Gå til innhold

To nye skyte-episoder i Oslo

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, paragone skrev:

Herregud, en kan da ikke bruke statistikk på den måten. En må da først spørre seg hvor mye tryggere Norge hadde vært uten berikelsen, med andre ord HVOR MYE STØRRE NEDGANG i vold det ville vært uten.

Statistisk sett er innvandrere større årsak i mord og vold i Norge.

Hvordan mener du man skal bruke statistikk da? Man må jo ta utgangspunkt i det som faktisk er tilfelle, altså med "berikelsen". Det er godt mulig fallet i kriminalitet ville vært større uten, men det blir jo bare spekulasjoner og ikke noe som kan brukes i et argument uten videre. 

Anonymkode: 0d427...64f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest paragone
Skrevet (endret)

2

Endret av paragone
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, paragone skrev:

Herregud, en kan da ikke bruke statistikk på den måten. En må da først spørre seg hvor mye tryggere Norge hadde vært uten berikelsen, med andre ord HVOR MYE STØRRE NEDGANG i vold det ville vært uten.

Statistisk sett er innvandrere større årsak i mord og vold i Norge.

Øh. Ja...?

Jeg har da aldri påstått at innvandringen er årsaken til at det er tryggere i Norge enn før. Jeg aner ikke på hvilken måte du mener jeg har brukt statistikk her, for det du motsier meg på har jeg jo aldri vært i nærheten av å insinuere engang. Om du tar deg bryet med å i hvert fall skumlese innleggene til de du besvarer ser du nok det selv også, især om du ikke klipper vekk det som oppklarer det du misforstår.

Den jeg svarte la opp til at det var snakk om at vi var i ferd med å få et meget fredelig samfunn etter 90-tallet, men at det ikke gikk slik, og at vi så det i dag. I den anledning bemerket jeg i forbifarten at vi faktisk har fått et langt fredeligere samfunn siden den gang, og at noen skudd en dag i juli 2017 ikke forandrer på det. Det er selvfølgelig ikke på grunn av innvandringen at det er fredeligere i Norge enn for 25 år siden, statistikken viser at det heller er på tross av den (om enn med unntak for visse innvandrergrupper, som kinesere, indere og srilankere, som begår mindre kriminalitet enn etniske nordmenn), men at vi liksom kan konkludere med at 25 års klar tendens har snudd fordi noen miljøer fortsatt skyter på hverandre en gang iblant faller på sin egen urimelighet. Det er alt jeg har sagt. Hvis du vil argumentere mot ting ingen sier kan du vel heller gjøre det i Word, tenker nå jeg.

Anonymkode: 75810...d4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men faen heller, nå må jeg vel snart gjøre alvor av å ikke svare mer på innlegg der man argumenterer mot ting jeg aldri har sagt. Poenget er fortsatt at det en jævlig dårlig idé å bruke en skyteepisode kliss lik skyteepisoder vi har hatt jevntt og trutt i et kvart århundre som et eksempel på at vi begynner å nærme oss "svenske tilstander" eller at Oslo holder på å bli det nye Malmö. Det er så mange argumenter man kan fremme mot norsk innvandringspolitikk de siste 5-10-15-20 årene som faktisk henger på greip, og så velger man i stedet noe som faktisk ikke har blitt verre, nemlig forekomsten av skyteepisoder rundt omkring i Oslo by. Det er helt oppriktig et velment råd, det at man ikke bør ta på seg nøyaktig like store skylapper som f.eks. disse svenskene man kritiserer og bare kaste alle voldsepisoder i kurven "Se, alt er mye farligere enn da jeg var liten!!" Jeg skjønner ikke hvorfor innvandringsskeptikere, som har en god sak på mange områder, skyter seg selv så voldsomt i foten som det her. God natt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I den anledning bemerket jeg i forbifarten at vi faktisk har fått et langt fredeligere samfunn siden den gang, og at noen skudd en dag i juli 2017 ikke forandrer på det.

Det har vært 3 skyteepisoder på ei uke og flere tidligere i år. Det er heller ikke akkurat bare positivt at Oslo har fått ned antall anmeldte voldtekter ved at politi og media mørklegger tallene. Som Kopseng-saken viste med all tydelighet så tar mange flere mot til seg og anmelder hvis det først får oppmerksomhet. Oslo-politiet går med andre ord bevisst inn for å holde mørketallene høyest mulig.

Anonymkode: 5a10e...c36

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, paragone skrev:

Tror du mente mindre.

Det blir da ikke spekulasjon om innvandrere utgjør større andel av kriminelle enn nordmenn. Tar man de ut av ligningen ville det vært en større nedgang i kriminalitet i Norge.

Nei, det blir altså spekulasjoner. I samfunnsforskning kan du ikke ta ut en variabel og konkludere med at da står man igjen med den første variabelen. Samfunnsbildet er mer komplekst, og man kan f. eks. se for seg at gjengkriminalitet hadde forblitt et større problem hvis innvandring ikke hadde oppstått for eksempel. Man kan også se for seg stagnasjon i verdiskapning (grunnet manglende innvandring) som følge av at Norge på store deler av nittitallet hadde mangel på arbeidskraft sett opp mot dagens situasjon. 

Poenget er uansett at dette bare blir spekulasjoner, så man kan bare danne seg mønstre ut fra det man vet, nemlig statistikken over hvilken retning utviklingen har pekt. 

Anonymkode: 0d427...64f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er gjengoppgjør. Du må gjerne kalle det Malmö-tilstander, i den forstand at de også har hatt det, men du kan jo like gjerne kalle det "på vei mot 90-tallet" da man hadde slike interne oppgjør i Oslo rett som det var. Kanskje blusser det opp igjen, men de som skjøt i dag tilhører miljøer som har ligget i konflikt i et kvart århundre. Det er ikke gøy, men det er heller ikke noe hvermansen trenger å bekymre seg all verden for. T-banen er en større risiko ved å bo på Majorstuen enn gjengoppgjør er.

Ditto. Bor på Kampen og Ensjø. Som regel et veldig rolig og trivelig område. Tipper at de som frykter 'svenske' tilstander i Oslo, er de som har lite grep på hvordan mye av Oslo egentlig er. I tillegg er Oslo ganske forskjellig fra sted til sted. Det finnes visse områder som er mer disponert for kriminalitet. Som Tøyen. Men man bør huske på at Oslo er ganske stort. Det er områder i Oslo til og med jeg ikke kjenner til, som har bodd her omtrent hele livet. 

Anonymkode: be8d3...4ab

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke gjenger finnes egentlig i norge/oslo???? "A gjengen og B gjengen" finnes vel ikke lenger?

Anonymkode: 618b2...dd5

5 timer siden, Newroz skrev:

Finnes det ikke deler av B-gjengen fortsatt? Trodde ikke B-gjengen var helt oppløs. Og noen av de som var medlemmer der er vel fortsatt ganske aktuelle kriminelle som feks Arfan Bhatti var vel medlem der før. 

Har lest at B gjengen er oppløst, er jo hvertfall 10-12 år siden man har lest om noen av de i avisa? 
Man hører heller ikke om YG lenger. Så jeg spør igjen, er det noen her som vet hvilke gjenger som faktisk finnes i norge i dag?? (utenom HA om de teller)

Anonymkode: 618b2...dd5

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Justisministeren uttaler følgende i dag:

– Kriminalitetsbildet er i endring. Det ser vi i de fleste større byer i Europa. Mer kriminalitet, og til dels råere kriminalitet.

Hvorfor tror du det er i endring?

– Det synes å ha en direkte sammenheng med en raskt økende innvandrerbefolkning, svarer Amundsen.

Anonymkode: 5d156...3c6

Nå har vi en justisminister som nører opp under fremmedfrykt, da, så kan være lurt å ta det han sier med ei solid klype salt.

Men til de i tråden som virker å ha mer peiling enn meg på hva som skjer i gjengmiljøene i Oslo: Er det rester av A- og B-gjengen som rører på seg? Eller er det andre grupperinger? Jeg bodde og jobbet i indre Oslo Øst for 10-15 år siden, og da var det mye styr med klansoppgjør der, som kuliminerte med angrepet inne på Torshov bingo for fire år siden. I disse oppgjørene ble det også brukt en del håndvåpen. Eller er det ikke dem, heller?

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Rosalie skrev:

Nå har vi en justisminister som nører opp under fremmedfrykt, da, så kan være lurt å ta det han sier med ei solid klype salt.

Men til de i tråden som virker å ha mer peiling enn meg på hva som skjer i gjengmiljøene i Oslo: Er det rester av A- og B-gjengen som rører på seg? Eller er det andre grupperinger? Jeg bodde og jobbet i indre Oslo Øst for 10-15 år siden, og da var det mye styr med klansoppgjør der, som kuliminerte med angrepet inne på Torshov bingo for fire år siden. I disse oppgjørene ble det også brukt en del håndvåpen. Eller er det ikke dem, heller?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/polititeori-tidligere-drapsdoemt-bak-skyting-i-oslo/a/24106014/

Står mer her. Hvis man graver litt rundt de tidligere sakene som nevnes så skjønner man fort hvilket miljø det her dreier seg om. Fin gjeng.

Anonymkode: 348a5...051

AnonymBruker
Skrevet

Holmlia-gjengen 

Anonymkode: a2fb7...5f1

AnonymBruker
Skrevet

Sperr dem inne i 21 år.

Anonymkode: 461df...6f2

AnonymBruker
Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/slik-er-de-nye-oslo-gjengene/64000162

Den er litt gammel. I følge Raymond Johansen var det i underkant av 100 medlemmer i de forskjellige Oslo-gjengene i fjor.

https://www.nrk.no/norge/raymond-johansen_-_-folk-skal-vaere-trygge-i-oslo-1.13087388

Jeg regner med all skytingen i det siste hovedsaklig skyldes en tilspissing mellom disse, og kanskje nye gjenger som vil inn. Bl.a. skrives det nå og da om gjenger av somaliere som selger narkotika eller begår vold.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2017/06/13/195309319/oslo-politiet-slar-alarm-om-voldelige-ungdomsgjenger

Anonymkode: 5a10e...c36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...