Gå til innhold

Fikk strømregning på 12.000,-!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i en liten leilighet på 65kvm. Vi er to som bor her, og vi bruker ikke spesielt mye strøm. Noen ganger litt, men ikke på langt nær så mye som i en stor enebolig. 

I dag fikk vi plutselig en regning på 12.000!!! Jeg aner ikke hva som har skjedd!! Vi har betalt hver måned, både nettleie og forbruk, så jeg kan ikke forstå. Vi har vært litt dårlige med å lese av måleren, men det har aldri gått mer enn 3,5 mnd i mellom. Aldri har vi vært forsinket med en betaling eller noe slikt heller. 

På fakturaen står det oppført for et halvt år, og det kan jo ikke stemme for vi har jo betalt hver måned! Gikk inn på min side hos dem, og ser at alle regninger er betalt. 

Kundeservicen deres er stengt nå, men jeg stresser veldig. Strømregningene vi har betalt har vært ganske lave, men ikke så lave at vi har gått 12.000,- over på 6 mnder! Har vært rett under 500,-/mnden. 

Noen som har opplevd lignende???

Anonymkode: c5e56...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har vel stipulert regningen. Hva vet du om hvor mye du bruker,når det kan gå 3.5 mnd mellom hver gang?

500 i mnd er ganske lite. Med nettleie. Du sier ikke hvor lenge dere har bodd der heller. La oss si 2 år. Og dere har brukt mye mere. Renter kommer i tilegg

Anonymkode: 50fb9...7dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem rapporterte inn strømmen denne gangen?

Anonymkode: f4f31...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Er det en avregning dere har fått? Stemmer forbruket med måleren deres? Det er dette du må sjekke.

500/mnd kan være alt for lite for en såpass stor leilighet. Hvis dere i tillegg har veldig høy innetemperatur (f.eks varmekabler i alle rom på full guffe uansett temperatur ute) og dusjer ofte og lenge så er 500/mnd helt garantert for lite. I det minste ville jeg trodd at 1000/mnd var mer realistisk. Her har dere fått enda mer, og da må dere rett og slett sjekke:

Målerstand mot fakturert forbruk (er regningen korrekt)

Hvordan dere bruker strøm (er måleren korrekt i forhold til at det ikke er noe som står og trekker strøm som ikke burde)

Hvordan dere kan spare strøm (endre forbruksvaner slik at dere ikke får så høy regning neste gang).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rleser du ikke av og rapporterer inn innen fristen så skjer dette. Da får du tidligere måneder en ca avregning eller en maskinelt beregnet faktura. Når du så blir fanget opp i systemet, og har rapportert innen siste oppgitt frist, så avregninger de forskjellen mellom det du har betalt og det du skulle ha betalt. 

Tar du de 500 kronene du har betalt, ganger med 6 måneder og plusser på de 12 000 kronene du nå har fått fått faktura på, deler på 6 måneder så ser du at du skulle ha betalt i snitt 2 500 kr/mnd. I strøm. Det høres rimelig ut. Varmt vann og varme er det som trekker mest strøm. 

Det du nå har lært er at du leser av strømmen innen den oppgitte fristen, inntil du får automatisk strømmelding på måleren din. Klarer du ikke betale alt, inngår du en avtale om å dele beløpet opp, det er billigere for deg enn at regningen sendes til inkasso. 

Anonymkode: 0abbd...121

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rleser du ikke av og rapporterer inn innen fristen så skjer dette. Da får du tidligere måneder en ca avregning eller en maskinelt beregnet faktura. Når du så blir fanget opp i systemet, og har rapportert innen siste oppgitt frist, så avregninger de forskjellen mellom det du har betalt og det du skulle ha betalt. 

Tar du de 500 kronene du har betalt, ganger med 6 måneder og plusser på de 12 000 kronene du nå har fått fått faktura på, deler på 6 måneder så ser du at du skulle ha betalt i snitt 2 500 kr/mnd. I strøm. Det høres rimelig ut. Varmt vann og varme er det som trekker mest strøm. 

Det du nå har lært er at du leser av strømmen innen den oppgitte fristen, inntil du får automatisk strømmelding på måleren din. Klarer du ikke betale alt, inngår du en avtale om å dele beløpet opp, det er billigere for deg enn at regningen sendes til inkasso. 

Anonymkode: 0abbd...121

2500 hver mnd for en 65 km leilighet synes jeg absolutt ikke er rimelig. 

kan du TS fortelle litt om strømbruket deres?

Anonymkode: c7961...2e5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

2500 hver mnd for en 65 km leilighet synes jeg absolutt ikke er rimelig. 

kan du TS fortelle litt om strømbruket deres?

Anonymkode: c7961...2e5

Kommer helt an på oppvarming, hvor mye de er hjemme osv. En gammel leilighet med dyre varmekabler i gulvet, samt en samboer som studerer hjemme og gamer på ettermiddagen på en pc som sluker strøm + alle elektriske apparat kan lett komme opp i noen tusen

Anonymkode: f4f31...ebd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor i landet er leiligheten?

Anonymkode: c7961...2e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2500 hver mnd for en 65 km leilighet synes jeg absolutt ikke er rimelig. 

kan du TS fortelle litt om strømbruket deres?

Anonymkode: c7961...2e5

"Rimelig" er synonymt med akseptabelt, begripelig, fornuftig, forståelig m.m. i følge den Blå synonymordboken. 

Følgelig at 2 500 kroner måneden er billig, har jeg ikke uttalt meg om.

 

Anonymkode: 0abbd...121

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har halvparten av en tomannsbolig på 80 kvadrat, og jeg har mellom 400 og 600 kr i måneden. Maks 1000,- kr på vinteren.

Nå er jeg bare én person da, men dette høres uansett ganske mye ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på oppvarming, hvor mye de er hjemme osv. En gammel leilighet med dyre varmekabler i gulvet, samt en samboer som studerer hjemme og gamer på ettermiddagen på en pc som sluker strøm + alle elektriske apparat kan lett komme opp i noen tusen

Anonymkode: f4f31...ebd

Trodde ikke pc, tv og andre elektriske apparat slukte så mye strøm jeg? Jeg trodde strømmen gikk mest på først og fremst oppvarming, så varmt vann. Jeg lurer også på om lyspærer tok litt men det kan jeg ikke huske.

Anonymkode: 1b7b5...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være en feil. ring dem i morgen.

Anonymkode: 5f954...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er skremmende at voksne folk kan si: det går max 3.5 mnd mellom hver gang vi leser av. Da vet de, at det skal leses av en gang i mnd. Og hva blir følgene av at du ikke leser av?

Da ropes det....må være feil. På 65 kvadrat og 500 i mnd,høres veldig lite ut. 

Anonymkode: 50fb9...7dd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Tar du de 500 kronene du har betalt, ganger med 6 måneder og plusser på de 12 000 kronene du nå har fått fått faktura på, deler på 6 måneder så ser du at du skulle ha betalt i snitt 2 500 kr/mnd. I strøm. Det høres rimelig ut. Varmt vann og varme er det som trekker mest strøm. 

Anonymkode: 0abbd...121

Det høres overhodet ikke rimelig (fornuftig) ut i mine ører, nei. Jeg har en leilighet på omtrent samme størrelse selv (3 kvm større bare enn trådstarters) og mine månedlige strømregninger (inkl nettleie) ligger på 350 kr i måneden året rundt. Dette fordi jeg har radiatorer som oppvarming, og det + varmtvann er inkludert i husleia. Det går altså ikke på strømregningen min. Bor i blokk.

Trådstarter har ikke nevnt hva slags type leilighet han eller hun bor i. Det er derfor umulig å si noe om strømforbruket som antydes ligger innenfor rimelighetens grenser. Jeg kan skjønne om de bruker en del mere strøm enn meg, om det er en leid leilighet i kjelleretasjen i et hus som ligger på kald fjellgrunn, som er oppvarmet med strøm og ligger i Nord-Norge der det er kaldere lengre perioder enn østlandet. Men bor de i blokk med radiatoroppvarming (som mange blokker er) er ikke 2500 rimelig månedspris på noen som helst måte. Jeg synes det høres skrekkelig mye ut selv for en leilighet oppvarmet med strøm, jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde strømmen gikk mest på først og fremst oppvarming, så varmt vann.

Varmt vann koster ikke så mye, da har man i så fall en eldgammel bereder, eller for liten bereder.

Anonymkode: bb9a8...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2500-, per måned på 65kvm leilighet? Dream on Alice! Vi har en enebolig på 250kvm, og vi bruker kanskje 2000,- per måned i strøm på tjukkeste kaldeste vinteren i Nord-Norge. Her er det noe feil.

Anonymkode: 9bed8...230

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de nye målerne så vil vel prisen bli det dobbelte... 

Anonymkode: e7799...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varmt vann koster ikke så mye, da har man i så fall en eldgammel bereder, eller for liten bereder.

Anonymkode: bb9a8...002

Iflg strømleverandøren og netteieren Hafslund, den største i mitt distrikt, så er det varmtvann man bruker nest-mest penger på pr år av alle strømforbrukselementene i en husholdning. Så jo, jeg vil påstå at det koster litt å varme opp varmtvann.

https://www.hafslund.no/strom/privat/stromforbruk/2025

Endret av Million
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke pc, tv og andre elektriske apparat slukte så mye strøm jeg? Jeg trodde strømmen gikk mest på først og fremst oppvarming, så varmt vann. Jeg lurer også på om lyspærer tok litt men det kan jeg ikke huske.

Anonymkode: 1b7b5...d89

Det trekker ikke mye strøm nei, kun minimalt. Det er oppvarming og der etter varmtvann som gjør utslag på regningen.

Anonymkode: c7961...2e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...