Gå til innhold

Religiøse kan nekte for det så mye de bare vil.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men det er kultur og miljø som avgjøres hva de tror.

Anonymkode: 8492c...15b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, selvsagt blir mennesker påvirket. Man kan hjernevaske hvem som helst! Til å bli det man vil.

Anonymkode: 891cd...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi religiøse nekte for det? Det er helt opplagt at kultur og miljø spiller en rolle på hvordan vi mennesker utvikler oss. Men det er viktig å skille på biologisk arv og hva vi er født med både fysisk og psykisk, og hva vi arver fra omverden rundt oss.

Anonymkode: becfc...a13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgjøres eller avgjør? 

Om du lever i en isolert stat hvor Guds ord er ulovlig og Jesu følgere straffes med døden er det jo selvsagt ikke så lett å være/bli kristen... en meget skarp observasjon av deg AB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en troende også enig i dette ? Da sier en jo selv en bare tror det en tror fordi en ble lært opp til det.

Anonymkode: a3247...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Blair Waldorf skrev:

Ja, det er jo en selvfølge.

Ja men de som tror nekter for dette.

Anonymkode: 8492c...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er en troende også enig i dette ? Da sier en jo selv en bare tror det en tror fordi en ble lært opp til det.

Anonymkode: a3247...8b4

Det er en faktor for hvilke religioner en blir eksponert for, det har lite med hvorfor en tror. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja men de som tror nekter for dette.

Anonymkode: 8492c...15b

Nekter jeg for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er kultur og miljø som avgjøres hva de tror.

Anonymkode: 8492c...15b

Det gjelder vel deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Callisto83 skrev:

Det gjelder vel deg også?

Nei dette gjelder bare religiøse.

Anonymkode: 8492c...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Det er en faktor for hvilke religioner en blir eksponert for, det har lite med hvorfor en tror. 

Men om en vokser opp i ett land der alle er relgiøse er det ikke større sjangse for at en blir relgiøs enn om en vokser opp i ett land der nesten ingen er relgiøse  ?

Anonymkode: a3247...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men om en vokser opp i ett land der alle er relgiøse er det ikke større sjangse for at en blir relgiøs enn om en vokser opp i ett land der nesten ingen er relgiøse  ?

Anonymkode: a3247...8b4

Jo? Jeg vet ikke hva du egentlig prøver å komme frem til men det opprinnelige spørsmålet i tråden handlet om hva en tror ikke om en tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva slags kultur og miljø som avgjør at man blir en av de hardbarkede ateistene som skriver daglige innlegg om at religiøse er dumme, hjernevasket, etc etc. Mine foreldre var ateister, likevel har jeg trodd siden barndommen. Heldigvis var de ikke den typen ateister som latterliggjør andres tro. 

Anonymkode: 5bde1...3e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Jo? Jeg vet ikke hva du egentlig prøver å komme frem til men det opprinnelige spørsmålet i tråden handlet om hva en tror ikke om en tror. 

"Denne tråden handler om...." . Slik funker ikke diskusjoner ute i verden og ikke her heller.

Jeg tenkter bare at den en er og det en tror om ting er sterkt påvirket av hvor en er født, religiøs eller ei. Jeg tror en er så påvirket at en nærmest hadde vært ett annet menneke om en var født ett sted, helt motsatt av der en er født. (Ja født + vokst opp)

 Jeg lurte bare på om noen mener det samme. Mulig Ts. Jeg  lurte på om det var noe en religiøs ville gå med på. For det åpner jo for en tar feil. Jeg er ateist. og jeg vet jeg kan ta feil. At jeg er den jeg er pga omstendigheter. Kan en religiøs tillate seg å tenke det. Bare lurte. Ingen beskyldninger innvolvert.

 

Anonymkode: a3247...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva slags kultur og miljø som avgjør at man blir en av de hardbarkede ateistene som skriver daglige innlegg om at religiøse er dumme, hjernevasket, etc etc. Mine foreldre var ateister, likevel har jeg trodd siden barndommen. Heldigvis var de ikke den typen ateister som latterliggjør andres tro. 

Anonymkode: 5bde1...3e9

Du sier noe, du.. Så mye hat.

Anonymkode: 891cd...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Denne tråden handler om...." . Slik funker ikke diskusjoner ute i verden og ikke her heller.

Jeg tenkter bare at den en er og det en tror om ting er sterkt påvirket av hvor en er født, religiøs eller ei. Jeg tror en er så påvirket at en nærmest hadde vært ett annet menneke om en var født ett sted, helt motsatt av der en er født. (Ja født + vokst opp)

 Jeg lurte bare på om noen mener det samme. Mulig Ts. Jeg  lurte på om det var noe en religiøs ville gå med på. For det åpner jo for en tar feil. Jeg er ateist. og jeg vet jeg kan ta feil. At jeg er den jeg er pga omstendigheter. Kan en religiøs tillate seg å tenke det. Bare lurte. Ingen beskyldninger innvolvert.

 

Anonymkode: a3247...8b4

Greit å holde seg til tema så det ikke blir unødig forvirring i tråden da.

Men til det du spør om; jeg kan ikke se noe problematisk med påstanden din om at miljø og kultur påvirker mulighetene vi har til et religiøst liv, som jeg og har kommentert tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...