AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #41 Skrevet 24. juli 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det var langt lettere å få A enn 6 i mange tilfeller. Mange lærere på videregående er unødvendig strenge med karakteren 6 og har innstilt seg på at det ikke er en karakter noen i klassen kommer til å få. Anonymkode: 73ed7...e38 Amen til dette. Jeg jobber på ungdomsskolen selv, og det er mye mindre vanlig å gi ut seksere(i hvert fall i standpunkt) der, enn det som er vanlig på høgskolen. Hvis man gir ut "uvanlig" mange seksere blir man sett stygt på og må forsvare dette veldig. Det er et veldig press på lærere på ungdomsskolen og vgs til å ikke gi ut for mange høye karakterer. Du blir først og fremst mistenkt for å være dårlig i jobben din (vurdering), ikke mistenkt for å være en veldig god lærer - dersom du har mange elever med høye karakterer. Jeg har vært lærer i snart 15 år, og har sett det hele veien. Det blir veldig hysjet ned foran elever og foreldre. Anonymkode: 981c5...adb 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #42 Skrevet 24. juli 2017 43 minutter siden, yytrsd skrev: Liten digresjon: Hvor mange sider pleier pensum å være sånn ca. ift. VGS? Husker at bøker på 200-300 var normen på VGS, men er det bøker på flere tusen sider som man må kunne til eksamen? Isåfall virker det som en ekstrem overgang fra videregående til universitetet. På medisinstudiet er det ingen begrensning. Anonymkode: a8ada...dfa
yytrsd Skrevet 24. juli 2017 #43 Skrevet 24. juli 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: På medisinstudiet er det ingen begrensning. Anonymkode: a8ada...dfa Det forstår jeg, men gi meg noe å sammenligne med? En vanlig bok som er listet på pensumslisten; hvor mange sider pleier den å være på ca.?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #44 Skrevet 24. juli 2017 7 minutter siden, yytrsd skrev: Det forstår jeg, men gi meg noe å sammenligne med? En vanlig bok som er listet på pensumslisten; hvor mange sider pleier den å være på ca.? På medisinstudiet er det ingen pensumlister. Du kan få bokanbefalinger, som gjerne er flere bøker innenfor samme tema, men ingen sidetall. Noen leser seg i hjel, mens andre leser det absolutte minimum. De fleste befinner seg mellom dette. Anonymkode: a8ada...dfa
yytrsd Skrevet 24. juli 2017 #45 Skrevet 24. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: På medisinstudiet er det ingen pensumlister. Du kan få bokanbefalinger, som gjerne er flere bøker innenfor samme tema, men ingen sidetall. Noen leser seg i hjel, mens andre leser det absolutte minimum. De fleste befinner seg mellom dette. Anonymkode: a8ada...dfa Skal ikke studere medisin (odontologi), men hvor mye må man belage seg å lese til eksamen sånn ca.? Greit å ha et ca. tall slik at jeg er litt bedre forberedt når semesteret starter.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #46 Skrevet 24. juli 2017 6 minutter siden, yytrsd skrev: Skal ikke studere medisin (odontologi), men hvor mye må man belage seg å lese til eksamen sånn ca.? Greit å ha et ca. tall slik at jeg er litt bedre forberedt når semesteret starter. Det samme gjelder for odontologi (hvertfall det første året da dette er likt som for medisin). Jeg forstår at dette er et frustrerende svar å få, og det er frusterende for alle odontologi- og medisinstudenter også. For andre studier er det i større grad en forståelse om hva slags forventninger og krav som stilles. Dette er ganske spesielt for disse studiene. Hvor mye man må lese avhenger også av studieteknikk og generelt evne til å forstå og ta til seg fagstoff. Dersom du har hatt biologi har du også et lite fortrinn. Det du kan se på er hvor mye tid studentene bruker på selvstudium. Dette er selvsagt generelt, og i eksamenstiden eksploderer jo timetallet for alle studenter. http://www.studiebarometeret.no/no/ Selv om det er mange som kommer til å si at man ikke trenger å lese noe særlig når semesteret starter er det lurt å få en oversikt og få inn gode rutiner. Lykke til hvertfall. Anonymkode: a8ada...dfa
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #47 Skrevet 25. juli 2017 6 timer siden, yytrsd skrev: Det forstår jeg, men gi meg noe å sammenligne med? En vanlig bok som er listet på pensumslisten; hvor mange sider pleier den å være på ca.? Relevante bøker kan fort være på 2000 sider, men det betyr ikke at du må kunne alt som står i dem. Det fungerer ikke som på vgs, hvor du har EN tynn bok men hvor du må kunne alt. I stedet må du ofte forholde deg til flere, store bøker, hvor du må plukke ut det du trenger av informasjon. Anonymkode: 8ed4a...cf7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #48 Skrevet 25. juli 2017 På 23.7.2017 den 23.53, AnonymBruker skrev: Det spørs jo helt på arbeidsinnsatsen til denne 3-4-eleven, men dersom man gjennom videregående har gitt en god innsats og kun har 3-4 i snitt, da vil jeg tro at han vil slite på universitetet. Anonymkode: da135...004 Jeg gikk ut av vgs med 2 i snitt grunnet ekstrem mobbing, og ut av universitetet med en karakter mellom B og C. Anonymkode: 624ce...304 2
JackIost Skrevet 25. juli 2017 #49 Skrevet 25. juli 2017 8 timer siden, yytrsd skrev: Liten digresjon: Hvor mange sider pleier pensum å være sånn ca. ift. VGS? Husker at bøker på 200-300 var normen på VGS, men er det bøker på flere tusen sider som man må kunne til eksamen? Isåfall virker det som en ekstrem overgang fra videregående til universitetet. Man har jo langt færre fag man holder på med om gangen på universitetet, så naturlig at det er mer lesestoff pr. fag. Og ikke har man stiler eller prøver i hytt og vær hver eneste uke, heller
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #50 Skrevet 25. juli 2017 31 minutter siden, JackIost skrev: Man har jo langt færre fag man holder på med om gangen på universitetet, så naturlig at det er mer lesestoff pr. fag. Og ikke har man stiler eller prøver i hytt og vær hver eneste uke, heller Tja, noen studier har veldig mye innleveringer. Anonymkode: 8ed4a...cf7
JackIost Skrevet 25. juli 2017 #51 Skrevet 25. juli 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, noen studier har veldig mye innleveringer. Anonymkode: 8ed4a...cf7 Det er jo en del av lesing til eksamen På vgs er det derimot stilskriving og prøver i mange fag, som ikke er spesielt relevant for hvordan det går i f.eks. samfunnslære. Veldig kaotisk, mens på universitetet er det gjerne bare 2-3-4 fag pr. semester, og man får mye bedre tid. I tillegg velger man (forhåpentlig) de fag man er mest interessert i, altså er det ikke nødvendigvis slik at det blir så mye mer å gjøre enn på vgs
Gjest Linaria Skrevet 25. juli 2017 #52 Skrevet 25. juli 2017 Jeg hadde nesten 6 i snitt på vgs, men slet i starten på universitetet. Det første året var det for det meste B og C, men etter hvert kom A-ene og jeg endte opp med nøyaktig B i snitt. Synes det er vanskeligere enn på vgs.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #53 Skrevet 25. juli 2017 3 minutter siden, Linaria skrev: Jeg hadde nesten 6 i snitt på vgs, men slet i starten på universitetet. Det første året var det for det meste B og C, men etter hvert kom A-ene og jeg endte opp med nøyaktig B i snitt. Synes det er vanskeligere enn på vgs. Hvem studie gikk du på? Anonymkode: 803ac...c4e 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #54 Skrevet 25. juli 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem studie gikk du på? Anonymkode: 803ac...c4e Hvilket studie* (Beklager, men jeg får fnatt av den feilen der). Anonymkode: ad695...215 8
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #55 Skrevet 25. juli 2017 5 timer siden, JackIost skrev: Det er jo en del av lesing til eksamen På vgs er det derimot stilskriving og prøver i mange fag, som ikke er spesielt relevant for hvordan det går i f.eks. samfunnslære. Veldig kaotisk, mens på universitetet er det gjerne bare 2-3-4 fag pr. semester, og man får mye bedre tid. I tillegg velger man (forhåpentlig) de fag man er mest interessert i, altså er det ikke nødvendigvis slik at det blir så mye mer å gjøre enn på vgs Igjen, det kommer helt an på hva du studerer. Jeg kunne ikke velge hvilke fag jeg skulle ta, og innleveringene var sjelden eksamensrelatert. Jeg hadde også som regel minst 6-7 fag per semester. Anonymkode: 8ed4a...cf7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #56 Skrevet 25. juli 2017 Hvem karakter er bra for å få jobb? Anonymkode: 03039...2d0 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #57 Skrevet 25. juli 2017 6 timer siden, JackIost skrev: Det er jo en del av lesing til eksamen På vgs er det derimot stilskriving og prøver i mange fag, som ikke er spesielt relevant for hvordan det går i f.eks. samfunnslære. Veldig kaotisk, mens på universitetet er det gjerne bare 2-3-4 fag pr. semester, og man får mye bedre tid. I tillegg velger man (forhåpentlig) de fag man er mest interessert i, altså er det ikke nødvendigvis slik at det blir så mye mer å gjøre enn på vgs Det er mange studieprogram som har et fastsatt studieløp, dvs. at emnene allerede er valgt ut. Dette er typisk for profesjonsstudier. Personlig hadde jeg mer å gjøre på VGS enn på universitetet. Dette kommer av mange faktorer. På VGS var det obligatorisk undervisning fra 8-16 hver dag som var av mye dårlig kvalitet, så jeg måtte jobbe en del dobbelt opp. I tillegg var det flere vurderinger hver uke som jeg tok litt vel seriøst og jobbet mer med enn jeg trengte. Nå har jeg ikke noe obligatorisk utover gruppeundervisning og praksis, og vurderinger har jeg ikke utover eksamen. Alt i alt bruker jeg mindre tid på skolen på universitetet da jeg slipper alt det unødvendige styret som det er på VGS. Nå er det jo de studiene som har innleveringer hver uke, men som du skriver er dette veldig eksamensrelevant. Anonymkode: a8ada...dfa
JackIost Skrevet 25. juli 2017 #58 Skrevet 25. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Igjen, det kommer helt an på hva du studerer. Jeg kunne ikke velge hvilke fag jeg skulle ta, og innleveringene var sjelden eksamensrelatert. Jeg hadde også som regel minst 6-7 fag per semester. Anonymkode: 8ed4a...cf7 Hva slags studie? Ved universitetet og 12-14 fag i året hvor innleveringer ikke er eksamensrelevant? Jeg kjenner ikke til alle profesjonsstudier, men dette høres da ut som unntak og langt unna normalen
JackIost Skrevet 25. juli 2017 #59 Skrevet 25. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem karakter er bra for å få jobb? Anonymkode: 03039...2d0 Man bør kunne vise at man KAN. Et par toppkarakterer vil vise det, selv om man også har noen svakere karakterer. Man får ikke jobb med bare D'er, det skal i hvert fall en del til
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #60 Skrevet 25. juli 2017 Medisinstudiet har ikke karakterer. Bare bestått og ikke bestått. vet ikke hvor høy prosent det er for å bestå, men regner med at den ligger på 40%-75%? Anonymkode: 27bfb...a41
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå