Gå til innhold

Kjøpe ny bil eller beholde den vi har noen år til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en 10 år gammel bil som vi egentlig er fornøyd med, men da vi hadde den på verksted sist kom det frem at det er et par ting som MÅ repareres for at den kan EU godkjennes, samt endel ting som bør byttes pga slitasje. Totalt blir kostnaden 20 - 25.000kr. Det er greit nok det, men jeg er redd for at dette bare er begynnelsen på mange fremtidige reparasjoner. Vi kan ingenting om bil og er avhengig av verksted til å gjøre det meste. 

Vi har prøvd å selge bilen privat, men liten respons. Prisen er den vi ble anbefalt av forhandler å legge den ut for. Vi har fått tilbud fra samme forhandler om innbytte, og det er ingenting å si på det tilbudet, det høres fornuftig ut.

Spørsmålet er, skal vi gå for innbytte å kjøpe ny bil, eller ta sjansen å beholde den vi har. Hvis vi beholder bør vi ha den i 3-4 år til. Etter det endrer behovet vårt seg pga barnas alder og bilstoler. Hvis vi kjøper ny vil vi nok uansett ha lyst på en ny bil om 3-4 år.

Det med "status" har ingen betydning. Men redselen for at vår allerede 10 år gamle bil vil bli en stor utgiftspost de neste årene er stor. Vi vil da heller bruke litt mer på en ny bil, enn å måtte reparere en allerede gammel bil. 

Hva ville du gjort? Kjøpt ny og visst at det ikke kom uforutsette utgifter, eller tatt sjansen på å beholde den gamle og håpe at det ikke blir for mange nødvendige reparasjoner de neste årene?

 

Anonymkode: 95f02...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier jo ingenting om hva slags bil det er (merke+modell), men om dere ellers er fornøyd med den...ti år er ikke gammel i dag. Personlig kjøper jeg 12-13 år gamle biler til 40-70000kr. Da er som regel det meste som blir ødelagt etter garantien skiftet minst én gang, og man får et sabla billig bilhold.

Anonymkode: fce6e...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som må repareres da? Er det slitedeler så må disse byttes uansett hvilken bil du har. Skal du selge bør du uansett reparere feilene. Familiebilkjøpere vil ha biler som er i orden, de gidder ikke å kjøpe en bil som ikke er eugodkjent.

Jeg ville gått for å reparere feilene, og beholdt bilen. Og sørget for at den får service innimellom, og at deler blir skiftet i tide. Da er den lettere å selge om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si. Om min bil blir 10 år så har den gått 400 000. Gubben sin derimot har kanskje tippet 100000 på den tiden. Litt ulike utgangspunkt for hva som kan forventes av reparasjoner.

Anonymkode: cebe3...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en vanlig nybil, til f.eks. 300000, så har du et verditap på 20% første år, deretter 10%. Det tilsvarer 30-60k hvert år de første 3-5 årene. Med slikt verditap lønner slikt seg bare når man går fra f.eks. fossilt til null-utslipp og har mange bomringer å passere.

Hva med en mellomting mellom disse ekstreme regnestykkene? En 5 år gammel bil har tatt det meste av verditapet og har noen deler igjen som duger. Kjøper du enkelte merker så kan du også få med rest av nybilgarantiene som er på opptil 8 år idag.

Anonymkode: 3db8c...1de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å svare på uten km-stand, merke/modell. Er det en middels stor Toyota er jo ikke bilen gammel i det hele tatt, men er den en liten Ford som har gått sine 250k kan den være klar for kast. Har du et oppegående bilverksted går det også an å spørre om deres mening. 

Anonymkode: fc728...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...