Gå til innhold

De hellige tre kongers dag!?!


@riel

Anbefalte innlegg

Er det noen som markerer den idag?

Vi la noen små gaver i skoen, og skal ihvertfall ha en litt bedre middag, men så er jo det den spanske julaften, og jeg har spansk blod i årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt at den heter det.. For meg så er det 13. dag jul i dag og på tide å rydde vekk jula (i dag eller 20. dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men så er jo det den spanske julaften...

ER det...??? :o

Visste jeg ikke!

Jeg leser:

- Dagen er til minne om de tre konger som kom fra Østerland til Betlehem.

- Trettendedagskvelden er den farligste i hele året, da er en farlig vette ute. Den har tretten klør og blir derfor kalt "trettenkloa", samt at trollkjerringer og spøkelser huserer.

- I gamle dager feiret folk trettendedag jul (6.jan.), helligtrekongersdagen. Festen begynte kvelden i forveien med å brenne "helligtrekongerslys".

Men dette har jeg lest i en bok om gamle skikker... :wink:

"Helligtrekongerslys" er sånne lys som går ut i "tre grener". De tror jeg man kan få kjøp enkelte plasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER det...??? :o

Visste jeg ikke!

I Spania er idag den store gavedagen- da kommer de hellige tre konger og legger gaver i (og under) skoene deres. Jula feirer de som en høytid men de gir ikke gaver den 24. eller 25. desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Likadant är det i Holland - det är 6 januari som är gåvedagen för många (framför allt för katolikerna) men man tar efter övriga världen och har lite på julafton också.

I Sverige är vi lediga den 6 januari men väldigt få vet egentligen varför! Inte heller är det många som firar något.

Vi som ateister firar ju ingenting men det är ju praktiskt att det är ledigt på min sons födelsedag. Så DEN firar vi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Vi skal brenne helligtrekongerslys og kjøpe "kongekake" på Kristines franske fristelser. Det er en terte med den liten figur gjemt i, funker sånn à la mandel i grøten-leken. Og flytte de tre vise menn heeeelt fram til Jesusbarnet i julekrybba, dersom ikke sønnen min har gjort det allerede, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...