Gå til innhold

Hvor lenge varer en synsattest på førerkortet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har nedsatt langsyn, og har da fått førerkortkoden 01. På siste synstest trodde de at jeg kunne kjøre bil uten briller, men testen ble ikke tatt. Nå begynner jeg å bli litt lei av å bruke briller når jeg kjører kun for å unngå bot. Bruker ikke briller til vanlig, da jeg ser greit, men de brukes under studielesing for å ikke gjøre meg trøtt i lengden. Har forstått at jeg må ha lege/optikerattest og førerkortet må fornyes for å fjerne koden. Men jeg finner ikke ut av hvor lenge en slik attest varer ifht. om jeg må levere inn enda en ny attest? Har ikke mer penger enn jeg må, så dersom jeg må fornye attesten innen kort tid gidder jeg ikke bruke pengene på det. 

Noen som vet?

Anonymkode: defe9...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En synsattest fra optiker har kun gyldighet i fire mnd. 

Anonymkode: 1eac7...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye regler etter 1. November 2016.

Du må ha tatt en synstest ikke lengre enn 3 måneder siden når du leverer papirene til biltilsynet. Du trenger også et spesielt utfylt skjema fra optiker som skal inn til biltilsynet. Har du tatt synstesten for mindre enn 3 måneder siden, drar du dit du tok testen og ber om å få fyllt ut et førerkortskjema. Kan hende du må betale litt for det, da det tar tid å fylle ut dette skjemaet etter regelendringene.

Hva testen viser er det som avgjør om du får kjøre bil med eller uten briller. 

Anonymkode: 2aef7...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En synsattest fra optiker har kun gyldighet i fire mnd. 

Anonymkode: 1eac7...362

Jeg mener ikke kun selve attesten. Jeg tenker på når jeg har levert den på vegvesenet, hvor lenge det er før jeg må inn med en ny attest? 

Anonymkode: defe9...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått kode på førerkortet at du skal bruke briller under bilkjøring så må du snakke med optikeren elle røyelege før du kan få den fjernet. 

Har du kode på førerkortet på at du skal bruke briller, så fyller du ikke helsekravene til førerkort når du kjører uten briller. Dermed får du ikke bot, men beslaglagt førerkort dersom du blir tatt i kontroll eller det skjer noe som kan relateres til at synet ditt ikke er perfekt. Du står og uten forsikring om noe skjer. Så vær lei av brillene men bruk dem under bilkjøring. 

Anonymkode: 42bda...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En synsattest fra optiker har kun gyldighet i fire mnd. 

Anonymkode: 1eac7...362

Tror du misforstår spørsmålet til TS :)

TS, hvis du får fjernet koden varer det til du blir eldgammel eller eventuelt må ta det på nytt fordi du mister det.

Anonymkode: fe8a0...c02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått kode på førerkortet at du skal bruke briller under bilkjøring så må du snakke med optikeren elle røyelege før du kan få den fjernet. 

Har du kode på førerkortet på at du skal bruke briller, så fyller du ikke helsekravene til førerkort når du kjører uten briller. Dermed får du ikke bot, men beslaglagt førerkort dersom du blir tatt i kontroll eller det skjer noe som kan relateres til at synet ditt ikke er perfekt. Du står og uten forsikring om noe skjer. Så vær lei av brillene men bruk dem under bilkjøring. 

Anonymkode: 42bda...1b1

Leste du i det hele tatt innlegget mitt?

Anonymkode: defe9...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du misforstår spørsmålet til TS :)

TS, hvis du får fjernet koden varer det til du blir eldgammel eller eventuelt må ta det på nytt fordi du mister det.

Anonymkode: fe8a0...c02

Tusentakk for svar! Håper på det da, så jeg slipper å betale 1200 for en ny attest om to år :) 

Anonymkode: defe9...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil uansett anbefale å bruke briller (eller linser) når du kjører, for å unngå å bli fortere sliten enn nødvendig. Men det kan kanskje være praktisk å ha mulighet for å kjøre uten i spesielle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...