Lanista1984 Skrevet 23. juli 2017 #1 Skrevet 23. juli 2017 (endret) http://www.militarytimes.com/story/veterans/2016/07/07/va-suicide-20-daily-research/86788332/ Vi kan kose oss med fine krigsfilmer. Tøffe og morsomme filmer. Hele vår kultur i vesten er bygget på å hygge oss en gang i blant med actionfilmer. Og vi spiser popcorn og drikker cola på kino. Vi ler av situasjoner som viser folk midt i en krig. Et biliig pooeng i en alvorlig situasjon. Og det er greit. Det som ikke er greit, er fakta. Mer enn 20 veteraner fra USA tar sitt liv hver dag. Det er noe stygt over Memorial Day. Folk bryr seg ikke om enkeltmenneske som trodde han gjorde en viktig jobb og kom hjem med seriøse traumer. Det er noe stygt over hele USA som lar 20 veteraner dø hver dag. Trolig er den veien å gå så ensom at vi ikke kan forstå det. Millioner av usette tårer har rent ned om natten rett før slutten når de gikk vest. Tusenvis av dem. Tenk at 20 veteraner i USA vil dø i morgen fordi folk flest heller vil høre en fin tale enn å gripe inn? En tale som viser landets evne til å prestere. En tale om hvor store og fantastiske de er som nasjon. Når skal amerikanere innse at det er en løgn. De er knapt best på noe som helst lenger. Man skulle kanskje ikke tro at jeg av alle ville komme med denne kritikken, men sist jeg sjekket er det fullt lovlig å kritisere dette i generelle termer. «Home of the brave?" Hvis det var sant ville de ha funnet en vei for de som kom hjem rådløse og i panikk. Beklager innlegget. Ble bare grepet av stunden. Alle disse menneskene som valgte å sette sitt eget liv i fare, har opplevd hvordan skudd har most betongen bak dem og følt faren så nær at folk flest ville ha blitt lammet av skrekk. Det verste er jo at disse karene aldri klager. De klager ikke over dårlig oppfølging. De er jo vant til et liv uten oppfølging. Bortsett fra ordre. De gjør som de gjorde. Ikke forvente noe gratis. De forventer ikke en gang at noen i det minste gidder å lytte. De forsvinner uten en lyd. De var aldri en del av opprøret. De var på den andre siden. De trodde de forsvarte nasjonen. De var bare vant til strenge krav. En etter en går de stille inn i natten. 20 om dagen, Det er rett og slett ikke akseptabelt lenger. Samtidig står titusentalls av tenåringer håpefullt for å få grønt lys til å oppleve det samme.. Jeg vil gjerne høre nordmenns tanker rundt disse tallene. Ja det bor mange i USA. Men 20 veteraner om dagen? Var noen klar over det? Hva gjør USA grunnleggende feil her? Hvordan er det mulig? En gedigen feil jeg vet gjøres er å satse for lite på spesialstyrker. De sender ut altfor mange uerfarne og har gjort dette i alle krigene. Nærmere 80% av de som faller er fra US Army med for lite ballast. Og de som overlever har sett ting vi ikke kan skrive om. Endret 23. juli 2017 av Lanista1984 tillegg 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #2 Skrevet 23. juli 2017 Tror du noen kan relatere seg til hvordan det er å være i krig, kompis? Spesielt kvinner? Glem det. Nobody cares if men die or not. We are expendable. Men takk for at du deler. Anonymkode: a30e5...0c4 2
Lanista1984 Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #3 Skrevet 23. juli 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du noen kan relatere seg til hvordan det er å være i krig, kompis? Jeg tror ikke det er så viktig å kunne relatere seg til det. Men heller hva det amerikanske storsamfunnet gjør feil når tallene er så groteske. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #4 Skrevet 23. juli 2017 2 minutter siden, Lanista1984 skrev: Jeg tror ikke det er så viktig å kunne relatere seg til det. Men heller hva det amerikanske storsamfunnet gjør feil når tallene er så groteske. Men hvordan skal man være med på å påvirke de? Hvis folk ikke kan relatere seg til det, hvorfor skal de bry seg? I mellomtiden dør brødre hver dag. Folk bryr seg ikke. Politikk er basert på at folk bryr seg, og er emosjonelt investerte. De svikter våre gutter. De svikter våre menn. Som sagt. Menn er forbruksvare. Anonymkode: a30e5...0c4
WubWub Skrevet 23. juli 2017 #5 Skrevet 23. juli 2017 (endret) USA har ikke vært dyktige nok til å følge opp krigsveteraner som returnerer - mange av de finner aldri tilbake til den regulære hverdagen. De blir gradvis mer og mer isolert mens de blir spist levende av vonde krigstraumer. Når man har sett så mye ufattelig lidelse så er det ikke lett å tilpasse seg seg en ny og fredeligere eksistens. En må også huske på at under Bush så hentet militæret inn personell som allerede var fra det laveste sosiale samfunnssjiktet - de som fra før hadde en vond tilværelse og allerede var sårbare. Militærets rekrutteringstjeneste peilet seg ut de fattigste, gjerne ble de rekruttert rett fra ghettoene med lovnader om en god og fin inntekt. For de fattigste var det da vanskelig å si nei når det kommer noen å tilbyr deg en god slump penger uten at de helt visste hva de gikk til. Bedre ble det ikke av at USA fikk en president med forakt for militæret - Obama er kjent for å ha store antipatier ovenfor både veteraner, vanlige soldater og generaler. Som vi sikkert husker gikk flere generaler ut å klaget over at Obama aldri lyttet til de og det var vanskelig med en dialog da de ble behandlet med arroganse. Nå har de en ny president som har vist mye større respekt for militærets tjenestemenn så det kan hende veteraner i fremtiden vil få litt ekstra hjelp. Vi får se, Trump har jo omringet seg med generaler som han har tatt inn i varmen; den innerste sirkelen. Endret 23. juli 2017 av WubWub 1
PeeWee Skrevet 23. juli 2017 #6 Skrevet 23. juli 2017 En liten sak som er indirekte relatert: En ting man sjelden tenker på når det gjelder nazismen og kommunismen var jo at de som bidro til at disse ideologiene fikk makt i stor grad var krigsveteraner fra første verdenskrig. Så det kan se ut som om disse problemene kan få andre utslag enn selvmord avhengig av hvordan kulturen i samfunnet rundt er. Vi så jo mye av det samme etter Vietnamkrigen også. Egentlig rart det ikke var større problemer etter den annen verdenskrig og Korea krigen. Mulig man rett og slett bare ga blaffen da? 1
Gjest BerntJohnny Skrevet 23. juli 2017 #7 Skrevet 23. juli 2017 10 minutter siden, PeeWee skrev: En liten sak som er indirekte relatert: En ting man sjelden tenker på når det gjelder nazismen og kommunismen var jo at de som bidro til at disse ideologiene fikk makt i stor grad var krigsveteraner fra første verdenskrig. Så det kan se ut som om disse problemene kan få andre utslag enn selvmord avhengig av hvordan kulturen i samfunnet rundt er. Vi så jo mye av det samme etter Vietnamkrigen også. Egentlig rart det ikke var større problemer etter den annen verdenskrig og Korea krigen. Mulig man rett og slett bare ga blaffen da? Jobben var gjort. Hvrofor skal man bry seg om å rydde opp?
PeeWee Skrevet 23. juli 2017 #8 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, shakil skrev: Jobben var gjort. Hvrofor skal man bry seg om å rydde opp? Jeg tenker mer på at problemene ikke var synlige, slik de er idag, etter Vietnamkrigen og etter første verdenskrig.
Gjest BerntJohnny Skrevet 23. juli 2017 #9 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, PeeWee skrev: Jeg tenker mer på at problemene ikke var synlige, slik de er idag, etter Vietnamkrigen og etter første verdenskrig. Godt poeng. Men at de fortsatt ikke tar tak i problemene idag er for meg et mysterium.
PeeWee Skrevet 23. juli 2017 #10 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, shakil skrev: Godt poeng. Men at de fortsatt ikke tar tak i problemene idag er for meg et mysterium. Ja, spesielt siden erfaringene fra Vietnamkrigen gjorde det åpenbart at problemer av den typen var svært sannsynlige etter krigene i Irak og Afganistan.
Gjest BerntJohnny Skrevet 23. juli 2017 #11 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, PeeWee skrev: Ja, spesielt siden erfaringene fra Vietnamkrigen gjorde det åpenbart at problemer av den typen var svært sannsynlige etter krigene i Irak og Afganistan. Kan det være at de rett og slett ikke bryr seg om at menn dør eller ikke? Døde de ikke i krigen så spiller det ingen rolle om de dør etter. En soldat er en soldat. Føles ihvertfall slik ut Meningsløse kriger :/
PeeWee Skrevet 23. juli 2017 #12 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, shakil skrev: Kan det være at de rett og slett ikke bryr seg om at menn dør eller ikke? Døde de ikke i krigen så spiller det ingen rolle om de dør etter. En soldat er en soldat. Føles ihvertfall slik ut Meningsløse kriger :/ Ja, det er nok til en viss grad slik. Det virker også som man bryr seg mindre i de krigene hvor de i størst grad har vært arbeiderklassen som har blitt sendt i krigen. I den annen verdenskrig og Koreakrigen var nok soldatene nærmere et tverrsnitt av befolkningen enn i de senere krigene.
Gjest BerntJohnny Skrevet 23. juli 2017 #13 Skrevet 23. juli 2017 1 minutt siden, PeeWee skrev: Ja, det er nok til en viss grad slik. Det virker også som man bryr seg mindre i de krigene hvor de i størst grad har vært arbeiderklassen som har blitt sendt i krigen. I den annen verdenskrig og Koreakrigen var nok soldatene nærmere et tverrsnitt av befolkningen enn i de senere krigene.
Lanista1984 Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #14 Skrevet 23. juli 2017 (endret) Selv etter 16 år med krig i Afghaniistan og Irak, har USa bare mistet en tiendel av antallet drepte soldater under Vitenamkrigen. Det sier noe om Vietnam. Hele myten og historien om "den ville vesten" er et direkte resultat av at landet var i oppløsning etter borgerkrigen. Bare ett slag i den krigen døde like mange amerikanere som under hele Vietnamkrigen.. Bare noen tall. Dette med at de som overlevde ikke overlevde freden er nok også urgammelt. Endret 23. juli 2017 av Lanista1984 feil
PeeWee Skrevet 23. juli 2017 #15 Skrevet 23. juli 2017 1 minutt siden, Lanista1984 skrev: Hele myen og historien om "den ville vesten" er et direkte resultat av at landet var i oppløsning etter den borgerkrigen. Bare ett sla i den krigen døde like mange amerikanere som under hele Vietnamkrigen.. Noe som faktisk ikke bare gjaldt det ville vesten. Også i de gamle nordstatene og California var det ekstra mye vold i de to tiårene etter borgerkrigen. Mye rasistisk vold og voldelige arbeidskonflikter relativt til før og senere. Man ser jo også at mange krigsveteraner endte opp som kriminelle i årene etter borgerkrigen. 1
Lanista1984 Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #16 Skrevet 23. juli 2017 2 minutter siden, PeeWee skrev: Noe som faktisk ikke bare gjaldt det ville vesten. Også i de gamle nordstatene og California var det ekstra mye vold i de to tiårene etter borgerkrigen. Mye rasistisk vold og voldelige arbeidskonflikter relativt til før og senere. Man ser jo også at mange krigsveteraner endte opp som kriminelle i årene etter borgerkrigen. Ja. Og med tanke på de høye dødstallene i tidligere kriger, hvordan var tallene for de som ikke taklet freden da? Eller var familene sterkere knyttet sammen? Det ble for lite tid til å tenke og flere klarte seg? Jeg vet ikke.
PeeWee Skrevet 23. juli 2017 #17 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, Lanista1984 skrev: Ja. Og med tanke på de høye dødstallene i tidligere kriger, hvordan var tallene for de som ikke taklet freden da? Eller var familene sterkere knyttet sammen? Det ble for lite tid til å tenke og flere klarte seg? Jeg vet ikke. En sak kan være at folk flest hadde så dårlige forhold før den første verdenskrig, at man ikke merket så mye forskjell? Om en krigsveteran drakk seg full etter jobb og så gikk hjem og banket kona og barna var det liksom ikke så unormalt. På en annen måte var også livet enklere, da det var enklere å skaffe en eller annen jobb etter flere av krigene. Både etter den andre verdenskrig, Koreakrigen og Den amerikanske borgerkrigen var det perioder med sterk vekst, og da blir det nok mye enklere å tilpasse seg et normalt liv igjen. Men igjen, jeg har inntrykk av at før Vietnamkrigen, så lot man gjerne problemene gå ut over andre heller enn seg selv. Slik som å engasjere seg som nazister eller fascister, banke opp svarte og lignende. Det virker som det ligger i moderne vestlige samfunn at man blir selvdestruktiv heller enn å la omgivelsene få unngjelde.
Lanista1984 Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #18 Skrevet 23. juli 2017 Det kan godt være. Mindre overgang enn det er til det moderne samfunnet i dag. På godt og vondt. Klokka er mye her jeg er. Vi snakkes.
Lanista1984 Skrevet 23. juli 2017 Forfatter #19 Skrevet 23. juli 2017 Og for min egen del sover jeg en time eller to om gangen. Alle gamle venner har familie og alle pappaene er enten judo- eller fotballtrenere. Vi har ingenting til felles lenger. Jeg drar hjem og drar tilbake. Jeg kommer ikke ut av det. Mine to søstre planlegger i større og større grad blind dates. Har sagt nei frem til nå. Kanskje jeg skal la dem. For jeg kommer ikke ut av det. Men det var så uendelig mye verre før. Jeg kan endel historie og det får meg til å sette ting i et perspektiv som gir mening. Nemlig at uansett hvor ille det er, så er det bedre i dag enn i går. Er det ikke det? All statestikk tilsier at verden blir bedre hver dag. Færre som sulter. Færre uskyldige som blir drept. Færre kriger. Det er bare internett som får oss til å tro at det er ekstra ille nå. Det er bedre. Det er det. Nå sover jeg litt til.
jabx Skrevet 24. juli 2017 #20 Skrevet 24. juli 2017 14 timer siden, WubWub skrev: Bedre ble det ikke av at USA fikk en president med forakt for militæret - Obama er kjent for å ha store antipatier ovenfor både veteraner, vanlige soldater og generaler. Hvor har du dette fra? Denne ser ikke akkurat ut til å støtte det du skriver, for eksempel: http://www.politifact.com/truth-o-meter/promises/obameter/subjects/veterans/ Republikanerne er derimot kjent for å rævkjøre veteraner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå