Gå til innhold

Å ta førerkort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig bruk for førerkortet og veldig lyst på førerkortet! Men jeg tenker så mye på alt som kan gå galt i trafikken, jeg har også problemer med å stole på meg selv. Er det noen her som har eller har hatt samme problem som har klart å ta førerkort?? Hvordan gikk det? Brukte du lang tid til å overkomme skrekken din?

Anonymkode: 90287...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare i begynnelsen man er nervøs. Alt er nytt og du trenger bare litt tid til å vende deg til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre bil er en av de farligste aktivitetene du kan bedrive. Ikke bare i forbindelse med død, men også i form av personskade. Inkludere man ting-skade og de økonomiske konsekvensene er bilkjøring enda farligere. 

Kjøreopplæring i Norge har ett fokus, og det er å lære elevene om alt som kan gå galt. 

Å lære selve håndteringen av bilen, trafikkreglene osv. er det forutsatt at elevene lærer på egenhånd eller på andre steder.

Når fokuset på opplæringen så til de grader er å fortelle elevene om hvor risikabelt det er å kjøre bil, så er det helt naturlig at du blir redd. 

Men poenget er at du skal ta et informert valg. Bilkjøring er risikabelt, men også nyttig. Hvor nyttig vil variere fra person til person. 

Men du må ta et valg om nytten er større enn risikoen. Er den ikke det bør du avstå fra å kjøre bil.

Anonymkode: 3d981...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig bruk for førerkortet og veldig lyst på førerkortet! Men jeg tenker så mye på alt som kan gå galt i trafikken, jeg har også problemer med å stole på meg selv. Er det noen her som har eller har hatt samme problem som har klart å ta førerkort?? Hvordan gikk det? Brukte du lang tid til å overkomme skrekken din?

Anonymkode: 90287...f64

Kjenner følelsen! Vet hvordan du har det. Jeg har begynt på førerkortet og har tatt mange kjøretimer, men det siste året har det stoppet opp. Jeg liker fremdeles ikke å kjøre bil, blant annet fordi jeg må og kjøre på motorvegen. Liker overhode ikke kjøre på motorveg. Så jeg har gått litt frem og tilbake, og kommet frem til at jeg kan ta mopedbil lappen AM147. Da slipper jeg motorveg kjøring. Jeg kommer meg dit jeg skal uansett, og skal jeg reise langt, tar jeg uansett buss/tog/fly. Kan det være noe for deg? Rundkjøringer er små skummelt og forvirrende, men det er bare frem til man blir vant med det. Så det blir AM147 her :) 

Du må bare hoppe ut i det rett og slett. Det er normalt å føle at man ikke klarer å stole på seg selv osv i starten. Du gjør jo noe du aldri har gjort før. Det føles så klart skummelt, spesielt fordi man har ansvar for alle sitt liv i bilen og andre trafikanter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å kjøre bil er en av de farligste aktivitetene du kan bedrive. Ikke bare i forbindelse med død, men også i form av personskade. Inkludere man ting-skade og de økonomiske konsekvensene er bilkjøring enda farligere. 

Kjøreopplæring i Norge har ett fokus, og det er å lære elevene om alt som kan gå galt. 

Å lære selve håndteringen av bilen, trafikkreglene osv. er det forutsatt at elevene lærer på egenhånd eller på andre steder.

Når fokuset på opplæringen så til de grader er å fortelle elevene om hvor risikabelt det er å kjøre bil, så er det helt naturlig at du blir redd. 

Men poenget er at du skal ta et informert valg. Bilkjøring er risikabelt, men også nyttig. Hvor nyttig vil variere fra person til person. 

Men du må ta et valg om nytten er større enn risikoen. Er den ikke det bør du avstå fra å kjøre bil.

Anonymkode: 3d981...d3d

Det er riktig at å føre bil er forbundet med betydelig fare for materielle- og personskader.

Fokuset til trafikkopplæringen i Norge er nullvisjonen: vi vil ha null hardt skadde og null drepte i trafikken. Å gjøre elven oppmerksom på farer og utfordringer ved privatbilismen er en liten del av dette.

Det stemmer ikke at eleven må lære håndtering av bilen, trafikkreglene og så videre på egenhånd. Statens vegvesen anbefaler en kombinasjon av opplæring ved trafikkskole og mengdetrening hjemme. Dette er hovedsakelig for å redusere kostnaden. Det er ingen problem i å ta all opplæringen ved trafikkskole, og det er heller ikke uvanlig. Men det koster. Seriøse trafikkskoler vil også lære deg trafikkregler, både i bil og i klasserom.

Elevene jeg underviser varierer fra de som aldri har tatt i et ratt, til de som har kjørt flere hundre timer før. Noen har god forståelse for teorien mens andre ikke kan noe. Uansett nivå vil de bli ivaretatt og opplært.

Jeg mistenker at du har hatt en dårlig lærer hvis fokuset var å fortele om hvor risikabelt det er å kjøre bil. Mye handler om risikoforståelse, men da kan du jo redusere risikoen. Dog hender det at jeg er redd for å kjøre hjem etter trafikalt grunnkurs som jeg selv underviser i, så jeg ser absolutt poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, amativeReflection skrev:

Det er riktig at å føre bil er forbundet med betydelig fare for materielle- og personskader.

Fokuset til trafikkopplæringen i Norge er nullvisjonen: vi vil ha null hardt skadde og null drepte i trafikken. Å gjøre elven oppmerksom på farer og utfordringer ved privatbilismen er en liten del av dette.

Det stemmer ikke at eleven må lære håndtering av bilen, trafikkreglene og så videre på egenhånd. Statens vegvesen anbefaler en kombinasjon av opplæring ved trafikkskole og mengdetrening hjemme. Dette er hovedsakelig for å redusere kostnaden. Det er ingen problem i å ta all opplæringen ved trafikkskole, og det er heller ikke uvanlig. Men det koster. Seriøse trafikkskoler vil også lære deg trafikkregler, både i bil og i klasserom.

Elevene jeg underviser varierer fra de som aldri har tatt i et ratt, til de som har kjørt flere hundre timer før. Noen har god forståelse for teorien mens andre ikke kan noe. Uansett nivå vil de bli ivaretatt og opplært.

Jeg mistenker at du har hatt en dårlig lærer hvis fokuset var å fortele om hvor risikabelt det er å kjøre bil. Mye handler om risikoforståelse, men da kan du jo redusere risikoen. Dog hender det at jeg er redd for å kjøre hjem etter trafikalt grunnkurs som jeg selv underviser i, så jeg ser absolutt poenget.

Det var et veldig godt å betryggende svar! Tusen takk 😊. Jeg leser på teorien nå. Jeg ser for meg skrekkscenarioer med utforkjøring med barn i bilen og slike ting. Jeg er en smule engstelig som person. Jeg vil så gjerne overkomme denne frykten og stole på meg selv. Har du mange engstelige elver som tenker som meg?

Anonymkode: 90287...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var et veldig godt å betryggende svar! Tusen takk 😊. Jeg leser på teorien nå. Jeg ser for meg skrekkscenarioer med utforkjøring med barn i bilen og slike ting. Jeg er en smule engstelig som person. Jeg vil så gjerne overkomme denne frykten og stole på meg selv. Har du mange engstelige elver som tenker som meg?

Anonymkode: 90287...f64

Utforkjøring i en moderne bil går som oftest bra. Bli medlem av gruppen "Sikring av barn i bil" på facebook og sørg for nye barnestoler samt riktig bruk av disse. Husk at du skal kunne snu stolen opp ned uten at du blir bekymret for at ungen detter ut. 

Nye dekk og riktig fart hindrer deg i å kjøre utfor. Bytt ut gamle dekk og kjør etter forholdene.

Det er helt vanlig å være engstelig i begynnelsen. Tilstrekkelige tekniske ferdigheter reduserer vanligvis denne frykten. I tillegg får man bedre forståelse for kreftene bilen utsettes på når man har sikkerhetskurs på bane. Jeg har hatt elever som syntes det var fort å kjøre i 8 kilometer i timen og at det var skummelt. Men det ble førerkort på dem til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg er 31 år og har vokst opp sentralt i Oslo, så har aldri egentlig tenkt på at det er noe poeng å styre med å ta lappen. Jeg har heller aldri hatt foreldre med bil, eller foreldre med penger til å spandere lappen på meg som 18-åring, så årene har bare gått uten at jeg har tenkt noe mer over det. 

Men så fikk jeg barn for noen år siden og innså at det hadde vært litt greit med bil når vi skal reise langt. Jeg begynte å ta kjøretimer i 2015. Nå er vi halvveis i 2017 og jeg har fortsatt ikke lappen.. 

Per dags dato har jeg brukt den nette sum av 69,690,- kr på kjøretimer og obligatoriske pakker. 

Jeg har ingen å øvelseskjøre med, så den eneste kjøringen jeg får er via kjøreskolen. Ofte kan det riktignok gå opptil 2 måneder mellom hver gang det er ledig kjøretime der, og det ødelegger jo flyten i kjøringen min endel, men jeg får ikke byttet skole da jeg allerede har kjøpt flere "pakker" med obligatoriske ting (sikkerhetskurs osv) der. 

Det jeg sliter med er at jeg er redd i trafikken, mest for hva andre kan finne på å gjøre, og jeg sliter også med å stole på meg selv. De sier jo at jo mer du kjører, jo tryggere blir du, men det er jo vanskelig når man kjører 2x45 min litt sånn i histen og pisten :P 

Jeg skal IKKE gi opp, og jeg tenker at når jeg, som er selve skrekkeksempelet på elev som bruker LANG tid på å lære og MYE penger på lappen (de fleste hadde vel nesten trodd jeg tulla, men neida), så kan du også klare det og sikkert med mye færre timer og penger enn meg!

Har en venninne som var i samme situasjon og hun fikk lappen til 15.000 kr. Hun bor riktignok ikke i Oslo og hadde en å øvelseskjøre masse med. 

Anonymkode: 88eb1...412

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg er 31 år og har vokst opp sentralt i Oslo, så har aldri egentlig tenkt på at det er noe poeng å styre med å ta lappen. Jeg har heller aldri hatt foreldre med bil, eller foreldre med penger til å spandere lappen på meg som 18-åring, så årene har bare gått uten at jeg har tenkt noe mer over det. 

Men så fikk jeg barn for noen år siden og innså at det hadde vært litt greit med bil når vi skal reise langt. Jeg begynte å ta kjøretimer i 2015. Nå er vi halvveis i 2017 og jeg har fortsatt ikke lappen.. 

Per dags dato har jeg brukt den nette sum av 69,690,- kr på kjøretimer og obligatoriske pakker. 

Jeg har ingen å øvelseskjøre med, så den eneste kjøringen jeg får er via kjøreskolen. Ofte kan det riktignok gå opptil 2 måneder mellom hver gang det er ledig kjøretime der, og det ødelegger jo flyten i kjøringen min endel, men jeg får ikke byttet skole da jeg allerede har kjøpt flere "pakker" med obligatoriske ting (sikkerhetskurs osv) der. 

Det jeg sliter med er at jeg er redd i trafikken, mest for hva andre kan finne på å gjøre, og jeg sliter også med å stole på meg selv. De sier jo at jo mer du kjører, jo tryggere blir du, men det er jo vanskelig når man kjører 2x45 min litt sånn i histen og pisten :P 

Jeg skal IKKE gi opp, og jeg tenker at når jeg, som er selve skrekkeksempelet på elev som bruker LANG tid på å lære og MYE penger på lappen (de fleste hadde vel nesten trodd jeg tulla, men neida), så kan du også klare det og sikkert med mye færre timer og penger enn meg!

Har en venninne som var i samme situasjon og hun fikk lappen til 15.000 kr. Hun bor riktignok ikke i Oslo og hadde en å øvelseskjøre masse med. 

Anonymkode: 88eb1...412

Hvis du må vente to måneder mellom hver gang du får kjøre er noe alvorlig galt. Det jeg hadde gjort personlig er å kjøre med en annen skole (på ikke obligatorisk) og ta det obligatoriske på skolen du har forhåndsbetalt til. Hvis du har gjennomført det obligatoriske kan du ta å fortsette på en annen skole. All obligatorisk undervisning blir innrapportert til statens vegvesen når det er gjennomført.

Hvilket trinn er du på? Du kan sjekke på vegvesen.no på min side.

En vanlig pris på førerkort er mellom 20 og 30 000 kroner, men disse har normalt sett øvelseskjørt en god del hjemme. Man trenger mengdetrening for å automatisere kjøringen. Det tar fort 50-100 timer i tillegg til kjøringen med trafikkskolen (SSV anbefaler 150). Hvis man ikke kan øvelseskjøre privat vil man naturligvis trenge flere timer.

Det blir også betraktelig dyrere hvis man ikke får kjørt regelmessig. Tre ganger i uken er optimalt (to ganger privat, en med skole), en gang i uken er minimum. Å kjøre en gang i måneden er tilnærmet bortkastet, mesteparten av tiden går på å gjenta noe du allerede har lært. Det blir som å trene styrke eller å løpe en gang i måneden. Du vil se progresjon, men utrolig sakte.

Venninnen din var jo ikke i samme situasjon. Hun kunne øvelseskjøre privat. Hvis jeg gir hjemmelekser etter en time slipper du jo å betale for repetisjon. Da koster det betraktelig mindre. Kostnaden er jo en av grunnene til at øvelseskjøring er anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, amativeReflection skrev:

Utforkjøring i en moderne bil går som oftest bra. Bli medlem av gruppen "Sikring av barn i bil" på facebook og sørg for nye barnestoler samt riktig bruk av disse. Husk at du skal kunne snu stolen opp ned uten at du blir bekymret for at ungen detter ut. 

Nye dekk og riktig fart hindrer deg i å kjøre utfor. Bytt ut gamle dekk og kjør etter forholdene.

Det er helt vanlig å være engstelig i begynnelsen. Tilstrekkelige tekniske ferdigheter reduserer vanligvis denne frykten. I tillegg får man bedre forståelse for kreftene bilen utsettes på når man har sikkerhetskurs på bane. Jeg har hatt elever som syntes det var fort å kjøre i 8 kilometer i timen og at det var skummelt. Men det ble førerkort på dem til slutt.

Så utrolig godt å høre! Tusen takk 😊

Anonymkode: 90287...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg er 31 år og har vokst opp sentralt i Oslo, så har aldri egentlig tenkt på at det er noe poeng å styre med å ta lappen. Jeg har heller aldri hatt foreldre med bil, eller foreldre med penger til å spandere lappen på meg som 18-åring, så årene har bare gått uten at jeg har tenkt noe mer over det. 

Men så fikk jeg barn for noen år siden og innså at det hadde vært litt greit med bil når vi skal reise langt. Jeg begynte å ta kjøretimer i 2015. Nå er vi halvveis i 2017 og jeg har fortsatt ikke lappen.. 

Per dags dato har jeg brukt den nette sum av 69,690,- kr på kjøretimer og obligatoriske pakker. 

Jeg har ingen å øvelseskjøre med, så den eneste kjøringen jeg får er via kjøreskolen. Ofte kan det riktignok gå opptil 2 måneder mellom hver gang det er ledig kjøretime der, og det ødelegger jo flyten i kjøringen min endel, men jeg får ikke byttet skole da jeg allerede har kjøpt flere "pakker" med obligatoriske ting (sikkerhetskurs osv) der. 

Det jeg sliter med er at jeg er redd i trafikken, mest for hva andre kan finne på å gjøre, og jeg sliter også med å stole på meg selv. De sier jo at jo mer du kjører, jo tryggere blir du, men det er jo vanskelig når man kjører 2x45 min litt sånn i histen og pisten :P 

Jeg skal IKKE gi opp, og jeg tenker at når jeg, som er selve skrekkeksempelet på elev som bruker LANG tid på å lære og MYE penger på lappen (de fleste hadde vel nesten trodd jeg tulla, men neida), så kan du også klare det og sikkert med mye færre timer og penger enn meg!

Har en venninne som var i samme situasjon og hun fikk lappen til 15.000 kr. Hun bor riktignok ikke i Oslo og hadde en å øvelseskjøre masse med. 

Anonymkode: 88eb1...412

Dette svaret gjorde godt 😊Jeg er også 31 år og begynner først nå med førerkort. Jeg ønsker deg masse lykke til! Du får det til du også!

Anonymkode: 90287...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig godt å høre! Tusen takk 😊

Anonymkode: 90287...f64

Avgjørende i moderne biler er at setet er rett, beltet er brukt riktig og at man ikke har løse gjenstander høyt eller langt bak i bilen. Alle tunge gjenstander (dvs alt du ikke er villig til å få i hodet etter et 10 meters frifall) bør ligge i bagasjerom, hanskerom eller annet egnet lukket rom.

Som fotgjenger (og bilist til en viss grad) kan du redusere ulykkesrisikoen drastisk ved å ta på deg reflekser og/eller refleksvest. Gjerne også sånne lysende bånd man har rundt armene eller andre lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...