Gå til innhold

Fikk strømregning på 12.000,-!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med de nye målerne så vil vel prisen bli det dobbelte... 

Anonymkode: e7799...331

Mine regninger har faktisk blitt mindre. 

Anonymkode: 75c4c...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trekker ikke mye strøm nei, kun minimalt. Det er oppvarming og der etter varmtvann som gjør utslag på regningen.

Anonymkode: c7961...2e5

Det var det jeg trodde, men greit å få det bekreftet :) Lurer på hvilket svar ts får i morgen når hun ringer selvskapet. Lurer på hvorfor hun har fått den regningen. Er enig i at 500 kr i måneden i strøm er lite, så de har nok betalt mindre enn de burde. Men 12 000 kr?

Anonymkode: 1b7b5...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med de nye målerne så vil vel prisen bli det dobbelte... 

Anonymkode: e7799...331

Nei, det er det ingen automatikk i, selv om det har stått om noen enkelttilfeller i media. Det skal ikke skje noe, hvis tidligere eiere/leiere har lest av riktig og til riktig tid, og du selv har gjort det også. Og forutsatt at det ikke var noe feil med din gamle strømmåler da, men det hører jo til sjeldenhetene.

Min netteier installerte automatisk ny strømmåleravleser i mars, og mine regninger er akkurat på samme nivå som før, det vil si ca 350 kr i mnd året rundt. Har en liten topp i forbruket i september og en liten periode på våren, fordi jeg da bruker varmluftsvifte noen uker når borettslaget har skrudd av radiatorene for sesongen før det er blitt riktig varmt nok ute, eller når de ikke har skrudd dem på ennå for sesongen.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bor i en liten leilighet på 65kvm. Vi er to som bor her, og vi bruker ikke spesielt mye strøm. Noen ganger litt, men ikke på langt nær så mye som i en stor enebolig. 

I dag fikk vi plutselig en regning på 12.000!!!

Anonymkode: c5e56...fb9

Bor du i trehus? På bakkenivå eller annen etasje? Bor du i blokk? Er det oppvarming med strøm eller radiatorer?

Alt dette påvirker strømregningen veldig. Varmer du opp med strøm, kan det fort bli dyrt.

Anonymkode: 7b536...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nettleien på rundt 500,- i mnd. Bor i en liten enebolig og har strømregning på mellom 2000,- og 3500,- i mnd.

Hvor bor dere om har så rimelig nettleie at strømregning inkl. nettleie er 50,-eller mindre?

Anonymkode: 6f6f5...cc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at nettleien er veldig variabel også. Der jeg bodde tidligere var den på 2000 i året (plus pr kilowatt), og her jeg bor nå er den faste årsavgften hele 6000!

Anonymkode: 6e65b...5bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Million skrev:

Det høres overhodet ikke rimelig (fornuftig) ut i mine ører, nei. Jeg har en leilighet på omtrent samme størrelse selv (3 kvm større bare enn trådstarters) og mine månedlige strømregninger (inkl nettleie) ligger på 350 kr i måneden året rundt. Dette fordi jeg har radiatorer som oppvarming, og det + varmtvann er inkludert i husleia. Det går altså ikke på strømregningen min. Bor i blokk.

Trådstarter har ikke nevnt hva slags type leilighet han eller hun bor i. Det er derfor umulig å si noe om strømforbruket som antydes ligger innenfor rimelighetens grenser. Jeg kan skjønne om de bruker en del mere strøm enn meg, om det er en leid leilighet i kjelleretasjen i et hus som ligger på kald fjellgrunn, som er oppvarmet med strøm og ligger i Nord-Norge der det er kaldere lengre perioder enn østlandet. Men bor de i blokk med radiatoroppvarming (som mange blokker er) er ikke 2500 rimelig månedspris på noen som helst måte. Jeg synes det høres skrekkelig mye ut selv for en leilighet oppvarmet med strøm, jeg.

Du kan ikke sammenligne dine strømutgifter uten samtidig å legge til utgiftene det ville kostet deg å få varmt vann pg oppvarming estimert med elektrisk kraft belastet deg på strømregningen din. Eldre blokker har gjerne denne løsningen med sentralfyr men langt fra alle. 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varmt vann koster ikke så mye, da har man i så fall en eldgammel bereder, eller for liten bereder.

Anonymkode: bb9a8...002

Varmt vann koster mye, sammen med oppvarming utgjør varmtvannet 2/3 av strømregningen. Dusjer to personer daglig, så løper dette fort på strømregningens "takstameter". 

Ved at jeg snittregnet oppe i her og kom frem til 2 500/kr. Mnd. Så er alltid strømregninger høyere i vintermånedene enn vår og sommer. 

Hvor mye lys trekker kommer helt an på om en bruker sparepærer, slår av lyset i rom som ikke er i bruk m.m. Hvor ofte går vaskemaskiner, tørketrommel og komfyren alt dette er vår x faktor da ts ikke har opplyst oss. Det samme er hvordan ts bor, om hun bor i blokk eller på annen måte har felles innkjøp av nettleie med sine naboer vet vi heller ikke. Vi vet heller ikke om det er for en langt lengre periode strømselskapet har gjort en avlesning. 

Og vi vet heller ikke om ts har kontrollert at hun ikke har meldt inn feil målerstand sist hun leste av. Det bør hun imidlertid undersøke på måleren sin FØR hun ringer og klager. 

 

Anonymkode: 0abbd...121

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne dine strømutgifter uten samtidig å legge til utgiftene det ville kostet deg å få varmt vann pg oppvarming estimert med elektrisk kraft belastet deg på strømregningen din. Eldre blokker har gjerne denne løsningen med sentralfyr men langt fra alle. 

Anonymkode: 0abbd...121

Selvfølgelig kan jeg det. Trådstarter har ikke sagt et pip om hun/han har den typen leilighet du "regner med" heller. Kan like godt hende hun/han har samme type leilighet som jeg, og da ER forbruket du estimerer helt bort i natta.

Så inntil trådstarter forteller hva slags leilighet det er og hva slags oppvarming den har, er mitt forbruksnivå/regningsnivå på strømmen like gyldig som ditt forslag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke vite hva som er normalregning det hun bor. Er det nybygg eller gammelt. Trekkfuglene vinduer. Varmepumpe, balansert anlegg. Varmekabler? Tørketrommel?hvor ofte?

Hvor ofte og lenge dusjer de. Hvor ofte går vaskemaskin. Hvor mange liter er varmtvannstanken på? Termostatovner som varmer opp? Slår de av varmen når sola varmer, når de går ut osv. Mye som spiller inn her.

Jeg har bolig på 125 kvadrat   Her er balansert anlegg, varmepumpe. Ikke vedfyring. Vi er raske i dusjen. Passer på å samle opp tøy. Vasker ikke to og to plagg. Tørker ute på stativ. Slår av lys i rom vi ikke er i. Uansett, har vi regning på 11/1200 på sommeren. På vinter har vi fra 2200/2600

Min nabo har bolig på 100 kvadrat. Fyrer med ved. Har panelovner. Hun har på vinteren kr 3600. Så forbruk kommer an på hvordan du bruker ting osv. To helt like leiligheter kan ha ulikt forbruk også

Anonymkode: 50fb9...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varmt vann koster mye, sammen med oppvarming utgjør varmtvannet 2/3 av strømregningen.

Sammen med oppvarming utgjør det 2/3?

Det var en merkelig ting å si ettersom oppvarming koster 4 ganger så mye som varmt vann. 

Da vil jeg i så fall oppfordre til å bytte til en nyere bereder. Hører mye om folk som bytter til LED pærer som ønsker å spare mye på strømregningen, men som ikke tenker på å bytte ut berederen fra 80/90-tallet.

Anonymkode: bb9a8...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.000 i strømregning er ikke normalt og ikke noe du bare må forvente. Det er langt større sannsynlighet for at det beløpet skyldes andre forhold enn ditt forbruk. For eksempel høres det ut som om noen stjeler strøm fra dere. Å tyvkoble strøm er enkelt og en vanlig måte for folk som driver cannabis-plantasjer å skjule sitt enorme strømforbruk. 

En annen forklaring kan rett og slett ligge hos strømselskapet, enten ved en feil på måler eller feil i deres avregninger. 

Jeg ville snudd hver sten før i det hele tatt ville vurdert å godta at jeg hadde brukt 12.000 i strøm på en 60 kvm stor leilighet. For det er virkelig ikke normalt. Bruker man strøm til 12.000 i en liten leilighet så vet hva som trekker strømmen. Og nei, det er ikke tv-en.

Anonymkode: c1bf6...6b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk plutselig på 10 000 i mai, i forbindelse med at de byttet til sånn måler som leses av automatisk. Dermed kan jeg ikke se etter at det de har registrert stemmer med det som står på fakturaen, fordi måleren er byttet ut. Så jeg har liksom ikke en dritt jeg skulle sagt. 

Ventet med å betale, for jeg følte det måtte være feil, jeg har jo lest av hver måned. Men siden jeg ikke betalte til fristen kom inkassovarselet bare noen få dager etter forfall, med mengder med gebyrer og renter, så da var den oppe i 11000 med en gang. Så da beit jeg det i meg og betalte, kommer aldri til å finne ut hva f*** det der var forno 😡😡😡

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

12.000 i strømregning er ikke normalt og ikke noe du bare må forvente. Det er langt større sannsynlighet for at det beløpet skyldes andre forhold enn ditt forbruk. For eksempel høres det ut som om noen stjeler strøm fra dere. Å tyvkoble strøm er enkelt og en vanlig måte for folk som driver cannabis-plantasjer å skjule sitt enorme strømforbruk. 

En annen forklaring kan rett og slett ligge hos strømselskapet, enten ved en feil på måler eller feil i deres avregninger. 

Jeg ville snudd hver sten før i det hele tatt ville vurdert å godta at jeg hadde brukt 12.000 i strøm på en 60 kvm stor leilighet. For det er virkelig ikke normalt. Bruker man strøm til 12.000 i en liten leilighet så vet hva som trekker strømmen. Og nei, det er ikke tv-en.

Anonymkode: c1bf6...6b6

Jeg ville ikke vært så kategorisk her. TS har innrømmet at de er sløve med å lese av måleren og har også levd i den villfarelsen at 500/mnd er planty. Jeg hadde noen naboer som hevdet at fellesmåleren i huset måtte være feil for de fikk alltid en skyhøy avregning. For å få slutt på den diskusjonen tok vi i styret og regnet over ved neste avregning og det viste seg - uten unntak - at de som fikk høy avregning levde i en fantasiverden der de trodde at de kunne betale halvparten pr måned av det vi andre betalte og likevel gå i pluss. Vi har strømmen som en del av felleskostnaden og da vi sa til dem at de hadde betalt for lite så var unnskyldningen at de ikke ville at felleskostnaden pr måned skulle øke fordi da ble det så dyrt. 

Jeg tenker at TS ikke helt har forstått hvordan strøm fungerer og har blitt avregnet for sin manglende avlesning over lang tid samt at de bruker mye strøm fordi de har gammel bereder, dusjer mye eller har et lite bevisst forhold til strømforbruk generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så tafatte folk er. 

Ikke rart bedrifter tjener seg rike. Det er bare å sende regninger for hva som helst til hvem som helst, så renner pengene inn bare man rasler med "inkasso" så blir folk livredde og betaler hva det måtte være.

Hvis man har lest av måler hver måned så skal det svært mye til før strømselskapet kan ta mer betalt enn de allerede har gjort. Men for all del, det er deres penger. Hvis dere synes det er lettere å kaste penger ut av vinduet enn å holde bedrifter ansvarlige for sine feil, så vær så god. Det er ikke ulovlig å være dum.

Anonymkode: c1bf6...6b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 minutter siden, -Fiona- skrev:

Ventet med å betale, for jeg følte det måtte være feil, jeg har jo lest av hver måned. Men siden jeg ikke betalte til fristen kom inkassovarselet bare noen få dager etter forfall, med mengder med gebyrer og renter, så da var den oppe i 11000 med en gang. Så da beit jeg det i meg og betalte, kommer aldri til å finne ut hva f*** det der var forno 😡😡😡

Hjelpes. Er det noe de fleste vet så er det at strømregning betaler man, med mindre man leverer en innsigelse - dvd klager på regningen - innen forfall for ellers blir det gebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, -Fiona- skrev:

Jeg fikk plutselig på 10 000 i mai, i forbindelse med at de byttet til sånn måler som leses av automatisk. Dermed kan jeg ikke se etter at det de har registrert stemmer med det som står på fakturaen, fordi måleren er byttet ut. Så jeg har liksom ikke en dritt jeg skulle sagt. 

Ventet med å betale, for jeg følte det måtte være feil, jeg har jo lest av hver måned. Men siden jeg ikke betalte til fristen kom inkassovarselet bare noen få dager etter forfall, med mengder med gebyrer og renter, så da var den oppe i 11000 med en gang. Så da beit jeg det i meg og betalte, kommer aldri til å finne ut hva f*** det der var forno 😡😡😡

Jøss....

Satt du bare der og tenkte for deg selv at "det måtte være feil", og ikke foretok deg noe? Strømselskapet er jo ikke tankelesere, og kunne ikke vite at du hadde innsigelser med mindre du kom med dem. Du skulle selvfølgelig tatt kontakt så snart du fikk regningen, og bedt om en gjennomgang. Evt bedt en øko-konsulent fra strømselskapet komme hjem til deg, og gå over de forskjellige tingenes strømforbruk etc. De har til og med egne håndholdte målere de har med seg, som kan kobles til dine forskjellige strømforbrukende gjenstander, og så kan de sjekke på den måten om noen enkeltting skiller seg ut og bruker mer strøm enn de burde eller normalt sett skulle gjøre osv.

Du fortjente å betale den tusenlappen i gebyr, rett og slett fordi du ikke tok kontakt og sa i fra. Du bare dreit i å betale! Du kan ikke bare sitte der og surmule og være misfornøyd. Du MÅ ta kontakt med de som har sendt deg regning og opprette en dialog, komme med dine innsigelser og be om forklaring.

Endret av Million
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, -Fiona- skrev:

Jeg fikk plutselig på 10 000 i mai, i forbindelse med at de byttet til sånn måler som leses av automatisk. Dermed kan jeg ikke se etter at det de har registrert stemmer med det som står på fakturaen, fordi måleren er byttet ut. Så jeg har liksom ikke en dritt jeg skulle sagt. 

Ventet med å betale, for jeg følte det måtte være feil, jeg har jo lest av hver måned. Men siden jeg ikke betalte til fristen kom inkassovarselet bare noen få dager etter forfall, med mengder med gebyrer og renter, så da var den oppe i 11000 med en gang. Så da beit jeg det i meg og betalte, kommer aldri til å finne ut hva f*** det der var forno 😡😡😡

Dette er ikke riktig. Vi har ny strømmåler i nyere leilighet og har hatt det siden vi flyttet inn. På et tidspunkt uteble strømregningene. Plutselig kom det brev om at der var noe feil med overføringene fra strømmålerne i området. Vi måtte da gå inn og lese av manuelt. Og jo, det er fullt mulig å lese av når en bare vet hvor en skal lete seg frem til tallene og hva som måler hva. Så ta deg en tur til måleren din med lommelykt og se i alle krinker og kroker så finner du et "telleverk". 

Er man uenig i en regning så bestrider man fakturaen, man legger dennikke bare bort og lar gebyrer og renter leve sitt eget liv, da blir strømmen knalldyr og til slutt stengt. 

 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sammen med oppvarming utgjør det 2/3?

Det var en merkelig ting å si ettersom oppvarming koster 4 ganger så mye som varmt vann. 

Da vil jeg i så fall oppfordre til å bytte til en nyere bereder. Hører mye om folk som bytter til LED pærer som ønsker å spare mye på strømregningen, men som ikke tenker på å bytte ut berederen fra 80/90-tallet.

Anonymkode: bb9a8...002

2/3 av strømregningen når man har varmt vann og oppvarming over strømregningen er hva strømselskapene regner. Kanskje enova og jeg har ikke undersøkt, enda. Men der pleier det å være enkelt å finne hva strømforbruket til de ulike apparatene er ved normal bruk. 

Husk og på at dekodere og rutere til internett og tv trekker en god del strøm. 

Anonymkode: 0abbd...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk og på at dekodere og rutere til internett og tv trekker en god del strøm. 

 

:fnise:

Nei det gjør de ikke. En bredbåndsruter bruker for eksempel strøm tilsvarende ca 50 kr i året. I året! Og da har man regnet med ganske romslig strømpris. 

Anonymkode: c1bf6...6b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes mye ut, selv om det er 3-4 måneder siden du leste av sist.

Vi bor også i leilighet på 65 kvadrat og har strømregning inkl nettleie på ca 500 kr pr måned, året rundt. Nå bor vi riktignok i blokk, med andre leiligheter under oss. Vi har sentralfyring og varmtvann i husleien, så vår egen strømregning går kun til "annen elektronikk". Varmekabler har vi kun på badet.

Forutsatt at du har meldt inn korrekt målerstand med 3-4 måneders mellomrom (slik at det ikke er noe etterslep), vil 12.000 på 4 mnd være helt vilt, det er 3000 pr måned. Det tilsvarer jo strømforbruket i et stor enebolig med høyt forbruk (f eks pga dårlig isolering).

Det høres ikke ut som om dette stemmer - hva med å logge seg inn hos strømleverandøren og sjekke? Min leverandør har i alle fall god statistikk på min side, så jeg kan hele tiden følge antall kWh de har fakturert

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...