Gå til innhold

Er aspergere lette å manipulere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er Aspergere?

Ja, jeg har Asperger, og nei, jeg er ikke lett å manipulere, snarere tvert imot, jeg manipulerer andre lett.

Anonymkode: d7d30...8b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som om de er veldig lettlurte. Så håper folk viser hensyn. :)

Anonymkode: 3be80...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Stillhet skrev:

Asperger er ikke en sykdom, men en diagnose av en bestemt neurologi som påvirker nær sagt alle aspekter ved personligheten til den som har det.

Det er klart. Men det er som du sier, i likhet med de andre eksemplene, en diagnose. Jeg er klar over at Asperger ikke er en sykdom i den forstand, men faller i kategorien utviklingsforstyrrelser og er plassert i autismespekteret. Og jeg forstår at det er naturlig å lage et begrep ut fra diagnosens navn, slik man snakker om de med demens som demente og de med allergi som allergikere. Men man pleier ikke gjøre det med diagnoser som bygger på egennavn, og jeg får veldig "downsere"-vibber av å gjøre dem til "aspergere", i hvert fall når trådstarteren her bare hiver alle med Asperger i en og samme bøtte og spør om de er lette å manipulere.

Anonymkode: 38fb5...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Men som sagt, jeg skjønner at det er litt på siden av trådens egentlige tema, og jeg mener jo ikke å spore den av fullstendig. Jeg bare har hørt folk si "Hun derre asperger'n" i dagligtalen og flirt, på samme måte som jeg har hørt om "downsere", og har oppfattet det som negativt. Jeg er helt sikker på at enkelte bruker det negativt, siden jeg har sett det selv, men det er godt mulig det oppfattes helt nøytralt for mange. Beklager avsporingen.

Anonymkode: 38fb5...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er immune for manipulasjon og vi har alle blitt utsatt for det i forskjellige former. 

For hva er egentlig manipulasjon? Det er strengt tatt løgn, bedrag og skjulte motiver.

I løpet av en samtale på rundt 5-7 minutter har gjennomsnittsmennesket jugd minst 2 ganger. I samme samtale så er det også mer enn sannsynlig at den fulle og hele sannheten ikke har blitt formidlet til deg. Noen ganger liker vi pynte på sannheten som f.eks den gangen en venn eller familiemedlem av deg kunne formidle med stor ekstase at han hadde fanget en fisk på 30kg når han var på fisketur - i realiteten veide den kanskje bare 5 kg. Dette er en form for manipulasjon hvor du blir lurt til å tro på noe som ikke er sant.

Eller hva med den gangen du står i køen i matbutikken og en mann eller kvinne unnskylder seg høflig til deg å spør om å få gå foran deg i køen fordi han eller hun må raskt hjem til et sykt barn, her blir du manipulert inn i et moralsk dilemma hvor vedkommende spiller på din empati og du blir presset til å la han gå foran deg - i virkeligheten var det ikke noe sykt barn og han dro istedet på stranda. Godheten og empatien din har i dette scenarioet ditt blitt utnyttet. 

Min konklusjon og mening er at alle mennesker er lettere å manipulere uansett om man er nevrotypisk eller ikke. Alle har og vil bli et offer for løgn og bedrag, tilogmed de skarpeste hodene. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, WubWub skrev:

 

I løpet av en samtale på rundt 5-7 minutter har gjennomsnittsmennesket jugd minst 2 ganger. 

 

 

Dette er vås, og det er opplagt når du tenker over hvordan de fleste mennesker tilbringer dagen sin. Et gjennomsnittsmennesker snakker ikke så mye at det er mulig å ha et gjennomsnitt på 2 løgn per 5min. Dette ville si at mennesker er nødt å i det hele tatt snakke hvert 5min, noe de aller fleste ikke gjør gjennom hele dagen. 

Anonymkode: 1eb58...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vås, og det er opplagt når du tenker over hvordan de fleste mennesker tilbringer dagen sin. Et gjennomsnittsmennesker snakker ikke så mye at det er mulig å ha et gjennomsnitt på 2 løgn per 5min. Dette ville si at mennesker er nødt å i det hele tatt snakke hvert 5min, noe de aller fleste ikke gjør gjennom hele dagen. 

Anonymkode: 1eb58...817

Det er ikke vås ifølge en rekke studier. Hvite løgner og løgner generelt er en integrert del av menneskets sosiale samspill og slik har det vært i tusenvis av år. 

Om man er ærlig hele tiden så sitter man raskt igjen alene, forhatt og ensom. Filmen "Liar Liar" med Jim Carrey er et godt eksempel på hvor galt det kan gå om man alltid er sannferdig ;)

Løgn er et nødvendig onde om vi ønsker harmoni og gode relasjoner rundt oss. Selv på diplomatisk nivå er løgn selve glidemiddelet for gode relasjoner nasjoner seg imellom. 

På dette området har jeg lagt merke til at aspergere ofte sliter da de ikke er klar over de uskrevne sosiale etikkene og ei heller ser viktigheten eller nødvendigheten av å lyve - derfor kommer de ofte i konflikt da de sier akkurat det de føler og tenker. Det er selvfølgelig ikke slik for alle da det alltids vil være individuelle forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, WubWub skrev:

Det er ikke vås ifølge en rekke studier. Hvite løgner og løgner generelt er en integrert del av menneskets sosiale samspill og slik har det vært i tusenvis av år. 

Om man er ærlig hele tiden så sitter man raskt igjen alene, forhatt og ensom. Filmen "Liar Liar" med Jim Carrey er et godt eksempel på hvor galt det kan gå om man alltid er sannferdig ;)

Løgn er et nødvendig onde om vi ønsker harmoni og gode relasjoner rundt oss. Selv på diplomatisk nivå er løgn selve glidemiddelet for gode relasjoner nasjoner seg imellom. 

På dette området har jeg lagt merke til at aspergere ofte sliter da de ikke er klar over de uskrevne sosiale etikkene og ei heller ser viktigheten eller nødvendigheten av å lyve - derfor kommer de ofte i konflikt da de sier akkurat det de føler og tenker. Det er selvfølgelig ikke slik for alle da det alltids vil være individuelle forskjeller.

Snakk for deg selv 

Anonymkode: d4bea...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk for deg selv 

Anonymkode: d4bea...c82

Det er da strengt tatt det jeg allerede gjør. Men takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

... Men som sagt, jeg skjønner at det er litt på siden av trådens egentlige tema, og jeg mener jo ikke å spore den av fullstendig. Jeg bare har hørt folk si "Hun derre asperger'n" i dagligtalen og flirt, på samme måte som jeg har hørt om "downsere", og har oppfattet det som negativt. Jeg er helt sikker på at enkelte bruker det negativt, siden jeg har sett det selv, men det er godt mulig det oppfattes helt nøytralt for mange. Beklager avsporingen.

Anonymkode: 38fb5...847

Hm, det kan hende du har rett, men jeg har aldri hørt "asperger/e" brukt negativt på den måten før. I aspergermiljøene brukes det beskrivende, og kanskje til og med positivt fordi slike fellesord bidrar til å styrke denne identiteten, og siden mange med diagnosen havner på utsiden i andre sammenhenger, blir samholdet i disse miljøene viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Stillhet skrev:

Hm, det kan hende du har rett, men jeg har aldri hørt "asperger/e" brukt negativt på den måten før. I aspergermiljøene brukes det beskrivende, og kanskje til og med positivt fordi slike fellesord bidrar til å styrke denne identiteten, og siden mange med diagnosen havner på utsiden i andre sammenhenger, blir samholdet i disse miljøene viktig. 

Jeg skjønner. Jeg har svært liten befatning med innsiden av "aspergermiljøer", så det kjente jeg ikke til. Fint å høre at det er slik. Det finnes jo en del ord som kan oppfattes som hedersbetegnelse og hets alt ettersom hvem avsender er. Nå mener jeg kun å sammenligne det språklige her, men f.eks. ordet homse har jo vært negativt ladet slang for noen og samtidig en identitetsbyggende og kanskje heller positiv betegnelse blant en del homofile selv. Kanskje ikke et optimalt eksempel, men rent språklig er jo det fenomenet ganske likt, så jeg skjønner hva du mener :) 

Jeg bare har forbundet "aspergere" med en litt nedsettende betegnelse nettopp fordi jeg har hørt det i sammenhenger som den jeg nevnte, der jeg visste at det hadde en negativ undertone. Men da kan det tydeligvis være både og, og det er jo fint. Kjekt å vite!

Anonymkode: 38fb5...847

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, WubWub skrev:

Det er ikke vås ifølge en rekke studier. Hvite løgner og løgner generelt er en integrert del av menneskets sosiale samspill og slik har det vært i tusenvis av år. 

Ser at innlegget ditt er fult av disse "en rekke studier"....

Anonymkode: 1eb58...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at innlegget ditt er fult av disse "en rekke studier"....

Anonymkode: 1eb58...817

Regnet ikke med at det ville være behov for å dokumentere noe som er så allment kjent. Mennesker og løgn har blitt studert grundig opp og ned i psykiatrien i mange mange tiår. 

Men la gå ;

http://forskning.no/menneskekroppen-hjernen-psykologi-sosiale-relasjoner/2008/02/sannheter-om-logn

Hvis du i løpet av dagen snakker med personer sammenhengende i fire-fem minutter eller mer, kan det faktisk være fare for at du har løyet om noe - uten at den du snakket med merket det.

- Vi har alle sammen veldig lang erfaring i å lyve. Amerikansk sosialpsykologisk forskning viser faktisk at folk i gjennomsnitt lyver én til to ganger om dagen i samtaler med andre som varer fire til fem minutter eller mer, sier Magnussen til forskning.no

https://www.umass.edu/newsoffice/article/umass-amherst-researcher-finds-most-people-lie-everyday-conversation

AMHERST, Mass. - Most people lie in everyday conversation when they are trying to appear likable and competent, according to a study conducted by University of Massachusetts psychologist Robert S. Feldman and published in the most recent Journal of Basic and Applied Social Psychology.
The study, published in the journal''s June issue, found that 60 percent of people lied at least once during a 10-minute conversation and told an average of two to three lies.

https://www.livescience.com/772-lie.html

The study, published in the Journal of Basic and Applied Psychology, found that 60 percent of people had lied at least once during the 10-minute conversation, saying an average of 2.92 inaccurate things.

"People almost lie reflexively," Feldman says. "They don't think about it as part of their normal social discourse." But it is, the research showed.

"We're trying not so much to impress other people but to maintain a view of ourselves that is consistent with the way they would like us to be," Feldman said. We want to be agreeable, to make the social situation smoother or easier, and to avoid insulting others through disagreement or discord.

Men lie no more than women, but they tend to lie to make themselves look better, while women are more likely to lie to make the other person feel better.

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/manipulasjon-3448686

Bevisst manipulasjon
 
Vi har alle manipulert - og blitt manipulert. Vi lyver gjennomsnittlig en til to ganger om dagen i samtaler som varer mer enn tre til fem minutter.

- Ved alvorlig manipulasjon skaper personen selv situasjoner hvor han/hun kan manipulere andre, sier psykolog og advokat Grethe Nordhelle til Bedre Helse.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

... Men som sagt, jeg skjønner at det er litt på siden av trådens egentlige tema, og jeg mener jo ikke å spore den av fullstendig. Jeg bare har hørt folk si "Hun derre asperger'n" i dagligtalen og flirt, på samme måte som jeg har hørt om "downsere", og har oppfattet det som negativt. Jeg er helt sikker på at enkelte bruker det negativt, siden jeg har sett det selv, men det er godt mulig det oppfattes helt nøytralt for mange. Beklager avsporingen.

Anonymkode: 38fb5...847

Folk kan gjerne kalle meg for en Asperger, og jeg bruker det også om meg selv. Samtidig jeg har forståelse for at andre med samme diagnose ikke liker det. 

Endret: Jeg har personlig aldri opplevd at det har vært brukt nedsettende. Er aktiv i miljø for folk med Asperger, og det er helt vanlig at vi kaller hverandre for Aspergere.

Endret av Perelandra
Lagt til kommentar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Stillhet skrev:

Hm, det kan hende du har rett, men jeg har aldri hørt "asperger/e" brukt negativt på den måten før. I aspergermiljøene brukes det beskrivende, og kanskje til og med positivt fordi slike fellesord bidrar til å styrke denne identiteten, og siden mange med diagnosen havner på utsiden i andre sammenhenger, blir samholdet i disse miljøene viktig. 

Jeg har aldri hørt denne betegnelsen før, og jeg har AS selv. 
Nå henger jeg ikke så mye i "miljøene" med asperger da jeg syns de er så snåle, men skulle nå tro at jeg hadde støtt borti det før uansett.

Anonymkode: c04ff...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt denne betegnelsen før, og jeg har AS selv. 
Nå henger jeg ikke så mye i "miljøene" med asperger da jeg syns de er så snåle, men skulle nå tro at jeg hadde støtt borti det før uansett.

Anonymkode: c04ff...007

Jeg treffer ikke så mange i levende live, mest i grupper på nett, og der bruker mange det, men en del bruker aspie også på norsk i stedet for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med de som forsker på, produserer, markedsfører og selger:

medisin- som folk blir narkomane av.

Fast Food- som forårsaker store deler av helseproblematikken i verden.

Tobakk- som ødelegger helse.

Alkohol- som ødelegger helse (og kultur spør du meg).

 

Listen er lang egentlig over hva folk produserer som potensielt kan føre til noens død. Jeg er så lei av den dobbeltmoralske, kyniske, ignorante og elitistiske holdningen til de som rakker så veldig ned på doplangere. Jeg synes også det er forkastelig å selge dop. Men jeg skjønner da hvorfor de gjør det. Jeg skjønner også hvorfor brukerne bruker. Fordi når man innser hvor kynisk og dobbeltmoralsk hele samfunnet er, og hvor vanskelig det er å endre det, så sitter man ikke igjen med mye livsglede. Dere som går på McDonalds, bruker legemidler når dere er syke, røyker/ snuser, drikker alkohol osv, begår akkurat de samme "syndene"- dere bidrar til å opprettholde et marked som direkte medfører høye dødstall. Det er hyklerst å dømme doplangere til døden for å gjøre det samme som dere selv. Doplangere vet i det minste hva dem gjør og tar sikkert det moralske ansvaret innover seg. Dere anerkjenner ikke engang at dere opprettholder like farlige industrier, i tillegg sparker dere nedover å dømmer folk til døden. De dere kaller "samfunnets tapere" kan jeg garantere deg har lært nok i livet til å vite bedre enn å kalle andre for samfunnstapere- og disse taperne ser ned på dere for ignoransen deres. 

Anonymkode: 1dc59...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes aspergers kommer i for mange former til man kan si så  mye generelt om diagnosen. Jeg har en nabo som har aspergers(han har sagt det selv) og han er en av de mest lettlurte jeg vet om. Det er ikke det at jeg har prøvd å lure han, men man merker det når han tar alt bokstavelig. Han tror alltid på det jeg har sagt på tull uansett hvor fjernt det er. 

Stakkars fyr. 

Anonymkode: e8866...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes aspergers kommer i for mange former til man kan si så  mye generelt om diagnosen. Jeg har en nabo som har aspergers(han har sagt det selv) og han er en av de mest lettlurte jeg vet om. Det er ikke det at jeg har prøvd å lure han, men man merker det når han tar alt bokstavelig. Han tror alltid på det jeg har sagt på tull uansett hvor fjernt det er. 

Stakkars fyr. 

Anonymkode: e8866...45f

Bullshit

Anonymkode: d4bea...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...