AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #21 Skrevet 27. juli 2017 Som om ikke de som driver avl av rasehunder er opptatt av penger? Ser liksom ikke det store problemet her jeg! Har i oppveksten hatt 5 forskjellige cocker spanieler. Men det var tilslutt da vi fikk en skikkelig gatemix at vi fikk drømmehunden! Smart, frisk og trivelig! Anonymkode: 972c2...d94 1
Gjest Newroz Skrevet 27. juli 2017 #22 Skrevet 27. juli 2017 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så om du blander en cavalier king med syringomyelia og 2-3 forskjellige øyeproblemer, med en mops med pusteproblemer og hudproblemer så er det helt greit, fordi alle blandinger er kjempefriske og bra. Anonymkode: 8926c...baa Du trenger jo ikke å blande fra vondt til verre. Det finnes friske og fine blandinger. Selv har jeg en blandingshund, og er veldig fornøyd med det. Han er frisk, sunn og en veldig bra hund på alle måter. Med andre ord et god eksempel på at en blanding kan være veldig bra. Både blandingshunder og rasehunder kan slå feil ut om det avles feil. Endret 27. juli 2017 av Newroz
Gjest Newroz Skrevet 27. juli 2017 #23 Skrevet 27. juli 2017 (endret) TS: Jeg lurer på om du kanskje får bedre råd på hundeforum enn du vil få her - her blir du tydeligvis meid ned med det enkel svaret at det ikke er en rase, og derfor er idioti. Jeg vil råde deg til å bruke litt tid på å finne riktig oppretter, for det er ikke dumt det som enkelte nevner her at enkelte oppdrettere ikke er så gode. Det gjelder forøvrig både blandingshunder og for renrasede hunder. Endret 27. juli 2017 av Newroz
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #24 Skrevet 27. juli 2017 Sitat Du trenger jo ikke å blande fra vondt til verre. Det finnes friske og fine blandinger. Selv har jeg en blandingshund, og er veldig fornøyd med det. Både blandingshunder og rasehunder kan slå feil ut det avles feil. Akkurat, blandinger kan også slå ut feil, og siden de fleste som bevisst parrer blandinger ikke tester om hundene bærer arvelige genetiske sykdommer, øyelyser, tar røngten osv så kan det som du sier slå ut feil,men det kan slå ut veldig mye mer feil fordi dagens raser er som regel utsatt for et par ting, mens disse blandingene vil være utsatt for sykdommer fra hver side. Det finnes friske og fine renrasete hunder også, selv om enkelte oppdrettere feiler betyr ikke det at man trenger å bli hysterisk og skjære alle over en kam. Anonymkode: 8926c...baa 6
Gjest Newroz Skrevet 27. juli 2017 #25 Skrevet 27. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Akkurat, blandinger kan også slå ut feil, og siden de fleste som bevisst parrer blandinger ikke tester om hundene bærer arvelige genetiske sykdommer, øyelyser, tar røngten osv så kan det som du sier slå ut feil,men det kan slå ut veldig mye mer feil fordi dagens raser er som regel utsatt for et par ting, mens disse blandingene vil være utsatt for sykdommer fra hver side. Det finnes friske og fine renrasete hunder også, selv om enkelte oppdrettere feiler betyr ikke det at man trenger å bli hysterisk og skjære alle over en kam. Anonymkode: 8926c...baa Jeg er helt enig at det kan slå feil ut enten om det er blanding eller renrasende.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #26 Skrevet 28. juli 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Som om ikke de som driver avl av rasehunder er opptatt av penger? Ser liksom ikke det store problemet her jeg! Har i oppveksten hatt 5 forskjellige cocker spanieler. Men det var tilslutt da vi fikk en skikkelig gatemix at vi fikk drømmehunden! Smart, frisk og trivelig! Anonymkode: 972c2...d94 Nå kjenner jeg kun oppdrettere av lapphunder, men nei, jeg tviler litt på at de er særlig opptatt av penger. I så fall ville de neppe tatt seg brytet med å vise hundene sine på utstilling og brukt masse penger på det, øyelyst, røntget osv. De ville neppe reist halve Skandinavia rundt for å finne perfekte hannhunder til nettopp deres tisper, forsøke å finne en kombinasjon som tilfører rasen noe, og som har en så lav innavlsgrad som mulig i raser med små populasjoner. I tillegg ville de neppe giddet å registrere valpene sine, chippe dem osv før de sendes videre til ny eier. La oss si det sånn, når vi trekker fra utgiftene disse har fra valpeprisen, er det ikke som om oppdrettet er lukrativt. Men så kjenner jeg ingen som har rasehunder som driver stort, som f.eks. Drøbak hundehotell. Konklusjonen: De som tjener på oppdrett, tar to tilfeldige hunder og mikser uten sjekk av sykdommer eller egnethet hos foreldredyrene (fordi de er så søte og fortjener jo å få en valp eller to), eller de driver veldig stort. For meg er begge disse uaktuelt å få hund fra, da ville jeg heller dratt på FOD og funnet meg en passende hund der som trengte et nytt hjem. Anonymkode: 85f29...dd3 10
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #27 Skrevet 28. juli 2017 På 7/26/2017 den 16.10, T-Rex skrev: Dersom en doodle har foreldre med god helse og godt gemytt, er det veldig stor sjanse for at den også får det. En doodle har også foreldre med relativt likt gemytt; både puddel og retrievere regnes som familievennlige hunderaser, og da blir ikke avkommet plutselig noe pitbullaktig, eller en gjeterhund. De som kjøper en doodle, har vel sjelden tanker om å avle videre på hunden; de vil bare ha en god turkamerat. Og da må det vel være greit å velge en blanding der resultatet er mulig å forutse sånn noenlunde, selv om det naturligvis kan variere hvor mye puddel kontra retriever man ender opp med. De doodlene jeg har støtt på, har hatt veldig godt gemytt og er friske. Dette kommer naturligvis av at det er brukt foreldrehunder som er egnet, på grunn av tidligere avl på rasene. Så dagens doodle-oppdrettere lener seg jo på arbeidet som er gjort på de renrasete foreldrene. Det er stort sett fra andre generasjon og utover at problemene begynner å komme frem da, så førstegenerasjonene du har møtt har sikkert fremstått friske og fine. På 7/26/2017 den 18.39, AnonymBruker skrev: Har doodle fra Drøbak. Veldig fornøyd! Jeg er vanligvis allergisk mot hunder, men reagere fortsatt ikke på han. Han røyter heller ikke, men pelsen må klippes. Nå er han snart 2 år, og vi kunne ikke bedt om en bedre hund! Får også masse skryt av han av alle vi møter 😊 Anonymkode: e3fd7...4be Du er allergisk, men tok sjansen på en blanding hvor 50% av hunden er en storrøyter og allergibombe? Du er enten 1) et troll, 2) "oppdretter" av "rasen", eller 3) en idiot enhver oppegående oppdretter burde styrt langt unna. Spørsmål: dersom du ønsket en allergivennlig hund som klippes, hvorfor tok du ikke bare puddel? Hva er "galt" med bare puddel? Er det ikke spennende nok? Er det slik at allergiske mennesker bare MÅ ha litt retriever også, fordi retriever er fett, selv om man kan være ganske allergisk? Anonymkode: 4b20d...882 10
Veslefrikk Skrevet 28. juli 2017 #28 Skrevet 28. juli 2017 Vi har en labradoodle på fire og et halvt år og han må klippes, men røyter likevel som et uvær. Jeg reddet han fra avliving på venteværelset til dyrlegen da han var bare en liten valp og reiste hjem med en hund mer enn jeg hadde da jeg dro dit. Til mannen i huset sitt store sjokk. Men han kom over sjokket og bedre hund har vi aldri hatt. Aldri syk, veldig lykkelig (hele hunden stråler glede og det er akkurat som om han smiler med hele seg), tålmodig, barnevennlig, lærevillig og enormt tillitsfull. Han ser på meg som den store helten, akkurat som om han vet at jeg reddet livet hans og jeg har ikke angret et sekund på at jeg gjorde kort prosess og tok han med meg hjem den dagen. 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #29 Skrevet 28. juli 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Så om du blander en cavalier king med syringomyelia og 2-3 forskjellige øyeproblemer, med en mops med pusteproblemer og hudproblemer så er det helt greit, fordi alle blandinger er kjempefriske og bra. Anonymkode: 8926c...baa Dette er noe av det mest ÅNDSSVAKE du kunne ha kommet med, yeah right! Tror du en vettug person vil blande disse Ødelagte rasene, det er oppdretter og kjøpere sin feil og Norsk K.! Aldri i verden om jeg hadde kjøpt hund fra oppdretter av de mange forkrøplete rasene! Det er så BS å late som noen er så snille og seriøse og andre ræva. JA!!!! En mops blandet med en sunn rase, gjerne blanding av FLERE er million ganger bedre, det hadde lagt til rette for sunnere blod!! Ts- jeg har i motsetning (!)til flere her masse erfaring med blandingshunder , gjerne mixer av mer enn 2 og de ER oftere genetisk overlegne! Om man bruker minimum av logisk sans så forstår man vel at det er mer sannsynlig?? En boxer og husky som en annen nevnte har STØRRE sannsynlig for å ikke få hjerteproblemer som boxere dessverre ofre får! Spør hvilken som helst internasjonal hundeekspert om hva vedkommede har å si om blandingshunder! Før rekker å si mer dritt- det gjelder selvfølgelig ikke 100%av mutts! TS- Norsk Kennel Klubb , norske oppdrettere og norske hundeeiere er truet av det at blandinger er sterkere og lever lengre, ikke hør på rasismen *! disse uerfarne folkene kommer med! Jeg hadde gått til FOD gården og adoptert. Ønsker du ikke det, få en blanding og sammenlign med kreft golden retrieveren i nabolaget ( goldren retrievere har stadig mere helseproblemer! Anonymkode: 516ee...8a8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #30 Skrevet 28. juli 2017 Sitat Dette er noe av det mest ÅNDSSVAKE du kunne ha kommet med, yeah right! Tror du en vettug person vil blande disse Ødelagte rasene, det er oppdretter og kjøpere sin feil og Norsk K.! Ingen vettuge folk avler på blandinger, det er poenget her, den jeg nevnte er forresten en blanding som var på finn for ikke lenge siden - mulig den fortsatt er der. Sitat Ts- jeg har i motsetning (!)til flere her masse erfaring med blandingshunder , gjerne mixer av mer enn 2 og de ER oftere genetisk overlegne! Om man bruker minimum av logisk sans så forstår man vel at det er mer sannsynlig?? Hvordan vet du det da? og hva er de genetisk overlegne? Alle rasehunder? Eller bare de syke? Om du ser på statistikk for avl, gentesting, røngting, øyelysing etc så er det ingen blandinger der, for de tester ikke, og da er det jo veldig greit å si at hunden er frisk for det er en blanding. Det eneste argumentet som holder er større genpool, men på de aller fleste raser i dag er ikke dette et stort problem da det slett ikke er uvanlig å låne hannhund i utlåndet eller importere selv. Jeg er helt enig i at mange raser er syke, og at avlsarbeidet går feil vei, men veldig mange raser er friske, gode hunder det står seriøse oppdrettere bak. Anonymkode: 8926c...baa 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #31 Skrevet 28. juli 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Som om ikke de som driver avl av rasehunder er opptatt av penger? Ser liksom ikke det store problemet her jeg! Har i oppveksten hatt 5 forskjellige cocker spanieler. Men det var tilslutt da vi fikk en skikkelig gatemix at vi fikk drømmehunden! Smart, frisk og trivelig! Anonymkode: 972c2...d94 Nå får du gi deg, jeg er oppdretter av renraset, hadde jeg avlet kun for pengene, så hadde jeg jo vært økonomisk idiot, når jeg heller kunne mixet to tilfeldige raser og fått inn masse penger uten de store utgiftene for valpene. Anonymkode: d561f...af9 7
T-Rex Skrevet 29. juli 2017 #32 Skrevet 29. juli 2017 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå får du gi deg, jeg er oppdretter av renraset, hadde jeg avlet kun for pengene, så hadde jeg jo vært økonomisk idiot, når jeg heller kunne mixet to tilfeldige raser og fått inn masse penger uten de store utgiftene for valpene. Anonymkode: d561f...af9 Hvilke utgifter, som ikke enhver oppdretter har? Edit: ikke misforstå meg, jeg respekterer seriøst avlsarbeid. Men det blir vel litt enkelt å hevde at oppdrettere av "motehunder", som doodler, ikke også tenker på å avle fram sunne hunder? Endret 29. juli 2017 av T-Rex 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #33 Skrevet 29. juli 2017 Sitat Hvilke utgifter, som ikke enhver oppdretter har? Tviler på at de som avler blandinger stiller ut hundene sine, tar mentaltester, bruksprøver, hd-røngter, øyelyser, + evt genetisk testing. De parrer bare hundene og så får det gå som det går. Anonymkode: 8926c...baa 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #34 Skrevet 29. juli 2017 15 timer siden, T-Rex skrev: Hvilke utgifter, som ikke enhver oppdretter har? Edit: ikke misforstå meg, jeg respekterer seriøst avlsarbeid. Men det blir vel litt enkelt å hevde at oppdrettere av "motehunder", som doodler, ikke også tenker på å avle fram sunne hunder? Som den over her sier, vi legger masse arbeid i avlen, det blir ganske så store utgifter med utstillinger, mentaltesting, dna prøver, røntging ++++ det er 1 ting, en annen ting er hvilken jobb vi legger i å finne den "perfekte" partner, vi studerer stamtavler, dogweber i inn og utland, vi ser på søsken, søskens avkom, søsken av foreldre og dems avkom, vi går gjerne tilbake til både oldeforeldre og tippolde foreldre for å se hva vi kan finne i linjene, det er mye jobb. Om jeg ville ha avlet kun for penger, så hadde jeg skaffet meg en eller annen minitispe, funnet en eller annen minihanne og vipps, masse søte valper hvor vi kan håve inn lettjente penger. Så nei, de færreste rasehundoppdrettere gjør det for penger, om det er en seriøs oppdretter. Når det er sagt, enkelte blandingshund oppdrettere, gjør en innsatts med å bruke friske individer, bare synd at de sjeldent kan finne ut om det er sykdommer på linjene. Anonymkode: d561f...af9 8
Perle Skrevet 29. juli 2017 #35 Skrevet 29. juli 2017 På 2017-07-25 den 23.50, AnonymBruker skrev: Takk for råd 😊 Men det må jo finnes en seriøst oppdretter av disse også, ønsker ikke å kjøpe en hund av noen useriøse! Men liker denne rasen veldig godt! Anonymkode: 1b3f0...870 Nei, det finnes ikke seriøse oppdrettere av planlagt blandingsavel. 4
T-Rex Skrevet 4. august 2017 #36 Skrevet 4. august 2017 Jeg har bildegooglet puddel, og ser at de kan være litt mer rufsete enn det veldig strigla utseendet jeg forbinder rasen med. Får pudler pels på "nesen", om de ikke klippes (barberes)? Sånn at de kan ligne en doodle, hvis man vil?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #37 Skrevet 4. august 2017 Her er en vanlig puddel uten styling og utstillingsklipp, jeg synes de er søte (NB ikke mitt bilde, tatt fra google bildesøk) Anonymkode: 8926c...baa 2
T-Rex Skrevet 5. august 2017 #38 Skrevet 5. august 2017 Det er jo litt morsomt om det går an å variere dyrets utseende mellom rufsete og utstillingsstrigla. Hm...
Citpensacola Skrevet 7. august 2017 #39 Skrevet 7. august 2017 Det er jo et mye bedre alternativ å ha en kongepuddel som man klipper litt "rufsete" og ujålete. Teite motegreier som goldendoodle er bare tøys, og jeg synes det er helt vanvittig at man skal betale masse penger for en blandingsbikkje. Dessuten forstår jeg virkelig ikke hvilke egenskaper kongepuddelen mangler som man liksom skulle "tilføre" ved å blande med en golden retriever? 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #40 Skrevet 7. august 2017 En ny og bra tråd om doodle-avl: http://hundesonen.no/topic/84335-hvorfor-folk-vil-ha-doodle-og-ikke-renraset-puddeportisandre-raser/ Anonymkode: e3d54...507 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå