Gå til innhold

Pappa har overdratt huset sitt til ny kone

Prikke

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Rosalie skrev:

Med mindre faren er dødssyk, og visste om sykdommen og prognosen i det han overførte eiendommen til sin kone, er dette ikke en dødsdisposisjon, og dermed fullt lovlig,

Nåja, det er en sannhet med modifikasjoner. Er for så vidt enig i at det kan være vrient å komme noen vei hvis det er vanskelig å bevise (bevisbyrden i slike saker er normalt høy), men dersom det overføres verdier i hensikt i å unndra gjeld, unnlate arv eller overførselen kan bevises å være svindel, eller del av svindel, så finnes det visse muligheter til å vurdere transaksjonen som ugyldig. Man har et moralsk ansvar for å i hvert fall forsøke dersom det viser seg at den nye konen forsøker å svindle til seg verdier. Det er ikke sikkert at det er dette som er tilfelle, men man skylder sin nærmeste familie å i det minste forsøke. 

Anonymkode: 7f05a...336

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Raggy skrev:

Hvordan vet man hvor stor del av eiendom som er overdratt? Når det feks står andel overdratt, betyr det da hele eiendommen eller deler av den?

Når det står andel så er det det, - altså en andel/en brøkdel av eiendommen.

Hvor stor andelen er finner man ut ved å inn på seeiendom.no.  

Anonymkode: 8a76d...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mens du forsøker å få kontakt så kan du jo sjekke hvor stor andel av eiendommen som er overført til hans kone.

For å se denne typen informasjon må du logge deg inn når systemet gir beskjed om det. 

Skriv inn adressen. Når du får opp kartet som viser eiendommen så kommer det også en informasjonsboks hvor nest nedeste line sier "Vis mer informasjon om eiendommen",. Klikk på denne ogi neste boks velger du "vis" i høyre felt. Det du da velger å vise er grunnboksinformasjon.

Nå må du logge deg inn via. Eier av eiendommen får ikke informasjon om at du har søkt på eiendommen i grunnboken. 

Gjentar dette:

Jeg søkte opp grunnbokinformasjon. Her står det kun oppført hennes navn, vederlag kr 0 og dato dette ble gjort. Min fars navn forekommer ikke i dette dokumentet. Det er heller ingen gjeld på huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt tinglyst borett skal stå under pengeheftelser.

Dette er noe han burde sikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Determegja skrev:

Evt tinglyst borett skal stå under pengeheftelser.

Dette er noe han burde sikret.

Absolutt. Når noen har sikret seg borett i en eiendom, pleier det å stå noe om uråderett. Det vil si at det er begrenset adgang til å sette boligen i pant, i tillegg til at den ikke kan selges uten videre.

Edit: På den andre siden vil kona ha en grunn til den engangsgrillen på soverommet, om hun har en sånn begrensning.

Endret av T-Rex
Tillegg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal noe skurre? Det er hans hus og han kan overføre det til sin kone. Du har ikke krav på noe arv før han dør,og han er mer interessert i å sikre hennes familie økonomisk enn deg. 

Anonymkode: 75010...e1d

Det er noe som skurrer. Det ser ut som om den nye kona har tatt full styring på hele gubbens liv, både sosialt og økonomisk. At han i løpet av ett og ett halvt år har droppet all kontakt med sin datter er rart. Det er ikke slik pappaer normalt oppfører seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er 35 og han er 67. Beklager, men her virker jo sjansen stor for at det ikke er kjærlighet som gjorde at hun giftet seg (ja, før noen må kverulere, jeg vet at det KAN hende). Hvis hun ønsker å skille seg (som mange gjør, og dette er jo også hans fjerde ekteskap..) så står jo han på bar bakke (med mindre han har mye penger på bok/investert i annen eiendom etc), og hun har "tjent" mange millioner på få år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det det jeg alltid har sagt; kvinner er alltid så utspekulerte når det gjelder penger!

Anonymkode: 83b6b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

det det jeg alltid har sagt; kvinner er alltid så utspekulerte når det gjelder penger!

Ta deg en bolle!

Anonymkode: 9a90b...eb2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som om ikke menn er det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Javel?

Mannen er voksen, han gjør hva han vil.

Anonymkode: 7789e...351

Jeg synes ikke det ser slik ut. Det ser ut som han gjør hva nykona vil.

Jeg synes Prikke skal reise og hilse på far, uansett om han vil eller ikke. Det er noe guffent med hans situasjon.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, T-Rex skrev:

Er ikke sikkert han er så lykkelig om et års tid, når han blir kasta ut av hjemmet sitt (som ikke lenger er hans). Temmelig sikker på at det er det som vil skje.

Det er vel egentlig det beste som kan skje. Han har mistet noen milloner, men blir fri. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Prikke skrev:

Jeg søkte opp grunnbokinformasjon. Her står det kun oppført hennes navn, vederlag kr 0 og dato dette ble gjort. Min fars navn forekommer ikke i dette dokumentet. Det er heller ingen gjeld på huset.

Ok, da gjelder det hele eiendommen og løpet er kjørt. Da er det hun som eier eiendommen, og han har gitt den til henne.

Om det hadde vært en brøkandel av eiendommen så hadde den stått oppført under overskriften "Ideell andel" og din far (eller andre eiere) hadde også stått oppført med sin(e) ideelle andeler av eiendommen.

14 minutter siden, I Grosny skrev:

Det er vel egentlig det beste som kan skje. Han har mistet noen milloner, men blir fri. :)  

For en mann eller kvinne som er, eller er på vei til å bli pensjonist, er det ingen trivelig situasjon dersom man plutselig står uten andre verdier enn det man eventuelt skulle ha på konto. Da blir fremtiden plutselig veldig usikker når man ikke har tak over hodet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han får leve godt Og på den måten han vil så lenge han lever. Du er grisk og du får heller jobbe for et bedre forhold enn å prøve å karré tilbehør pengene hans.

Anonymkode: 256cb...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter han på andre verdier enn huset? 

Anonymkode: 5889b...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg synes ikke det ser slik ut. Det ser ut som han gjør hva nykona vil.

Jeg synes Prikke skal reise og hilse på far, uansett om han vil eller ikke. Det er noe guffent med hans situasjon.

Enig.

Eldre forelskede menn blir tusseladder i hodet når de tror de har fått en ung og smekker kvinne forelsket i seg. Da blir de som unge okser som slippes ut om våren.

Noen av dem blir lurt så de virkelig svir, andre går det bedre med, - men, enig: Det er noe som ikke lukter helt godt i den situasjonen Prikke beskriver.

Og det har ingenting med en eventuell griskhet etter noen verdier ved arv å gjøre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da gjelder det hele eiendommen og løpet er kjørt. Da er det hun som eier eiendommen, og han har gitt den til henne.

Om det hadde vært en brøkandel av eiendommen så hadde den stått oppført under overskriften "Ideell andel" og din far (eller andre eiere) hadde også stått oppført med sin(e) ideelle andeler av eiendommen.

For en mann eller kvinne som er, eller er på vei til å bli pensjonist, er det ingen trivelig situasjon dersom man plutselig står uten andre verdier enn det man eventuelt skulle ha på konto. Da blir fremtiden plutselig veldig usikker når man ikke har tak over hodet.

Det er sant, men han har jo god lønn , så han vil kanskje få ok pensjon også? Det blir tøft å bli boligløs, men friheten har også en verdi. Millionene er tross alt bare penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, I Grosny skrev:

Det er sant, men han har jo god lønn , så han vil kanskje få ok pensjon også? Det blir tøft å bli boligløs, men friheten har også en verdi. Millionene er tross alt bare penger.

Sa Prikke noe om at faren har så god lønn?

Joda, god lønn pleier bety ok pensjon, men pensjonen er uansett lavere enn lønnen.

Og jeg er ikke så sikker på at de fleste banker er villig til å låne en pensjonist penger til å kjøpe bosted uten å ta seg rimelig godt betalt. En mann på 70 som ønsker å ta opp et boliglån vil få det økonomisk steinhardt resten av livet. Med mindre han ligger inn med en solid kapitalformue.

Å bli boligløs i en alder av 70 unner jeg ingen. Har sett eksemplene på nært hold mange ganger. Disse karene går til hundene ganske fort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, I Grosny skrev:

Luftige synspunkt du har...

Penger/bolig ER vesentlig for å leve et trygt og godt liv. Også i dette tilfellet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marixxx skrev:

Luftige synspunkt du har...

Penger/bolig ER vesentlig for å leve et trygt og godt liv. Også i dette tilfellet.

Det er sant, men har man ett minimum,altså god nok pensjon,  slik at man klarer seg, så klarer man jo seg allikevel. Det spørs imidlertid om pensjonen holder om han må ut med underholdningsbidrag og barnebidrag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...