AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #1 Del Skrevet 25. juli 2017 Slutt! Det heter morgenen og hver morgen! Jeg irriterer meg vanligvis ikke over skrivefeil, og skriver langt fra feilfritt selv, men nå trengte jeg en utblåsning Det er utrolig mange her inne som skriver morgning. Er det dialekt? Anonymkode: e0488...396 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Try2 Skrevet 25. juli 2017 #2 Del Skrevet 25. juli 2017 Morgning er ikkje dialekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 25. juli 2017 #3 Del Skrevet 25. juli 2017 Du irriterer deg over helt vanlige ord fra bokmålsordboken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #4 Del Skrevet 25. juli 2017 2 minutter siden, Overrasket skrev: Du irriterer deg over helt vanlige ord fra bokmålsordboken? Jeg trodde smileyene viste at jeg ikke var blodseriøs Ordene klinger helt feil i mine ører og jeg har aldri hørt noen bruke dem i det virkelige liv. Derfor lurer jeg på om de er vanlige i spesielle dialekter Anonymkode: e0488...396 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Try2 Skrevet 25. juli 2017 #5 Del Skrevet 25. juli 2017 4 minutter siden, Overrasket skrev: Du irriterer deg over helt vanlige ord fra bokmålsordboken? Du har rett: Damned Bokmålsordboka Oppslagsord Ordbokartikkel morgning morgning m1, f1 morgen, det å morgne være trett om morgningen / stå opp om morgningen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #6 Del Skrevet 26. juli 2017 19 timer siden, Try2 skrev: Du har rett: Damned Bokmålsordboka Oppslagsord Ordbokartikkel morgning morgning m1, f1 morgen, det å morgne være trett om morgningen / stå opp om morgningen Jeg får mer og mer inntrykk av at ordene som finnes i den listen bare gjenspeiler dialekten og talefeilene til dem som tilfeldigvis vedlikeholder den. Anonymkode: 69166...a33 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #7 Del Skrevet 26. juli 2017 Irriterer meg over ordet "morningen" Anonymkode: 53c28...c85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #8 Del Skrevet 26. juli 2017 Morgningen, morgenen, morningen, morgonen. Det må være slitsomt å lære seg norsk. Anonymkode: 7a742...79a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #9 Del Skrevet 26. juli 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får mer og mer inntrykk av at ordene som finnes i den listen bare gjenspeiler dialekten og talefeilene til dem som tilfeldigvis vedlikeholder den. Anonymkode: 69166...a33 Den gjenspeiler ikke "dialekten og talefeilene" til dem som vedlikeholder den, men til det norske folk. Når det er sagt, er "morgning" et svært lite egnet eksempel i så måte, for det er et ord med lang tradisjon, som også finnes i den danske historiske ordboken som dekker årene 1700 til 1950. Jeg mistenker rett og slett at du ikke forstår ordet; det er verbalsubstantivet til verbet "morgne". Anonymkode: d3058...fcf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #10 Del Skrevet 26. juli 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får mer og mer inntrykk av at ordene som finnes i den listen bare gjenspeiler dialekten og talefeilene til dem som tilfeldigvis vedlikeholder den. Anonymkode: 69166...a33 Om du ikke er fornøyd med norsk får du lage deg ditt eget språk. Anonymkode: bf003...bd6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #11 Del Skrevet 26. juli 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den gjenspeiler ikke "dialekten og talefeilene" til dem som vedlikeholder den, men til det norske folk. Nei, det er lett å skjønne at det er feil. Mange ord som er mye brukt er ikke med, og mange som aldri blir brukt eller bare av noen få mennesker på Østlandet eller Vestlandet er. Jeg har ikke noen eksempler akkurat nå utenom dette ordet, men jeg har lagt merke til det mange ganger. Er man østlending eller vestlending er det sikkert vanskeligere å legge merke til. Anonymkode: 69166...a33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå