Gå til innhold

Mindre bloggere som får mye sponset?


Pitofinaa

Anbefalte innlegg

En bekjent av meg blogger, men ligger ikke veldig høyt på blogglisten. På Instagram har hun mange følgere som også er småbarnsmødre og hun er ambassadør for en rekke barnemerker og butikker. Man ser lett at hun blir sponset med masse produkter, men det blir aldri skrevet. Produktene hun har mottatt har sikkert en samlet verdi på mellom 100 og 300 000 totalt, men ingenting er altså merket? 

Kan hun ikke forvente en skikkelig heftig skattesmell hvis hun ikke har alt på det rene? Eller blir ikke mindre bloggere sjekket på samme måte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De samme reglene gjelder vel for alle, men jeg vil tro at større bloggere blir oftere meldt inn til Forbrukerrådet enn de mindre, det er vel bare logisk. Dermed sjekkes de større bloggerne oftere. De mindre er ikke alltid så lett å finne heller. Tipper hun kan gå på en kraftig smell dersom noen melder det inn til Forbrukerrådet.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
På 22.6.2017 den 0.18, Pitofinaa skrev:

En bekjent av meg blogger, men ligger ikke veldig høyt på blogglisten. På Instagram har hun mange følgere som også er småbarnsmødre og hun er ambassadør for en rekke barnemerker og butikker. Man ser lett at hun blir sponset med masse produkter, men det blir aldri skrevet. Produktene hun har mottatt har sikkert en samlet verdi på mellom 100 og 300 000 totalt, men ingenting er altså merket? 

Kan hun ikke forvente en skikkelig heftig skattesmell hvis hun ikke har alt på det rene? Eller blir ikke mindre bloggere sjekket på samme måte?

Har hun ikke en liten #reklame hektet på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det er to ting hun kan bli straffet for. Det ene er manglende merking, altså brudd på markedsføringsloven. Hittil har meg bekjent ikke en eneste blogger blitt meldt til Markedsrådet som er de som kan gi bøter.

Det andre punktet er Skatteetaten. Det du får av varer skal betraktes som lønn og du må skatte av det. Her har flere bloggere fått straffeskatt. Så jeg tror jeg hadde vært mest bekymret for den delen, og jeg tror ikke de skiller mellom store og små bloggere. Alle er skattepliktige i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...