AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #21 Skrevet 23. juli 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her, Er jo alltid kamp om turnusplassene osv.. dessuten ønsker jeg å gjøre det beste jeg kan. Ut i fra jeg har hørt så er A i snitt det samme som intervallet 4.5-5.0, hvor skalaen er 1-5 med A=5. Dvs. at det kreves mindre for å få A i snitt enn 6.0 i snitt (6 i alle avgangsfag) ? Jeg er skikkelig redd for å gå på en smell første året... Er redd for å få C'er og B'er. Er det mange som tar opp eksamen hvis de får B/C ? Anonymkode: f8f39...ccc Turnusplasser blir ikke gitt ut ifra karakterer, nettopp fordi halvparten av studiestedene i Norge ikke har bokstavkarakterer. Her er det jobberfaring (som turnuslegevikar) som troner øverst, særlig pluss om man har jobbet eller hatt praksis ved det aktuelle stedet. Videre teller studentengasjement og nepotisme. Mange tilfeldigheter også da det er vanskelig å skille søkerne. Ja, man har A i snitt med 4.5 da det ikke er noe som heter "en halv A". Mange ser imidlertid på snittet i tallverdier. Anonymkode: a8ada...dfa 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #22 Skrevet 24. juli 2017 En 5/ 6 er på vgs tilsvarer C Anonymkode: 49d59...d33
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #23 Skrevet 24. juli 2017 Sitat En 5/ 6 er på vgs tilsvarer C Det gir ikke mening for meg, hadde for det meste 4 og noen 5 på VGS, men på universitet har jeg nesten bare B, og et par A og en C, har færre fag på universitet (selv om de er større) så synes det er lettere å sette seg inn i stoffet og gjøre det bra på eksamen og oppgaver. Anonymkode: c9763...982 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #24 Skrevet 24. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gir ikke mening for meg, hadde for det meste 4 og noen 5 på VGS, men på universitet har jeg nesten bare B, og et par A og en C, har færre fag på universitet (selv om de er større) så synes det er lettere å sette seg inn i stoffet og gjøre det bra på eksamen og oppgaver. Anonymkode: c9763...982 Arbeidsmengde i vgs er lattelig lite i forhold til studier. Derfor er en 6 tilsvarende C. Å få gode karakterer på vgs er ikke vanskelig om man følger med og leser litt, på uni forventes det mer av deg, da du skal ut i et yrke og praktisere kunnskap, ikke grunnleggende allmennting som man lærer på vgs. Anonymkode: 49d59...d33
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #25 Skrevet 24. juli 2017 Sitat Arbeidsmengde i vgs er lattelig lite i forhold til studier. Derfor er en 6 tilsvarende C. Å få gode karakterer på vgs er ikke vanskelig om man følger med og leser litt, på uni forventes det mer av deg, da du skal ut i et yrke og praktisere kunnskap, ikke grunnleggende allmennting som man lærer på vgs. Ja vel, men C er ikke tilsvarende en 6 for veldig mange av oss iallefall. Eller mener du at alle som har C snitt på universitetet burde ha 6 i alt fra VGS? I VGS må man også ha prøver og eksamen i mange fag som man ikke har intr. eller anlegg for, jeg er ikke noe flink i Tysk, så der fikk jeg dårlige karakterer. I matematikk hadde jeg alltid 4 eller 5, og på universitetet har jeg fått B og A i matematikk, her har jeg også mer tid til å bruke på det da jeg ikke må levere oppgaver i norsk, tysk, religion etc. Anonymkode: c9763...982 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #26 Skrevet 24. juli 2017 Du kommer til å greie deg fint! Viktigst: gjør ditt beste. Eu venninne i Oslo har sagt de ikke har bokstavkarakter på medisin der, kun godkjent / ikke godkjent. Mener å huske rundt 60% var godkjent. Ellers er alle studier og eksamen forskjellige. Jeg var ren 6'er elev på VGS. På studiet valgte jeg å prioritere jobb og endte med D i snitt. Stryk på en eksamen da det var vanskelig med 98 andre av 350 studenter. Året etter fikk jeg A da jeg kom bedre forberedt. B på bacheloroppgave og A på masteroppgave fordi jeg var interessert og brukte god tid. Jobb ble det også med en gang! Anonymkode: abc76...6c6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #27 Skrevet 24. juli 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det spørs jo helt på arbeidsinnsatsen til denne 3-4-eleven, men dersom man gjennom videregående har gitt en god innsats og kun har 3-4 i snitt, da vil jeg tro at han vil slite på universitetet. Anonymkode: da135...004 Å skli gjennom universitetet med D-C er veldig enkelt for de aller fleste. Å få B derimot må man jobbe hardt for og å få A kan være nær umulig, basert på studiet. I min klasse med 43 elever var det bare 2 som fikk A Anonymkode: 54b47...37b
JackIost Skrevet 24. juli 2017 #28 Skrevet 24. juli 2017 9 timer siden, QQbaby skrev: En 3-4 elev kan fort ende opp med F-E dersom de ikke legger inn en større innsats. Høyskole krever langt mer enn videregående som til sammenligning er en lek. Høyskole er i mange tilfeller enklere enn vgs 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #29 Skrevet 24. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: En 5/ 6 er på vgs tilsvarer C Anonymkode: 49d59...d33 kjekt at jeg med 4/5 på vgs ligger på A/B på universitetet da :)) Anonymkode: 54b47...37b 1
JackIost Skrevet 24. juli 2017 #30 Skrevet 24. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her, Er jo alltid kamp om turnusplassene osv.. dessuten ønsker jeg å gjøre det beste jeg kan. Ut i fra jeg har hørt så er A i snitt det samme som intervallet 4.5-5.0, hvor skalaen er 1-5 med A=5. Dvs. at det kreves mindre for å få A i snitt enn 6.0 i snitt (6 i alle avgangsfag) ? Jeg er skikkelig redd for å gå på en smell første året... Er redd for å få C'er og B'er. Er det mange som tar opp eksamen hvis de får B/C ? Anonymkode: f8f39...ccc Å få B/C er ikke å gå på en smell, slapp nå av litt. Er vel ingen på medisin som tar opp igjen fag for å få A i alt. Leger blir ikke ansatt ut fra karakterer på samme måte som kanskje andre blir 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #31 Skrevet 24. juli 2017 Jeg gikk på en smell. Lå på 5-6 på VGS, og er nå "heldig" om jeg får en C på universitetet. Har fått mange D. Syns det er svært vanskelig å skjønne hvordan de vektlegger og hva som må til. Forbannet på VGS som ikke forberedte oss bedre Anonymkode: d92ad...693
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #32 Skrevet 24. juli 2017 De fleste som kommer inn på medisin har vel 6ere fra vgs. Her kan du se en liste over karakterfordelingen på medisinstudiet på universitetet i Bergen i fjor (kilde: http://dbh.nsd.uib.no/). Som tallene viser, skal det ganske mye til for å få A. Anonymkode: 98ab6...66b
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #33 Skrevet 24. juli 2017 Karakterer betyr lite på medisin. Det handler om å komme gjennom løpet og hvem du blir kjent med under praksisen. Anonymkode: 03039...2d0 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #34 Skrevet 24. juli 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsmengde i vgs er lattelig lite i forhold til studier. Derfor er en 6 tilsvarende C. Å få gode karakterer på vgs er ikke vanskelig om man følger med og leser litt, på uni forventes det mer av deg, da du skal ut i et yrke og praktisere kunnskap, ikke grunnleggende allmennting som man lærer på vgs. Anonymkode: 49d59...d33 For min del va det i enkelte tilfeller lettere å få gode karakterer på universitetet enn VGS Anonymkode: 4b9e7...d79 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #35 Skrevet 24. juli 2017 11 timer siden, JackIost skrev: Høyskole er i mange tilfeller enklere enn vgs Hva vet du om det? Anonymkode: a81f8...725
JackIost Skrevet 24. juli 2017 #36 Skrevet 24. juli 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva vet du om det? Anonymkode: a81f8...725 Det er mange som har fått toppkarakterer på høyskole, som ikke hadde spesielt gode karakterer på vgs
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #37 Skrevet 24. juli 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her, Er jo alltid kamp om turnusplassene osv.. dessuten ønsker jeg å gjøre det beste jeg kan. Ut i fra jeg har hørt så er A i snitt det samme som intervallet 4.5-5.0, hvor skalaen er 1-5 med A=5. Dvs. at det kreves mindre for å få A i snitt enn 6.0 i snitt (6 i alle avgangsfag) ? Jeg er skikkelig redd for å gå på en smell første året... Er redd for å få C'er og B'er. Er det mange som tar opp eksamen hvis de får B/C ? Anonymkode: f8f39...ccc Hvis du skal gå rundt og være redd for å få C'er og B'er - da vil studietiden bli forferdelig stressende. Senk skuldrene. Det vil være en fordel for deg å få gode karakterer, særlig hvis du tenker å ta PhD, men karakterene betyr mye mindre enn på vgs (bortsett fra PhD er det ingen ting du skal inn på videre, og der holder det med B). Husk: 1) De du sammenlignes med på medisinstudiet vil gjennomsnittlig være mye sterkere faglig enn de du gikk på vgs med. Det påvirker normalfordelingen. 2) Det stilles helt andre krav på universitetet. Pensum er mange ganger større enn på vgs, og studieteknikk er veldig viktig. Det er også veldig viktig å lære deg hvordan du skal svare på eksamen. Det hjelper ikke om du kan pensum hvis du roter til formkravene eller ikke legger opp oppgaven godt. 3) Veldig få stryker ut fra medisinstudiet i Norge. Dette vil nok gå veldig bra. Men hvis du bare ser på A-snitt som bra nok, blir fallhøyden veldig stor. Det kan være bedre bruk av tid å få relevant arbeidserfaring. Anonymkode: 8ed4a...cf7
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #38 Skrevet 24. juli 2017 Jeg syns det er umulig å sammenligne karakterer på vgs og universitet. Universitet krever så mye mer enn vgs - det er mye større pensum og høyere tempo. I tillegg avhenger karakteren som regel kun av én eksamen. Er du en person som er best når det gjelder - som har greier å holde hodet kaldt og svare på eksamensoppgaver i høy hastighet? Har det gått bra på dine skriftelige eksamener nå til sommeren? I så fall vil du kanskje ha gode forutsetninger for å gjøre det bra. Ellers er jeg enig i hva de andre skriver. Ikke stress med karakterjag nå. Hvis du skal studere medisin så er faktisk ikke karakterer det viktigste. Du må også huske på at alle i klassen er like flinke som deg, og alle i klassen kan ikke få A. Husker da jeg studerte siving på NTNU og folk som var vandt med å få 5 og 6 i realfag fikk både D'er og E'er på eksamen. Det kan føles som en nedtur, men noen dårlige innkjøringskarakterer i starten Jeg tror du burde innstille deg mentalt på at du ikke vil få A i snitt. Om du får B i snitt så er det også veldig bra. Jeg vet ikke hvordan karakterfordelingen er på medisin, men da jeg studerte var det typisk 4 av 70 studenter som fikk karakteren A. Anonymkode: 6eef7...0ac
yytrsd Skrevet 24. juli 2017 #39 Skrevet 24. juli 2017 Liten digresjon: Hvor mange sider pleier pensum å være sånn ca. ift. VGS? Husker at bøker på 200-300 var normen på VGS, men er det bøker på flere tusen sider som man må kunne til eksamen? Isåfall virker det som en ekstrem overgang fra videregående til universitetet.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #40 Skrevet 24. juli 2017 1 minutt siden, yytrsd skrev: Liten digresjon: Hvor mange sider pleier pensum å være sånn ca. ift. VGS? Husker at bøker på 200-300 var normen på VGS, men er det bøker på flere tusen sider som man må kunne til eksamen? Isåfall virker det som en ekstrem overgang fra videregående til universitetet. Njaa. Det er en annen måte å jobbe på. Det blir nok litt vanskeligere helt i begynnelsen da alt er nytt, men man kommer inn i det etter hvert Jeg har aldri vært flink til å pugge og huske ting og gjorde det dermed ikke så bra på VGS. Det var også fag som jeg virkelig ikke forstod men som jeg måtte ha. Jeg var flinkere på universitetet da vi skrev hjemmeoppgaver og slikt- men det var også større press. Gjorde man det ikke bra på den ene av to oppgaver i faget, ja da er man ille ute Jeg gikk på den smellen noen ganger Når man studerer har man også, forhåpentligvis, valgt noe som interesserer en. Utenom obligatoriske fag kan man velge fag man er enda mer interessert i. På VGS kan man fag man liker eller synes er helt OK, men også en del fag man ikke er særlig begeistret for som kan trekke ned snittet ditt. For å forberede deg kan du jo lese litt om, og øve deg på å skrive en akademisk oppgave. Sørg også for å ha gode studieteknikker Anonymkode: 4b9e7...d79
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå