Gå til innhold

Boliglån

anonymm_1408

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å kjøpe meg en bolig. Jg har jobbet i kun 1 år nå. Har en inntekt på ca. 350000-400000kr i året. Stillingen min er ikke fast, men kan vise til at den blir forlenget. Er det mulighet for meg å få lån? Og i så fall ca. hvor mye kan jeg forvente? Hvilken bank har best rente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egenkapital?

Jeg fikk låne 1.2 mill med årslønn på 400.000 og fast stilling. Hadde da EK så jeg fikk kjøpt for 1.5

Anonymkode: 4aba0...953

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke lån om du ikke har fast stilling. Har du noe lån fra før av? Du kan kanskje få 1,5 med den EK'en du har.

Anonymkode: 81460...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun studielån som er på ca. 100000kr. Inntekten min er fast, bare stillingen min som ikke er fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler på du får lånt noe som helst uten fast stilling. 

Anonymkode: 53f1d...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener akkurat litt over 400.000 brutto i året, og hadde 870.000 i egenkapital. Har vært kunde i Dnb hele mitt voksne liv (typ 30 år) og de var villige til å gi meg lån, da de så historikken og hvor god kontroll jeg hadde på økonomien. Jeg fikk såvidt lån, det var på hengende håret, men jeg fikk låne 1,7 mill. Pluss egenkapitalen min, fikk jeg kjøpt meg en egen leilighet i Oslo.

Dnb har imidlertid ikke den beste renten på boliglånet, så i etterkant har jeg prøvd hos andre banker, banker som jeg ikke har historikk hos, og søkt på nettsidene deres om å få boliglån av samme størrelse. Svarene er niks, nei. Prøvd i fire banker, og alle fire har sagt nei. Så jeg er "stuck" med Dnb. Er sjeleglad jeg fikk lån overhodet, så jeg faktisk kunne få meg et sted å bo etter skilsmisse, men det er litt kjipt å ha en så dårlig rente i dagens marked.

Anonymkode: fcca3...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, anonymm_1408 skrev:

Jeg har kun studielån som er på ca. 100000kr. Inntekten min er fast, bare stillingen min som ikke er fast. 

Hvordan kan du ha fast inntekt når du ikke har fast jobb? Skal de fortsette å betale deg etter at jobben er ferdig? Da er det vel ikke noe problem da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du ha fast inntekt når du ikke har fast jobb? Skal de fortsette å betale deg etter at jobben er ferdig? Da er det vel ikke noe problem da. 

Har fastlønn, altså mndslønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener akkurat litt over 400.000 brutto i året, og hadde 870.000 i egenkapital. Har vært kunde i Dnb hele mitt voksne liv (typ 30 år) og de var villige til å gi meg lån, da de så historikken og hvor god kontroll jeg hadde på økonomien. Jeg fikk såvidt lån, det var på hengende håret, men jeg fikk låne 1,7 mill. Pluss egenkapitalen min, fikk jeg kjøpt meg en egen leilighet i Oslo.

Dnb har imidlertid ikke den beste renten på boliglånet, så i etterkant har jeg prøvd hos andre banker, banker som jeg ikke har historikk hos, og søkt på nettsidene deres om å få boliglån av samme størrelse. Svarene er niks, nei. Prøvd i fire banker, og alle fire har sagt nei. Så jeg er "stuck" med Dnb. Er sjeleglad jeg fikk lån overhodet, så jeg faktisk kunne få meg et sted å bo etter skilsmisse, men det er litt kjipt å ha en så dårlig rente i dagens marked.

Stuck med DNB? DNB er en hedersbank som gir lån til mange som andre banker skyr som pesten!

Hva er renta du har? Du må huske på at jo mer "usikker" en lånekunde er, jo høyere må rentepåslaget være. For risikoen for mislighold er større.

Anonymkode: f935d...6c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lån da jeg tjente 400 000 og var ansatt i et ettårig vikariat. Min ektefelle var på samme tidspunkt student og jobbet ca 30% ved siden av. Vi kunne stille med 15% egenkapital og kjøpte leilighet til 2,3 mill. Da fikk vi godkjent finansiering på én spesifikk leilighet før vi la inn bud, så vi hadde ikke kommet så langt som til å få vite hvor mye vi kunne få i lån. Vi hadde helt sikkert kunnet få noe mer. Så det er fullt mulig å få boliglån uten fast ansettelse. I mitt tilfelle la de vekt på sannsynligheten for at jeg ville få ny jobb raskt, samt det faktum at de regnet med betydelig lønnsøkning de første årene (jeg var helt nyutdannet). 

Anonymkode: 0cc95...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, anonymm_1408 skrev:

Har fastlønn, altså mndslønn

Ja, men så lenge du har midlertidig kontrakt så spiller det ingen rolle om det er fastlønn eller timeslønn. Den eneste måten å vite sikkert er jo å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du ikke får lån når du ikke har fast stilling er tull.

Jeg har DnB, fikk lån som student. Tjente cirka 370.000 i året og hadde kausjonist. Kjøpte en leilighet til 3.450.000 i 2015.

Anonymkode: 815fe...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken ser ikke på arbeidskontrakt, de ser på lønnsslipper og skattemeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stuck med DNB? DNB er en hedersbank som gir lån til mange som andre banker skyr som pesten!

Hva er renta du har? Du må huske på at jo mer "usikker" en lånekunde er, jo høyere må rentepåslaget være. For risikoen for mislighold er større.

2,8%

De hevder at renta er som den er for lånekunder i min aldersgruppe (jeg er 50).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har DnB, fikk lån som student. Tjente cirka 370.000 i året og hadde kausjonist. Kjøpte en leilighet til 3.450.000 i 2015.

Du hadde jo kausjonist, daaah! Da blir risikoen for mislighold langt mindre, fordi de vil gå på kausjonisten om du ikke klarer å betale.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes stramt ut, men med kausjonist så er det jo ekstremt mye lettere.

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Banken ser ikke på arbeidskontrakt, de ser på lønnsslipper og skattemeldingen.

De ser på om du har fast stilling jo. Du kan jo juge og si at du har det da, men de kommer til å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får nok ikke lån om du ikke har fast stilling. Har du noe lån fra før av? Du kan kanskje få 1,5 med den EK'en du har.

Feil. Dnb f.eks regner arbeid som fast om man har vikarkontrakt på 6 mnd eller lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Neutral90 skrev:

Feil. Dnb f.eks regner arbeid som fast om man har vikarkontrakt på 6 mnd eller lengre.

Feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...