Gå til innhold

Jåleord


Arabella

Anbefalte innlegg

"Hvordan dere håndterer dette vil være utslagsgivende for hvordan hun prosesserer opplevelsen"

Denne setningen leste jeg nettopp i et innlegg. Hva er  veien med å "bearbeide"? Jeg har sett mange tilfeller av dette, prosessert mat for eksempel. Jeg hørte en dame si at hun måtte prosessere mannen sin før et eller annet hun hadde planer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke jåleord, det er simpelthen feil. Bearbeide, som du nevner, ville vært riktig ord.

Anonymkode: c1ecd...e37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være skrevet av en tospråklig som oversetter direkte fra eget språk til norsk uten å tenke på norske ord slik vi med norsk som morsmål gjør? 

 

Anonymkode: 34f23...217

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan dette være skrevet av en tospråklig som oversetter direkte fra eget språk til norsk uten å tenke på norske ord slik vi med norsk som morsmål gjør? 

 

Anonymkode: 34f23...217

Det tror jeg ikke. Det virker ikke sånn på det aktuelle innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan dette være skrevet av en tospråklig som oversetter direkte fra eget språk til norsk uten å tenke på norske ord slik vi med norsk som morsmål gjør? 

 

Anonymkode: 34f23...217

Det er godt mulig, eller bare en som slår opp synonymer for å variere språket, uten å forstå at det er ulike nyanser. 

Generelt ser jeg oftere og oftere slike "oversettelser" også hos de som har norsk som morsmål.

Dette evinnelige "å gjøre en forskjell" er jo kroneksempelet - og Gahr Støre er så vidt jeg vet norskfødt. 

Anonymkode: c1ecd...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv prøver jeg å unngå an-be-het-else-ord også på bokmål. 

Forstår ikke hvorfor folk skal prøve å flotte seg  med å bruke tyske ord på norsk.  Blir enda mer spesielt med tanke på at hva nazistene drev med. 

Anonymkode: 39434...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hele blir litt vanskelig når saken er tatt ut av en sammenheng. Kan vi få link til tråden? 

Anonymkode: 34f23...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...