Gå til innhold

Hvorfor sliter 1/4 psykisk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Artig fremstilling. Synd den mangler fnugg av bevis for å ha noe hold i seg. Det er litt av en oppgave å faktisk skulle bevise at "våre gener er kodet til å mistrives" i slike samfunn.

Anonymkode: 22196...5af

Ok. 

Kan du fortelle meg hva psykisk sykdom er? (har det noe med kombinasjon av genetiske forhold og miljømessige forhold (arv og miljø)). Og hva har vært stabilt og hva har forandret seg mye i nyere tid hva gjelder arv og miljø? Og hva kan en da anta står bak økning i psykisk psykdom ?

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det ligger mye i dette. Vet du at du kan få sydd puter under armene dine, så lar du staten gjøre det. Hadde vært gøy og se hvor mange som klarte å jobbe, om man ikke fikk penger fra staten lengere. 

Anonymkode: 21639...93e

wow du påstår nå at endring i MILJØ har forårsaket økt psykisk lidelse (staten syr puter under armene våres), etter å ha benektet det for få minutter siden, smh

Takk for debatten, det var artig ;)  Du er ikke den første som går på en smell i debatter med meg, og blir nok heller ikke den siste

Anonymkode: cb106...cdd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok så ikke hele anonymkoden, trodde det var samme fyr lulz, anonyme debatter xD

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. 

Kan du fortelle meg hva psykisk sykdom er? (har det noe med kombinasjon av genetiske forhold og miljømessige forhold (arv og miljø)). Og hva har vært stabilt og hva har forandret seg mye i nyere tid hva gjelder arv og miljø? Og hva kan en da anta står bak økning i psykisk psykdom ?

wow du påstår nå at endring i MILJØ har forårsaket økt psykisk lidelse (staten syr puter under armene våres), etter å ha benektet det for få minutter siden, smh

Takk for debatten, det var artig ;)  Du er ikke den første som går på en smell i debatter med meg, og blir nok heller ikke den siste

Nå dreit du deg ut. Men morro å se hvor hovmodige enkelte debattanter er da x) 

Anonymkode: 801a0...ecc

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Før var folk nervøs, grudde seg, hadde sommerfugler i magen - når har de angst

Før var folk nedfor, lei seg, gikk gjennom en tøff tid - nå har de depresjon

Folk er blitt veikere, tørr ikke kjøre på selv om de gruer seg eller har en dårlig dag. Og det er ikke lenger akseptabelt å "skjerp deg kjerring!" for da er du ufølsom, og samfunnet skal være så overforståelig for alt mulig som er helt normalt, så derfor blir folk svakere. De trenger ikke utfordre seg selv, de får legeerklæring for angst og depresjon og slitsomhet og klarer ikke, og så trenger de ikke utfordre det som er vanskelig. Og dermed er de stuck i en negativ spiral. Kommer nok til å ordne seg når staten ikke lenger stapper penger i lommen på alle de engstelige menneskene, da må de ta et tak for å overleve. 

Anonymkode: 20087...846

Før hadde de også angst og depresjon, men da måtte de lide med det og begikk sannsynligvis selvmord eller det skjedde noe annet med dem. Nå er det mer fokus på det og det er bedre hjelp å få, slik at flere tilfeller avdekkes og man kan hindre nettopp slik det endte opp tidligere.

Folk er neppe blitt veikere. Det er rett og slett det at det endelig er hjelp å få, og man trenger ikke å henge seg i skogen når alt føles jævlig.

Det er litt som med det at det tilsynelatende er mer kreft nå enn før. Men i realiteten er det ikke det, det er bare det at vi er bedre til å stille diagnoser og levealderen har økt samtidig som kreft gjerne er noe som henger sammen med høy alder.

Endret av jabx
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. 

Aner ikke. Det er du som har bevisbyrden etter å komme her å påstå at du vet at genene vår er "kodet til å mistrives". Jeg kunne like gjerne påstått det stikk motsatte.

Så lenge du ikke fremskaffer bevis på dette fremstår du som en idiot som tror du vet noe.

Kom med links og bevis, så har du mulig noe å fare med.

Forøvrig oppfordres du til å sjekke anonymkoden før du så hovmodig påstår at folk går på en smell i debatter med deg. Pr nå har du NULL kredabilitet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. 

TS. Hos meg, mye genetisk siden de biologiske (spesielt mi biologiske mor, psykotisk) er alvorlig psykisk syke. Har heldigvis ikke vært psykotisk selv, men det ligger i genene. Men når har jeg trygge rammer rundt meg og fått gode  og nye stabile foreldre. Dette hjelper meg selvom jeg har psykiske problemer selv. 

Anonymkode: 169b8...392

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Artig fremstilling. Synd den mangler fnugg av bevis for å ha noe hold i seg. Det er litt av en oppgave å faktisk skulle bevise at "våre gener er kodet til å mistrives" i slike samfunn.

Det er bevist at de som har genfeilen som predisponerer for depresjon ikke takler stress og vanskelige livssituasjoner like godt som de som ikke har den genfeilen. 

Anonymkode: 2cba3...8c9

• Liker 2
Gjest Gjestinnom
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen synspunkter? 

Anonymkode: 169b8...392

Tja, kun 1/4, sier du - virkelig? 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bevist at de som har genfeilen som predisponerer for depresjon ikke takler stress og vanskelige livssituasjoner like godt som de som ikke har den genfeilen. 

Anonymkode: 2cba3...8c9

Link takk.

Uansett beviser ikke det at genene var bedre før, som innlegget jeg opprinnelig svarte på.

AnonymBruker
Skrevet

teorier er gøy. Jeg kan ei bevise noen av dem.

F.eks:

1. Det er statistisk naturlig biologisk at 1/4 sliter med psyken,  det er alltid vært sånn. Men det har blitt satt andre merker på opp gjennom historien.

2. Er 1/4 føler de sliter i sammenligning med hvordan vi tenker oss at vi kan forvente å ha det. At vi såldes ikke har det værre enn før men forventer å ha det bedre.

3. vi har opp gjennom historien trodd på at mer velstand er mer lykke.  Og nå som mange når til toppen av hva som en kan tenke seg av velferdsgoder og går over i overfloden, er det forvirrende og frustrerende å ikke være lykkelig.

4. Vi har fostret ett samfunn der vi ikke lenger trenger i like stor grad som før å samarbeide for å overleve. Og det gjør at vi bryr oss mindre om hverandre. Noe som gir uhelse psykisk, fordi vi er flokk dyr og trenger andre å speile seg i, for bekrefte oss selv.

5. dyrkingen av individualismen gjør at om noe er galt er det noe galt med deg.Om du da ikke er et offer.

6. sosiale medier gjør at vi er mer og mer opptatt av å ta oss ut og mindre og mindr vant til å snakke om det som er bak maska. Og en tror en er sprø om en faktisk føler noe som ikke kan skrives på rim og i kursiv.

7. Vi er bygd for å jakte bøfler og se gresset gro. I dag er det tusen ting å fikse før frokost og sjefen ringer selv på juleaften og tar du ikke telefonen blir noen andre liksom-under-sjef. Og om du ikke får den stillingen hva skal du da vise til på reunion eller når du ser deg i speilet eller på gravsteinen.

osv osv ;)

Anonymkode: 02406...800

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samfunnet er konstruert på en måte som ikke er naturlig for menneskerasen i det hele tatt.
Det er ikke uten grunn, de som styrer her (ikke av samme blod som oss) vil holde oss som deres slaver, og ikke la oss utvikle oss til de gudene vi er (We are spiritual beings having a human experince, not human beings having a spiritual experience).
Disse kalles Annunakiene og genmanipulerte andre arter på jorden (aper) med seg selv (aliens) så ble det oss, for å grave gull til de. Hvor er alt gullet tatt veien? Til dems planet. Vi er bare ressurser de lagde for å få samlet dette gullet, og det engelske slottet og vatikanet er med på dette i ledelsen. Og mange andre instanser er involvert. (fbi osv)
Nå er de gått lei av at vi ødelegger planeten som et virus , og utsletter oss med falske ting som virus og falske terror angrep, Georgia Guidestones er jordens regler.
Vet dere kommer til å kalle meg psykisk syk nå he he he og jada har både angst og er deprimert, men google det jeg snakker om så vil dere se det ikke er helt rairai!

Anonymkode: b3374...ee8

Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Hva menes med " sliter psykisk"? Kan TS gi link ? 

AnonymBruker
Skrevet

Må ikke glemme at mye er arvelig. I tillegg er det miljø og traumatiske opplevelser og personlighet som gjør en mer utsatt for psykisk lidelse. 

Anonymkode: 4a644...564

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, jabx skrev:

Før hadde de også angst og depresjon, men da måtte de lide med det og begikk sannsynligvis selvmord eller det skjedde noe annet med dem. Nå er det mer fokus på det og det er bedre hjelp å få, slik at flere tilfeller avdekkes og man kan hindre nettopp slik det endte opp tidligere.

Folk er neppe blitt veikere. Det er rett og slett det at det endelig er hjelp å få, og man trenger ikke å henge seg i skogen når alt føles jævlig.

Det er litt som med det at det tilsynelatende er mer kreft nå enn før. Men i realiteten er det ikke det, det er bare det at vi er bedre til å stille diagnoser og levealderen har økt samtidig som kreft gjerne er noe som henger sammen med høy alder.

Dette.
Hvis 20 % hadde angst, depresjon og andre psykiske lidelser tidligere, og ytterligere 5 % har tilkommet i de senere årene, vil det virke som om det plutselig har dukket opp mange nye tilfeller.

De fleste nye tilfellene tror jeg vi kan tilskrive økt krav til prestasjon og perfeksjon på alle områder i livet.

Tenk bare på noe så nødvendig som jobb.
Jobber som man tidligere kunne få som ufaglært eller faglært, kreves det nå enten fagbrev eller bachelorgrad for å kunne utøve.  (eks portør på sykehuset, eller assistent i barnehage krever nå begge fagbrev, mens vernepleier som tidligere var fagutdannelse er nå en bachelorutdannelse).
Bachelorsyken herjet for noen år siden, og samfunnet var også på vei til å få mastersyken for en tid tilbake, noe som økte kravene ytterligere for de som allerede slet på skolen, og poengkravene skjøt i være for de som ville inn på høyere utdanning.

Jeg tror også at mange blir påvirket av illusjonene om det perfekte liv, som vi til daglig ser på sosiale media, og at dette er med på å øke forventningene og kravene til seg selv, og andre.
For ikke å snakke om diskusjonsforumene, og de forventningene som herjer her der.  Et konkret eksempel er en jente som begynte trene to dager i uken, og i stedet for å få oppmuntring og ros, fikk hun klar beskjed fra flere om at dette ikke var bra nok, og at hun måtte trene minst fire ganger i uken om det skulle monne noe. 

Anonymkode: 72927...a82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

8. Samfunnet vi har er lettere å leve i og det er "rom" for å slite psykisk. Kjenne etter og bli sykere.

9. arvesynd. Vi er  skakkjørte av omstendigheter i historien, over generasjoner, og klarer ikke gi ungene vi får, den rette ballast og så baller det på seg, fra generasjon til generasjon, i en " evig" gjentagelse av utilstrekkelig oppdragelse i div. utgaver og grad.

10.De siste hundre årene har ting forandret seg så mye at "de gamle" ikke kan guide oss. som lever nå.

11. Vi forholder oss ikke lenger naturlig til sykdom som da en tok vare på folk i familien. Sykdom er blitt noen unaturlig og skummel en ikke vil tenke på.

12 Da jeg voksete opp på 80 tallet var yndlings løsningen på all oppdiktet krim at gjerningspersonen var sprut sprøyte gal. Om en brukte de tre små bokstaver ble det uhygge musikk  og trykk på hver bokstav (hn er GAAAAL )og da kunne alt skje uten å lage noe sammenhengende logikk i plottet (deilig for en historieforteller selvsagt. og det solgte.) Noe som ga min generasjon en unødig angst for hva gal/slite psykisk var.

13. Det går mote oppgjennom historien i hvordan det er riktig å tenke og være som menneske. Hva som er riktig moral og hva en skal strekke seg etter. Kanskje moten vi har nå ikke passer med virkeligheten vi har nå.

14. verden er ett så komplisert sted nå at det gir oss en grunnleggende utrygghetsfølelse som vi ikke helt er oss ved. Og mulig også skammer oss over som voksne.

15. Psykologi er fortsatt en ung form for vitenskap og vi vet i grunn ikke egentlig nok om hva som skjer når det skjærer seg "oppe i hodet på folk". Før stuet vi folk som slet slik vekk. Nå prøver vi hjelpe. Min vi kan for lite og hjelpen blir for utilstrekkelig og sporadisk og tilfeldig. Fordi vi rett og slett ikke vet helt hva som funker. Vi vet hva som ikke funker og hvor det lyser i hjernen når vi tenker på mat f.eks. Men vi er litt hjelpeløse (og påstålige), både med og uten utdannelse om hvordan hjelpe.

Mulig jeg plager dere mer senere ;)

Anonymkode: 02406...800

Gjest Optimo
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samfunnet er konstruert på en måte som ikke er naturlig for menneskerasen i det hele tatt.
Det er ikke uten grunn, de som styrer her (ikke av samme blod som oss) vil holde oss som deres slaver, og ikke la oss utvikle oss til de gudene vi er (We are spiritual beings having a human experince, not human beings having a spiritual experience).
Disse kalles Annunakiene og genmanipulerte andre arter på jorden (aper) med seg selv (aliens) så ble det oss, for å grave gull til de. Hvor er alt gullet tatt veien? Til dems planet. Vi er bare ressurser de lagde for å få samlet dette gullet, og det engelske slottet og vatikanet er med på dette i ledelsen. Og mange andre instanser er involvert. (fbi osv)
Nå er de gått lei av at vi ødelegger planeten som et virus , og utsletter oss med falske ting som virus og falske terror angrep, Georgia Guidestones er jordens regler.
Vet dere kommer til å kalle meg psykisk syk nå he he he og jada har både angst og er deprimert, men google det jeg snakker om så vil dere se det ikke er helt rairai!

Anonymkode: b3374...ee8

win2.jpg

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja.

Jeg tror jeg sliter mest med at jeg ikke har funnet min plass i livet, ingen utdanning på plass, ingen familie, lever på NAV osv.

Det er en negativ spiral, hvor man trekker seg mer og mer unna sosialt liv fordi det blir kjedelig i lengden å svare at man er en naver. Da er man stemplet med en gang hos de fleste.

Anonymkode: 6787f...681

Hva med å ta ansvar for eget liv da? Du har sannsynligvis hatt muligheten til å ta en utdannelse på linje med alle andre, men ikke gjort det...hvorfor? 

Hvis du går på nav og henger hjemme blir du mer og mer isolert og passiv. 

Du må rett og slett bestemme deg for hva slags liv du vil leve... Du trenger ikke bli lege, begyn med å se på fag utdannelser. Så begynner du der..  

Noen gang i livet må man faktisk ta seg selv i nakken og ikke bare lene seg tilbake på det offentlige 

Anonymkode: ff9ef...64e

AnonymBruker
Skrevet

Mange mennesker er satt sammen slik at de trives best i motgang, jobber best når det er litt trykk. Millioner av år med evolusjon har fostret frem gener som trives best i motgang, for de overlevde når motgangen var størst. Nå har vi et samfunn der det er mulig å leve helt uten frykt eller motgang og vi finner andre måter å finne motstand.

Sebastian Junger har skrevet mye spennende om dette etter selv å oppleve depresjon etter å komme hjem fra krig, hjemme i vesten finnes det ingen ting som truer din eksistens så du har ingenting virkelig meningfult å jobbe mot.

se denne podcasten https://youtu.be/W4KiOECVGLg

Dette er også grunnen til at vi ser så lite psykiske syke i utviklingsland, fordi de faktisk har noen kamper å kjempe som betyr noe. Under 2. Verdenskrig gikk antallet psykisk syke drastisk ned, og som Sebastian Junger forteller i denne podcasten så var det mange som gikk rett fra å være pasient selv til å hjelpe til med krigsinnsatsen.

Hadde ikke jeg hatt en utfordrende jobb ville jeg blitt deprimert passe fort.

Anonymkode: a9c57...390

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg 40 år. Men hadde en jævlig barndom som barn. Jeg slet jo psykisk da, men det var veldig hysj, hysj. Og gå på sosialkontoret var en stor skam. Så jeg jobbet fra jeg var 13 år, flyttet ut da jeg var 16 år. Og samfunnet var annerledes da, det var ikke de samme kravene på meg utenfra, og jeg fikk lett jobb, og selv da jeg var 16 år, og med relativ lav lønn, så fikk jeg hybel for 20% av lønningen min i Oslo. Så økonomisk klarte jeg meg greit. Jeg var aldri bekymret for å ikke ha jobb, eller ikke ha penger til husleie.

Nå er jeg mamma til en 17 åring, som føler så på det presset, om høyere utdannelse, gode karakterer, det å trene, være perfekt. Det og vite at å flytte for seg selv, vil ta lang tid, da rom i bofelleskap her koster 6000, hybel på 20 m2, koster fra 8000 kr. Vi bor ikke i Oslo. Nå er også hennes drøm, en drøm som kanskje ikke går i oppfyllelse. For det er vanskelig å komme inn på det studiet hun ønsker, og det hjelper ikke å ha de beste karakterer. Det går på opptaksprøve og intervjuer. Og jeg er veldig redd for at hun går på en smell, hvis drømmen ikke går i oppfyllelse. Og det for henne å få jobb nå, er omtrent umulig. Til jobb i butikk, barnehage osv, så er det ca 300 søker til hver stilling.

Anonymkode: e2097...ef1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...