Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lå på 3-4 på vgs og har et C-snitt med en D og en B nå. Jeg synes ikke det plager meg. Men det kommer an på studie også. Å satse på å bare få A-er det første året er ganske heftig hvis du ikke har vært student før, og C er ingen dårlig karakter. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, JackIost skrev:

Hva slags studie? Ved universitetet og 12-14 fag i året hvor innleveringer ikke er eksamensrelevant? Jeg kjenner ikke til alle profesjonsstudier, men dette høres da ut som unntak og langt unna normalen :)

Veterinær.

Anonymkode: 8ed4a...cf7

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veterinær.

Altså et unntak :)

Er vel ikke så relevant for diskusjonen. Hvor lenge har veterinærutdannelsen vært å regne som en universitetsutdannelse? Noen få år? :)

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, yytrsd skrev:

Liten digresjon:

Hvor mange sider pleier pensum å være sånn ca. ift. VGS? 

Husker at bøker på 200-300 var normen på VGS, men er det bøker på flere tusen sider som man må kunne til eksamen?

Isåfall virker det som en ekstrem overgang fra videregående til universitetet.

Pensum er ca 1000 sider pr 10 studiepoeng, men det kan være mer eller mindre alt etter type fag. SOm regel handler det ikke om å lese en bestemt bok, men å forstå faginnholdet/krav i fagplanen.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem karakter er bra for å få jobb?

Anonymkode: 03039...2d0

Få å få jobb må du kunne bruke spørreordene korrekt. "Hvem" henspiller på en person, men det er ingen person i ditt spørsmål. "Hvilke" henspiller derimot på hva for en, og er dermed det rette ordet å bruke. Karakterer er ikke avgjørende for jobb, men rettskriving er nødvendig for å fremstille seg selv godt nok til å bli innkalt til intervju. 

Anonymkode: 16455...b9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange fag har man per semester egnt? Sosialt arbeid for eksempel, er det 3 fag per semester?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg sjekka på mitt universitets side, og der sto det 3 eksamener i Desember. 1 mappe innlevering (2 tekster), en skriftlig eksamen 4 timer på skolen, og en muntlig eksamen... Har man ikke andre fag det første semester, bortsett fra de man har eksamen i da?

Anonymkode: 4ffbe...8d5

Skrevet
56 minutter siden, JackIost skrev:

Altså et unntak :)

Er vel ikke så relevant for diskusjonen. Hvor lenge har veterinærutdannelsen vært å regne som en universitetsutdannelse? Noen få år? :)

Ikke så lenge faktisk.

"I 2014 ble NVH slått sammen med Universitetet for miljø- og biovitenskap til én institusjon under navnet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet". Fakultetet ble opprinnelig opprettet som Norges veterinærhøgskole i 1935.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange fag har man per semester egnt? Sosialt arbeid for eksempel, er det 3 fag per semester?

Anonymkode: 4ffbe...8d5

Det varierer veldig hvordan skolene legger opp studieløpene.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Jacklost skrev:

Ikke så lenge faktisk.

"I 2014 ble NVH slått sammen med Universitetet for miljø- og biovitenskap til én institusjon under navnet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet". Fakultetet ble opprinnelig opprettet som Norges veterinærhøgskole i 1935.

Det var en vitenskapelig høyskole før det, dvs ikke som en vanlig høyskole. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vitenskapelig_høgskole

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en vitenskapelig høyskole før det, dvs ikke som en vanlig høyskole. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vitenskapelig_høgskole

Like fullt er det atypiske veterinærstudiet nokså lite relevant for tråden :)

Skrevet

Personlig synes jeg universitetetsfag er mye lettere å forholde seg til enn vgsfag. Jeg hadde 4ere og 5ere på mitt vitnemål da jeg gikk ut av vgs, og én 6, mens fra høyere utdanning har jeg A-B snitt. Det er med samme arbeidsinnsats (=  møt opp og hør på forelesninger, les pensum, gjenta de vanskeligste delene til de sitter). Det er, iallefall innenfor mitt fagområde, mye mer konkrekt og fastsatt hva de ser etter, mens jeg føler på vgs måtte man kunne mye utenom pensum for å lokke læreren til å gi bedre enn 5.

Med det sagt er gjennomsnittskarakteren stort sett C, og "alle" har C i noen fag - de fleste i mange fag. Tror C regnes som bra nok innenfor de aller fleste områder.

AnonymBruker
Skrevet

Interessant diskusjon rundt overgangen fra VGS til universitetet.

Men som andre allerede har nevnt, så vil jeg understreke til trådstarter og andre kommende medisinstudenter at karakterer ikke har NOEN SOM HELST betydning på medisin (så lenge man består). Når man søker turnus, har de som ansetter ikke lov til å se på karakterene, siden 2 av 4 studiesteder ikke har innført karakterer. Så... bestå med grei margin, og nyt studentlivet =)

Anonymkode: 6d91b...06b

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det jevnt over er enklere å få A-er enn seksere. På vgs. må man være litt tusenkunstner om man skal klare 6 i alt fra matte til gymnastikk, mens på universitetet har man siktet seg inn på ett felt man har personlig interesse for.

Anonymkode: b7049...f3d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...