Gå til innhold

Kvinner og heavy metal


hocane

Anbefalte innlegg

Jeg har passert 50 med god margin, og er altså i bestemor-alderen. 

Da jeg var fjortis, var det stort sett slik at jentene likte Smokie og sånt, og gutta likte Black Sabbath, Deep Purple, Led Zeppelin. Jeg likte det samme som gutta. Jeg har fremdeles en ganske stor samling av vinyl fra den tiden. 

Har vært på flere konserter med Motörhead, og ville fremdeles gått hvis det var mulig (R.I.P. Lemmy). 

Det er ikke death metal. Eller hva det nå heter alt det "nye". Men jeg trives fremdeles best med røffe riff, høyt volum - og gjerne "brølende" vokal. 

Er jeg litt sliten en dag og trenger energi til en tøff arbeidsdag, da er det 15 minutter i godstolen med old-fashioned heavy metal på lydstyrke 10+.  Etter det, er jeg klar for hva som helst. 

 

Anonymkode: aef79...6ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Parkeringsvakt

Personlig hører jeg bare på jentete og pinglete metall som Borknagar, Devin Townsend Project og Leprous. Jeg har hørt at vokalisten i Borknagar faktisk er en jente som crossdresser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Emelisse skrev:

Jeg tror litt av forklaringen er at man sjeldent blir eksponert for ekstremmetal, og det nok faller færre jenter enn gutter inn å aktivt oppsøke den typen musikk. 

 

Tror du er inne på noe der.

Jeg falt pladask for svartmetall allerede i barneskolealder, men gikk på en ganske "tolerant" skole som bl.a. hadde stadige black metal konserter i gymsalen, som fungerte som øvingsarena for de lokale bandene. Er veldig takknemlig for det, slett ikke sikker på om det er musikk jeg ville ha oppsøkt i voksen alder ihvertfall. Husker også at jentene fikk lov til å gå når det begynte å bli for "brutalt", mens gutta måtte sitte igjen, så det har nok mye med kjønnskultur og gjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Personlig hører jeg bare på jentete og pinglete metall som Borknagar, Devin Townsend Project og Leprous. Jeg har hørt at vokalisten i Borknagar faktisk er en jente som crossdresser

Hehe. Borknagar med Hestnæs eller Vintersorg? Hestnæs/Vortex har iallfall tidenes nydeligste hår og muligens Norges beste vokal. D.v.s det er iallfall min preferanse. Siklet litt på håret hans back in the day på gode gamle Elm Street.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
7 minutter siden, ElectricScum skrev:

Hehe. Borknagar med Hestnæs eller Vintersorg? Hestnæs/Vortex har iallfall tidenes nydeligste hår og muligens Norges beste vokal. D.v.s det er iallfall min preferanse. Siklet litt på håret hans back in the day på gode gamle Elm Street.

Borknagar - Epic er et av mine favorittalbum

Når det er sagt, så ikke forsøk gjøre dette om til en homogreie der jeg må slikke håret til Hestnæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hocane skrev:

Tull. Ingenting heavy med clean vokal. Det høres mer ut som hardrock da.

Du er nødt til å ha røffe vokaler for å kalle det heavy i min bok.

Nei, nå må nok jeg også protestere, min gode venn. I motsetning til andre her i tråden føler jeg meg ikke kallet til å fly i strupen på deg fordi du linker til SOAD i åpningsinnlegget ditt. Det var mer enn greit nok eksempel for å understreke selve poenget i innlegget ditt. Men om du skal strutte rundt blant metalfolk å hevde at clean vokal ikke er "heavy i din bok" så blir du ledd av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Borknagar - Epic er et av mine favorittalbum

Når det er sagt, så ikke forsøk gjøre dette om til en homogreie der jeg må slikke håret til Hestnæs

Det er nok fortsatt Archaic Course som står som min favoritt, selv om jeg er glad i skivene med Vintersorg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hocane skrev:

Tull. Ingenting heavy med clean vokal. Det høres mer ut som hardrock da.

Du er nødt til å ha røffe vokaler for å kalle det heavy i min bok.

Nå slår det meg hvor lite peiling du egentlig har. Du har Rambo som profilbilde, men det er flere damer her som har mer peiling enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ElectricScum skrev:

Men om du skal strutte rundt blant metalfolk å hevde at clean vokal ikke er "heavy i din bok" så blir du ledd av. 

Så du mener clean vokal er heavy?

Denne diskusjon blir meningsløs. Hva du finner heavy eller ikke heavy er ikke nødvendigvis heavy/ikke heavy for alle andre. For meg føles ikke metalmusikk med clean vokal heavy, men det er min mening og musikk er subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hemmingroad skrev:

Clean vokal 

 

Det er hard Rock. Ingenting heavy over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hocane skrev:

Det er hard Rock. Ingenting heavy over dette.

Det er thrash metal ditt nek! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører på heavy metal, gjort det så lenge jeg kan huske. Menn blir alltid like overrasket når jeg sier hva jeg hører på. Like irriterende hver gang, som om jeg ikke kan høre på metal fordi jeg er kvinne. Kjenner mange jenter som hører på metal, forresten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Hemmingroad skrev:

Det er thrash metal ditt nek! 

Hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hocane skrev:

Så du mener clean vokal er heavy?

Denne diskusjon blir meningsløs. Hva du finner heavy eller ikke heavy er ikke nødvendigvis heavy/ikke heavy for alle andre. For meg føles ikke metalmusikk med clean vokal heavy, men det er min mening og musikk er subjektivt.

Selvsagt er det det. Du må gjerne lage din egen definisjon på hva som er heavy, men det er nå engang slik at begrepet "heavy metal" i allmennheten har fått den betydningen den har. Det er opplest og vedtatt at f.eks Iron Maiden spiller heavy metal, og om du kjører på med "nei, det er hard rock" så er det iallfall ingen som vil ta deg seriøst. Du kan subjektivt mene at Beatles er gla'jazz fordi du mener det låter så jazzy, men da må du nok forvente å få en god del tyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, hocane skrev:

Hva er poenget ditt?

Du sa at det ikke var clean vokal i metal. Her viser jeg deg to thrash metal videos med clean vokal. Du kalte det hard rock. AC/DC er hard rock. Men nå gidder jeg ikke bruke mer tid på deg, for du har åpenbart ikke peiling på hva du prater om, noe ALLE her inne også for lengst har forstått. Ja, også kvinnene her inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Parkeringsvakt

Ja., til og med de ignorante og hjernedøde kvinnene har forstått dette. Herregud, ass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ElectricScum skrev:

Selvsagt er det det. Du må gjerne lage din egen definisjon på hva som er heavy, men det er nå engang slik at begrepet "heavy metal" i allmennheten har fått den betydningen den har. Det er opplest og vedtatt at f.eks Iron Maiden spiller heavy metal, og om du kjører på med "nei, det er hard rock" så er det iallfall ingen som vil ta deg seriøst. Du kan subjektivt mene at Beatles er gla'jazz fordi du mener det låter så jazzy, men da må du nok forvente å få en god del tyn.

Blir for dumt å kalle Maiden heavy metal. Bandet gjør så mye annet. Faktisk det å kategorisere band innen en sjanger blir for dumt.

De fleste band eksperimenterer med ulike stiler. Maiden er en kombinasjon av mange sub sjangre innenfor metal. Å kalle de for kun heavy metal blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hemmingroad skrev:

Du sa at det ikke var clean vokal i metal. Her viser jeg deg to thrash metal videos med clean vokal. Du kalte det hard rock. AC/DC er hard rock. Men nå gidder jeg ikke bruke mer tid på deg, for du har åpenbart ikke peiling på hva du prater om, noe ALLE her inne også for lengst har forstått. Ja, også kvinnene her inne.

Jeg sa at for meg er ikke clean vokal heavy, eller er du hjernedød?

"Jeg sa at det ikke var clean vokal i metal." Det har jeg aldri sagt, og du er en total idiot for å kategorisere band innenfor kun en sjanger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker metal, men er ikke veldig glad i sjangeren heavy metal. Foretrekker en dyp stemme, fart, at det er melodisk og ikke så mange gitarsoloer. Mye metal fra Sverige er bra, liker ikke så mye amerikansk metal; det er veldig "masete". Kan like noen sanger et band har, mens jeg ikke orker å høre på andre sanger fra samma gruppa.

Det kan så være at Norge er opphavslandet til svartmetal, men det føles fortsatt ikke stuereint ut å gå rundt i svart mange steder, vel, Bærum. Det er også litt... eh.. latterlig/klandreverdig at metal er sjangeren for de/oss som ikke helt passer inn i det vanlige samfunnet, men likevel er vi verre en barn når det gjelder sjangerbestemmelser. Sjanger for meg er ikke viktig, forresten, god musikk er god musikk, og om det er deathcore eller death metal er samma faen for min del.

Debatten om hvorvidt ei gruppe har blitt "sellouts" (vet Dimmu Borgir har fått mye dritt for dette) holder jeg meg også unna.

Det er heller ikke så viktig hva de synger om, jeg begynte å høre på engelsk musikk før jeg kunne engelsk, og med noe nedsatt hørsel i tillegg, har mange, mange tekster gått meg forbi.

Eksempler på sanger/grupper jeg liker:

Sabaton - Resist and Bite, Nightwitches, White Death, Winged Hussars. Veldig glad i Sabaton! Høres på MYE, og mannen min som bare for noen år siden var rapfan med D12-tatovering og store klær, vil ha Sabaton når vi kjører :)

Draconian, Soilwork, Sonic Syndicate, Hammerfall, Amon Amarth, Dimmu Borgir, Scar Symmetry (men de har mange gitarsoloer :'( ), In Flames, Civil War, Iron Maiden, Disturbed, Powerwolf, noe Five Finger Death Punch.

Som sagt, liker ikke alle sangene til alle gruppene; når Bruce Dickinson gauler "nomad" i det som føles som en evighet, blir det for mye. Pga at jeg foretrekker mørke stemmer, går det mye i grupper med mannlige vokalister (stemmen til vokalisten i Hammerfall er det lyseste jeg orker). Vil gjerne like Dragonforce, men for mye gitar + lys stemme, så det er masete

Fordi jeg liker metal, betyr ikke det jeg ikke kan liker andre sjangre; kan også høre på Eminem osv, men IKKE "generisk" popmusikk, ÆSJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...