Gå til innhold

17-åring døde etter knivstikking på Sørlandssenteret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan virke som det er meg du sikter til her, og hvis det er meg du sikter til så vil jeg vil ha meg frabedt at du lyver om det jeg har sagt. For jeg kan ikke huske å ha lest noen som har nevt (og ment?) at man får flere år i fengsel for å legge noen i bakken utenom det du selv har skrevet her. Det som har blitt skrevet fra min side er derimot hvis man endet opp i en brytekamp med hun eller man gjør slik at hun faller, og hun spidder seg selv på kniven (med eller uten din hjelp, men på grunn av din innblanding (før hun har skadet noen)) så slipper du ikke unna med ett klapp på skulderen og ett "takk for at du prøvde å hjelpe i det minste". 

Anonymkode: c5108...87a

Jo, det har vært nevnt:

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er loven slik at man i praksis ikke har rett til selvforsvar eller å forsvare andre. Da skjønner jeg at folk ikke griper inne. Hadde noen meide henne i bakken, noe de burde ha gjort, hadde vedkommende selv fått flere års fengsel for voldsbruk. Hvem gidder å ta slike sjanser?

Anonymkode: 70276...35d

 

Anonymkode: 752be...e65

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, hocane skrev:

Hadde det vært gutt hadde han sittet i fengsel nå, men siden det er jente slipper hun vel unna med psykiatrisk avdeling.

Hvorfor mener du det? Hater du feminismen du har misforstått?

Et av mange eksempler på gutter som "slipper unna" med psykiatrisk avdeling er han som morbid drepte sin kompis med kniv kjent som Halloween drapet. 

Men ja, skulle ønske folk som både han og henne fikk lange lange fengselsstraffer. 

 

Anonymkode: 7890a...41b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Grylet skrev:

Dette er jenta:

http://krs247.no/meninger/leserinnlegg/jeg-er-jenta-som-har-skapt-trafikkaos-pa-varoddbrua-23288/

Og her er oppfølgingen fra henne: 

http://www.verdidebatt.no/innlegg/11684175-refleksjoner-fra-jenta-som-har-truet-med-a-hoppe-fra-varoddbrua-helsevesen-og-politi

Dette er en svært tragisk hendelse. Det er flere ofre her, og ett av dem er denne jenta på 15 år.

Uavhengig av hvor jenta kommer fra eller hvilken by hun har vokst opp i, så har hun en historie som ligger som bakgrunn for det hendelsen med det tragiske utfallet på Sørlandssenteret.

Hvis du legger til vold, sexuelltmisbruk er dette min historie også. 

Jeg har aldri hatt tanker om å skade eller ta livet av en annen person (ok, skal være ærlig har fantasert om å spakre overgriperen min så hard at utstyret aldri vil fungere igjen. Men disse følelsene har jeg "rett til å ha") 

jeg lurer på om hun er klar over hva hun har gjort. Det må ha vært en psykose ? Kanskje hun har tatt dop? Jeg vet ikke. Men uansett fortid, uansett offerrolle ingen unnskyldning!

Anonymkode: 0c50e...50e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du legger til vold, sexuelltmisbruk er dette min historie også. 

Jeg har aldri hatt tanker om å skade eller ta livet av en annen person (ok, skal være ærlig har fantasert om å spakre overgriperen min så hard at utstyret aldri vil fungere igjen. Men disse følelsene har jeg "rett til å ha") 

jeg lurer på om hun er klar over hva hun har gjort. Det må ha vært en psykose ? Kanskje hun har tatt dop? Jeg vet ikke. Men uansett fortid, uansett offerrolle ingen unnskyldning!

Anonymkode: 0c50e...50e

Aller først, det gjør meg vondt at du også har en historie knyttet til vold og misbruk. 

Jeg vet ikke om hun er klar over hva hun har gjort, eller om hun har vært i en psykose.

Jeg tenker at når en som 15-åring utfører slike handlinger, så har flere enn bare 15-åringen ansvar. Kan du se det? 

Det er ikke alltid at unnskyldninger er det en er ute etter, men kanskje forståelse, slik at en kan forhindre at noe slikt skjer igjen. Dette er jo ikke første gangen at barn dreper barn.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du legger til vold, sexuelltmisbruk er dette min historie også. 

Jeg har aldri hatt tanker om å skade eller ta livet av en annen person (ok, skal være ærlig har fantasert om å spakre overgriperen min så hard at utstyret aldri vil fungere igjen. Men disse følelsene har jeg "rett til å ha") 

jeg lurer på om hun er klar over hva hun har gjort. Det må ha vært en psykose ? Kanskje hun har tatt dop? Jeg vet ikke. Men uansett fortid, uansett offerrolle ingen unnskyldning!

Anonymkode: 0c50e...50e

Jeg forstår hun godt og tror ikke det nødvendigvis har vært psykose eller rus inne i bildet. Jeg mener, jeg forsvarer ikke drap eller det hun har påført andre, men jeg har forståelse for at når man er så intenst frustrert over å ikke bli sett og få hjelp, og deprimert over så mange år, at man gjør en handling som virkelig setter fokus på hvor psyk man faktisk er og gir alle andre et tydelig signal om at systemet og psykiatrien vi har i dag ikke fungerer. Dette er et drømmescenario å demonstrere det på for en med så mye smerte inni seg, som disse skoleskyterne ogsånn også. Så, når skal systemet ta hintene???? 

Anonymkode: 7890a...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Winza skrev:

Typisk at alle tråder som omhandler vold skal ende opp med å bli en rase diskusjon...

Velkommen til "Aktuelt"-forumet....

Anonymkode: 0bc82...1df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta har hatt gjentatte episoder der hun har truet med å skade seg selv, men jeg har ikke lest noe sted at hun har vært en trussel for andre. Skal man låse inn alle ungdommer som sliter med selvmordstanker på lukket avdeling, bare sånn i tilfelle?

Jeg vet ikke, jeg altså. Hvis man sammenligner med Vollen-drapet, så visste man jo der at jenta hadde tanker om å skade andre, men likevel klarte man ikke å hindre det. Jeg tror disse avveiningene er svært vanskelig. Jeg er glad jeg ikke må ta avgjørelsene i sånne saker. 

Anonymkode: a14ea...e99

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, hocane skrev:

Det høres ut som hun lider av schizofreni.

I følge henne selv har hun diagnosene "emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse" og "kronisk suicidal"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, WubWub skrev:

Hu hadde en svær kjøttkniv som hun hadde stjålet i en sushibar. Menn er ikke lagd av stål, kniver og pistoler dreper oss også. 

Virkeligheten er ikke som på film. 

Hadde hun stjålet kniven samme dag, eller rett før drapet og drapsforsøket?  Da er det snakk om forsettelig eller overlagt drap.

Ellers så er det vel sånn at hvis en ikke har fokus på personen hele tiden så kan det ta en stund før en oppfatter situasjonen. Man vet ikke om noe har trigget personen eller årsak/virkning. Dessuten er en nokså ofte lammet av sjokk, derfor går det treigere å agere.

Jeg synes forferdelig synd på foreldre som har mistet en datter på denne måten, samt den 23 år gamle kvinnen som er kritisk skadd. 
Og jeg synes synd på jenta som er åpenbart syk, som har ropt mange ganger om hjelp,men som ikke har blitt hjulpet på riktig måte.  Det er jo ofte slik at det er de høyeste skrikene som er vanskeligst å høre.

Jeg har forøvrig et ungt familiemedlem som er under barnevernets omsorg i Kristiansand. Han kommer opprinnelig fra et annet sted i Norge. Etter voldsepisodene  i Kristiansand, med narkotika og dobbeltdrap, så blir jeg litt i tvil om denne byen og dens tilbud er det riktige for han.

 

Anonymkode: cc58b...2f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden begrunner du det med? 

Det det høres ut som er kompleks  PTSD med alvorlig dissosiasjon og med en slik behandling fra både politi, psykiatri og helsevesenet generelt er hun blitt retraumatisert igjen og igjen og igjen. Hun har jo aldri fått en sjanse. 

Anonymkode: 723b6...7e9

De skyldige i denne saken synes åpenbart å være de innen helsevesenet og barnevernet som har hatt ansvar for jenta. Disse har sviktet sin oppgave, og det er uforståelig at ikke disse er drapssiktet og fengslet med brev- og besøksforbud.

Anonymkode: b3438...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan virke som det er meg du sikter til her, og hvis det er meg du sikter til så vil jeg vil ha meg frabedt at du lyver om det jeg har sagt. For jeg kan ikke huske å ha lest noen som har nevt (og ment?) at man får flere år i fengsel for å legge noen i bakken utenom det du selv har skrevet her. Det som har blitt skrevet fra min side er derimot hvis man endet opp i en brytekamp med hun eller man gjør slik at hun faller, og hun spidder seg selv på kniven (med eller uten din hjelp, men på grunn av din innblanding (før hun har skadet noen)) så slipper du ikke unna med ett klapp på skulderen og ett "takk for at du prøvde å hjelpe i det minste". 

Anonymkode: c5108...87a

Nei, jeg sikter ikke til deg. Jeg sikter til brukeren med anonymkode "Anonymkode: 70276...35d" i det som står oppført som innlegg nr. 51 på side 3. Der ble det hevdet at "Hadde noen meide henne i bakken, noe de burde ha gjort, hadde vedkommende selv fått flere års fengsel for voldsbruk". Så jo, det har blitt nevnt og ment akkurat det.

Deretter spurte en på side 4 om det virkelig var sånn, og det sa jeg nei til, før det ble et par innlegg frem og tilbake med en annen. Det er bare å følge sitatene bakover også, fra det innlegget du siterte meg på nå, så ser du at det er der det startet. Jeg sikter overhodet ikke til deg, jeg har ikke sagt noe som helst på det du har skrevet. 

Anonymkode: f1297...d9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det har vært nevnt:

Anonymkode: 752be...e65

Tusen takk skal du ha for at du forklarte vedkommende det, det settes pris på :) 

Anonymkode: f1297...d9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra timing å starte opp et ungdomsfengsel i 2015! Kanskje de hadde sett for seg at de innen 2017 ville ha tre femtenåringer der, som var siktet for drap.

Det er grunn til å stille spørsmål ved psykiatriens rolle i dette tilfellet.  Hvor grundig er risikovurderingene ?Dette er en jente som er åpenbart syk. De har tydeligvis ikke regnet med at hun kunne skade og drepe andre enn seg selv. 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jenta har hatt gjentatte episoder der hun har truet med å skade seg selv, men jeg har ikke lest noe sted at hun har vært en trussel for andre. Skal man låse inn alle ungdommer som sliter med selvmordstanker på lukket avdeling, bare sånn i tilfelle?

Jeg vet ikke, jeg altså. Hvis man sammenligner med Vollen-drapet, så visste man jo der at jenta hadde tanker om å skade andre, men likevel klarte man ikke å hindre det. Jeg tror disse avveiningene er svært vanskelig. Jeg er glad jeg ikke må ta avgjørelsene i sånne saker. 

Anonymkode: a14ea...e99

Jenta som ble dømt etter Vollen-drapet ble regnet som farlig av politi, psykiatrien og barnevernet.  ang drapet på Sørlandssenteret så er det tydelig at de ikke har tatt høyde for at hun også kunne skade andre. Det tar psykiatrien til etterretning, leser jeg et sted.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk skal du ha for at du forklarte vedkommende det, det settes pris på :) 

Anonymkode: f1297...d9a

Bare hyggelig. :)

Anonymkode: 752be...e65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi ressurser ti å ta oss av alle de som kommer hit til landet med store traumer? Er hun fra Afghanistan er det i så fall en stund siden hun kom hit og har båret på all dritten ho har opplevd. Mange av disse er som tikkende bomber og skal vi ta imot de kan de i hvert fall ikke gå løse blandt vanlige folk. Ho har i hvert fall sendt ut masse signaler at ikke det stod bra til med ho. 

Anonymkode: b9303...eb6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde med likestillingen,  hvorfor ikke en dame?

Anonymkode: 8afb6...08c

Fordi menn fortsatt er det sterke kjønn? Menn er sterkere enn kvinner, sånn er det bare. Har ingenting med likstilling å gjøre!

Anonymkode: 16741...7d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...