Gå til innhold

Er aspergere lette å manipulere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, lettere å få dem til å tro ting? 

Anonymkode: 64593...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer nok an på hva du prøver å lure dem til. Det å ha aspergers er jo delvis det å ikke tro at en vet bedre hva som er sosialt riktig enn resten av samfunnet. 

Anonymkode: e8866...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer nok an på hva du prøver å lure dem til. Det å ha aspergers er jo delvis det å ikke tro at en vet bedre hva som er sosialt riktig enn resten av samfunnet. 

Anonymkode: e8866...45f

Hæ?

Og, ja. Vil tro mange aspergere er lette å lure.

Anonymkode: bac1a...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis på individnivå, men statistisk sett har f.eks. personer på autismespekteret høyere risiko for å bli offer for misbruk, deriblant seksuelt misbruk, og for å bli svindlet. Det kan ha å gjøre med at vi har vanskeligere for å lese kroppsspråk og derfor ikke kan avsløre løgn like lett på den måten, og det kan være knyttet til manglende forståelse for hva som er normal adferd og ikke. Dessuten er det vanlig for aspergere å være over gjennomsnittlig ærlige og gå ut fra at andre også er det. Det er egentlig flere ting som gjør aspergere ganske sårbare overfor folk med dårlige hensikter. 

Anonymkode: e4183...97a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis på individnivå, men statistisk sett har f.eks. personer på autismespekteret høyere risiko for å bli offer for misbruk, deriblant seksuelt misbruk, og for å bli svindlet. Det kan ha å gjøre med at vi har vanskeligere for å lese kroppsspråk og derfor ikke kan avsløre løgn like lett på den måten, og det kan være knyttet til manglende forståelse for hva som er normal adferd og ikke. Dessuten er det vanlig for aspergere å være over gjennomsnittlig ærlige og gå ut fra at andre også er det. Det er egentlig flere ting som gjør aspergere ganske sårbare overfor folk med dårlige hensikter. 

Anonymkode: e4183...97a

Og jeg har allerede blitt misbrukt. Jeg hadde ikke ork til å gjøre noe med det. Jeg hadde tenkt å leve videre. Følte ingenting på at jeg hadde blitt misbrukt. Men jeg sa det til min mor fordi hun følgende var galt ang en person som stod nær oss begge... Hun anmeldte det. Og jeg fikk erstatning. Ble i det minste penger av det..

Men ellers føler jeg at jeg alltid må "godta" at det er kjedelig å være meg. At det er en slags forbannelse over meg.

Anonymkode: 64593...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har allerede blitt misbrukt. Jeg hadde ikke ork til å gjøre noe med det. Jeg hadde tenkt å leve videre. Følte ingenting på at jeg hadde blitt misbrukt. Men jeg sa det til min mor fordi hun følgende var galt ang en person som stod nær oss begge... Hun anmeldte det. Og jeg fikk erstatning. Ble i det minste penger av det..

Men ellers føler jeg at jeg alltid må "godta" at det er kjedelig å være meg. At det er en slags forbannelse over meg.

Anonymkode: 64593...4b4

Så leit! Du må vel godta at du er deg, men ikke nødvendigvis at det må være kjedelig.  

Anonymkode: e4183...97a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å si egentlig. De fleste mennesker er ganske godtroende og lettlurte, grunnen til at de fleste ikke merker det er fordi de fleste ikke forsøker å lure andre. De fleste mennesker ønsker å tro på det du sier, og har ingen grunn til å mistenke noe annet. Derfor tror de fleste på det meste du kunne lyvd om

Aspergere kan være naive, kanskje spesielt i tenårene (noen vokser det av seg). Men de samme aspergerne som er mest naive er gjerne dem som har sterkest ideer om hva som er rett eller galt, så de kan i noen tilfeller unngå kjipe mennesker fordi de nekter å være sammen med dem eller gjøre "onde" ting. Dette grunnet deres sterke svart/ hvitt tenkning. 

Anonymkode: 1eb58...817

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig så opptatt noen er av asperger her inne :klo:

Anonymkode: 51da1...116

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest er lette å manipulere, ikke kun de med as.

Anonymkode: 92371...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi med Asperger er forskjellige som alle andre. Jeg tror ikke vi generelt er lettere å manipulere, men noen er kanskje mer godtroende. Samtidig er mange av oss mer avhengig av vaner og rutiner og kan dermed ha vanskeligere for å endre adferd. Mange av oss er også svært opptatt av fakta, og godtar ikke påstander før de er skikkelig dokumentert. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er en del slike på KG.

Anonymkode: d69b8...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da veldig så opptatt noen er av asperger her inne :klo:

Anonymkode: 51da1...116

Det går vel i perioder. Veksler mellom psykopater/narsissister/aspergere.

Men kan jo  forstå at man det blir laget mange tråder om menneskegrupper man enten ofte møter eller som man tilhører selv. Er vel en del  på forumet som har hevdet at de har aspergers.

Samtidig så hadde det kanskje vært lurere for de som har diagnosen å spørre noen fagkyndige enn å spørre på et forum hvor folk kan si hva som helst.  

Anonymkode: 3be80...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2017 den 2.39, AnonymBruker skrev:

Ja, er en del slike på KG.

Anonymkode: d69b8...a9a

Nei

Anonymkode: d4bea...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7/9/2017 den 2.48, AnonymBruker skrev:

Det går vel i perioder. Veksler mellom psykopater/narsissister/aspergere.

 

Anonymkode: 3be80...626

og leger :P 

Anonymkode: 1eb58...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men hvorfor kaller så mange dem "aspergere", egentlig? Det høres så nedlatende ut. Man kaller jo ikke demente med Alzherimers for "alzheimere", HIV-smittede "hivere" eller for den saks skyld kreftsyke for "kreftere".

Anonymkode: 38fb5...847

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden, men hvorfor kaller så mange dem "aspergere", egentlig? Det høres så nedlatende ut. Man kaller jo ikke demente med Alzherimers for "alzheimere", HIV-smittede "hivere" eller for den saks skyld kreftsyke for "kreftere".

Anonymkode: 38fb5...847

Man sier kurdere eller pakistanere da

Anonymkode: 1eb58...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NotNaomi
På 7/8/2017 den 11.17, AnonymBruker skrev:

Det var da veldig så opptatt noen er av asperger her inne :klo:

Anonymkode: 51da1...116

Kanskje det er fordi noen tror 90%av befolkningen har Asperger? Det virker sånn her inne iblant. :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden, men hvorfor kaller så mange dem "aspergere", egentlig? Det høres så nedlatende ut. Man kaller jo ikke demente med Alzherimers for "alzheimere", HIV-smittede "hivere" eller for den saks skyld kreftsyke for "kreftere".

Anonymkode: 38fb5...847

Er man en diagnose eller har man er diagnose? Det er en diskusjon innen miljøer for funksjonshemmede. Noen synes det er støtende å bli definert ut i fra sin diagnose, mens for andre er det en del av personligheten og hvem man er på godt og vondt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden, men hvorfor kaller så mange dem "aspergere", egentlig? Det høres så nedlatende ut. Man kaller jo ikke demente med Alzherimers for "alzheimere", HIV-smittede "hivere" eller for den saks skyld kreftsyke for "kreftere".

Anonymkode: 38fb5...847

Asperger er ikke en sykdom, men en diagnose av en bestemt neurologi som påvirker nær sagt alle aspekter ved personligheten til den som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perelandra skrev:

Er man en diagnose eller har man er diagnose? Det er en diskusjon innen miljøer for funksjonshemmede. Noen synes det er støtende å bli definert ut i fra sin diagnose, mens for andre er det en del av personligheten og hvem man er på godt og vondt. 

Jeg ser forsåvidt den. Men man har jo tilsvarende fenomen med Down syndrom. Det er selvfølgelig langt mer hemmende og kan overhodet ikke sammenlignes som syndrom, jeg tenker bare på det rent språklige. Det er ikke akkurat de mest forståelsesfulle og innvidde som snakker om folk med Down syndrom som "downsere", og det har jeg sett gang på gang at settes liten pris på av de det gjelder (eller for Down syndroms vedkommende gjerne nærstående familie, mens de med Asperger jo gjerne har like gode muligheter til å ta opp problemstillingen som oss andre). Jeg har hatt tilsvarende inntrykk av de som omtaler personer med Asperger som "aspergere". 

Det er selvfølgelig ikke min sak, men for meg virker det som sagt som om det gjerne er de samme som kaller de med Down syndrom "downsere" og de med Asperger "aspergere". Og de førstnevnte mener det langt fra alltid som en nøytral betegnelse, for å si det sånn. I tillegg til at det rent språklig også lyder ganske pussig å bruke Hans Aspergers etternavn som en fellesbetegnelse på folk, men det er en annen sak.

Anonymkode: 38fb5...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...