Gå til innhold

Hver gang en bil "oppfører" seg "merkelig"..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, JackIost skrev:

Hvor har du det fra? :)

I følge denne artikkelen er det motsatt, 28 % stryk for kvinner og 24 % for menn:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/flere-menn-enn-kvinner-kolliderer/a/23427281/

Videre påpekes det at menn er involvert i flere trafikkuhell, men det er jo i stor grad fordi menn kjører mye, mye mer enn kvinner, og sett i sammenheng med antall km bak rattet er kvinner overrepresentert også her :)

 

La meg rette på meg selv; pappa som er sensor stryker flere gutter enn jenter. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så mye rart du opplever i trafikken, så skulle det vel tyde på at din måte å kjøre på ikke akkurat er uten feil.

Anonymkode: 079ae...6c9

Sier ikke at jeg kjører feilfritt, men jeg kjører etter loven. Du vet, paragraf 3. Er jeg til hinder for noen er jeg jævlig kjapp med å slippe dem forbi på første mulige sted etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 7/25/2017 den 11.46, AnonymBruker skrev:

Virkelig? I 90% av tilfellene hvor jeg står og venter i en rundkjøring på en som ikke gidder å blinke, er det en middelaldrende kødd i Audi, BMW eller Mercedes. 

Anonymkode: 4de36...2cf

MIn erfaring også. Har ofte lurt på om blinklys er ekstrautstyr på dyre, tyske biler. (Jeg vet jo at de ikke har automatisk kjørelys, så det kan jo hende...) De gangene jeg møter folk som er livredd for å passere, selv om klaringen er god, er det alltid en mann på 40+ i de samme store tyske bilene. De kan tydeligvis ikke rygge heller, siden de desperat forsøker å få meg til å gjøre det. De er også notoriske når jeg skal flette ut på hovedveien, da kommer de i rakettfart, så jeg bremser og prøver å legge meg bak dem, men da skal de plutselig hive inn bremsen og slippe meg frem. Lurer på om de sitter å stirrer i bakken rett foran bilen, eller om de er tungt medisinert. Spesielt trygg kjøring er det uansett ikke. 

Anonymkode: 31b0e...a07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, JackIost skrev:

Hvor har du det fra? :)

I følge denne artikkelen er det motsatt, 28 % stryk for kvinner og 24 % for menn:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/flere-menn-enn-kvinner-kolliderer/a/23427281/

Videre påpekes det at menn er involvert i flere trafikkuhell, men det er jo i stor grad fordi menn kjører mye, mye mer enn kvinner, og sett i sammenheng med antall km bak rattet er kvinner overrepresentert også her :)

 

Nope, menn er overrepresentert i trafikken fordi de tar flere sjanser. De synes det er greit å gamble og reglene gjelder for alle andre men ikke for de selv.

 

Det å kjøre mye i trafikken er ikke en "gyldig grunn" for å havne i en trafikkulykke. Jo mer man kjører, jo mer bør man evne å lære. De fleste mennesker havner aldri i en trafikkulykke i løpet av et langt liv. Unge menn er overrepresenterte i trafikkulykker og dette handler om at unge menn er villige til å ta risiko, de har tilsynelatende null problemer med å risikere eget og andres liv. Dette handler om konsekvenstenkning, som unge menn er svake på. Derfor var det også en debatt for litt siden om ikke menn først burde få mulighet til å ta lappen noen år senere, da unge menn sånn sett er for dumme til å kjøre bil.

Anonymkode: d8038...83a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope, menn er overrepresentert i trafikken fordi de tar flere sjanser. De synes det er greit å gamble og reglene gjelder for alle andre men ikke for de selv.

Anonymkode: d8038...83a

Nå finner jeg ikke statistikk på det, men i følge artikkelen er det 70 % flere skader hvor menn var sjåfør, kontra kvinne. Det man da må sammenligne med, er antall km kjørt pr. mann og pr. kvinne. Det er ikke urimelig å anta at menn kjører mer :)

I parforhold er det vanlig at mannen kjører på lengre turer. Langt flere menn er yrkessjåfører. Osv. At menn samlet sett tilbakeligger mer enn 70 % flere km i året enn hva kvinner gjør bak rattet er ingen urimelig påstand, trolig er forskjellen langt større :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du går på gata alene og en bil begynner å følge etter deg i sneglefart og oppfører seg merkelig, anbefaler jeg å søke til andre mennesker i tilfelle de planlegger overfalle deg

Anonymkode: 5a3c2...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
4 timer siden, dillyduzit skrev:

La meg rette på meg selv; pappa som er sensor stryker flere gutter enn jenter. 

Uten at dette er en kommentar på debatten forøvrig, sier akkurat den setningen mer om pappa'n din. :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kvinner er kanskje mer forsiktige enn menn, og er ikke så gode til å planlegge i alle situasjoner. Det synes jeg også. Kjører kanskje gjennomsnittlig saktere, og er noe mer vimsete i forhold til rygging, parkering etc. Vi er mer forsiktige vesner, som ser flere potensielle farer (gjerne ikke så realistiske farer) enn menn. 

Men menn er de farligste. De som faktisk gir dårlig trafikkflyt ved å "snike" ved rushen. Legge seg ut og inn av venstrefeltet for å komme lengst frem. De som råner på for å slippe flettinga/komme en bil lenger frem. De som tar begge feltene i en rundkjøring - uten blinklys. Nei, hvem vet hvor de skal? 

Hvilket kjønn dør det flest av i trafikkulykker? Det sier alt, synes jeg. Overlevelse er det viktigste.

Anonymkode: ced06...0c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig at middelaldrene++ kvinner og menn ofte kjører alt for sakte i forhold til fartsgrenser og kan ikke regler i rundkjøringer. Har møtt dem begge i dag. Det er fryktelig irriterende og ligge bak en som kjører i 45 i 70 sonen, og det er ingen mulighet for å kjøre forbi. Man kan jo lure på hva de er redd for.

Anonymkode: ee481...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, JackIost skrev:

Nå finner jeg ikke statistikk på det, men i følge artikkelen er det 70 % flere skader hvor menn var sjåfør, kontra kvinne. Det man da må sammenligne med, er antall km kjørt pr. mann og pr. kvinne. Det er ikke urimelig å anta at menn kjører mer :)

I parforhold er det vanlig at mannen kjører på lengre turer. Langt flere menn er yrkessjåfører. Osv. At menn samlet sett tilbakeligger mer enn 70 % flere km i året enn hva kvinner gjør bak rattet er ingen urimelig påstand, trolig er forskjellen langt større :)

 

Jeg gjentar: unge menn topper ulykkesstatistikkene. Det er ikke slik at ulykkesrisikoen øker med antall kilometer. Det er ikke slik det fungerer. Det er helt andre faktorer som spiller inn, hvor kjønn er en slik faktor som følge av at menn, og spesielt yngre menn, tar større risiko i trafikken. Det er ikke slik at unge menn har kjørt flere kilometer enn la f.eks kvinner i 30-årene. Likevel er de unge mennene altså oftere involvert i alvorlige trafikkulykker. Så nei, man må slettes ikke sammenligne antall kjørte km pr mann og kvinne. En typisk dødsulykke innebærer f.eks høy fart og uoppmerksomhet. Jo mer bil man har kjørt jo mer burde man klare å forholde seg fornuftig i trafikken.

http://forskning.no/menneskekroppen-barn-og-ungdom-samferdsel/2014/04/derfor-er-unge-menn-involvert-i-flest-ulykker

Mange menn vokser heller ikke av seg holdninger om at de er supermenn i trafikken og berettiga til å kjøre som det passer de.

"De er mer risikovillige enn kvinner. I tillegg har de ofte overdreven tro på egne kjøreferdigheter og kan være uoppmerksomme, sier direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen."

– Det er mye livsfarlig kjøring blant godt voksne menn, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

"Menn mellom 45 og 65 år er overmodige. De ser seg selv som litt usårlige og tar sjanser de absolutt ikke burde tatt. Kvinnelige sjåfører er mer forsiktige. De tar ikke så mange sjanser, og de kjører ikke så fort. Det er mye menn burde lære av kvinner, sier vegdirektøren."

Den typiske dødsulykken har ifølge Gustavsen, følgende kjennetegn:

  • Utforkjøring
  • Ofte høy fart
  • Vei der sjåføren ikke er godt kjent
  • Menn mellom 45 og 65 år

 

https://www.nrk.no/norge/nesten-bare-menn-dor-i-trafikken-1.13299417

 

 

Anonymkode: d8038...83a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Overrasket skrev:

Uten at dette er en kommentar på debatten forøvrig, sier akkurat den setningen mer om pappa'n din. :tongue:

Sier nok det setningen sier: at det er flest gutter som ikke er gode nok sjåfører til å få lappen :)

Anonymkode: d8038...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier nok det setningen sier: at det er flest gutter som ikke er gode nok sjåfører til å få lappen :)

Anonymkode: d8038...83a

Sier nok at pappa'n liker unge kvinner med blafrende hår og korte sommerskjørt. "Jooooda, kjære deg du er en KJEMPEfin ... eh ... flink sjåfør. Her får du nok stå-karakter for alle pengene!"

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Overrasket skrev:

Uten at dette er en kommentar på debatten forøvrig, sier akkurat den setningen mer om pappa'n din. :tongue:

Ja, her er det åpenbart at vi har å gjøre med en eldre mann som liker unge jenter..

Anonymkode: 079ae...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, JackIost skrev:

Nå finner jeg ikke statistikk på det, men i følge artikkelen er det 70 % flere skader hvor menn var sjåfør, kontra kvinne. Det man da må sammenligne med, er antall km kjørt pr. mann og pr. kvinne. Det er ikke urimelig å anta at menn kjører mer :)

I parforhold er det vanlig at mannen kjører på lengre turer. Langt flere menn er yrkessjåfører. Osv. At menn samlet sett tilbakeligger mer enn 70 % flere km i året enn hva kvinner gjør bak rattet er ingen urimelig påstand, trolig er forskjellen langt større :)

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/la-kvinnen-kjoere-naar-familien-er-paa-tur/a/10025448/

Anonymkode: abe53...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Artikkelen er fra 2010 og viser at menn er involvert i dobbelt så mange ulykker, og at de også kjører dobbelt så mye. Med andre ord klarer ikke artikkelforfatteren og han som blir intervjuet helt å forstå tallene de selv presenterer :)

Den nyere artikkelen som jeg viste til viser at menn ren involvert i godt under dobbelt så mange ulykker, men det betyr ikke at de ikke lenger kjører dobbelt så mye :)

For øvrig hadde det vært interessant å få se rådataene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...