Gå til innhold

Er flere allergiske nå eller er allergikerne bare mer sytete?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dukket opp mange tråder om allergi og hensyn i det siste, men jeg lurer på om det er en litt nymotens greie å være SÅ allergisk?

For 15 år siden hadde de færreste hørt om allergi mot parfyme f.eks, men nå er det blitt vanlig å forby parfyme på arbeidsplasser. For 20 år siden var det vanlig å røyke, både inne og ute, og hørte aldri en ikke-røyker (meg inkludert) klage på dette, iallefall ikke slik det er blitt nå hvor de som klager blir dårlige, tåler ikke være i nærheten og må flytte fra blokk eller krever at naboen ikke kan grille eller røyke på balkongen sin. Har det blitt slik at vi har blitt mindre tolerante og overreagerer når noe ikke lukter slik vi vil/godt? Eller er vi blitt mer sarte og tåler mindre enn før, om det er slik, hvorfor? Vi visste jo hvor farlig røyk er for 20 år siden også, så det kan ikke ha noe med kunnskap å gjøre. Har også merket meg at enkelte tror at det å lukte røyk (fra klær)er det samme som å bli utsatt for passiv røyking, selv om sigaretten er borte for lenge siden.

Pelsdyr er det også noen som er hysteriske ovenfor, de har en mild allergi som kan håndteres med medisiner, men slutter aldri å klage. Har ei venninne som klager på bussen og på skolen om hun ser dyrehår, selv om hun hverken får røde øyne, utslett eller blir snufsete (og det uten å ta medisin).

Selv har jeg en liten røytefri, allergivennlig katt, da familien skulle på hytta fikk jeg ikke komme en dagstur fordi en slektning har fått for seg at hennes sønn er allergisk. Denne sønnen har vært på besøk hos meg mange ganger, uten å reagere i det hele tatt på katten. Er det in og moderne å være allergisk? Er foreldrene hysteriske?

Kjenner jeg blir litt oppgitt, det er klart man tar hensyn til de som kan få en alvorlig reaksjon (nøtter har jeg hørt kan være livsfarlig for de med allergi), men hva med de som synes det er ekkelt eller bare sier de er allergiske? Begynner å bli litt mye ulv ulv, og jeg kjenner jeg begynner å tvile på de som mener jeg ikke kan ha deodorant med aloe vera lukt, eller en liten dæsj parfyme på skolen, eller bruke tøymykner med duft og så videre..

Anonymkode: eee81...eaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er både mer allergi, og fler allergener.

Jeg har vært allergisk siden slutten av 70-tallet, og jeg ser at det på mange områder er vanskeligere nå å unngå å bli utsatt for allergener enn det var før.

For eksempel;.
Tidligere var det ikke vanlig å farte så mye, og heller ikke ta med hundene over alt.  Nå er det annerledes.  Vi er mer aktive, farter mer, og hundene er med.  Derfor blir det vanskeligere å unngå å bli utsatt for allergener.

Parfyme ble ikke like mye brukt til hverdags før, som nå.

"Snacksing", også kalt mellommåltider, var uvanlig.  Man spiste måltider på egnede spiseplasser hjemme eller på jobb.  Man spiste ikke nøtter, frukt, sjokolade eller lignende mens man var på farten.                 

Og før noen ber meg slutte klage, jeg klager ikke, jeg opplyser om fakta.

Anonymkode: 62443...361

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi er mer utbredt nå enn før. Itillegg lever vi i et land hvor det kreves at alle skal hensyn til enkeltmennesker. 

I andre land i europa holder de ikke på på samme måte. Hunder er velkomne på mange hoteller,  restauranter og butikker.  Hadde du prøvd å hindre noen fra å ha med seg hunden sin på en buss i frankrike fordi du er allergisk, hadde folk trodd du var gal.

Jeg er også allergisk, ble det i voksen alder. Kunne aldri falt meg inn å kreve at alle andre rundt meg tilpasser seg meg.  Feks tåler jeg dårlig røyk,  var på sommer avslutning med jobben for en uke siden der flere røyket rundt bordet ute. Skulle jeg krevd at ingen røyket pga meg?? 

Endret av Ruccula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anslå at ca 20-30% av kvinnene på arbeidsplassen min ( høystatus jobb sentralt i Oslo) er 'allergiske' mot gluten.Det er bare helt latterlig...

Anonymkode: 1ef0d...108

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Og før noen ber meg slutte klage, jeg klager ikke, jeg opplyser om fakta.

Setter pris på skikkelige svar som gir mening, så om noen synes du klager kan de holde det for seg selv :) Det er litt vanskelig å forstå hvor seriøse enkelte av allergiene er, f.eks allergier som kan lede til anfall og død på kort tid er jo selvfølgelig veldig seriøst, men litt snufsing eller "det lukter ekkelt" har jeg vanskeligere for å forstå.

Sitat

Parfyme ble ikke like mye brukt til hverdags før, som nå.

Hm har inntrykk av at de fleste alltid brukte parfyme på jobb før jeg? Er født på 80-tallet selv, og husker lærere hadde parfyme, og mamma hadde alltid på litt før hun dro til jobb.

Anonymkode: eee81...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hadde du prøvd å hindre noen fra å ha med seg hunden sin på en buss i frankrike fordi du er allergisk, hadde folk trodd du var gal.

Ja det er jo helt latterlig, om jeg betaler på bussen for å ta med katten til dyrlegen og det kommer på en allergiker så kan han kreve at jeg går av, uansett om det er midt på vinteren og jeg har en (nesten)naken katt. Tar derfor bare bussen på sommeren nå, og taxi om vinteren.

På flyet er det også slik at den som bestiller først får plassen, men hadde med en skikkelig sur passasjer sist gang jeg skulle reise hjem til mine foreldre på sommerferie. Han mente at siden han er allergisk måtte katten min være i lasterommet eller vente på et annet fly, heldigvis verdsetter flyselskapet kundene sine (er jo kunde vi som har betalt for plass til dyret også) og mannen fikk beskjed om å vente til neste avgang om han var så allergisk, han fikk også beskjed om å oppgi at han er allergisk neste gang fordi den som bestiller først får plassen. Jeg forklarte at katten er svært allergivennlig, nybadet og jeg kan godt sitte langt bak/langt unna han selv om jeg hadde bestilt plass på rad 6. Han var like sur men ble med flyet likevel, så var tydeligvis ikke så alvorlig da? Sukk.

Anonymkode: eee81...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo helt latterlig, om jeg betaler på bussen for å ta med katten til dyrlegen og det kommer på en allergiker så kan han kreve at jeg går av, uansett om det er midt på vinteren og jeg har en (nesten)naken katt. Tar derfor bare bussen på sommeren nå, og taxi om vinteren.

På flyet er det også slik at den som bestiller først får plassen, men hadde med en skikkelig sur passasjer sist gang jeg skulle reise hjem til mine foreldre på sommerferie. Han mente at siden han er allergisk måtte katten min være i lasterommet eller vente på et annet fly, heldigvis verdsetter flyselskapet kundene sine (er jo kunde vi som har betalt for plass til dyret også) og mannen fikk beskjed om å vente til neste avgang om han var så allergisk, han fikk også beskjed om å oppgi at han er allergisk neste gang fordi den som bestiller først får plassen. Jeg forklarte at katten er svært allergivennlig, nybadet og jeg kan godt sitte langt bak/langt unna han selv om jeg hadde bestilt plass på rad 6. Han var like sur men ble med flyet likevel, så var tydeligvis ikke så alvorlig da? Sukk.

Anonymkode: eee81...eaf

Jeg hadde ikke tilbudt meg å flytte meg bakerst osv...

Jeg hadde sagt: sorry, jeg bestilte først og gått min vei.

Anonymkode: 31a51...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Mulig du bare var fullstendig ignorant for omgivelsene dine for 20 år siden? Jeg finner det litt utrolig at du aldri hørte noen klage på røyk for eksempel. Sannsynligheten er større for at du bare ikke lyttet.

Allergi har blitt mer utbredt, absolutt. Men det er ikke enorme forskjeller på 15 år. Den store forskjellen på 15 år er bruk av Internett og sosiale medier. ALL "syting" og klaging er mer synlig i dag enn for 15 år siden, fordi det er vanskeligere for sånne som deg å ikke få det med seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Setter pris på skikkelige svar som gir mening, så om noen synes du klager kan de holde det for seg selv :) Det er litt vanskelig å forstå hvor seriøse enkelte av allergiene er, f.eks allergier som kan lede til anfall og død på kort tid er jo selvfølgelig veldig seriøst, men litt snufsing eller "det lukter ekkelt" har jeg vanskeligere for å forstå.

Hm har inntrykk av at de fleste alltid brukte parfyme på jobb før jeg? Er født på 80-tallet selv, og husker lærere hadde parfyme, og mamma hadde alltid på litt før hun dro til jobb.

Anonymkode: eee81...eaf

Jeg får astmaanfall når jeg kommer i kontakt med allergener (hund, katt, og diverse pollen), så det er mange varianter mellom snufsing og allergisk sjokk.  

Jeg reagerer ikke på parfyme selv, bortsett fra at det er ubehagelig når noen dynker seg i det, men jeg merker likevel at parfyme/parfymerte produkter er vanligere i dag, se bare på tøymyknere, hudkremer, deodoranter, solkremer osv.

Da jeg vokste opp var spenol den vanligste hudkremen, og parfymebruken begrenset seg til 1 dråpe bak hvert øre, eller på håndleddet når man skulle være litt ekstra fin.  Du har rett i at parfyme ble vanligere på slutten av 80-tallet.

Anonymkode: 62443...361

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm har inntrykk av at de fleste alltid brukte parfyme på jobb før jeg? Er født på 80-tallet selv, og husker lærere hadde parfyme, og mamma hadde alltid på litt før hun dro til jobb.

Anonymkode: eee81...eaf

Og der har du svaret ditt. Hun "hadde alltid på litt før hun dro til jobb". 

Det er ingen som gjør det lenger. Nå stinker håret "hennes" av parfyme fra både shampo og tørrshampo, det lukter parfyme av lipglossen, ansiktskremen, øyekremen, håndkremen, bodylotionen, solkremen, kroppssåpa, håndsåpa, vaskemidlet, tøymykneren og deodoranten. Så kommer en hel sky av parfyme på toppen for å  det hele tatt kunne skilles ut på toppen av alt det andre. Og jaggu er det ikke folk som finner det for godt å parfymere underlivet også. Det er faen ikke rart mange folks totale kroppslukt minner om en pakke med dorens. Ikke minst er det ikke rart at de selv og omgivelsene blir syke av det på sikt. Det er begrensa hvor mye allergener et menneske tåler over tid uten at det påvirker kroppens toleranse. 

Anonymkode: d1d8b...23f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fornuftige svar her, det med mengden parfyme hadde jeg ikke tenkt over, jeg bruker fortsatt bare en liten dråpe på halsen.

Sitat

Det er faen ikke rart mange folks totale kroppslukt minner om en pakke med dorens

Haha veldig bra sagt :fnise: Jeg synes også folk kan lukte alt for sterkt av parfyme, i verste fall kan det svi i øynene, men hvordan oppleves denne allergien for noen som er allergiske?

Astmaanfall er jo seriøst synes jeg da, man kan vel kveles helt av det? Så det har jeg absolutt ikke noe problem med å tilpasse meg, er din astma alltid utløst ved allergi eller kan du få anfall av andre ting også?

Sitat

ALL "syting" og klaging er mer synlig i dag enn for 15 år siden, fordi det er vanskeligere for sånne som deg å ikke få det med seg.

Kan jeg spørre hva en sånn som meg er? Det med sosiale medier er et godt poeng, men er mest på KG det er klaging, tror ikke jeg har sett noe på sosiale medier eller andre forum som kan sammenlignes med hvordan det er her inne.

Sitat

Mulig du bare var fullstendig ignorant for omgivelsene dine for 20 år siden? Jeg finner det litt utrolig at du aldri hørte noen klage på røyk for eksempel. Sannsynligheten er større for at du bare ikke lyttet.

Det tror jeg ikke, men det var selvfølgelig veldig mange som røyket på den tiden også så da var det kanskje mindre vanlig å si fra?

Anonymkode: eee81...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Astmaanfall er jo seriøst synes jeg da, man kan vel kveles helt av det? Så det har jeg absolutt ikke noe problem med å tilpasse meg, er din astma alltid utløst ved allergi eller kan du få anfall av andre ting også?

 

Anonymkode: eee81...eaf

Jeg har bare allergiutløst astma, ja.
Allergien jeg har mot pelsdyr blir forverret i pollensesongen, for da får jeg mange typer allergener på en gang.  Da kan jeg ikke være i rom som det har vært pelsdyr i uten å få astmaanfall.  Vår/sommer må jeg unngå busser, tog, og andre lukkede plasser hvor dyr er, ellers i året holder det at jeg ikke er i kontakt med dyret/pelsen.

 

 

Anonymkode: 62443...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ca 30% av befolkningen som er allergiske, og de regner med at om 20 år, så er 50% av befolkningen allergiske. Norge er det landet med flest allergiske. Så det blir bare flere og flere som blir allergiske.

Jeg har vært allergisk hele livet mitt. Men det startet med allergi for gress, så har det gradvis blitt flere allergier, og kraftigere allergier. Og nå er det helt ekstremt. Så jeg blir syk av å leve, syk av andre mennesker, fordi de bruker parfyme, har pelsdyr osv. Nå mener ikke jeg at alle skal ta hensyn til meg. Men bruker man offentlig transport, så ikke bad deg i parfyme. Nå hjelper det ikke, at jeg lever på laveste sats AAP. Og dermed ikke har råd til bil. For jeg burde virkelig kjøre bil, og ikke buss. Jeg har flere ganger måtte gå av bussen, for noen kommer på, som har badet i parfyme. Har du badet i parfyme, så får jeg astma anfall, så da må jeg gå av. Har du bare brukt litt parfyme, så får jeg bare en lett reaksjon. Jeg prøver alltid å ta buss, da det er minst mulig folk på bussen, og sette meg lengst mulig unna folk. Så jeg skal reagere minst mulig. Er det hund på bussen, setter jeg meg lengst mulig unna. Det er en 10 min tur, så da går det fint.

Anonymkode: f2a27...36c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dessverre at folk er blitt mer allergiske. Flere kunstige tilsetningsstoffer. Mer forurensing.

Men det med gluten sliter jeg litt med....

Anonymkode: 7cf6b...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ruccula skrev:

Allergi er mer utbredt nå enn før. Itillegg lever vi i et land hvor det kreves at alle skal hensyn til enkeltmennesker. 

I andre land i europa holder de ikke på på samme måte. Hunder er velkomne på mange hoteller,  restauranter og butikker.  Hadde du prøvd å hindre noen fra å ha med seg hunden sin på en buss i frankrike fordi du er allergisk, hadde folk trodd du var gal.

Jeg er også allergisk, ble det i voksen alder. Kunne aldri falt meg inn å kreve at alle andre rundt meg tilpasser seg meg.  Feks tåler jeg dårlig røyk,  var på sommer avslutning med jobben for en uke siden der flere røyket rundt bordet ute. Skulle jeg krevd at ingen røyket pga meg?? 

For meg er det to alternativer: De som røyker går noen meter unna mens de røyker, eller jeg deltar ikke. Heldigvis for meg blir mitt selskap høyere verdsatt enn å slippe å gå tre meter for å ta seg en røyk.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser begge sider siden jeg har blitt allergisk i voksen alder pga. overeksponering av allergener, tror det har blitt ganske vanlig. Ja, det er kjipt og jeg skjønner at folk vil unngå både allergianfall og allergener generelt, men har aldri falt meg inn å kreve at andre skal tilpasse seg meg. Eneste sammenhengen jeg nevner det i er når jeg går og hoster, nyser, snørrer og klør og folk tror jeg er smittsom. Blir naturligvis en annen situasjon for de som bokstavelig talt er dødsallergisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Av en eller annen grunn er allergikerne mye mer allergiske i Norge enn andre steder. Jeg har bodd 15 år i utlandet, og ser ingen klage her. Innstillingen er mer at "jeg er problemet så jeg innretter meg etter resten av samfunnet og tar evt litt mer medisin". Ingen som forventer at samfunnet skal tilrettelegge for dem. Det er også vanlig å ta med hunder på jobb mange steder, allergikerne blir da plassert i deler av kontorlandskapet hvor hundene ikke er.

Anonymkode: e186a...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært allergisk og hatt astma siden jeg var 1 år, så det 36 år siden. Jeg har aldri tålt røyk, jeg er sjeleglad for røykeloven. Men jeg har aldri klagd, jeg går heller. Jeg er ikke allergisk mot parfyme, men tåler dårlig sterk parfyme. Jeg har bedt om at medarbeidere roer ned parfymebruken. Dette er i helsevesenet hvor parfyme egentlig ikke er lov. Det er enten det eller så må jeg sykemelde meg og det fungere dårlig på lang sikt. 

Jeg ser jo at det tas mye mer hensyn i dag, noe jeg er veldig glad for. Men det er klart noen er hysteriske og det er jo bare dumt. Når "alle" plutselig er allergiske mot det ene og det andre og hyler om dette så undergraver det vi som virkelig er allergiske.

Anonymkode: 0c549...b81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer heldigvis kun på enkelte typer parfyme. Jeg har lett kontaktallergi mot parfyme, men ikke verre enn at om jeg unngår vaskepulver og skyllemiddel med parfyme, samt en del skjønnhetsprodukter (etter prøve- og feilemetoden), slipper jeg eksem og å "klø ihjel".

Jeg får astmaanfall av noen få typer parfyme. Har en dame på t-banen feks dynket seg i Poison, må jeg av og ut i friskluft mens jeg venter på neste bane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...