Gå til innhold

Hvor mye ser din toåring på tv (pad)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest tråden, men vil bare si at jeg er så lei den "alt eller ingenting"-holdningen. At unger får se barne-TV eller bruke iPad vil ikke si at de "kikker på en skjerm hele tiden". Dere som har den holdningen: Hva er dere redde for om barna ser barne-TV? Jeg forstår liksom ikke helt hvilken skade dere mener det gjør? Dersom barna sitter der hele ettermiddagen og velger bort venner og fysisk aktivitet samt vanlig lek til fordel for skjerm, kan jeg forstå det. Imidlertid kan man jo som voksne styre dette. Her i huset får ungene se litt, men vi er også aktive med fjellturer, besøk, lek og alt mulig annet. Litt av alt med andre ord. En annen ting er at noe av det som f.x vises på NRK Super er fantastisk bra! Flotte serier om å være annerledes, kunnskapsserier om kroppen Etc. Jeg tror også man må tenke at ipad ikke er noe skremmende som skader oss, men et hjelpemiddel som barna skal forholde seg til og må lære å bruke. Det er selvfølgelig -som jeg sier lengre her oppe- viktig at dette ikke erstatter vanlig lek og fysisk aktivitet, men det er kanskje alltid sånn at tekniske "nyvinninger" alltid kan skape litt frykt i starten (selv om man neppe kan kalle iPad en nyvinning lenger...).

Må innrømme at jeg av og til lurer på hvor disse skjermfrie familiene er, for i min omgangskrets som er helt vanlig stor og bestående av oppegående mennesker, har jeg aldri møtt noen som tviholder på skjermfrihet fram til 3-årsalder. Jeg er nesten tilbøyelig til å tro at folk overdriver egen fortreffelighet ift dette eller at det er et selektivt utvalg som svarer på slike tråder. 

Og så er det vel kanskje sånn at man er mer idealist med førstemann. Førstemann får ikke smake sukker før skolealder, er ikke i nærheten av en skjerm før nærmere konfirmasjonen og nyter godt av en pedagogisk riktig oppdragelse det meste av tiden. Så kommer andre- og kanskje tredjemann, og det blir vanskeligere tviholde på prinsipper. Så kanskje det er greit å innse at vi både er forskjellige som mennesker og i forskjellige livssituasjoner.

Anonymkode: f35cf...7ce

Men nå ser det jo ut som det er snap og youtube 2-5 åringer sitter med. Ikke nrk super. Og læringen som læres via skjerm er bevist av universitetet i Oslo å være svært kortvarig. 

Anonymkode: f651a...91e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men nå ser det jo ut som det er snap og youtube 2-5 åringer sitter med. Ikke nrk super. Og læringen som læres via skjerm er bevist av universitetet i Oslo å være svært kortvarig. 

Anonymkode: f651a...91e

Hey du, jeg er den eneste (?) som har nevnt YT og Snap - de andre ungene ser helt sikkert på både NrkSuper og annet fornuftig. Dessuten "sitter" hun ikke med det, tar et par sek å sende en Snap og korte videosnutter er det flust av!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, FantasDick skrev:

Hey du, jeg er den eneste (?) som har nevnt YT og Snap - de andre ungene ser helt sikkert på både NrkSuper og annet fornuftig. Dessuten "sitter" hun ikke med det, tar et par sek å sende en Snap og korte videosnutter er det flust av!

Ja i akkurat denne tråden er du kanskje den eneste, men du er langt fra den eneste i Norge.  Ser det hos venner, familie og i klassen til datteren min.

Selv synes jeg ikke engang 10-14 åringer har noe å gjøre på youtube heller. Men alle i min datters klasse "driver" med det. Var noen jenter som hadde egne kanaler også, hvor de la ut "Am I pretty" videoer. Heldigvis fikk foreldrene stoppet det hele da lærerne også merket at dette ikke var bra. 

 

Anonymkode: f651a...91e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja i akkurat denne tråden er du kanskje den eneste, men du er langt fra den eneste i Norge.  Ser det hos venner, familie og i klassen til datteren min.

Selv synes jeg ikke engang 10-14 åringer har noe å gjøre på youtube heller. Men alle i min datters klasse "driver" med det. Var noen jenter som hadde egne kanaler også, hvor de la ut "Am I pretty" videoer. Heldigvis fikk foreldrene stoppet det hele da lærerne også merket at dette ikke var bra. 

 

Anonymkode: f651a...91e

Flisespikkeri, men spørsmålet var to-åringer, ikke klassen til datteren din - de er vel godt over to år. 

Er mye rart på YT, så jeg er enig med deg der, men vi lar henne ikke sitte alene og vi tilpasser filmer til alderen hvis hun skulle begynne å se på uegnede snutter, noe hun enda ikke har gjort. Dessuten er det jo mye helt vanlig også, som eksempelvis Baby Jake, Mother Goose Club og norsk "Barnetv". 

Synes det er litt annerledes med store barn, men man burde følge med og tilpasse der også. Har en 16-åring så har vært gjennom det óg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hem, vår datter ble introdusert for litt fantorangen i 10 mnd alder, nå ser hun det nesten vær dag, men ikke hele. Det er en fin avkobling, og synger med, og slapper av før kveldsmat og legging.

 Vi ser forresten  TV'n til naboen og den har stått på Disney channel dagen lang, siden babyen sikkert var to mnd. Den er snart ett år og er nesten aldri ute. Uff....

Anonymkode: e55ed...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår toåring ser på telefonen vår stadig vekk. Frost filmen kommer også opp på tv-en 😜 

Bruker det når hun er tydelig sliten etter barnehagen, når hun må vente på middagen og jeg er alene hjemme med hu, og andre situasjoner som å klippe negler/pusse tenner osv (Fantorangens pussesang er helt genial).  

Ofte sitter vi sammen å ser på paden for å se på bilder av andre i familien, filmer av henne selv osv. Klarer ikke si eksakt minutter/time ila dagen da det varierer veldig med tanke på andre planer. 

Når vi var på ferie så hun filmer på YouTube under middagen for at vi voksne skulle få tid til å spise middagen opp😎 Ellers ble hun rastløs og ville gå leeeenge før vi hadde fått i oss en kjøttbit.

vi ser alt sammen på engelsk, og gjett hva; hun kan mange amerikanske barnesanger pga det. Hun gjør alle bevegelsene til "if youre happy and you know IT" og alt på engelsk. 😉 Så jaggu har hu lært en hel haug av det også. 

 

(Bare sånn til info; vi er maaaaasse ute og leker også altså. Ute hver eneste dag i all slags vær) 😉

Endret av mortilen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ei jente på to år som vi foreløpig ikke har introdusert for hverken pad eller tv.

Lurer på om vi skal innføre 30 min med barnetv på kveldene. Hva tenker dere om det? Er det tidlig? Pad venter vi med, da jeg foretrekker tv, siden den er mindre tilgjengelig (i form av at den bare står i stua).

Anonymkode: bceff...a98

Ikke inføre.  La det komme når ingen vil. 

Anonymkode: e148a...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avsporing, men: Dere som "skryter" av at ungene deres aldri får være borti en pad.. har dere tenkt på at ungene deres blir teknologisk tilbakestående? Det er ganske normalt at unger nu til dags kan bruke teknologi, og det er også vanlig at ungene er borti sånt allerede i barnehagen/på skolen. 

En ting er at ungene ikke får sitte og spille eller se på tv/serier i timesvis. 

Men det er milesvis forskjell på det, og det å lære ungen å bruke teknologi. Jeg lar ikke mine unger (3-5) se mye på tv eller serier, ei heller sitte og spille, men de er fullt i stand til å selv åpne og starte facetime og slikt, og er med og trykker når vi ser etter nye oppskrifter på nettet, kan bruke interaktive lære-apper og denslags.

Anonymkode: 0d01a...c48

Ehh.. nei.. sånt lærer de faktisk på skolen i 2017

Anonymkode: 64207...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en på 3,5 som aldri bruker iPad.

Anonymkode: 5e078...8ec

Da bør dere komme i gang. 

Anonymkode: 50e44...d2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ordet "tilbakestående" er relativt i forhold til omgivelsene... Selvsagt var pc helt nytt da jeg var liten, men da var jeg på samme nivå som alle andre, siden det var like nytt for dem ;) At såkalt kjente hackere fikk pc som 14-16-åring ser jeg ikke relevansen med? Om det var helt vanlig å få pc først i den alderen, var de helt på samme nivå som sine jevnaldrende. 

Men de som kommer på skolen og aldri har fått ta på en pad, er tilbakestående i forhold til de som har brukt slikt fra de kunne krype. De må bruke tid på å lære, framfor å kunne dette fra før som de andre ungene. 

Problemet er altså at de kan mindre enn hva som er normalt og gjerne forventet fra skolen/andre barn sin side. 

Anonymkode: 0d01a...c48

Når barna starter på skolen har alle sammen forskjellige forutsetninger. Det finnes noen som ikke kan noen bokstaver, det finnes noen som kan skrive navnet sitt, og det finnes noen som kan lese en hel bok. Når barna går ut av skolen, kan alle lese bøker.

Poenget er altså at de som ikke har vært borti iPad før skolestart, de lærer seg det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avsporing, men: Dere som "skryter" av at ungene deres aldri får være borti en pad.. har dere tenkt på at ungene deres blir teknologisk tilbakestående? Det er ganske normalt at unger nu til dags kan bruke teknologi, og det er også vanlig at ungene er borti sånt allerede i barnehagen/på skolen. 

En ting er at ungene ikke får sitte og spille eller se på tv/serier i timesvis. 

Men det er milesvis forskjell på det, og det å lære ungen å bruke teknologi. Jeg lar ikke mine unger (3-5) se mye på tv eller serier, ei heller sitte og spille, men de er fullt i stand til å selv åpne og starte facetime og slikt, og er med og trykker når vi ser etter nye oppskrifter på nettet, kan bruke interaktive lære-apper og denslags.

Anonymkode: 0d01a...c48

De barna som har stor teknologisk kompetanse og har teknologien tilgjengelig er også de barna som er først ute med å komme seg inn på skadelige nettsteder og å slette leserlogg før mor og far oppdager det.

Anonymkode: 89b90...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

lekinVi har ei jente på to år som vi foreløpig ikke har introdusert for hverken pad eller tv.

Lurer på om vi skal innføre 30 min med barnetv på kveldene. Hva tenker dere om det? Er det tidlig? Pad venter vi med, da jeg foretrekker tv, siden den er mindre tilgjengelig (i form av at den bare står i stua).

Anonymkode: bceff...a98

Vi ventet til hun var tre år, og så fikk hun se på noe en dag i uken. Unger bør ikke se på en skjerm før de er tre år, og det bør begrenses etter det også. Hverdagen er mer enn nok fylt av andre ting, ser ingen grunn til å legge inn en vane med 15 timers tv-seeing i måneden når det er 15 timer som heller kan fylles av leking eller sosial samhandling med oss.

Anonymkode: 7601e...1c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere kaller "teknologisk kompetanse" lærer barn og oldemor (90) på 30 minutter ... Å bruke fingrene til å åpne apper er ikke store teknologiske kompetansen å bruke timevis i uka på, altså. Jeg som er skikkelig konservativ over (ikke skjerm før tre år, og eller skjermtid en dag i uken) satser på å introdusere *faktisk* teknologisk kompetanse hos ungen før skolen. Det er ikke noen unnskyldning for å stirre på "lærerike" programmer og tulleting i timevis.

Anonymkode: 7601e...1c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi styrer unna Ipaden, men lar det gå i barneTV - både om morraen og litt om kvelden.

På hverdager er det litt før vi drar i barnehagen(så vi rekker stelle oss/lage matpakke) - noen ganger leker han samtidig som bar ser på noe, kanskje 15 minutter. På kvelden er det vanlig barneTV. I helgene blir det faktisk litt mer.

Vi ser mer på barneTV/film enn jeg tenkte vi skulle før vi fikk barn, men jeg hadde ikke helt forutsett dette med aktivitetsnivå og at noen barn har behov for å kople helt av med "ingenting". Vi har tilogmed måttet bruke både TV og bøker i matsituasjoner dessverre, men til gjengjeld ligger han langt foran andre barn(også de eldre) i bokstav/tallforståelse :P 

Ungen er utrolig aktiv ellers i døgnet, og vi slet lenge med barn som våknet både 04.30 og mange ganger om natten, så det ble rett og slett helt nødvendig - naboene hadde neppe likt det om vi stilte i sandkassa kl 05 hver bidige dag liksom. Vi gjør mye annet også(er i skogen, drar på turer hver dag i helgene litt ulike steder) men ser i tillegg på barneTV. 

Anonymkode: f8ae3...d26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ventet til hun var tre år, og så fikk hun se på noe en dag i uken. Unger bør ikke se på en skjerm før de er tre år, og det bør begrenses etter det også. Hverdagen er mer enn nok fylt av andre ting, ser ingen grunn til å legge inn en vane med 15 timers tv-seeing i måneden når det er 15 timer som heller kan fylles av leking eller sosial samhandling med oss.

Anonymkode: 7601e...1c6

Bør ikke? Kilde? Helt Ok at dere ønsker det slik, men at man ikke bør er vel en påstand man ikke kan slenge ut uten videre. At det begrenses er vel en selvfølge. En halvtime Barne-TV om dagen er vel noe de fleste av oss har vokst opp med i min generasjon i alle fall (født på 80-tallet) 

Anonymkode: a6675...113

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2 åring ser på vennebyen eller nrk super omtrent hver morgen mens jeg steller meg (30 min) og kanskje 15 min noen kvelder mens vi får på bleie og pusser tenner. Av og til fantorangen før det, et par ganger i uka. Hver fredag lager vi pizza og har filmkveld hvor vi ser hakkebakkeskogen, frost, karsten og petra eller en annen film hun velger. Hver eneste helg bortsett fra når vi er bortreist startes dagen med barnetv for småen mens mor og far har lim i øynene og ikke er klar for å starte dagen med fullt kjør. Gjerne i 2 timer, men da er hun lei.  Og utenom dette kan vi til og med se enda litt til eller gå på kino eller no i den dur. Og  UTENOM dette leker vi sammen hele tiden, leser og synger og danser, spiller fotball og går i skogen, tegner og leker med plastelina, leker rollespill og sykler i hagen, foruten barnehagetid. Det er jo det som utgjør dagen hennes! Jeg ser virkelig ikke problemet med litt skjerm så lenge de klarer å regulere det selv. datteren vår reagerer ikke negativt på skjermtiden hun har i det hele tatt, hun regulerer bruken fint selv og avslutter selv som regel, og alltid om det finnes tilbud om lek, eller andre ting vi kan gjøre sammen.

Endret av Lunalunaluna
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bør ikke? Kilde? Helt Ok at dere ønsker det slik, men at man ikke bør er vel en påstand man ikke kan slenge ut uten videre. At det begrenses er vel en selvfølge. En halvtime Barne-TV om dagen er vel noe de fleste av oss har vokst opp med i min generasjon i alle fall (født på 80-tallet) 

Anonymkode: a6675...113

Brukte mye tid på å søke i lukkede baser etter forskningsrapporter da barnet var lite. Det er gjort en del forskning på området, men tydeligvis for lite siden det er jeg som fremstår ekstrem i denne tråden ... En popularisert bok om temaet som også har med kilder er Manfred Spitzers bok "digital demens". 

Anonymkode: 7601e...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermgloing hos så små barn er ren latskap fra foreldrene. Dere ser vel heller ikke problemet med å servere ungen mcdonalds heller? Gjerne styr i vei med deres egne barn, men ikke prøv å beskytte den dårlige samvittigheten med å kalle barn som blir skjermet for dette "teknologisk tilbakestående" :yvonne:

Anonymkode: c1f0b...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Han har sett på det så og si siden vi introduserte fast føde rett og slett fordi det var eneste måten å få han til å spise. Den dag i dag spiser han ikke uten å se på noe. Og vi har prøvd alt!

Men det blir ikke mye. Kun til frokost, middag og kvelds(de store måltidene). Og da kun type norske barnesanger etc. Totalt kanskje 20-30 min gjennom hele dagen.

De mindre måltidene går fint, men da er det biter mellom action/ute i vogn etc der han kan følge med på noe. Funker dårlig med de større måltidene.

Han ser ellers aldri på TV og er heller ikke interessert. Kun musikk videoer mens han spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ser på da det passer. Noen dager ikke noe, andre dager et par timer. Føler meg ikke som en dårlig mor for det! Er det dårlig vær og de er utålmodige er det bedre med 30min tv/iPad enn at de bare krangler . Har tvillinger på 2 og storebror på 7. Mine får også se på tv/iPad i blant da de spiser. 

Stol på deg selv! 

Anonymkode: d2afd...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...