Gå til innhold

De som påstår at penger ikke betyr noe.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Froning
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

....har aldri opplevd fattigdom. Det er min påstand.

Å leve et liv der man hver eneste måned går i minus, og der ferier og opplevelser for barna bare er en fjern drøm. Der en ny bukse til jentungen eller ny vinterjakke til guttungen er det samme som brukt på Fretex.

Det er mulig penger ikke gjør folk lykkelige, men det vil faen meg ha betydd et vesentlig bedre liv for mange, ikke minst barn, og ergo mer lykkelige barn.

DET er min påstand.

Jeg er så lei av alle mennesken som sier at man må slutte å fokusere på pengene og slutte å se på penger som viktig, før de i neste øyeblikk setter seg på flyet og tar 14 dager på et luskushotell i middelhavet. Det er så jævlig lett å komme med slike påstandre når man ikke vet hva det vil si å leve fra hånd til munn hele livet.

Anonymkode: 04e7f...f75

Hvem har sagt at penger absolutt ikke har noen betydning?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, ordinarygirl skrev:

Det er vel heller som anonym sier at overflod av penger er ikke avgjørende for om man har det bra eller ikke.

Så klart betyr penger noe når man lever som fattig.

Det er rett. Det er vel slik at når man har nådd rundt 400.000 i årslønn så slutter lykken å vokse i takt med pengene. Altså er ikke en person som tjener en million i året nødvendigvis mer lykkelig enn noen som tjener 400.000, men en person som har nok og i tillegg kunne reise på ferie har det helt klart bedre enn fattige. 

Anonymkode: 6f3ed...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at veldig mange som sier dem har "for lite" penger hver mnd og er helt avhengig av nav, har barn... Kan jeg spørre hvorfor?

Anonymkode: c5d71...ab5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor møter dere dem som påstår at "Penger betyr ingenting"?

Om du går disse menneskene tettere innpå livet vil du oppdage at det de mener er at pengene gjør en hel del ting veldig enkelt. Det fjerner mange bekymringer i livet, - men, det er også alt pengene gjør. Penger kjøper ikke et bekymringsfritt liv. 

Anonymkode: d1397...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rett. Det er vel slik at når man har nådd rundt 400.000 i årslønn så slutter lykken å vokse i takt med pengene. Altså er ikke en person som tjener en million i året nødvendigvis mer lykkelig enn noen som tjener 400.000, men en person som har nok og i tillegg kunne reise på ferie har det helt klart bedre enn fattige. 

Anonymkode: 6f3ed...840

Det er vel ingen som mener at du blir lykkereie av penger, de gjør bare livet så mye enklere.

De som har lite/akkurat bruker hodet hele tiden på å få det til å gå ihop. De tenker hele tiden å spare. De sparer på mat,de sparer på strøm, de ungår tannlege, frisør,klær. Etter tid så ser du det på de også. Så tror du virkelig at de som uttaler at penger ikke betyr noe,tror du de slår ned varmen på vinteren ,unngår tannlege osv...

Anonymkode: 8d35d...18b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rett. Det er vel slik at når man har nådd rundt 400.000 i årslønn så slutter lykken å vokse i takt med pengene. Altså er ikke en person som tjener en million i året nødvendigvis mer lykkelig enn noen som tjener 400.000, men en person som har nok og i tillegg kunne reise på ferie har det helt klart bedre enn fattige. 

Anonymkode: 6f3ed...840

Den grensa er nok betydelig høyere enn det. 400k i året er ikke så mye i dagens Norge.

Dette med at penger ikke betyr noe vet både folk som kommer fra velstående familier og de som har opplevd fattigdom, at er noe folk i (nedre)middelklasse inbiller seg. De vet bare ikke bedre. Alle jeg kjenner som snakker slik kommer fra familier med OK økonomi, men ikke råd til så veldig mye ferier, sport, utstyr til hobbyer osv. Hvis ungen min har lyst til å bli ballettdanser og jeg må betale dyre dommer for at hen skal kunne det, ønsker jeg faktisk å ha mulighet til å bidra med det.

Samtidig er det folk som ikke har råd til at ungen får bli med sine beste venner på fotballcup. Ikke kom her og fortell meg at det ikke er dumt. Folk skal sette pris på pengene og mulighetene de har. Du blir ikke automatisk mer omtenksom og solidarisk av å tjene lite og bruke lite penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, amativeReflection skrev:

Fattige mennesker kan dra på sosialkontoret for å få gratis ting de ikke klarer å kjøpe selv, slik som husly, klær og mat. Så kan de dra til aetat og få seg jobb.

Aetat er avviklet for mange år siden. Nå heter det NAV.

Anonymkode: 574db...cff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr noe, men ikke alt. Verken samboer eller jeg tjener fett, men vi er fornøyde. Vi har generelt sett ganske lavt forbruk (har f.eks ikke bil osv), noe som gjør at vi kan leve komfortabelt og prioritere fritid. Men det er klart, hadde vi tjent mye mindre enn vi gjør nå hadde nok livet blitt ganske kjipt.

Mvh Yvonne :heiajente: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, amativeReflection skrev:

 Man får jo klær, hus og mat...

Av hvem? Mange lever for langt under SIFO-satsene etter at husleie er betalt, så de må snu på hver krone for å få det til å gå rundt.

Anonymkode: 07a37...866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Av hvem? Mange lever for langt under SIFO-satsene etter at husleie er betalt, så de må snu på hver krone for å få det til å gå rundt.

Anonymkode: 07a37...866

SIFO satsene er enormt høye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er rett. Det er vel slik at når man har nådd rundt 400.000 i årslønn så slutter lykken å vokse i takt med pengene. Altså er ikke en person som tjener en million i året nødvendigvis mer lykkelig enn noen som tjener 400.000, men en person som har nok og i tillegg kunne reise på ferie har det helt klart bedre enn fattige. 

Anonymkode: 6f3ed...840

Ja, det finnes inntektstak der opplevd levestandard stagnerer kraftig, men det er langt høyere opp enn 400 000. For 5-10 år siden ble 700 000 nevnt i media. 800 000-900 000 i dag, altså 

Anonymkode: 07a37...866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

SIFO satsene er enormt høye da.

Ja, de er faktisk ganske romslige.

Anonymkode: 07a37...866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi barn en sydenferie gjør dem ikke lykkeligere etter min mening. Barn husker opplevelsen, ikke destinasjonen og stedet. Telt i hagen med kjeks og saft var da kjempegøy når jeg var barn. 

Anonymkode: 330a8...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Men hvem har noen gang sagt i 2017 at penger ikke betyr noe? 

Penger betyr noe inntil de når et visst nivå. Da er innviringen på livet minimal. Men dette nivået er også forskjellig fra person til person. For en med dyre interesser vil det være et tap å ikke være rik nok til å drive med disse. For noen som verdsetter naturen og det naturlige og å plukke bær osv. vil gjerne overflod av penger nærmest kunne bli en belastning og en påminning om det kapitalistiske system som verdsetter materialisme og økonomisk vekst over noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Jeg klager ikke, jeg har det jeg trenger, ( er ikke velstående på noen måte men ikke så dårlig som de andre i tråden.) men likevel så vil jeg si at den som tror ikke lykke kan kjøpes for penger tar vanvittig feil. Jeg kunne glatt klart å kjøpe meg lykke. Det finnes ikke tvil i min sjel. 

Helseproblemer eller kjærlighetsproblemer kan ramme både fattig og rik, men penger kan garantert ordne resten. Er det noen som føler de ville vært lykkeligere med mindre penger så kan de få bankkontonummeret mitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg klager ikke, jeg har det jeg trenger, ( er ikke velstående på noen måte)

 

Mange sier dette, men jeg lurer på hvor stor nettoformue og inntekt folk har før de slutter å si dette? I Norge er grensen LANGT over 10 millioner i hvert fall for et ektepar.

Anonymkode: 07a37...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor tar fattige folk seg råd til å få barn, lurer jeg på... Jeg har meget usikker inntekt og har definitivt ikke råd til barn, ikke hund heller. Barn er en av de dyreste luksusene man kan ha, de koster mer enn både biler, shopping og utenlandsreiser.

Kondomer får man gratis på helsestasjoner etc. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

klart man blir lykkeligere av penger... men det går bare opp til et visst nivå.

 

hvis man feks går 10000 i pluss hver måned blir man ikke dobbelt så lykkelig hvis det økes til 20000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg klager ikke, jeg har det jeg trenger, ( er ikke velstående på noen måte men ikke så dårlig som de andre i tråden.) men likevel så vil jeg si at den som tror ikke lykke kan kjøpes for penger tar vanvittig feil. Jeg kunne glatt klart å kjøpe meg lykke. Det finnes ikke tvil i min sjel. 

Helseproblemer eller kjærlighetsproblemer kan ramme både fattig og rik, men penger kan garantert ordne resten. Er det noen som føler de ville vært lykkeligere med mindre penger så kan de få bankkontonummeret mitt. 

 

Da tolker jeg deg dit at i dag har du mindre penger enn det du trenger for å betale regninger, betale for å bo, ha mat på bordet og komme deg frem og tilbake på jobb.

Hva er det som gir deg lykke og som kan kjøpes for penger? Jeg er bare nysgjerrig nå altså. Nysgjerrig siden jeg enn å ikke har sett at penger hindrer mine foreldre i å bli gamle, fjerner en sykdom, gjøre jobben min enklere, får solen til å skinne oftere, dagene til å bli litt varmere.

Penger får meg ikke til å bli mindre fortvilt når noen omkommer på tross av alt som er gjort i forkant.

- derfor blir jeg interessert i hvordan du kan kjøpe deg lykke. jeg vil gjerne kunne kjøpe litt lykke i de tilfellene jeg også.

Anonymkode: d1397...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommunen gir deg tak over hodet. Hvor? Du deler oppgang og bolig med folk som aldri har klart seg selv. Det kan være bråk,politirazzia,dopbruk...masse tvilsomme folk som kommer i bygget.

Merkelig.

Jeg bor i kommunal bolig og her bor det kun barnefamilier og single eldre. Aldri sett snurten av politiet eller rusa mennesker heller.

Og jeg bor i Oslo, bare så det er sagt.

Anonymkode: 684f0...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...