Gå til innhold

Vekt og prøving


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med at de ble lettere gravid når de gikk ned i vekt? Vi har prøvd på nummer to i ett år nå, halvannet år siden jeg fjernet spiralen. Førstemann kom uten planlegging, og legen finner ingenting som tilsier at ikke vi skal klare å få en til på naturlig vis. Vi har sjekket svømmere og tatt blodprøver, og jeg har hatt GU med innvendig ultralyd. 

Så da tenker jeg på hva som var annerledes første gang, og bortsett fra alder (3 år siden) er det kun vekta og aktivitetsnivå som har endret seg. Jeg veier ca 60 nå, og får sjelden trent noe særlig. Når jeg ble gravid var jeg ca 52 kg og veldig aktiv. Kan denne forskjellen ha noe å si tror dere? Jeg er jo ikke overvektig, har normal bmi og er i grei nok form selv om jeg ikke er på gymmen like ofte lengre. Mannen er omtrent som han var for tre år siden, og vi har helt normale liv. Drikker ikke mye alkohol, kanskje en vinflaske på deling i løpet av helga. 

Noen som har noen tanker om dette?

Anonymkode: 6a61e...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor høy er du?

Selv veier jeg 68kg på 168 høy.

Anonymkode: 4e5f3...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette skal ikke ha noe som helst å si. Det er overvekt og undervekt som er ugunstig for fertilitet. Men du bør jo kanskje tenke litt kostholdet ditt når du er gått opp 8 kg etter å ha fått et barn da. Da er du ikke i kaloribalanse. Ikke at du trenger slanke deg, men du bør tilpasse kosthold sånn at du holder en stabil vekt og ikke bare går opp og opp. Det kan man ha uten trening og barn er aktive så de er i alle fall ingen unnskyldning for at man legger på seg.

Anonymkode: 39179...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 164 høy, så bmi'en er vel nokså midt på normalen nå, rundt 22-23. Bmi på 19 når jeg ble gravid, da var jeg på grensa til tynn. Jeg er jo ikke overvektig nå heller, men man begynner jo å se etter årsaker til at det ikke klaffer når man prøver så hardt..  

Nei, barn er ingen unnskyldning for å gå opp i vekt, men at hverdagen blir annerledes og at man ikke kan hoppe over måltider som man gjorde før er nok en faktor man ikke skal overse. 

Anonymkode: 6a61e...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bekymret meg noe for vekta di. Noen ganger tar ting bare litt lengre tid :) For meg høres det ut som at du lever et helt normalt og sunt liv.

Men bra at dere utreder, noen ganger trenger man litt hjelp. Lykke til!

Anonymkode: d0f6f...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være undervektig eller overvektig kan begge deler gjøre det vanskelig å bli gravid. 

Men det er bedre å være bittelitt over "normalvekt" enn å være under. Med mindre du er veldig lav, bør du absolutt ikke gå ned til 52 kg.. 

Å trene er bra for fruktbarheten, så lenge det ikke blir så mye at man klusser opp syklusen (been there, done that...). 

Anonymkode: 42a0e...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...