Gå til innhold

Aldersgrense IVF i det offentlige? Ventetid Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lest at aldersgrensen for å få IVF i det offentlige er 38 år. Vil det si at man må ha gjennomført alle forsøk før man blir 39 eller holder det at man er "godtatt" for IVF og "inne i systemet" før man blir 39? Har de en "hurtigkø" for de som nærmer seg aldersgrensen eller at de som nærmer seg grensen får tettere forsøk enn de med bedre tid eller havner alle i samme kø? 

Hvor lang ventetid er det for IVF i Oslo? 

Er det andre steder (offentlig) nært Oslo som tilbyr IVF?

Anonymkode: b805a...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan det er med aldersgrensen kan jeg dessverre ikke svare på.

Når det gjelder ventetid kommer det an på flere faktorer. Vi har ventet ca 9 mnd fra vi var hos gynekolog andre gang. Først måtte vi jo gjennom en hel rekke tester. Deretter ble søknad sendt. Godkjenning av søknad kom et par uker etter dette, deretter er det 9-12 ukers ventetid før man får komme inn til utredning på Riksen. Vi hadde 6 ukers ventetid pga prioritet fordi samboer har et spesielt syndrom som gjør ham steril (det virker som de prioriterer utifra en rekke kriterier, ja).

Vi var inne på sykehuset i mai og har blitt godkjente for offentlig IVF med donorsæd. For vår del er ventetiden fra vi ble godkjente ca 1 år. Dette pga mangel på donorsæd, det tar ca 9 mnd. Deretter må jo jeg gå gjennom et regime på ca 3 mnd før innsett osv. 

Så forbered deg på at det kan ta en del tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra hva du skriver, får jeg det til å bli at ventetiden er i underkant av to år fra henvisning blir sendt fra legen til man kommer i gang med forsøk? Det var noe slikt jeg fryktet, da rekker jeg det ikke før jeg fyller 39. :-( 

Er det andre steder med kortere ventetid?

Anonymkode: b805a...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går privat så er det ikke ventetid. Du kan sjekke på fritt sykehusvalg og på de ulike klinikkenes nettsider hvor lang ventetid de har. 

Anonymkode: 36455...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du går privat så er det ikke ventetid. Du kan sjekke på fritt sykehusvalg og på de ulike klinikkenes nettsider hvor lang ventetid de har. 

Anonymkode: 36455...9bd

Jeg går allerede privat, ellers takk for tips. Har kjøpt pakke med tre forsøk og fikk bekreftet idag at første forsøk var mislykket. Har dessverre ikke råd til flere forsøk privat enn disse tre. 

Skal sjekke fritt sykehusvalg.

Anonymkode: b805a...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...