tvil et ekkokammer som stikker hodet i sanden gang på gang, jeg tror og mener da virkelig ikke noe annet, men jeg kan ikke skjønne at løsningen er å opprette et ekkokammer med motsatt fortegn her. Man må heller tilnærme seg dette rasjonelt, ikke totalt preget av ideologi enten det er ene eller andre veien. Akkurat dette kan man gjerne kalle "berikelse", for det er i innvandrermiljøet det skjedde, men når det foreslår at forklaringen på dette er at Oslo er blitt beriket siden sist disse skjøt er det i hvert fall en påstand som krasjer totalt med fakta. Og for ordens syld, det er ikke akkurat sånn at man skyter og dreper hverandre som aldri før her til lands. Fra tidlig 90-tall frem til 2015 ble antall drap i Norge redusert med 60 %, og det er dessverre bare noe man må forholde seg til samme hvor lettskremt man er. Det betyr selvfølgelig ikke at ikke trenden kan snu, men de siste 25 årene er trenden klar, og det skal mer til enn at noen som har blitt satt inn, sluppet ut, skutt og blitt satt inn igjen gang på gang nå for at den snur. Det er heller ingen "oppblussing" å se foreløpig. Rent statistisk er det tryggere og tryggere her til lands, og at samme folk løsner skudd to ganger på en formiddag forandrer ikke det helt på egen hånd. Anonymkode: 75810...d4d Så at det roet seg etter 1997, men nå kommer igjen, kan altså ikke skyldes andre grunner enn at det må være de samme som sist? Det er altså ingen mulighet for at dette kan ha helt nye og andre årsaker enn det det var i 1997? Det er heller ikke fakta at Oslo har blitt så til de grader beriket siden 1997 også? Kall det ideologi så mye du vil. Det eneste riktige å kalle det er fakta. Anonymkode: 73d96...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #12 Skrevet 27. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så at det roet seg etter 1997, men nå kommer igjen, kan altså ikke skyldes andre grunner enn at det må være de samme som sist? Det er altså ingen mulighet for at dette kan ha helt nye og andre årsaker enn det det var i 1997? Det er heller ikke fakta at Oslo har blitt så til de grader beriket siden 1997 også? Kall det ideologi så mye du vil. Det eneste riktige å kalle det er fakta. Anonymkode: 73d96...7c2 Ikke når det rent faktisk er de samme konfliktene som sist, nei. Jeg vet forøvrig ikke hva du mener med at det "kommer igjen". Det har kommet med jevne mellomrom de siste 20-25 årene, avhengig av hvem som sitter inne og ikke sitter inne. Jeg kaller det ideologi fordi det beviselig nettopp ikke er fakta, men bløff. Ja, Oslo har blitt det du kaller beriket siden 1997, i langt større grad enn før 1997 også. Nettopp derfor er det jo viktig å påpeke at oppgjør mellom gamle fiender ikke er et resultat av berikelsen fremfor å bare ukritisk kaste all vold i innvandrermiljøer i samme bøtta og rope "Berirkelse! Multikulti! Malmö!" samme hva de ter snakk om. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal prøve å overgå svenskene i fravær av nyanser og uvilje til å ta til seg informasjon som ikke passer inn i egne forestillinger. Sånn. Jeg vet du egentlig forstår dette, altså, jeg ville bare opplyse om at det antagelig gjør mer skade enn nytte hvis man skal sitte og pisse på egen kredibilitet i innvandringsdebatten ved å ikke skille mellom saker som åpenbart har ulik karakter. Det er nok av legitime innsigelser mot norsk innvandringspolitikk, så frem heller dem. Takk for meg. Anonymkode: 75810...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #13 Skrevet 27. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke når det rent faktisk er de samme konfliktene som sist, nei. Jeg vet forøvrig ikke hva du mener med at det "kommer igjen". Det har kommet med jevne mellomrom de siste 20-25 årene, avhengig av hvem som sitter inne og ikke sitter inne. Jeg kaller det ideologi fordi det beviselig nettopp ikke er fakta, men bløff. Ja, Oslo har blitt det du kaller beriket siden 1997, i langt større grad enn før 1997 også. Nettopp derfor er det jo viktig å påpeke at oppgjør mellom gamle fiender ikke er et resultat av berikelsen fremfor å bare ukritisk kaste all vold i innvandrermiljøer i samme bøtta og rope "Berirkelse! Multikulti! Malmö!" samme hva de ter snakk om. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal prøve å overgå svenskene i fravær av nyanser og uvilje til å ta til seg informasjon som ikke passer inn i egne forestillinger. Sånn. Jeg vet du egentlig forstår dette, altså, jeg ville bare opplyse om at det antagelig gjør mer skade enn nytte hvis man skal sitte og pisse på egen kredibilitet i innvandringsdebatten ved å ikke skille mellom saker som åpenbart har ulik karakter. Det er nok av legitime innsigelser mot norsk innvandringspolitikk, så frem heller dem. Takk for meg. Anonymkode: 75810...d4d Justisministeren uttaler følgende i dag: – Kriminalitetsbildet er i endring. Det ser vi i de fleste større byer i Europa. Mer kriminalitet, og til dels råere kriminalitet. Hvorfor tror du det er i endring? – Det synes å ha en direkte sammenheng med en raskt økende innvandrerbefolkning, svarer Amundsen. Anonymkode: 5d156...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #14 Skrevet 27. juli 2017 Skyting på åpen gate lar seg ikke skjule, selv om motivene kan dempes ned. Men er det klokt? La oss se på noen andre nylige underrapporterte saker. Søndag kveld, 23. juli, skal politiet ha twitret om steinkasting på biler på Mortensrud. På VGs nyhetsdøgn kunne vi lese at politiet søkte, også med helikopter, «etter flere ungdommer på Mortensrud, etter at noen biler ble utsatt for skadeverk.» Til VG sa operasjonsleder Per Ivar Iversen «De skal ha kastet stein på noen biler. Det var snakk om to biler, men jeg har ikke det endelige antallet.» Det politiet derimot utelot å fortelle var at også politiets innsatslederbil ble utsatt for steinkasting, der en av siderutene ble knust. Dette skjedde ved Lofsrudshøgda på Mortensrud. Tirsdag 25. juli var det en ny alvorlig hendelse på samme sted, uten at politiet har kommentert den i det hele tatt. Denne gangen observerte hundepatruljen en gjeng ungdommer med mistenkelig oppførsel. Ungdommene stakk i alle retninger da politiet ankom, men også her var det steinkasting. Det ble blant annet kastet en stor stein mot en kvinnelig politibetjent mens hun hadde ryggen til. Hun ble heldigvis ikke truffet, men det sier noe om ungdommens fravær av respekt for politiet. Spørsmålet i så måte er om dette er en økende råskap mot politiet eller er det gjengs atferd? All den tid slik atferd ikke når offentligheten vil vi la oss sjokkere den dagen det går galt, for den dagen kommer. Det bør vi antakelig ikke, for etter all sannsynlighet er virkeligheten langt råere og tøffere enn hva som når offentligheten. Vi lever på falsk trygghet, som dertil pakkes inn i diverse dialogprosjekter og prosjekter som OXLO – Oslo Extra Large, en by for alle. https://www.rights.no/2017/07/nar-vi-har-skytedrama-pa-apen-gate/ Anonymkode: 5d156...3c6 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #15 Skrevet 27. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Justisministeren uttaler følgende i dag: – Kriminalitetsbildet er i endring. Det ser vi i de fleste større byer i Europa. Mer kriminalitet, og til dels råere kriminalitet. Hvorfor tror du det er i endring? – Det synes å ha en direkte sammenheng med en raskt økende innvandrerbefolkning, svarer Amundsen. Anonymkode: 5d156...3c6 Jeg aner ikke hvorfor du siterer meg, med mindre poenget var at du er enig med meg. Jeg sier jo nettopp at man må skille mellom saker som åpenhart har ulik karakter, og at det er nok av saker der man faktisk kan sitte og prate om "berikelse" og at utviklingen skyldes det som har skjedd de siste 5-10-15 årene. Og det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor man velger disse skyteepisodene som eksempel på at det går nedover. Det Per-Willy Amundsen snakket om i det du siterer var voldsepisoden på Holmlia i juni, som dessverre endte med at en 16-åring døde etter halvannen måned på sykehus, ikke saken der de som skjøt hverandre for 20 år siden ikke har sluttet med det i år heller. Det er jo hele poenget mitt, at man ikke må kaste alle saker i samme bøtta uten videre. Så takk skal du ha, altså. Anonymkode: 75810...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #16 Skrevet 27. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skyting på åpen gate lar seg ikke skjule, selv om motivene kan dempes ned. Men er det klokt? La oss se på noen andre nylige underrapporterte saker. Søndag kveld, 23. juli, skal politiet ha twitret om steinkasting på biler på Mortensrud. På VGs nyhetsdøgn kunne vi lese at politiet søkte, også med helikopter, «etter flere ungdommer på Mortensrud, etter at noen biler ble utsatt for skadeverk.» Til VG sa operasjonsleder Per Ivar Iversen «De skal ha kastet stein på noen biler. Det var snakk om to biler, men jeg har ikke det endelige antallet.» Det politiet derimot utelot å fortelle var at også politiets innsatslederbil ble utsatt for steinkasting, der en av siderutene ble knust. Dette skjedde ved Lofsrudshøgda på Mortensrud. Tirsdag 25. juli var det en ny alvorlig hendelse på samme sted, uten at politiet har kommentert den i det hele tatt. Denne gangen observerte hundepatruljen en gjeng ungdommer med mistenkelig oppførsel. Ungdommene stakk i alle retninger da politiet ankom, men også her var det steinkasting. Det ble blant annet kastet en stor stein mot en kvinnelig politibetjent mens hun hadde ryggen til. Hun ble heldigvis ikke truffet, men det sier noe om ungdommens fravær av respekt for politiet. Spørsmålet i så måte er om dette er en økende råskap mot politiet eller er det gjengs atferd? All den tid slik atferd ikke når offentligheten vil vi la oss sjokkere den dagen det går galt, for den dagen kommer. Det bør vi antakelig ikke, for etter all sannsynlighet er virkeligheten langt råere og tøffere enn hva som når offentligheten. Vi lever på falsk trygghet, som dertil pakkes inn i diverse dialogprosjekter og prosjekter som OXLO – Oslo Extra Large, en by for alle. https://www.rights.no/2017/07/nar-vi-har-skytedrama-pa-apen-gate/ Anonymkode: 5d156...3c6 Likevel har kriminalitet for Oslo under ett pekt nedover (trenden) de siste tiårene, så det er ikke så mye hold i at det statistisk sett har blitt mye råere. Det er selvfølgelig ikke alt som kommenteres, da hadde det ikke blitt plass i avisene til annet. Politiet gjør selvsagt mye mer på alle mulige måter enn det som fremkommer i mediene, men dette er ikke noe nytt. Slik har det alltid vært. Anonymkode: 0d427...64f 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #17 Skrevet 27. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg aner ikke hvorfor du siterer meg, med mindre poenget var at du er enig med meg. Jeg sier jo nettopp at man må skille mellom saker som åpenhart har ulik karakter, og at det er nok av saker der man faktisk kan sitte og prate om "berikelse" og at utviklingen skyldes det som har skjedd de siste 5-10-15 årene. Og det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor man velger disse skyteepisodene som eksempel på at det går nedover. Det Per-Willy Amundsen snakket om i det du siterer var voldsepisoden på Holmlia i juni, som dessverre endte med at en 16-åring døde etter halvannen måned på sykehus, ikke saken der de som skjøt hverandre for 20 år siden ikke har sluttet med det i år heller. Det er jo hele poenget mitt, at man ikke må kaste alle saker i samme bøtta uten videre. Så takk skal du ha, altså. Anonymkode: 75810...d4d ... Og nå får det vel nesten holde med tilsiktede misforståelser, selv om jeg sa jeg var ferdig i går. Måtte bare svare når det gikk direkte til meg. Poenget er altså at det er mye å ta av for de som faktisk ønsker å fremsette sine bekymringer over den stadige endringen i demografien på Oslo øst og faren for ghettofisering, og så velger man heller en sak som virkelig ikke passer inn i narrativet man forsøker å "vekke" befolkningen med. Som Per-Willy Amundsen sier: Kriminalitetsbildet er i endring flere steder. Hvorfor da fokusere på den voldskriminaliteten som virkelig ikke er i endring, nemlig de årlige, forutsigbare skuddløsningene mellom gamle gjenger, fremfor det som faktisk er nytt? Skikkelig bjørnetjeneste, som sagt. Anonymkode: 75810...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #18 Skrevet 27. juli 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er gjengoppgjør. Du må gjerne kalle det Malmö-tilstander, i den forstand at de også har hatt det, men du kan jo like gjerne kalle det "på vei mot 90-tallet" da man hadde slike interne oppgjør i Oslo rett som det var. Kanskje blusser det opp igjen, men de som skjøt i dag tilhører miljøer som har ligget i konflikt i et kvart århundre. Det er ikke gøy, men det er heller ikke noe hvermansen trenger å bekymre seg all verden for. T-banen er en større risiko ved å bo på Majorstuen enn gjengoppgjør er. Anonymkode: 75810...d4d Hvilke gjenger finnes egentlig i norge/oslo???? "A gjengen og B gjengen" finnes vel ikke lenger? Anonymkode: 618b2...dd5
Gjest Newroz Skrevet 27. juli 2017 #19 Skrevet 27. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvilke gjenger finnes egentlig i norge/oslo???? "A gjengen og B gjengen" finnes vel ikke lenger? Anonymkode: 618b2...dd5 Finnes det ikke deler av B-gjengen fortsatt? Trodde ikke B-gjengen var helt oppløs. Og noen av de som var medlemmer der er vel fortsatt ganske aktuelle kriminelle som feks Arfan Bhatti var vel medlem der før.
Gjest paragone Skrevet 27. juli 2017 #20 Skrevet 27. juli 2017 (endret) 6 Endret 20. april 2020 av paragone
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå