Gå til innhold

Hvorfor vi må droppe halsbåndet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så lenge folk har kontroll på hunden sin, så har jeg null problemer. Jeg er redd store hunder grunnet barndomsopplevelse, og store hunder uten eiere i nærheten gjør meg usikker og redd. Likevel, skal jeg nektes å dra steder fordi folk ikke har kontroll på hunden sin? 

Politivedtekten for Oslo er:

§ 6-1.Ansvar for dyr på offentlig sted

På offentlig sted plikter person med ansvar for dyr å ha kontroll med dyret ved bruk av bånd eller på annen måte, slik at dyret ikke er til fare eller sjenanse.

 

Anonymkode: 152ae...5ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge folk har kontroll på hunden sin, så har jeg null problemer. Jeg er redd store hunder grunnet barndomsopplevelse, og store hunder uten eiere i nærheten gjør meg usikker og redd. Likevel, skal jeg nektes å dra steder fordi folk ikke har kontroll på hunden sin? 

Politivedtekten for Oslo er:

§ 6-1.Ansvar for dyr på offentlig sted

På offentlig sted plikter person med ansvar for dyr å ha kontroll med dyret ved bruk av bånd eller på annen måte, slik at dyret ikke er til fare eller sjenanse.

 

Anonymkode: 152ae...5ab

Nei vi vet jo alle at menneskene har null problemer. Det er jo ikke DE som har på seg halsbåndet heller! Derfor er det sikkert så mange som nekter å slutte å bruke det også. Må innrømme jeg synes det er rart at det skal være sånn motstand mot å bytte til sele. Skjønner liksom ikke ulempene folk har med å sette på en sele istedenfor halsbånd.

Anonymkode: 112be...624

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei vi vet jo alle at menneskene har null problemer. Det er jo ikke DE som har på seg halsbåndet heller! Derfor er det sikkert så mange som nekter å slutte å bruke det også. Må innrømme jeg synes det er rart at det skal være sånn motstand mot å bytte til sele. Skjønner liksom ikke ulempene folk har med å sette på en sele istedenfor halsbånd.

Anonymkode: 112be...624

:sprettoy: Jeg mente at jeg har ikke problemer med folk som har kontroll på hunden sin - dvs om de har den i sele eller den går rolig ved siden av eller om den måtte gå i bånd. 

Tror folk tenker at halsbånd kan hunden ha på hele tiden, mens det kan man ikke med sele. 

Anonymkode: 152ae...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

:sprettoy: Jeg mente at jeg har ikke problemer med folk som har kontroll på hunden sin - dvs om de har den i sele eller den går rolig ved siden av eller om den måtte gå i bånd. 

Tror folk tenker at halsbånd kan hunden ha på hele tiden, mens det kan man ikke med sele. 

Anonymkode: 152ae...5ab

Mange tenker nok slik.

Selv har jakthunden lært seg at det er forskjell på sele og halsbånd. Den blir hoppende glad og halen går så raskt at man skulle tro de er rett før å lette, uansett hvilken av tingene vi tar frem, men merker tydelig at de assosierer sele med treningstur og halsbånd med luftetur/mental trening.

Med halsbånd (eg bruker halvstrup. Når den er på det strammeste er det enda plass til flere fingre mellom halsbåndet og halsen på hunden. Fordelen er at halsbåndet er lett å ta av og hunden kan ikke vri seg ut av halsbåndet) smetter den inn i halsbåndet og sitter og venter på at jeg skal få på sko, jakke, finne veska mi, etc, og er veldig lydhør for hver minste ting jeg gjør og endring i stemmeleie når vi er på tur. Går/småjogger mye fot, og i vimseperiodene går den andre lenger enn at det er slækk på båndet. Med sele, derimot, bør jeg helst være nesten klar til å ut døra. Hunden er fortsatt veldig lydhør for stemmeleiet mitt, men har mindre fokus på kroppsspråk. Og når den er koplet enten på sykkel eller magebeltet mitt for skitur, er den spent i kroppen som en sprinter i startgropa, og når jeg dier "gå" løper (og drar) den, helst så langt at den er helt utslitt.

Anonymkode: e8549...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker og har alltid kun brukt sele på mine hunder.

Det verste jeg ser er små hunder som blir dratt hardt i med halsbånd.  Jeg lurer noen ganger på om eierene overhode forstår hva de står og røsker i. Det er en tynn liten sårbar nakke liksom!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge folk har kontroll på hunden sin, så har jeg null problemer. Jeg er redd store hunder grunnet barndomsopplevelse, og store hunder uten eiere i nærheten gjør meg usikker og redd. Likevel, skal jeg nektes å dra steder fordi folk ikke har kontroll på hunden sin? 

Politivedtekten for Oslo er:

§ 6-1.Ansvar for dyr på offentlig sted

På offentlig sted plikter person med ansvar for dyr å ha kontroll med dyret ved bruk av bånd eller på annen måte, slik at dyret ikke er til fare eller sjenanse.

 

Anonymkode: 152ae...5ab

Hva er poenget ditt i denne sele/halsbånd debatten? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Ruccula skrev:

Hva er poenget ditt i denne sele/halsbånd debatten? 

Hva er ditt poeng med å kritisere alle i alle tråder egentlig? 

 

2 minutter siden, Ruccula skrev:

Det verste jeg ser er små hunder som blir dratt hardt i med halsbånd. 

Jeg har for øvrig sett flere ganger voksen menn som går tur med type Pomeranianvalp og ved fotgjengerovergang drar i båndet slik at valpen løftes fra bakken og slepes med videre over. Dyreplageri mener jeg og hvorfor i alle dager kan de ikke bære hunden i så fall! 

Anonymkode: 152ae...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2017 den 1.18, AnonymBruker skrev:

Og jo, de fleste som driver aktivt med lydighetstrening av hund fra de er valp, vet at det er fullt mulig. Men det betinger jo naturligvis bl.a. at hunden får mer enn nok tur.

Anonymkode: e8549...f39

Jeg har også veloppdragne godt trente hunder. De er brukt til mye hundesport, vi trener aktivt i hundeklubb.

Bruker alltid sele! For ting KAN skje, og da vil jeg ikke at hundene mine skaø risikere å få nakke skade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er ditt poeng med å kritisere alle i alle tråder egentlig? 

 

Jeg har for øvrig sett flere ganger voksen menn som går tur med type Pomeranianvalp og ved fotgjengerovergang drar i båndet slik at valpen løftes fra bakken og slepes med videre over. Dyreplageri mener jeg og hvorfor i alle dager kan de ikke bære hunden i så fall! 

Anonymkode: 152ae...5ab

Atte hva? 

Du diskuterer person og ikke sak, og bryter dermed forumreglene. 

Og man kan fint lære hunder å gå pent i bånd selv om de har sele skjønner du. Men ting kan skje,  og da er det tryggere med sele. Feks hvis det kommer et skikkelig smell, og din hund skvetter til,  da vil den få et realt røsk i nakken. Nakken er sårbar!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke jeg som startet med å vri diskusjonen over på hva jeg som anonymbruker skrev. :) 

Så nå kan vi alle gå tilbake til trådens tema. 

Anonymkode: 152ae...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hund som har vært i elite og på landslaget i lydighet, dette har ikke nødvendigvis en sammenheng med hverdagslydighet. Men det hjelper i de fleste situasjoner, mest sannsynlig mye på grunn av at dette er hunder som omgås mye med andre folk og dyr, og er nok stimulert.

At en ukastrert hannhund trener løs selv om det er folk og hunder der er da ikke et problem for de fleste som har peiling på hunder? Det er ikke noe magi akkurat, er bare det at folk flest ikke vet hvordan i alle dager man skal forholde seg rundt dyr og behandle dem, noe som igjen er grunnen til at vi har mye aggressive og understimulerte hunder. De to tingene henger sammen, forøvrig.

Jeg har hatt hund som var helt rå på hverdagslydigheten. Kunne gå løs over alt, i alle situasjoner (selv når det løp forbi rådyr hørte hunden, selv om det var godt med jakinstinkt). Et ord så gikk han ved hælene mine og fulgte min minste bevegelse (dette var ikke fvf nei, men en hverdagskommando), og en håndbevegelse så løp han i forkant og snuste, gikk på do etc. En annen håndbevegelse for å få han til å løpe på riktig side av meg (f.eks når man går langs veien). Hadde på han halsbånd, fordi det var dette han var vant til, og i 99% av tiden hadde jeg han løs, så det var greiere å klipse på halsbåndet de få stundene enn å ha på en svær sele.

Nå har jeg annen type hund og har ikke lagt den samme jobben ned. Hunden er selvfølgelig tyst og går pent i båndet, samt kommer på innkalling, men har ikke den ekstreme tilhørigheten og lydigheten jeg hadde på min forrige. Det er helt ok, selv om jeg til tider savner det. Mest av alt savner jeg jo hunden, som jeg skulle ønske levde like lenge som meg. Nå bruker jeg også sele i alle situasjoner. 

Hva er deres syn på de som bruker disse grimene over snuta på hunden da, gjerne med aggressive hunder som drar og drar? Må da skade mye det også?

 

Anonymkode: c9aff...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2017 den 18.17, AnonymBruker skrev:

Ang hundeseler. Er denne bra tror dere? 
https://www.hooks.no/kampanje/funn-rytter/ysele-soft-showmaster-1

Har en annen versjon fra showmaster. De selger den ikke lengre. Men den ser slik ut på.
83916_Pawsome_Hundeutstyr_Solid_og_fin_hundesele_m_4.jpg

Burde jeg gå for Y-sele eller er den under bra nok? Det er til liten hund som drar en del i båndet. 

Anonymkode: 2a4c7...f5d

Nei, bruk sele som er mer behagelig. Den der gnager jo inn i huden. Vi har slik til vår lille rase 

mjukt-valpset-sele-koppel-ZEtTVE.jpg

Anonymkode: 130ca...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ruccula skrev:

Jeg bruker og har alltid kun brukt sele på mine hunder.

Det verste jeg ser er små hunder som blir dratt hardt i med halsbånd.  Jeg lurer noen ganger på om eierene overhode forstår hva de står og røsker i. Det er en tynn liten sårbar nakke liksom!!

Ja fy fader, noe av det verste jeg ser. Det og hunder med null trening som kaster seg ut etter feks katter, på halsbånd, og får det rykket. Ikke bra.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt hund som har vært i elite og på landslaget i lydighet, dette har ikke nødvendigvis en sammenheng med hverdagslydighet. Men det hjelper i de fleste situasjoner, mest sannsynlig mye på grunn av at dette er hunder som omgås mye med andre folk og dyr, og er nok stimulert.

At en ukastrert hannhund trener løs selv om det er folk og hunder der er da ikke et problem for de fleste som har peiling på hunder? Det er ikke noe magi akkurat, er bare det at folk flest ikke vet hvordan i alle dager man skal forholde seg rundt dyr og behandle dem, noe som igjen er grunnen til at vi har mye aggressive og understimulerte hunder. De to tingene henger sammen, forøvrig.

Jeg har hatt hund som var helt rå på hverdagslydigheten. Kunne gå løs over alt, i alle situasjoner (selv når det løp forbi rådyr hørte hunden, selv om det var godt med jakinstinkt). Et ord så gikk han ved hælene mine og fulgte min minste bevegelse (dette var ikke fvf nei, men en hverdagskommando), og en håndbevegelse så løp han i forkant og snuste, gikk på do etc. En annen håndbevegelse for å få han til å løpe på riktig side av meg (f.eks når man går langs veien). Hadde på han halsbånd, fordi det var dette han var vant til, og i 99% av tiden hadde jeg han løs, så det var greiere å klipse på halsbåndet de få stundene enn å ha på en svær sele.

Nå har jeg annen type hund og har ikke lagt den samme jobben ned. Hunden er selvfølgelig tyst og går pent i båndet, samt kommer på innkalling, men har ikke den ekstreme tilhørigheten og lydigheten jeg hadde på min forrige. Det er helt ok, selv om jeg til tider savner det. Mest av alt savner jeg jo hunden, som jeg skulle ønske levde like lenge som meg. Nå bruker jeg også sele i alle situasjoner. 

Hva er deres syn på de som bruker disse grimene over snuta på hunden da, gjerne med aggressive hunder som drar og drar? Må da skade mye det også?

 

Anonymkode: c9aff...141

Takk for at også du påpeker det :P Vi har ikke vært på landslaget, men det er en drøm! Hunden her går omtrent 50% med bånd og 50% uten (regner ikke med treninger her). Men han er en drøm med bånd også, en fantastisk hund det er helt flott å trene med.

Halti er jeg ikke fan av. Mest fordi hvis hunden setter kurs mot en katt eller hund og rykker til så båndet stopper, blir hodet dratt mot siden. Det kan potensielt være veldig farlig. Hva skjedde med å TRENE hundene sine egentlig? Hunder er ikke født lydige liksom.

Anonymkode: 8133b...6b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...