Gå til innhold

Plutselig gravid, starte å studere sykepleie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble uplanlagt gravid midt i studiene når jeg var på din alder, TS. Bodde på en liten hybel, dårlig/ikke-eksisterende økonomi og hadde svært kranglete forhold til bf. Alt dette i tillegg til at jeg slett ikke hadde særlig lyst på barn, så valgte jeg abort. Det var et tøft valg, men det var riktig for meg og jeg har heller aldri angret på det. Du gjør det som er best for deg, hvordan du føler og tenker er det bare du som vet :klem:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er stor sjanse for spontanabort enda. Men gå på skolen som vanlig!

Du kommer aldri til å angre på det. 

Anonymkode: b8354...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiloverveid abort er alltid riktig for den det gjelder. TS må tenke nøye over hvordan situasjonen er i dag og hvordan den trolig blir i morgen. Kanskje er det riktig, kanskje ikke? Det vet bare hun.

Anonymkode: b5c5b...00e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, skrev et svar i går som ikke ligger her lenger av ukjent grunn. Men i alle fall så er det ingen garanti for at du gjennomfører praksis før barnet blir født, mange sykepleiere blir sykemeldt på slutten av svangerskapet fordi det ikke er mulig å bedreive løft, tunge stell o.l. som høygravid. Det kan ikke sammenlignes med trening som en annen mener tidligere i tråden. Du skriver også at barnet er 5 mnd ved start av neste studieår, men all den tid du ikke sprette fra fødestuen tilbake til forelesningssalen og øvingslabben, så er det en illusjon å tro at du skal følge normal studieprogresjon. Du kommer nok til å måtte ta ett års permisjon og fortsette med kullet under deg. 

Anonymkode: 16fc7...75a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Praksis etter jul kan bety oppstart alt fra januar til april. Og baby kommer i mars sier du? Barnehage? Ja, i 2019!

Anonymkode: 70f5a...92b

Ja, praksis er visst i Februar så ikke vits å starte på den, kun gå til jul. 

barnet kan starte i barnehage i Februar 2019 ja?

 

TS

Anonymkode: 7438d...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, praksis er visst i Februar så ikke vits å starte på den, kun gå til jul. 

barnet kan starte i barnehage i Februar 2019 ja?

 

TS

Anonymkode: 7438d...12c

Du bør selvsagt ta permisjon i to semester og følge kullet under det du starter i nå, noe som er ganske så uproblematisk. Barnet er da 10-11 mnd. Når du starter opp igjen, så da kan du jo velge mellom barnehage eller la barnefar ta noen månder hjemme med barnet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du må følge undervisning/praksis frem til tre uker før termin for å ha rettigheter ift permisjon/lånekasse. 

Mange på kullet mitt ble gravide ila studiene, og det gikk helt fint. Jeg har også vært kontaktsykepleier for to gravide studenter, og de klarte seg kjempebra:) Jeg ville ikke tatt abort basert på studievalg, og jeg ville ikke droppet sykepleien på grunn av graviditet. Men spørsmålet abort/ikke abort må du avgjøre med tanke på alt det andre i livet ditt. 

Anonymkode: 0ee28...ba5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som ble gravid midt i studiet. Hun hadde i tillegg til 100% studie, ganske lang reisevei hver dag. Så hun klarte all praksis og skole, så første hun rundt en uke før hun skulle sitte med hjemme eksamen. Så satt hun med en nyfødt og tre dager hjemme eksamen. Hun har nå sommerferie og de fikk ordnet så faren til barnet tar alle ukene hjemme, så får hun fullført det siste året sitt. 

Har to andre bekjente og som fikk barn under studiet, de fikk det til alle sammen.

Anonymkode: 44f91...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må lese hva TS skriver. Kullet starter opp med praksis i februar og hun skal føde i mars!

Anonymkode: 70f5a...92b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville startet slik at du ikke mister plassen din :) praksis og eventuelle eksamener som et i denne perioden kan du ta om igjen senere :) ville gjort det jeg får til, og få hjelp til tilrettelegging og rettigheter underveis. (Dersom du velger å beholde).

hilsen sykepleier! :) 

Anonymkode: 92ea8...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere må lese hva TS skriver. Kullet starter opp med praksis i februar og hun skal føde i mars!

Anonymkode: 70f5a...92b

Det betyr jo ingenting. Hun tar permisjon når babyen kommer, og fortsetter med det neste kullet februar/mars 2019

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 20.7.2017 den 17.21, AnonymBruker skrev:

Jeg fant nettopp ut at jeg kom inn på sykepleiestudiet. I dag fant jeg ut at jeg er gravid ca 2-3 uker på vei... 

Overhode ikke planlagt, har ikke barn og er i tenkeboksen om å abort eller ikke. Dette er IKKE en diskusjon for eller i mot abort!!

Jeg lurer på om noen har blitt gravid i studie? Hvordan blir det lagt opp? 

Alt jeg egentlig innerst inne vil nå er å studere, er 23 å det har vært drømmen i flere år.

Barnefar driver eget firma og kan ikke ta ut mye permisjon..

Anonymkode: 7438d...12c

Hei! Hvordan går det og hva valgte du? :-) lykke til!

Anonymkode: 0bb9c...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme situasjon som deg. Valgte å avlyse studiene det året og jobbe fulltid. Satt av mye penger og fikk mye mer foreldrepenger enn hvis jeg bare hadde studert, satt av mesteparten av det som var igjen av de pengene også. Begynte å studere da baby var 1 år. Han begynte i studentbhg, de var fleksible og kunne bla ha baby på lørdager i eksamensperioden. Hadde jo spart opp penger og jobbet noen ekstra uker om sommeren i studietiden. Var slitsomt, men gikk veldig greit😄

Anonymkode: e630a...62b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk et semester +et par fag på sykepleien og så tok jeg ett år permisjon. Jeg begynte på igjen der jeg slapp. Det var veldig greit. Jeg mistet ikke studieplassen, fikk økonomisk støtte og studentbarnehagen var kjempegod.

Anonymkode: a3b9c...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2017 den 19.30, AnonymBruker skrev:

Dere må lese hva TS skriver. Kullet starter opp med praksis i februar og hun skal føde i mars!

Anonymkode: 70f5a...92b

Ja. Februar ÅRET ETTER. Altså når barnet er nesten et år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid i oktober da jeg gikk første året på sykepleien. Rakk å gjøre ferdig skoleåret, og barnet ble født i sommerferien. Jeg hadde ett års permisjon fra studiene slik at jeg startet på med kullet under meg. Da barnet var åtte måneder tok pappaen over permisjonen og jeg begynte i jobb og jobbet frem til skolestart, da var barnet ett år og begynte i barnehage.

Å være gravid var tungt i den første praksisen, i og med at jeg var ekstremt mye sliten og ikke kunne ha mer enn fire dager fravær (på ca. 10 uker), men det gikk på et vis. Jeg fortalte at jeg var gravid til veileder og de andre på praksisstedet, og de tok mye hensyn til meg :) Resten av studieåret gikk veldig bra. Å bli gravid som sykepleierstudent er ikke uvanlig - vi var flere i mitt kull som fikk barn, og flere av de andre fikk enda ett barn før de ble ferdig med studiene. Jeg vil råde deg til å ta ett års permisjon fra studiene og heller fortsette der du slapp med kullet under deg. Å skulle fortsette studiene som før med en relativt nyfødt baby tror jeg vil være ekstremt tungt.

Anonymkode: 34aa3...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...