Gå til innhold

Reise til utlandet med barn- forskjellige etternavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder det med fødselsattest ? eller må man ha fullmakt fra den andre forelder? Hvor skaffer man fullmakt?

Reiser til Kroatia og der har de veldig strenge regler 

Anonymkode: f0d73...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt politiets passkontor. Barnet må selvfølgelig ha pass.

Anonymkode: c9fc6...ebf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun hatt med pass for oss begge.

Anonymkode: 1e4e8...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt politiets passkontor. Barnet må selvfølgelig ha pass.

Anonymkode: c9fc6...ebf

Var ikke det TS spurte om. i tillegg til pass er det lurt å ha med feks fødselsattest. Det kan oppstå problem i passkontrollen pga forskjellige etternavn. Da kan du feks ta med deg andre sine unger. Ikke helt bra altså. Fødselsattest mener jeg skulle være tilstrekkelig, men du kan sjekke med politiet. Tror de burde kunne svare deg på passkontoret.

Endret av ArneA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre reiste med mine barn til Spania for tre uker siden. De har ikke samme etternavn som barna, vi ringte derfor politiet for å høre hva de trengte å ha med seg av bekreftelser for å få med seg barna ut av landet. Vi fikk da til svar at det var tilstrekkelig med fullmakt signert av barnas mor og far samt kopi av begge foreldrenes pass.

(Når det er sagt, viste det seg imidlertid at ikke engang dette var nødvendig, verken på utreisen fra Gardermoen eller på hjemreisen fra Spania. Absolutt alt gikk elektronisk, både sjekk inn, bagasjeinnlevering og boarding, det var dermed ingen som sjekket pass noe sted og heller ingen som ba om å få se noen fullmakter. Dette til min store forundring og skrekk- nå forstår jeg jo hvorfor barnebortføringer skjer såpass ofte som det tydeligvis skjer..!)

Anonymkode: 62a86...891

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebortføringer skjer da ikke ofte. Hva får det til å tro det? :vetikke:

Anonymkode: d21a9...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnebortføringer skjer da ikke ofte. Hva får det til å tro det? :vetikke:

Anonymkode: d21a9...433

Det skjer oftere enn du tror 

Anonymkode: 5d477...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurt med fullmakt, men hvordan man fikser dette vet jeg ikke. Noen jeg kjenner ble stoppet på flyplassen i utlandet når han reiste på ferie med stesønnene sine. De ble tatt til siden og ble stilt mange spørsmål. Kan være veldig ubehagelig for barn, så er nok best å være på den sikre siden med fullmakt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnebortføringer skjer da ikke ofte. Hva får det til å tro det? :vetikke:

Anonymkode: d21a9...433

Hva man synes er ofte er subjektivt, men i følge denne artikkelen ble 519 barn bortført fra Norge i perioden 2005-2015: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/slik-jobber-bransjen-som-henter-hjem-bortfoerte-barn/a/23608143/

Anonymkode: b2afb...898

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva man synes er ofte er subjektivt, men i følge denne artikkelen ble 519 barn bortført fra Norge i perioden 2005-2015: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/slik-jobber-bransjen-som-henter-hjem-bortfoerte-barn/a/23608143/

Anonymkode: b2afb...898

Men nesten alle barn som bortføres i Norge og tas utenlands, bortføres av biologiske foreldre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Biloba skrev:

Men nesten alle barn som bortføres i Norge og tas utenlands, bortføres av biologiske foreldre. 

Ja, men det er jo heller ikke alle biologiske foreldre som har samme etternavn som barna sine. Min mor har for eksempel et annet etternavn enn meg og min bror. Derfor bør man også skrive fullmakt dersom kun én av foreldrene skal ta med seg barn(a) utenlands. Men det er jo tydeligvis uansett ofte ikke nødvendig med fullmakter heller, siden hvem som helst kan ta med seg hvilke barn som helst over landegrensene siden alt går elektronisk.

Anonymkode: 62a86...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna har pass. I fjor en venninne ble tatt ut på siden og de krevde fullmakt. Det holdt ikke med fullmakt med bare underskrift. De vil ha stempel fra offentlige osv.

ts

Anonymkode: f0d73...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært på ferie med mine barn (som har ulikt etternavn som meg). Det gikk helt fint med bare pass 😊

Anonymkode: a599d...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp vært på ferie med mine barn (som har ulikt etternavn som meg). Det gikk helt fint med bare pass 😊

Anonymkode: a599d...cd5

Men selv om det gikk fint med deg, så betyr ikke det at det går like lett overalt. 

Før jeg byttet etternavn fikk jeg problemer i passkontrollen i Split pga min datter og jeg hadde forskjellige etternavn. Heldigvis reiste jeg med svigermor som hadde samme etternavn som datteren min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går nok lettere hvis både barna og den de er med er hvite.

Anonymkode: b2afb...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna har pass. I fjor en venninne ble tatt ut på siden og de krevde fullmakt. Det holdt ikke med fullmakt med bare underskrift. De vil ha stempel fra offentlige osv.

ts

Anonymkode: f0d73...bb4

Stempel kan du nok få på politihuset

Anonymkode: bb8c2...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...