Gå til innhold

Foreldrene mine kausjonerte for broren min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid følt at jeg var mindre "verdt" enn broren min. Jeg har alltid følt at han har kommet foran meg i de fleste sammenhenger gjennom hele oppveksten min. Det har ikke vært veldig merkbart, men merkbart nok for meg. Likevel har jeg prøvd å slå det fra meg med at jeg bare overreagerer. 

Jeg ønsker å kjøpe bolig, men er ikke i en økonomisk situasjon som tilsier at jeg vil få lån uten en kausjonist. Jeg leier derfor og blir nok nødt til å gjøre det en god stund til. Jeg  diskuterte dette med moren og broren min her om dagen og da viste det seg at foreldrene mine kausjonerte for boligen til broren min da han kjøpte for to år siden. Overrasket spurte jeg om de kunne kausjonere for meg også, men da sa de at banken dessverre bare lot dem kausjonere for en av oss og da valgte broren min... fordi han spurte først.  

Både jeg og broren min er veldig økonomisk ansvarlige, vi er nesten like gamle (1 år imellom), så det er ingen grunn sånn sett til at de valgte ham framfor meg.

Jeg er skikkelig såret og lei meg. Broren min har alltid kommet foran meg i alt. Da jeg sa at jeg syntes det var veldig urettferdig, fikk jeg beskjed om at jeg overreagerte. De mener at siden de uansett bare kunne kausjonere for èn av oss, så måtte det jo være bedre at en av oss fikk enn at ingen fikk. Jeg mener at de kunne tatt dette opp med oss begge før de valgte å kausjonere for broren min. At de skulle gitt meg en sjanse. Det at det har blitt skjult for meg i 2 år, gjorde ikke saken bedre i mine øyne. 

Jeg er såret og lei meg. Skulle ønske jeg ikke visste at de hjalp broren min. Da hadde jeg fortsatt levd lykkelig uvitende om at han fikk hjelp og jeg ikke får noe. 

Overreagerer jeg? 

Anonymkode: 6f1fb...4af

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hos noen er den første-fødte automatisk favoritten til foreldrene..

Kanksje du kan få arv på forskudd?

Anonymkode: dd63e...b1b

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hos noen er den første-fødte automatisk favoritten til foreldrene..

Kanksje du kan få arv på forskudd?

Jeg spurte om de hadde tenkt å hjelpe meg på noen annen måte, men det mente de at de ikke kunne. De har ikke verdens beste økonomi, men tydeligvis god nok til å få meg til å føle meg uønsket nok en gang.

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjipt gjort. Skjønner at det er sårt. Til trøst så skal det sies at det er mange andre som blir nødt til klare seg på egenhånd. Meg selv inkludert. Kan være mye stolthet å hente ved å klare seg selv. Gammel er du?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjipt gjort. Skjønner at det er sårt. Til trøst så skal det sies at det er mange andre som blir nødt til klare seg på egenhånd. Meg selv inkludert. Kan være mye stolthet å hente ved å klare seg selv. Gammel er du?

Jeg hadde forsonet meg med at jeg måtte klare det på egenhånd (som jeg alltid har måttet). Det gjorde bare veldig vondt at broren min også denne gangen slapp lettere unna enn meg... om det gir mening? 

Skulle ønske de hadde drøftet med oss begge at de bare kunne hjelpe en av oss, og ikke bare latt broren min komme først som han gjorde i hele oppveksten vår. 

Jeg er 28 og han er 29

TS

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok også hjulpet barnet som trengte det først. Det hadde blitt litt feil å si "Nei, vi kan ikke hjelpe deg i tilfelle søsteren din en dag skal kjøpe bolig". Tror du ikke at de hadde hjulpet deg hvis du spurte først?

Anonymkode: 5e9d3...b48

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Hmm... dette var rart. Jeg er førstefødt og har fått mye penger i løpet av årene. Men dette har alltid blitt avtalt forran lillebroren min, og han har fått lik sum på konto. Jeg synes det er helt forjævlig å høre at foreldre kan skille mellom søsken på denne måten.  Jeg fikk "bare" 200 000 kr til å kjøpe bolig, slik at de kunne sette inn samme sum på bror sin konto. Å sette seg opp som kasjonist er uaktuelt på begge to. Vi må heller søke hjelp når vi må.

Vet ikke hva jeg skal si, men om broren din er gammel nok bør han da kunne se urettferdigheten han også?

Anonymkode: 13763...59c

• Liker 12
Gjest HEB1234
Skrevet (endret)

.

Endret av HEB1234
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok også hjulpet barnet som trengte det først. Det hadde blitt litt feil å si "Nei, vi kan ikke hjelpe deg i tilfelle søsteren din en dag skal kjøpe bolig". Tror du ikke at de hadde hjulpet deg hvis du spurte først?

For meg er det veldig sårt for broren min har alltid vært først, trengt først og spurt først. Noe som har gjort at jeg hele mitt liv har kommet i annen rekke og alltid fått minst og sist. Nettopp dette gjør at jeg er temmelig sikker på at utfallet hadde blitt det samme, uansett om jeg hadde spurt først. I vårt tilfelle så hadde jeg faktisk foretrukket at ingen av oss fikk den hjelpen. 

Det hadde hjulpet meg om de hadde snakket meg både meg og broren min og fortalt hvordan ståa var. I og med at vi er så godt som like gamle og i så godt som nøyaktig lik livssituasjon så er det veldig naturlig å tenke at jeg også kom til å trenge den hjelpen. Hadde det vært 10 års forskjell mellom oss, så hadde det kanskje vært annerledes, men jeg og bror har vært på så godt som samme sted i livene våre de siste årene.

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, HEB1234 skrev:

Hvis de har kausjonert for han i 2 år, har han vel allerede betalt ned ihvertfall 100 000 på lånet sitt nå? Da har deres kausjon sunket med 100 000, som gjør at de i det minste kan stille med dette beløpet:-)

Nå vet jeg jo ikke hvor mye han har i lån eller hvor mye han har betalt ned, men med mitt boliglån på rundt 2 mill betalte jeg ned 50-60 tusen i året (direkte til avdrag) :-)

Lånet hans er på 4.4.mill

TS

Gjest HEB1234
Skrevet

Da burde han jo ha betalt ned en god del allerede, med mindre han har hatt avdragsfrihet:-)

Lånet hans er på 4.4.mill

TS

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, HEB1234 skrev:

Da burde han jo ha betalt ned en god del allerede, med mindre han har hatt avdragsfrihet:-)

Foreldrene mine sa at de ikke kunne kausjonere for meg siden de kausjonerte for ham. Om det er løgn, så gjør det nesten bare saken min verre i hvert fall når det kommer til selvfølelsen...

Hvor mange år er det vanlig å stå som kausjonist?

TS

Skrevet

Klem til deg TS, kommer fra en familie med mange lignende episoder. For meg har det hjulpet å distansere meg og vise tydelig at jeg ikke orker å bli kuet lengre. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid følt at jeg var mindre "verdt" enn broren min. Jeg har alltid følt at han har kommet foran meg i de fleste sammenhenger gjennom hele oppveksten min. Det har ikke vært veldig merkbart, men merkbart nok for meg. Likevel har jeg prøvd å slå det fra meg med at jeg bare overreagerer. 

Jeg ønsker å kjøpe bolig, men er ikke i en økonomisk situasjon som tilsier at jeg vil få lån uten en kausjonist. Jeg leier derfor og blir nok nødt til å gjøre det en god stund til. Jeg  diskuterte dette med moren og broren min her om dagen og da viste det seg at foreldrene mine kausjonerte for boligen til broren min da han kjøpte for to år siden. Overrasket spurte jeg om de kunne kausjonere for meg også, men da sa de at banken dessverre bare lot dem kausjonere for en av oss og da valgte broren min... fordi han spurte først.  

Både jeg og broren min er veldig økonomisk ansvarlige, vi er nesten like gamle (1 år imellom), så det er ingen grunn sånn sett til at de valgte ham framfor meg.

Jeg er skikkelig såret og lei meg. Broren min har alltid kommet foran meg i alt. Da jeg sa at jeg syntes det var veldig urettferdig, fikk jeg beskjed om at jeg overreagerte. De mener at siden de uansett bare kunne kausjonere for èn av oss, så måtte det jo være bedre at en av oss fikk enn at ingen fikk. Jeg mener at de kunne tatt dette opp med oss begge før de valgte å kausjonere for broren min. At de skulle gitt meg en sjanse. Det at det har blitt skjult for meg i 2 år, gjorde ikke saken bedre i mine øyne. 

Jeg er såret og lei meg. Skulle ønske jeg ikke visste at de hjalp broren min. Da hadde jeg fortsatt levd lykkelig uvitende om at han fikk hjelp og jeg ikke får noe. 

Overreagerer jeg? 

Var du i kjøpeposisjon for to år siden?

Skulle din bror vente i tilfelle du skulle kjøpe nå?

Anonymkode: 2b379...f14

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du overreagerer. 

Sånn har det vært hos oss. Foreldra kausjonere eldste først, deretter barn nr 2. Siden jeg var nummer 3 måtte jeg vente en stund. Jeg var allerede klar til å kjøpe samtidig som eldstemann, nummer 2 visste ikke da om h*n ville kjøpe. Siden jeg var utålmodig valgte jeg heller å spare slik at jeg slapp å låne med kausjonist. 

Sånn ordning gjelder det hos mine søskenbarn også og flere jeg kjenner. Ingen tenker favorisering, men de yngste er blitt mer selvstendige enn sine eldre søsken pga ordningen. 

Anonymkode: 64441...1c0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre kausjonerte for en mindre sum på vårt boliglån.  Vi puset opp huset, retakserte og skrev dem ut som kausjonister. 

Selv om foreldrene dine kausjonerte for han, kan de kanskje være det for deg om noen år 

Anonymkode: 921e3...207

• Liker 4
Skrevet (endret)

Skjønner at du reagerer, dette er for deg, nok en hendelse som viser at de setter broren din først. Da er det vel kanskje slik at hans meninger også teller mest uansett hva som blir diskutert. Lista kan sikkert bli lang over "småting" som går i brorens favør. Følelsen av og ikke telle har sikkert vært der fra du var ganske liten. Det er en vond følelse. 

Endret av emilie123
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg var det motsatt. Her lød melodien " Nei vi kan ikke d pga Elin (lillesøster) vet du! Så kom tiden så fikk hun d som hun ville.

Ds skjønte jeg at at her var d avtaler dem imellom hvor jeg var holdt utenom.Som de ikke sa!

Anonymkode: dfee0...bab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kausjonen skal vel i utgangspunktet kun være for den del av finansieringen som er over 85% belåning.  Broen din kan få en ny verdivurdering og om det er sånn at boligen har økt i verdi og belåningen er under 85% av markedsverdi bør banken kunne slippe kausjonen. Da kan foreldrene dine hjelpe deg.

Høres ut som at du trenger å bli litt tøffere...?! Stå på!

Anonymkode: 2df97...836

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ganske urettferdig ut ja. Spesielt siden man ikke står som kausjonister for alltid og det er en smal sak å få sjekket om broren din kan ta hele lånet selv nå. Jeg er helt enig med AB over her som mener at det broren din har betalt ned (feks 100-200 000) og de ikke lenger trenger å være kausjonister, bør du få forskudd på arv. Eventuelt en annen løsning. Men å ikke hjelpe deg? Skal det være en straff å bli født sist?

Anonymkode: 6f1f2...21b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...