Gå til innhold

De som påstår at penger ikke betyr noe.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

....har aldri opplevd fattigdom. Det er min påstand.

Å leve et liv der man hver eneste måned går i minus, og der ferier og opplevelser for barna bare er en fjern drøm. Der en ny bukse til jentungen eller ny vinterjakke til guttungen er det samme som brukt på Fretex.

Det er mulig penger ikke gjør folk lykkelige, men det vil faen meg ha betydd et vesentlig bedre liv for mange, ikke minst barn, og ergo mer lykkelige barn.

DET er min påstand.

Jeg er så lei av alle mennesken som sier at man må slutte å fokusere på pengene og slutte å se på penger som viktig, før de i neste øyeblikk setter seg på flyet og tar 14 dager på et luskushotell i middelhavet. Det er så jævlig lett å komme med slike påstandre når man ikke vet hva det vil si å leve fra hånd til munn hele livet.

Anonymkode: 04e7f...f75

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coolaid
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

....har aldri opplevd fattigdom. Det er min påstand.

Å leve et liv der man hver eneste måned går i minus, og der ferier og opplevelser for barna bare er en fjern drøm. Der en ny bukse til jentungen eller ny vinterjakke til guttungen er det samme som brukt på Fretex.

Det er mulig penger ikke gjør folk lykkelige, men det vil faen meg ha betydd et vesentlig bedre liv for mange, ikke minst barn, og ergo mer lykkelige barn.

DET er min påstand.

Jeg er så lei av alle mennesken som sier at man må slutte å fokusere på pengene og slutte å se på penger som viktig, før de i neste øyeblikk setter seg på flyet og tar 14 dager på et luskushotell i middelhavet. Det er så jævlig lett å komme med slike påstandre når man ikke vet hva det vil si å leve fra hånd til munn hele livet.

Anonymkode: 04e7f...f75

Penger betyr noe så klart. Økonomisk frihet er en viktig del av livet. Men det er mengden det kommer an på. Vi lever nøkternt og har alltid gjort det.

Tidligere perioder når vi var yngre og ungene små har vi ikke hatt penger slik at ting har gått rundt - selv om vi har levd sparsommelig. Vi har heller aldri hatt råd til å dra på ferier hvert år.

I dag har vi det greit selv om vi sikkert tjener mindre enn mange andre. Vi har andre verdier enn ting, materialisme, statussymboler osv. Men vi anerkjenner at å ha penger til det vanligste er viktig. Har også vært alvorlig syk i store deler av voksenlivet. Det gjør at man tenker på hva som er viktigst. 

Jeg er så overrasket over menneskers overforbruk i vår tid. Jeg er skremt over menneskers forhold til ting og statussymboler. Jeg elsker å leve enkelt - det gjør meg lykkelig. 

Penger har en viktig funksjon i livet. Det er bare om å gjøre at det ikke tar overhånd. 

Alle trenger et minimum av midler - man blir ikke mett eller varm av å være fattig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Penger er viktig for å klare seg her i livet. Men overflod av penger hadde neppe gjort meg mere lykkelig enn en vanlig økonomisk stabil hverdag. Går ikke i minus, men det er såvidt det går rundt. Tror den økonomiske stabiliteten i seg selv er mye viktigere enn luksusartikler og status.

Jeg har hatt økonomisk trygghet før. Jeg var fornøyd, men ville gjerne ha mere. Nå drømmer jeg om å få det slik jeg hadde det. Savner virkelig smålige ting som å kjøpe blader til 70kr, t-skjorter til 99kr, eller å gå på kino med venner. Eller gjøre noe som heldst med venner. Faen ALT koster jo penger. Det som ikke er absolutt essensielt for meg, og kattene mine er unødvendig luksus.

(kjøpte katten for 7 år siden og mistet jobben for 5 år siden, og får visst ikke noe bedre enn lørdagshjelp i butikk, har ingen planer om å kvitte meg med pus bare fordi jeg ikke får lese Cosmopolitan lengre. Og så fikk jeg samboer og enda en katt.)

Hadde vi fått barn (noe jeg har veldig sterke ønsker om), så hadde vi helt sikkert gått i minus (selv uten kattene). Med økonomisk trygghet, så hadde det vært mulig. Her er det bare å drømme.

(joda, jeg prøver å få det bedre. Søker på jobber og studerer)

Hilsen kvinne, 32

 

Anonymkode: 37fb3...6ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Architect

Selvfølgelig betyr penger noe, man må være ufattelig naiv om man tror det ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller som anonym sier at overflod av penger er ikke avgjørende for om man har det bra eller ikke.

Så klart betyr penger noe når man lever som fattig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er et enkelt svar på dette og det er Maslows behovspyramide.

Når man har nok til å dekke de basale behov som mat, husly og klær så slipper man strevet i hverdagen. Ting går rundt av seg selv. Da kan man være lykkelig selv om man ikke er spesielt rik.

Må man snu på hver krone og aldri kan planlegge noe fordi det aldri er penger til å dekke uforutsette ting (vaskemaskin ryker, vinterjakken gikk i stykker før halvgått sesong osv) så sliter man og det er vanskelig å finne lykke, Det er ikke pengene i seg selv, men det å ha "hverdags trygghet" økonomisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du begynner å tenke for mye på penger, så vil du ha mer og mer. Men gå i minus hver mnd er utrolig slitsomt. Kunsten er å ha det bra med hva du har. Til slutt kommer det til åssen liv du har hatt.. psykisk. Noen koser seg mer på camping enn luksusferie. Så det er det og lære seg kosen.. slutte tenke på hva andre har :)

Anonymkode: 7e6b4...110

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lite og rutte med, men har alltid spart så jeg har klart å gi barnet mitt fantastiske ferier, det går nemlig an hvis man kan spare.

 

Anonymkode: c2cd8...d3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

....har aldri opplevd fattigdom. Det er min påstand.

Å leve et liv der man hver eneste måned går i minus, og der ferier og opplevelser for barna bare er en fjern drøm. Der en ny bukse til jentungen eller ny vinterjakke til guttungen er det samme som brukt på Fretex.

Det er mulig penger ikke gjør folk lykkelige, men det vil faen meg ha betydd et vesentlig bedre liv for mange, ikke minst barn, og ergo mer lykkelige barn.

DET er min påstand.

Jeg er så lei av alle mennesken som sier at man må slutte å fokusere på pengene og slutte å se på penger som viktig, før de i neste øyeblikk setter seg på flyet og tar 14 dager på et luskushotell i middelhavet. Det er så jævlig lett å komme med slike påstandre når man ikke vet hva det vil si å leve fra hånd til munn hele livet.

Anonymkode: 04e7f...f75

Legger merke til det også. I media og ellers....vi må ikke være så opptatt av penger. Legg merke til hvem som sier det neste gang. Det er de som har nok! Var vel en nho-sjef som uttalte at vi tjente for godt også. Folk må bare mase om dette...ikke tenk så mye på pengene.

Når du ikke vet hvordan du skal få skrapt sammen nok til de faste utgifter. Når du går og kjenner murring i en tann,og du vet at den tusenlappen tannlegen vil ta,det er penger du trenger til strøm. Du måtte ha elektriker og den utgiften må du dele opp,ta fra noe annet...noe annet som det ikke er. Du håper på at vintersko til ungen holder vinteren ut. Tror ikke disse folka har et mål om å reise til Syden med ungen. Målet er at det skal gå rundt hver mnd. Jeg snakker ikke om sosialklienter.  Det kan være noen med mindre lønn enn snittet. Kanskje blitt alene. Strever med å klare å betale leiligheten. 

Anonymkode: 8d35d...18b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig! De som sier penger ikke er viktig har enten mer enn nok selv (pluss familie som sitter godt i det, som regel), eller så sitter de så dypt i gjeld at de ikke klarer å forholde seg til penger i det hele tatt. Ingen tvil om at det er en av de største ressursene man kan ha i livet. Ja, man kan være ensom eller syk selv om man er rik, men selvfølgelig er livet tyngre hvis man er fattig i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger betyr ingenting, det er en måleenhet i den kapitalistiske verden, og intet annet enn et papir eller et tall på en konto. Det er vi som gir det verdi, og det har ingen verdi i seg selv.

Anonymkode: 77a2d...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

....har aldri opplevd fattigdom. Det er min påstand.

Å leve et liv der man hver eneste måned går i minus, og der ferier og opplevelser for barna bare er en fjern drøm. Der en ny bukse til jentungen eller ny vinterjakke til guttungen er det samme som brukt på Fretex.

Det er mulig penger ikke gjør folk lykkelige, men det vil faen meg ha betydd et vesentlig bedre liv for mange, ikke minst barn, og ergo mer lykkelige barn.

DET er min påstand.

Jeg er så lei av alle mennesken som sier at man må slutte å fokusere på pengene og slutte å se på penger som viktig, før de i neste øyeblikk setter seg på flyet og tar 14 dager på et luskushotell i middelhavet. Det er så jævlig lett å komme med slike påstandre når man ikke vet hva det vil si å leve fra hånd til munn hele livet.

Anonymkode: 04e7f...f75

Jeg har opplevd fattigdom. Min mor var fattig og det var en liten periode der jeg var mer interessert i å se verden på en annen måte enn å tjene penger. Jeg hadde det bra uansett.

Hvis du går i minus må du lage et budsjett, og begynne å leve innenfor evne. Mange prøver å leve over evne, og de vil alltid føle seg fattige.

Hvis penger gjør deg lykkelig, hvorfor jobber du ikke bare med noe annet? Hvis du har valgt et lavtlønnet yrke fordi du liker det bedre har du jo kjøpt deg bedre arbeid med lavere lønn.

Jeg er helt enig i at det bør være et strengt inntektskrav for å få barn. Egoistiske fattige som får barn er en uting.

I Norge er utdanning gratis, så ingen må leve fra hund til mann hele livet. På to år kan du få utdanning for å tjene bra. Fengselsbetjenter og flyveledere får betalt utdanning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Blondie65 skrev:

Det er et enkelt svar på dette og det er Maslows behovspyramide.

Når man har nok til å dekke de basale behov som mat, husly og klær så slipper man strevet i hverdagen. Ting går rundt av seg selv. Da kan man være lykkelig selv om man ikke er spesielt rik.

Må man snu på hver krone og aldri kan planlegge noe fordi det aldri er penger til å dekke uforutsette ting (vaskemaskin ryker, vinterjakken gikk i stykker før halvgått sesong osv) så sliter man og det er vanskelig å finne lykke, Det er ikke pengene i seg selv, men det å ha "hverdags trygghet" økonomisk sett.

Ganske sikker på at Maslows behovspyramide er avdanket for lengst. Selv når den ble lansert haglet det kritkk mot den.

Vaskemaskiner er ikke uforutsette utgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
12 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ganske sikker på at Maslows behovspyramide er avdanket for lengst. Selv når den ble lansert haglet det kritkk mot den.

Vaskemaskiner er ikke uforutsette utgifter.

Jeg har kun tatt for meg de nederste trinnene i den. Er de avdanket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Jeg har kun tatt for meg de nederste trinnene i den. Er de avdanket?

Nei.

Men er de relevante i Norge? Man får jo klær, hus og mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Nei.

Men er de relevante i Norge? Man får jo klær, hus og mat...

Er ikke alle som har dette nei. Eller som sliter for å dekke utgiftene til dette. Og hva mener du med "får"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Er ikke alle som har dette nei. Eller som sliter for å dekke utgiftene til dette. Og hva mener du med "får"?

Fattige mennesker kan dra på sosialkontoret for å få gratis ting de ikke klarer å kjøpe selv, slik som husly, klær og mat. Så kan de dra til aetat og få seg jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Fattige mennesker kan dra på sosialkontoret for å få gratis ting de ikke klarer å kjøpe selv, slik som husly, klær og mat. Så kan de dra til aetat og få seg jobb.

Jeg tror kanskje du må tenke over dette med trygghet. Det er ikke alle som regner det å leve av NAV midler som økonomisk trygghet. Ja, det er sikkert få som må leve på gaten - men de finnes. Hva er grunnen til det? At boligen tilbudt i hospits eller kommunal bolig er mindre trygt enn å leve på gaten? Så dette er en sannhet med modifikasjoner. Så er det vel også sånn at de fleste av oss ønsker å få det til å gå rundt og tilby trygghet uten å gå på NAV. Det er da trangt økonomisk og såvidt man greier å få pengene til å strekke til det aller mest nødvendige. All energi blir brukt på dette - det er ikke mye igjen etterpå. Og i hvertfall ikke den lykken man tror andre har begrunnet med penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Jeg tror kanskje du må tenke over dette med trygghet. Det er ikke alle som regner det å leve av NAV midler som økonomisk trygghet. Ja, det er sikkert få som må leve på gaten - men de finnes. Hva er grunnen til det? At boligen tilbudt i hospits eller kommunal bolig er mindre trygt enn å leve på gaten? Så dette er en sannhet med modifikasjoner. Så er det vel også sånn at de fleste av oss ønsker å få det til å gå rundt og tilby trygghet uten å gå på NAV. Det er da trangt økonomisk og såvidt man greier å få pengene til å strekke til det aller mest nødvendige. All energi blir brukt på dette - det er ikke mye igjen etterpå. Og i hvertfall ikke den lykken man tror andre har begrunnet med penger.

De som lever på gaten i Norge er med i en eller flere av de følgende tre gruppene:

  • Rusmisbrukere
  • Psykisk syke (men ikke nok til å bli innlagt)
  • Utlendinger

Det er forskjellige årsaker til at de bor på gaten, men manglende boevne og myndighetenes hat mot dem er to viktige grunner.

7000 kroner i måneden etter strøm, og husleie er betalt er mye mer enn mange studenter lever på. Og de kan slappe av hele dagen.

Hvis jeg fikk husleie + 7000 og fikk bruke hele dagen til å pule og å drikke billig øl ville jeg vært overlykkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan få litt trygghet via nav. De skal vurdere deg hver gang. Vurderer om du trenger ekstra kr til jul,en hårklipp,et par vintersko. Det er ydmykende og går på psyken løs,hos folk som har,og vil klare seg selv. Du står der blakk,2 unger. Uten bolig. Kommunen gir deg tak over hodet. Hvor? Du deler oppgang og bolig med folk som aldri har klart seg selv. Det kan være bråk,politirazzia,dopbruk...masse tvilsomme folk som kommer i bygget. Dette er helt ok for nav. Samtidig kan du se at kommunen kjøper boliger i veletablerte strøk for 2/2.5 mill til våre nye landsmenn. Det er da du lurer på hvorfor dine barn ikke er verdig nok.

Anonymkode: 8d35d...18b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...