Gå til innhold

Hvorfor stemmer så mange uføre på Frp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det er noe rart at så mange uføre stemmer Frp. Her er noen forslag fra Frp de siste årene:

– Ingen under 40 år skal tilbys uføretrygd.

– Det som er viktig for oss, er å gi kvalifisert norsk ungdom muligheten og troen på dem, slik at de kan komme inn i arbeidslivet i stedet for å bli stemplet som varig uføre, sier leder for arbeids- og sosialkomiteen, Robert Eriksson (Frp), til TV 2.

http://www.tv2.no/a/3423204/

— Det er en betydelig restarbeidsevne der ute. Vi må sørge for at den tas ut. Det må ikke bli slik at uføre defineres som noen som ikke kan jobbe. Derfor mener han insitamentet til å jobbe bør økes.

https://www.aftenposten.no/…/-Hadde-jeg-visst-hva-Frp-sto-f…

- FRP HEVDER AT 600.000 TRYGDEDE ER «ARBEIDSFØRE».

http://manifesttankesmie.no/medisinsk-ufore-er-arbeidsfore…/

- I Hagens tale på landsmøtet sier han at uføretrygdede bør få plikt til å arbeide, dvs utnytte sin restarbeidsevne. Han trekker vel en paralell til den arbeidsplikten sosialhjelpsmottakere har.

http://pub.tv2.no/nett…/innenriks/politikk/article628962.ece'

- Frp har reist ekstremforslaget at samlet uføretrygd, inkludert barnetillegg, maksimalt kan utgjøre 80 pst av tidligere inntekt.

- Frp fremmer forslaget uten forbehold. Dette forslaget betyr at et par med tre barn, der begge er 100 % uføre , og som tidligere hadde svært lave inntekter, ikke vil få behovsprøvet barnetillegg.

- Ber regjeringen innlede et samarbeid med Den norske legeforening om å utvikle nye måter å vurdere behovet for uførepensjon på

http://uforetrygd.no/…/80-var-gjennomgang-av-stortingets-ve…

Anonymkode: ca9ba...3e8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske ironisk da de fleste jeg vet om som stemmer FrP nyter godt av velferdssamfunnet. Samtidig er de unge uføre jeg kjenner alltid fra familier hvor alle de andre er uføre også pga Div. psykiske ting. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk men de uføre jeg kjenner som stemmer FrP er enten rasister eller xenofober.

Anonymkode: c0c33...2a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, moroklompen skrev:

Det er ganske ironisk da de fleste jeg vet om som stemmer FrP nyter godt av velferdssamfunnet. 

FrP er ingen motstander av velferdsstaten. FrP ønsker tvert imot å effektivisere og kutte i unødvendige utgifter sånn at staten kan fortsette å være nettopp en velferdsstat også i framtiden når oljeinntektene forsvinner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FrP angriper ikke reelle uføre, men snyltere som misbruker uføretrygden. Det er derfor ingen grunn til at de som reelt er uføre, ikke skulle kunne stemme FrP, for disse er selvsagt imot snylterne akkurat som oss andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man taper jo uansett hva man stemmer på som uføretrygda

Anonymkode: 5c89b...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Testosteron skrev:

FrP angriper ikke reelle uføre, men snyltere som misbruker uføretrygden. Det er derfor ingen grunn til at de som reelt er uføre, ikke skulle kunne stemme FrP, for disse er selvsagt imot snylterne akkurat som oss andre. 

Hvem er snylterne, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Grunnen er veldig enkel: FRP er klar i talen når det gjelder innvandring. Alt det andre drukner i "det gjelder nok ikke meg - men Siv vil begrense innvandring". Og så er det jo alle de andre populistiske tabloidsakene - segway, boksing og lakrispiper - for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er noe rart at så mange uføre stemmer Frp.

Hvor har du det fra at det er så mange som er uføre som stemmer FrP? Undersøkelser som har blitt gjort på området viser heller at flertallet av trygdede som stemmer FrP går på ulike tidsbegrensede ytelser som rehabilitering eller dagpenger og skal i jobb igjen.

 

Når det gjelder de uføre har de ingenting å tape på FrP sine forslag, heller tvert imot. I fremtiden vil staten miste betydelige inntekter fra oljen samtidig som utgiftene vil øke, lar de være å gjennomføre nødvendige kutt og reformer kan man risikere at også reelt uføre mennesker også vil bli skadelidende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføre er uføre, ikke dumme. Derfor stemmer de uføre Frp, for å stanse innvandringsgalskapen.

Anonymkode: 907bc...620

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uføre er uføre, ikke dumme. Derfor stemmer de uføre Frp, for å stanse innvandringsgalskapen.

Anonymkode: 907bc...620

Riktig, den største trusselen mot velferdsstaten er ikke-vestlig innvandring. Dermed er det selvsagt fornuftig av f.eks uføre å stemme Frp. Åpningsinnlegget i denne tråden er altså en fiasko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, JackIost skrev:

Riktig, den største trusselen mot velferdsstaten er ikke-vestlig innvandring. Dermed er det selvsagt fornuftig av f.eks uføre å stemme Frp. Åpningsinnlegget i denne tråden er altså en fiasko :)

Helt riktig.

Anonymkode: 907bc...620

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, June 30, 2017 den 17.26, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er noe rart at så mange uføre stemmer Frp. Her er noen forslag fra Frp de siste årene:

– Ingen under 40 år skal tilbys uføretrygd.

– Det som er viktig for oss, er å gi kvalifisert norsk ungdom muligheten og troen på dem, slik at de kan komme inn i arbeidslivet i stedet for å bli stemplet som varig uføre, sier leder for arbeids- og sosialkomiteen, Robert Eriksson (Frp), til TV 2.

http://www.tv2.no/a/3423204/

— Det er en betydelig restarbeidsevne der ute. Vi må sørge for at den tas ut. Det må ikke bli slik at uføre defineres som noen som ikke kan jobbe. Derfor mener han insitamentet til å jobbe bør økes.

https://www.aftenposten.no/…/-Hadde-jeg-visst-hva-Frp-sto-f…

- FRP HEVDER AT 600.000 TRYGDEDE ER «ARBEIDSFØRE».

http://manifesttankesmie.no/medisinsk-ufore-er-arbeidsfore…/

- I Hagens tale på landsmøtet sier han at uføretrygdede bør få plikt til å arbeide, dvs utnytte sin restarbeidsevne. Han trekker vel en paralell til den arbeidsplikten sosialhjelpsmottakere har.

http://pub.tv2.no/nett…/innenriks/politikk/article628962.ece'

- Frp har reist ekstremforslaget at samlet uføretrygd, inkludert barnetillegg, maksimalt kan utgjøre 80 pst av tidligere inntekt.

- Frp fremmer forslaget uten forbehold. Dette forslaget betyr at et par med tre barn, der begge er 100 % uføre , og som tidligere hadde svært lave inntekter, ikke vil få behovsprøvet barnetillegg.

- Ber regjeringen innlede et samarbeid med Den norske legeforening om å utvikle nye måter å vurdere behovet for uførepensjon på

http://uforetrygd.no/…/80-var-gjennomgang-av-stortingets-ve…

Anonymkode: ca9ba...3e8

Du kan like gjerne bytte ut uføretrygdede med alene forsørgere.

Vi som har levd en stung, husker Carl I. Hagens mange valgkampsaker fra tilbake i tid. Før ett kommunevalg var det alle enslige forsørgere som var valgkampsak. Det slo ikke så godt an. Nå har frp funnet en annen gruppe, nemlig invandrere og der har de truffet "blink" med å sanke velgere. Men frp hadde også en annen stor sak de gikkmtil valg på, nemlig å fjerne bompenger. Hvordan gikk det? Og hvorfor er det nå slutt på bompengemotstandssnakket? Jo, de fleste ser at blir som med de enslige forsørgerne, noe de ikke klarer å utrydde. 

Jeg leste en gang noe om hvem som stemmer frp, uten at jeg klarer å finne tilbake saken. De som stemte frp var i all hovedsak menn med god økonomi og "klarer meg selv holdning", og pensjonister inkl. Uføretrygdede som lar seg blende av fint snakk uten å helt forstå hva snakkingen i praksis innebærer. Det siste har jeg bitt meg merke i, og hørt etter når Frp politikere snakker eller deltar i debatter. Da skjer ofte det samme som når president Trumph prater, samme argument blir gjentatt flere ganger men med ulik ordstilling. Særlig Helge Andre Njåstad og Terje Søviknes har denne evnen til å snakke seg rundt et tema, gjentatte ganger. De har og innlærte fraser de gjentar som ingen andre jeg hører har. Dette gjør og gjerne at de kan ha en karismatisk påvirkningmpå andre, slik som for eksempel vekkelsespredikanter på religiøse møter har. 

Anonymkode: 2a432...589

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan like gjerne bytte ut uføretrygdede med alene forsørgere.

Vi som har levd en stung, husker Carl I. Hagens mange valgkampsaker fra tilbake i tid. Før ett kommunevalg var det alle enslige forsørgere som var valgkampsak. Det slo ikke så godt an. Nå har frp funnet en annen gruppe, nemlig invandrere og der har de truffet "blink" med å sanke velgere. Men frp hadde også en annen stor sak de gikkmtil valg på, nemlig å fjerne bompenger. Hvordan gikk det? Og hvorfor er det nå slutt på bompengemotstandssnakket? Jo, de fleste ser at blir som med de enslige forsørgerne, noe de ikke klarer å utrydde. 

Jeg leste en gang noe om hvem som stemmer frp, uten at jeg klarer å finne tilbake saken. De som stemte frp var i all hovedsak menn med god økonomi og "klarer meg selv holdning", og pensjonister inkl. Uføretrygdede som lar seg blende av fint snakk uten å helt forstå hva snakkingen i praksis innebærer. Det siste har jeg bitt meg merke i, og hørt etter når Frp politikere snakker eller deltar i debatter. Da skjer ofte det samme som når president Trumph prater, samme argument blir gjentatt flere ganger men med ulik ordstilling. Særlig Helge Andre Njåstad og Terje Søviknes har denne evnen til å snakke seg rundt et tema, gjentatte ganger. De har og innlærte fraser de gjentar som ingen andre jeg hører har. Dette gjør og gjerne at de kan ha en karismatisk påvirkningmpå andre, slik som for eksempel vekkelsespredikanter på religiøse møter har. 

Anonymkode: 2a432...589

Du kan umulig ha hørt Støre snakke, om du mener Frp-politikere snakker mer rundt grøten enn andre politikere.

Anonymkode: f0a7e...64c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan umulig ha hørt Støre snakke, om du mener Frp-politikere snakker mer rundt grøten enn andre politikere.

Anonymkode: f0a7e...64c

Jeg har hørt Støre, Solberg, Skei Grande, Jensen, og alle de andre partilederne i debatter. Hva og hvordan hver enkelt snakker når de forholder seg til et dokument, skrevet av taleskriverne deres, er mindre interessant enn når de slv må formulere seg i debatter. Og det er sistnevnte jeg uttaler meg om i innlegget over. 

Anonymkode: 2a432...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ikke forstår sitt eget beste.. 

Anonymkode: 690f9...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg bonde og naturlig nok ikke så fan av FrP, SP er mer partiet for meg. 

Uansett, har gitt opp uføre som stemmer FrP.  Snakket med en slik person tidligere som klagde over at bøndene kun snylter på staten.  Jeg har all respekt for personer som er uføre, men det er helt sykt hvordan enkelte av dem kan være så ureflekterte. Her sitter jeg og jobber for at han skal få trygg mat på bordet selv om han er for syk til å jobbe også stempler han meg som en snylter?

 

Anonymkode: 7fd8b...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange grunner om det finnes en slik sammenheng, men en kan jo være at disse ser at høy innvandring gjerne vil gå kraftig ut over velferdstilbudet, og dermed dem selv? Vi har tilsvarende motsetninger når det gjelder kvinners stemmer til partier på venstresiden, der de på den ene siden er for innvandring som kan komme til å ramme kvinner betydelig hardere, samtidig som disse partiene også er for mer velferdsgoder som kvinner tross alt er mest avhengige av. 

Poenget er at du nok vil finne tilsvarende motsetninger ved enhver velgergruppe, og få er enige i eller tjener på alt et parti står for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...