Gå til innhold

Er det innafor å ta av sparepenger til klær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er penger jeg har satt av hver mnd. Nå trenger tenåringen mye klær, er det innafor å ta noe derfra? Har hatt så uflaks i sommer med både bil og hvitevarer, så har ikke veldig god råd de tre neste månedene.

Anonymkode: 279a6...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke penger igjen og sparepengene er siste løsning så må man jo bare. Jeg hadde derimot sørget for å betale tilbake pengene jeg tok så fort jeg kan 😊P

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noe annet valg, så må du jo. Men det går alltids an å stramme litt inn en måned. Spise billigere mat, ikke kjøpe noe mat eller drikke ute osv.

Anonymkode: fe185...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke bursdag/sparepenger som han har fått, er penger jeg har satt av som han egentlig ikke vet om. Far bidrar jo ikke med noe. Men betaler det tilbake når de største regningene er unnagjort :) 

Anonymkode: 279a6...482

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dine sparepenger, ikke ungen sine? Selvsagt er det innafor... Her brukes det av sparekonto til alt mulig, så lenge kontoen vokser og ikke krymper på sikt så er vel alt i orden. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er ikke bursdag/sparepenger som han har fått, er penger jeg har satt av som han egentlig ikke vet om. Far bidrar jo ikke med noe. Men betaler det tilbake når de største regningene er unnagjort :) 

Anonymkode: 279a6...482

Enig, du er fornuftig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er nødvending, så ja. Det er jo det man har sparepenger for.

Anonymkode: d072b...cc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er ikke bursdag/sparepenger som han har fått, er penger jeg har satt av som han egentlig ikke vet om. Far bidrar jo ikke med noe. Men betaler det tilbake når de største regningene er unnagjort :) 

Anonymkode: 279a6...482

Betaler hvem tilbake? Skjønner ingenting.

Anonymkode: b0734...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaler hvem tilbake? Skjønner ingenting.

Anonymkode: b0734...2c7

Det er jo en konto som er påtenkt tenåringen når han skal videre i livet :) Ville bare påpeke at det er meg som hadde spart de pengene, tar ikke av penger som han har fått til jul/bursdag/konfirmasjon.

Så strengt tatt så er jo pengene mine, men følte meg ikke helt bra for det.

Anonymkode: 279a6...482

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er innafor hvis tenåringen MÅ ha nye klær. Men hva betyr det at hn må? Er hn helt nødt til å ha ny regnjakke? Eller er det det at de 15 buksene hn har fra før ikke er riktige/kule nok lenger? Tenk over det :) Men må du, så må du. 

Anonymkode: d3871...195

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alternativet er at tenåringen går naken, så er det helt greit. 

Jeg har en sparekonto til barnet mitt som er både til utgifter og til fremtiden. Dvs at har jeg penger til nye vintersko så røres ikke kontoen, men har jeg ikke så bruker jeg uten å blunke. Det er penger jeg har satt av til ungen, både for at hun skal ha startkapital i voksenlivet og for å sikre at jeg kan skaffe det hun trenger. 

Anonymkode: 4511b...c63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du helt seriøst andre på KG om det er OK at du bruker dine egne penger på klær til ditt eget barn. Hjelpes.

Anonymkode: b0734...2c7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Startkapital i voksenlivet. Når og hvordan utbetales denne? Er det som hjelp til depositum for den føste studentleiligheten eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, H80 skrev:

Startkapital i voksenlivet. Når og hvordan utbetales denne? Er det som hjelp til depositum for den føste studentleiligheten eller noe sånt?

Førerkort, bil, depositum, egenkapital eller hva nå vesla kan få behov for hjelp til. Det er penger øremerket henne. Men det er mine penger inntil jeg velger å gi dem fra meg. 

Hvem vet, kanskje jeg aldri får spart mer enn så jeg får ordnet konfirmasjon? Eller kanskje jeg har nok til egenkapital? Det føles i alle fall veldig godt å ha mulighet til å sette av penger til vesla. 

Anonymkode: 4511b...c63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Førerkort, bil, depositum, egenkapital eller hva nå vesla kan få behov for hjelp til. Det er penger øremerket henne. Men det er mine penger inntil jeg velger å gi dem fra meg. 

Hvem vet, kanskje jeg aldri får spart mer enn så jeg får ordnet konfirmasjon? Eller kanskje jeg har nok til egenkapital? Det føles i alle fall veldig godt å ha mulighet til å sette av penger til vesla. 

Anonymkode: 4511b...c63

Er det "tenåringen" du snakker om eller "vesla" som ikke skal konfirmeres før om noen år? Uansett, fatter ikke at dette er noe å spørre andre om. Skulle du liksom nekte barnet ditt klær hun trenger fordi hun kanskje skal få egenkapital en vakker  dag? Du har plikt til å forsørge barnet ditt, slik er det bare. 

Anonymkode: b0734...2c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja det synes jeg er helt greit. 

Anonymkode: e3f10...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det "tenåringen" du snakker om eller "vesla" som ikke skal konfirmeres før om noen år? Uansett, fatter ikke at dette er noe å spørre andre om. Skulle du liksom nekte barnet ditt klær hun trenger fordi hun kanskje skal få egenkapital en vakker  dag? Du har plikt til å forsørge barnet ditt, slik er det bare. 

Anonymkode: b0734...2c7

Jeg er ikke ts. 

Anonymkode: 4511b...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Herre, er ikke snakk om å nekte ungen klær. Jeg har også en sparekonto som er øremerket sønnen min på 2. Det spares det til større ting som konfirmasjon, billappen, EK etc. Den kontoen rører jeg ikke. 

Men skulle jeg stå der ute et rødt øre og tenåringen trengte nye klær(de vokser som et uvær på den tiden så er realistisk at mye av garderoben må skiftes ut) så hadde jeg tatt av sparepengene. Som TS ville jeg ikke likt det for selv om pengene er i mitt navn så er de allikevel ikke mine: de er sønnen min sine penger.

Men jeg har en egen "brukskonto" med eget kort til sønnen min som er beregnet på sånt. For meg så går det under løpende utgifter og derfor er det greit å alltid ha penger på den kontoen. I tillegg har jeg en bufferkonto. Pluss diverse andre kontoer som regningskortet/matkonto:storsparing/minisparing/luxuskonto :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er penger jeg har satt av hver mnd. Nå trenger tenåringen mye klær, er det innafor å ta noe derfra? Har hatt så uflaks i sommer med både bil og hvitevarer, så har ikke veldig god råd de tre neste månedene.

Anonymkode: 279a6...482

Konto tiltenk barn :

Hvis det er en konto I ditt navn som du kun betaler til så ja. 

Hvis det er en sparekonto uansett navn som flere betaler til/ gir deg penger til. Dette fra, besteforeldre ovs. så nei.

Juridisk kan du gjøre det så lenge det disponerer kontoen. Men etisk nei.

Jeg ser nå utfordringenedine uansett. Ikke lett for deg. 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...