Gå til innhold

Negative tanker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med mye tanker, jeg tenker over absolutt alt jeg sier og gjør og grubler og føler meg dum og teit hele tiden. kan komme på små bagatell ting jeg sa eller gjorde for flere år siden som jeg selv syntes var flaut eller teit, og da sitter den tanken der i lang tid. Er det flere som har det sånn ? 

Anonymkode: ef95d...040

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville tro det er ganske vanlig at folk har sånne perioder fra tid til annen ja. 

Jeg anbefaler deg til å søke opp metoder for å komme over "flaue ting" du har sagt eller gjort. Jeg hadde det slik selv når jeg forsøkte å sove. 

Et tips er å fokusere på fysiske ting som var der når du spiller igjen situasjonen i hodet ditt. Et menneske som var i nærheten, hvilke klær noen hadde på seg osv. Jeg vet det høres merkelig ut, men det virker! Det gjør det av en eller annen grunn lettere å gi slipp på det som skjedde.

 

lykke til!

Anonymkode: 20973...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville tro det er ganske vanlig at folk har sånne perioder fra tid til annen ja. 

Jeg anbefaler deg til å søke opp metoder for å komme over "flaue ting" du har sagt eller gjort. Jeg hadde det slik selv når jeg forsøkte å sove. 

Et tips er å fokusere på fysiske ting som var der når du spiller igjen situasjonen i hodet ditt. Et menneske som var i nærheten, hvilke klær noen hadde på seg osv. Jeg vet det høres merkelig ut, men det virker! Det gjør det av en eller annen grunn lettere å gi slipp på det som skjedde.

 

lykke til!

Anonymkode: 20973...6ba

Takk for tipset :) Jeg har det riktignok sånn hele tiden og har hatt det sånn i et par år, de aller fleste flaue tingene har skjedd når jeg har vært på byen eller fest og vært full og dermed husker jeg ikke f.eks hva folk hadde på seg osv, det hender også stadig at jeg sier ting som kommet ut feil når jeg er edru også, men den flauheten går fortere over. men  jeg føler meg rett og slett drit teit og tenker mest på hva folk tenker om meg og sier om meg i ettertid av disse episodene... har mest lyst til å slette meg fra hukommelsen til visse mennesker.... 

Anonymkode: ef95d...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med mye tanker, jeg tenker over absolutt alt jeg sier og gjør og grubler og føler meg dum og teit hele tiden. kan komme på små bagatell ting jeg sa eller gjorde for flere år siden som jeg selv syntes var flaut eller teit, og da sitter den tanken der i lang tid. Er det flere som har det sånn ? 

Anonymkode: ef95d...040

Ikke for menn eller gutter. Tror det er mer vanlig blandt jenter. Dere tenker på veldig mye, veldig mye. Det er vel der begrepet Dramaqueen kommer fra. Det går nok over når du blir eldre☺

Anonymkode: 19a27...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for menn eller gutter. Tror det er mer vanlig blandt jenter. Dere tenker på veldig mye, veldig mye. Det er vel der begrepet Dramaqueen kommer fra. Det går nok over når du blir eldre☺

Anonymkode: 19a27...6da

Ja, gutter har det ofte lettere sånn sett, men nå er jeg 25 år og det er de siste par årene jeg har begynt å tenke så mye... det gjør meg gal, føler meg helt idiot, rart jeg aldri har blitt mobbet, men baksnakket har jeg garantert blitt en del! Folk må jo tro jeg mangler sosiale antenner. 

Anonymkode: ef95d...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med mye tanker, jeg tenker over absolutt alt jeg sier og gjør og grubler og føler meg dum og teit hele tiden. kan komme på små bagatell ting jeg sa eller gjorde for flere år siden som jeg selv syntes var flaut eller teit, og da sitter den tanken der i lang tid. Er det flere som har det sånn ? 

Anonymkode: ef95d...040

Allah sier i Koranen: "er det ikke med dhikr (nevning) av Gud at hjerter finner fred?!"

Ære opphøyde Herre  se mot himmelen og tenk på skapelsen. Du kan si dette 100 ganger: subhana rabbi al adhim. Det betyr ære og opphøyde min Herre, Den allmektige.

Subhana betyr ære opphøyde

Rabbi betyr min Herre 

Al -adhim betyr Den store/Den mektige

Viktig at du sier det på formen som står i Koranen da det er hellig og det som gir effekt, hvis du er oppriktig.

Lykke til

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, omarel skrev:

Allah sier i Koranen: "er det ikke med dhikr (nevning) av Gud at hjerter finner fred?!"

Ære opphøyde Herre  se mot himmelen og tenk på skapelsen. Du kan si dette 100 ganger: subhana rabbi al adhim. Det betyr ære og opphøyde min Herre, Den allmektige.

Viktig at du sier det på formen som står i Koranen da det er hellig og det som gir effekt, hvis du er oppriktig.

Lykke til

Hva hvis man ikke er muslim og ikke har en koran, vil det funke da ? Og på hvilken måte funker dette ? 

Anonymkode: ef95d...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis man ikke er muslim og ikke har en koran, vil det funke da ? Og på hvilken måte funker dette ? 

Anonymkode: ef95d...040

Det eneste er at du tror på en Skaper/Makt/Gud/Energien. Ær det med oppriktighet og si si det med ditt hjerte. Du vil føle at det gjør noe med hjertet ditt. Jeg pleier å si det ofte og spesielt når jeg sliter. Også å høre koranen gir  fred og harmoni i hjerte. Når jeg sliter pleier jeg å høre på det.

Det er viktig at du lukker ut alt som har med det materialistiske. Det var en periode i mitt liv at jeg var helt oppslukt i det materialet, det førte til at ble svak ovenfor alt annet. Vendepunktet var da jeg bestemte meg for å kutte det ut og kun fokusere på det hellige, Den allmektige at jeg fant fred i hjerte og harmoni. Prøv det og du trenger ikke å være muslim.

Lukk ut alt annet og tenkt på naturen og den som har skapt naturen, enten du erkjenner Gud eller ikke, det tar bort fokuset fra negative tanker, men husk at de som kommer går inn gjennom øynene og ut av tungen påvirker hjertet. Derfor kan du se opp på himmelen og gjøre dhikr slik at du tar bort negative energier. 

Et annet tips er å prøve å kutte ut musikken og heller fokusere på fred i ditt indre.

Link til koranen jeg hører på som gir meg fred og harmoni i hjertet. Dette er hellig for oss muslimer, da det er Guds ord og hvert ord er velsignet  og gir effekt.

https://www.youtube.com/watch?v=IsR4QS9jQtg

Det er kun de originale orden som er velsignet og som gir fred i sjelen, ikke oversettelsene.

Er det noe du lurer på er det bare å spørre.

Lykke til!

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å lære meditasjonsteknikker, hvordan du skal få tanker til å passere uten å reagere på dem. Det handler mest om å klare å "se på" minnene dine som en nøytral observatør, veldig enkelt, men det krever endel øvelse. Det virker fordi hver gang du tenker på noe og reagerer (enten emosjonelt eller ved å prøve å dytte vekk tanken) så forsterker du det minnet, og hjernen vil tro at dette er en livsviktig erfaring du må minnes på i tide og utide. Det vil ikke ta slutt av seg selv før du slutter å reagere og hjernen har lært at dette var ikke noe viktig allikevel. Sist, men ikke minst, du MÅ slutte å drikke til du har fått orden på tankene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, omarel skrev:

Allah sier i Koranen: "er det ikke med dhikr (nevning) av Gud at hjerter finner fred?!"

Ære opphøyde Herre  se mot himmelen og tenk på skapelsen. Du kan si dette 100 ganger: subhana rabbi al adhim. Det betyr ære og opphøyde min Herre, Den allmektige.

Subhana betyr ære opphøyde

Rabbi betyr min Herre 

Al -adhim betyr den store/den mektige

Viktig at du sier det på formen som står i Koranen da det er hellig og det som gir effekt, hvis du er oppriktig.

Lykke til

Hva med å drite i den slags humbug?

Anonymkode: 19a27...6da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser også at de som driver med "langdistansetrening" har bedre psyke enn de som ikke gjør det. Kanskje du kan begynne å løpe/sykle/ro/svømme?

Anonymkode: 20973...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tillion skrev:

Anbefaler deg å lære meditasjonsteknikker, hvordan du skal få tanker til å passere uten å reagere på dem. Det handler mest om å klare å "se på" minnene dine som en nøytral observatør, veldig enkelt, men det krever endel øvelse. Det virker fordi hver gang du tenker på noe og reagerer (enten emosjonelt eller ved å prøve å dytte vekk tanken) så forsterker du det minnet, og hjernen vil tro at dette er en livsviktig erfaring du må minnes på i tide og utide. Det vil ikke ta slutt av seg selv før du slutter å reagere og hjernen har lært at dette var ikke noe viktig allikevel. Sist, men ikke minst, du MÅ slutte å drikke til du har fått orden på tankene dine.

takk for tipset :) hvordan fungerer disse øvelsene og hvor finner man dem ?  

Anonymkode: ef95d...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forskning viser også at de som driver med "langdistansetrening" har bedre psyke enn de som ikke gjør det. Kanskje du kan begynne å løpe/sykle/ro/svømme?

Anonymkode: 20973...6ba

Ja, jeg prøver å trene litt, men om tankene forsvinner så endrer jo ikke det det faktum at folk kanskje syntes at jeg er er skikkelig reatard.. nå VET jeg ikke om det er det folk tenker, men jeg føler meg som det noen ganger. 

Anonymkode: ef95d...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er stressa og urolig og bekymret så hører jeg litt på denne.  Jeg er ikke kristen en gang men det hjelper meg. Beklager om noen synes dette er frekt eller idiotisk osv mem det hjelper meg. Man kan kansje sammenligne det med meditasjon.

 

Anonymkode: b54e0...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...