Gå til innhold

Hvordan føles økonomien for dere uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, LISJ skrev:

Føles heilt jevlig. E har etter å ha sjekka det utbetalt 268.000 men 246.000 går med til alt mulig mongo dyre greier. Får aldri nok til mat etc og klarer aldri forstå hvorfor jeg lever som en sykt fattig. Husleie og regninger og mat + klær hvis jeg har råd til det så er det alt sammen alt men så er det da betalt så er det 1775 kr igjen hver mnd.

vil dø. Omtrent da. Pga pengesituasjonen. Takler det overhodet ikke. Aldri har jeg penger. Aldri ever. Noensinne. I tillegg kan jeg ikke se og får ikke tak i brae briller til øynene da liksom. Og har blitt voldtatt 235 ganger. 

Du må se på hva du bruker penger på. Bo billigere, osv. Virker som om du lever over evne.

Anonymkode: d6cbb...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 500 kr i måneden i uføretrygd så har jeg en liten jobb  ved siden av så jeg har en inntekt på 24-25 000kr måneden. Føler økonomien er romslig da jeg ikke har noe gjeld/lån. Eier 2 leiligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
AnonymBruker skrev (På 24.6.2017 den 11.27):

Ja, uføretrygd utgjør 66% av gjennomsnittet av tre siste års inntekt. Spørsmålet er bare hva som regnes som inntekt og hva som regnes som honorar. Honorar regnes nemlig ikke med i inntektsgrunnlaget, og det viste seg at nesten all min lønn ikke formelt sett var inntekt, men derimot honorar. Dermed var mine 500 000,- pluss i året utbetalt, blitt til fattige 80-90 000,- i snitt. 

I tillegg er det sånn at det faktisk fint går an å ha fast stilling i for eksempel kommunen i årevis, eller å jobbe 300% stilling som vikar i lengre perioder, uten å få en krone fra KLP ved uførhet, fordi du har jobbet feil antall timer fordelt over feil antall måneder. Det er ikke alltid hvor mye du har jobbet som avgjør; det kan også være fordelinga utover året (årene).

Også kommer vi til forsikringsselskapene. Å ha forsikring gjennom arbeidsgiver som regner etter "arbeidsuførhetens varighet" og ikke sykdommens årsak, er ingen garanti. De bare sørger for å kjenne forsikringsforholdet ugyldig.

"Du er blitt ufør, sier du? Det er astma og kols som plager deg, ja. Ok, vi får se på saken så kommer vi tilbake til deg." 

Og så kommer det et brev.

"Vi  ser fra legejournalen din at det ved tre ulike tilfeller ble oppsøkt legevakt på dine vegne grunnet luftveisproblematikk før fylte 12 måneder og anser derfor at den sykdom som utløste uførheten din var tilstede allerede før forsikringsavtalens inngåelse. Vi anser derfor med henvisning til forsikringsvilkårenes xyz den inngåtte avtalen med vårt selskap som ugyldig."

Og plutselig veltet tre tilfeller av barnekrupp økonomien 42 år senere uten at man har hatt så mye som en bronkitt i mellomtida. Og pengene man har innbetalt alle disse årene? De er borte. 

Som sagt: det er mange som kan komme til å få seg et sjokk den dagen de eventuelt blir ufør. 

Anonymkode: 9f3b3...445

Hvis du har levert en helseattest og fått den godkjent, så kan de ikke komme senere og si noe annet.  Forbehold i forsikringen gjør de før de godkjenner den og ikke etterpå. 

Du burde kontakte en advokat. 

Jeg begynte i ny jobb og ble samtidig "vervet" til et nytt fagforbund med uføreforsikring, på det tidspunktet hadde de en slags kampanje der du kunne få det uten å levere helseattest. Da jeg noen år etter endte på aap så var det noen som ba meg melde det inn til forsikringen gjennom jobb, og jeg sa at det går ikke da jeg hadde plager fra tenårene. Men fordi de ikke hadde krav om helseattest og fordi jeg ikke ble syk før det hadde gått to år etter inngåelse så fikk jeg utbetalinger fra de. Så tror absolutt du skal sjekke ut det der.. 

Anonymkode: f863e...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvis du har levert en helseattest og fått den godkjent, så kan de ikke komme senere og si noe annet.  Forbehold i forsikringen gjør de før de godkjenner den og ikke etterpå. 

Du burde kontakte en advokat. 

Jeg begynte i ny jobb og ble samtidig "vervet" til et nytt fagforbund med uføreforsikring, på det tidspunktet hadde de en slags kampanje der du kunne få det uten å levere helseattest. Da jeg noen år etter endte på aap så var det noen som ba meg melde det inn til forsikringen gjennom jobb, og jeg sa at det går ikke da jeg hadde plager fra tenårene. Men fordi de ikke hadde krav om helseattest og fordi jeg ikke ble syk før det hadde gått to år etter inngåelse så fikk jeg utbetalinger fra de. Så tror absolutt du skal sjekke ut det der.. 

Anonymkode: f863e...c31

Innlegget du siterte er nesten fire år gammelt...

Anonymkode: d4fb1...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har max sats på AAP, som også vil bli videreført på uføretrygden når den innvilges.
Får også 5800 i uførepensjon fra SPK.
I tilegg har jeg en uføreforsikring som gir 16.000 pr mnd.

har mao ca 40.000 netto utbetalt pr mnd.

Anonymkode: 19aa2...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2017 den 14.23):

Har utbetalt 15 000, og er enslig mor til 2 barn. Nå går det greit, siden jeg får bostøtte, barnetrygd og bidrag. Men jeg gruer meg til barna blir 18 år, og de fortsatt bor hjemme, og jeg må forsørge de. For da forsvinner alle stønadene. Og hvordan skal jeg forsørge de da? Og den dagen de har flyttet ut, så må jeg nok flytte inn i en veldig liten leilighet, og være så økonomisk jeg kan. Og får liten mulighet til å hjelpe mine barn.

Anonymkode: 7ba54...0a9

Hva med å prøve å spare i fond hver måned? Hvis du sitter mef 15.000 kr så har du råd til å avse en liten slant. Sitter med mye mindre enn deg og sparer hver måned :)

Anonymkode: ed797...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...