Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, lurer på hvordan terskelen er for å få A'er og B'er på universitetet kontra 5'ere og 6'ere på VGS?

Jeg sikter mot A-B i snitt, helst det førstnevnte og er villig til å legge ned masse arbeid. Lurer på hvor jeg må belage meg på å lese? Dette er jo svært subjektiv, men hvordan er forskjellen på vurderingen mellom universitet og VGS? Er det veldig mye vanskeligere å få A i snitt, enn rent 6.0 snitt på VGS (uten realfagspoeng)? 

Er normalfordeling utbredt i medisinstudiet? 

Anonymkode: f8f39...ccc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidder du å bry deg om karakterer på medisin? Du skal jo bare jobbe i det offentlige uansett. 

Anonymkode: 457ea...1e0

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er med normalfordeling på medisinstudiet, men ang. det å få A i snitt på universitetet så varierer det nok litt fra studie til studie. Jeg husker fra min tid på universitetet at mange som var vant med 5'ere og 6'ere fra VGS plutselig sleit med å få toppkarakterene på universitetet, ikke fordi universitetet nødvendigvis krevde mer, men fordi sensorene og seminarlederne der vektla andre ting enn lærerne på VGS gjorde. Mange av de som hadde vært middelmådige på VGS derimot fikk plutselig gode karakterer på universitetet, deriblant meg! Men det var jo bare mitt studie, som var et samfunnsvitenskapelig ett; jeg aner ikke hvordan det eventuelt foregår på medisinstudiet :) 

• Liker 2
Skrevet

De fleste får 1-2 karakter lavere på VGS enn på høyskole. 

Så bare å belage seg på C dersom du vanligvis får 6, med mindre du legger ned en større innsats.

Gjest BerntJohnny
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gidder du å bry deg om karakterer på medisin? Du skal jo bare jobbe i det offentlige uansett. 

Anonymkode: 457ea...1e0

Dette.

Du kan til og med jukse. For hvis du jukser, og du ikke vet hva du driver med, så dreper du bare potensielt en person av gangen.

Mens jukser du som ingeniørstudent, så kan flere dø

Endret av BerntJohnny
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, QQbaby skrev:

De fleste får 1-2 karakter lavere på VGS enn på høyskole. 

Så bare å belage seg på C dersom du vanligvis får 6, med mindre du legger ned en større innsats.

Så hva får en 3-4 elev da!? F eller E?

Det der var skikkelig demotiverende... Håper inderlig at det Vscare har skrevet stemmer i mitt tilfelle, ellers ligger jeg tynt an.

Anonymkode: 4ffbe...8d5

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det der var skikkelig demotiverende... Håper inderlig at det Vscare har skrevet stemmer i mitt tilfelle, ellers ligger jeg tynt an.

En 3-4 elev kan fort ende opp med F-E dersom de ikke legger inn en større innsats. 

Høyskole krever langt mer enn videregående som til sammenligning er en lek.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs jo helt på arbeidsinnsatsen til denne 3-4-eleven, men dersom man gjennom videregående har gitt en god innsats og kun har 3-4 i snitt, da vil jeg tro at han vil slite på universitetet.

Anonymkode: da135...004

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanskelig å si faktisk for som noen nevnte, så er det veldig annerledes fra vgs. Hvis du jobber hardt så er det overhodet ikke umulig å få toppkarakter, men det er vanlig å gå på en smell første semester fordi det er så mye nytt å sette seg inn i, og en ny måte å gjøre ting på, så ikke la det knekke deg! 

Jeg ville fokusert på å få en hyggelig studietid, og ikke bare tenkt karakterer. Les jevnt og trutt (fra første dag) og møt på forelesninger så er du godt i gang. Når du kommer inn i det så skal du se at det ikke er så uoverkommelig som en skulle tro :) Husk at karakterer ikke er alt, så ikke knekk sammen om du ikke får A i alt. Man skal ha et liv utenom studier også!

Jeg stresset veldig med karakterjaget i begynnelsen, og ble knust fordi jeg fikk D på en eksamen, men begynte faktisk ikke å få gode karakterer før jeg lærte meg å slappe av. Studieteknikk og taktisk lesing er alfa og omega. Om man satser på A kan fallhøyden bli veldig stor. Sats heller på å gjøre ditt beste og å ha det gøy, for når det er gøy, så er det også mye lettere å komme seg igjennom med gode resultater :) 

Finn ut av ting på første semester og lær av feilene dine :) Eksamener kan alltids taes på nytt. Tiden du bruker på å bekymre deg derimot, får du aldri igjen

Lykke til! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 3-4 på VGS. Jeg gikk ut med C på bacheloren og B på masteren. Fikk også B på masteroppgaven. Det er håp :) Jeg slet også første året da alt var nytt forresten, men det gikk seg til.

Anonymkode: 4b9e7...d79

Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

QQbaby har en tendens til å være litt brutal/krass i alle trådene hun kommenterer i, så jeg ville ikke blitt alt for bekymret, men jobbe jevnt, må du

Endret av altflyter
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når du først har kommet deg inn på medisinstudiet er det på tide å legge karakterjaget bak deg og begynne å leve livet. 2 av 4 studiesteder i Norge har ikke bokstavkarakterer, og karakterer betyr dermed ingenting i noen som helst sammenhenger. I Trondheim er grensen 65% for bestått. I Tromsø er den rundt 60% (ingen spesifikk grense). Ut ifra hva jeg har hørt fra medisinstudenter i Bergen er grensen 40%, men her har de bokstavkarakterer. I Oslo vet jeg ikke da bokstavkarakterer er veldig nytt, men tipper det er likt som i Bergen. Hvor skal du studere? 

Men seriøst... Legg fra deg karakterjaget. Les jevnt og trutt, gjerne ha kollokviegrupper, og forbered deg i forkant av organiserte læringsaktiviteter. Ellers er det viktig å ta del studentlivet. 

Anonymkode: a8ada...dfa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, altflyter skrev:

QQbaby har en tendens til å være litt brutal/krass i alle trådene hun kommenterer i, så jeg ville ikke blitt alt for bekymret, men jobbe jevnt, må du

Jeg har funnet ut det ja. 

Skal selvsagt jobbe jevnt og smart så godt jeg kan, men jeg har null tro på meg selv, så er skikkelig bekymret. Har lest om folk som ikke har bestått ett fag på 4 forsøk, og er redd det vil være meg om et år...

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har funnet ut det ja. 

Skal selvsagt jobbe jevnt og smart så godt jeg kan, men jeg har null tro på meg selv, så er skikkelig bekymret. Har lest om folk som ikke har bestått ett fag på 4 forsøk, og er redd det vil være meg om et år...

Ikke tenk sånn. Jeg har enda til gode å se at noen som faktisk virkelig jobber ikke klarer seg ok. Nøkkelen er å begynne på pensum tidlig og å lære seg å prioritere hva man kan skumlese og hva man bør være mer nøye med :) Lytt til forelesere og gå på forelesning. Dette fikser du!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, altflyter skrev:

Ikke tenk sånn. Jeg har enda til gode å se at noen som faktisk virkelig jobber ikke klarer seg ok. Nøkkelen er å begynne på pensum tidlig og å lære seg å prioritere hva man kan skumlese og hva man bør være mer nøye med :) Lytt til forelesere og gå på forelesning. Dette fikser du!

Skal gjøre så godt jeg kan, så får jeg se hva som skjer. Krysser fingrene!

Tusen takk!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det var langt lettere å få A enn 6 i mange tilfeller. Mange lærere på videregående er unødvendig strenge med karakteren 6 og har innstilt seg på at det ikke er en karakter noen i klassen kommer til å få. 

Jeg syns ikke overgangen til universitetet var noe mer krevende enn "de andre" - barneskolen til ungdomsskolen og ungdomsskolen til vgs. 

Her ser du forøvrig hvilke karakterer medisinstudenter i Bergen har fått ila 2016. Få stryker og B og C er desidert mest vanlige karakterer. se her

Anonymkode: 73ed7...e38

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal gjøre så godt jeg kan, så får jeg se hva som skjer. Krysser fingrene!

Tusen takk!

Men ikke gå ned i kjelleren om det går dårlig det første semesteret. Det skjer med mange nye studenter, men så knekker man koden og det går bra likevel. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke gå ned i kjelleren om det går dårlig det første semesteret. Det skjer med mange nye studenter, men så knekker man koden og det går bra likevel. 

Skal prøve, men er nok lettere sagt enn gjort. Jeg har en uvane med at jeg alltid overreagerer, overtenker og tenker det verste når jeg får en dårlig karakter, men må nok bare holde motet oppe.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer også an på hvilket studie du går. Jeg har gått både et prestisjestudie hvor det er svært vanskelig å komme inn, og et "middels" studie. Det var mye vanskeligere å få en god karakter på prestisjestudiet fordi det var så mange gode konkurrenter. 

Anonymkode: 16206...87f

AnonymBruker
Skrevet

Ts her,

Er jo alltid kamp om turnusplassene osv.. dessuten ønsker jeg å gjøre det beste jeg kan.

Ut i fra jeg har hørt så er A i snitt det samme som intervallet 4.5-5.0, hvor skalaen er 1-5 med A=5. Dvs. at det kreves mindre for å få A i snitt enn 6.0 i snitt (6 i alle avgangsfag) ? 

Jeg er skikkelig redd for å gå på en smell første året... Er redd for å få C'er og B'er. Er det mange som tar opp eksamen hvis de får B/C ? 

Anonymkode: f8f39...ccc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...