Gå til innhold

Når noen spør om å bytte flysete, hva svarer du da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Rosalie skrev:

Lyddempende øretelefoner. Så de måtte gjerne ga mast så mye de bare orket for min del, hadde ikke hørt dem. 😉

Flyselskapene lar barn reise alene fra de er 5 år, så da må også barn i førskolealder og oppover kunne sitte alene med foresatt et annet sted i flyet uten at det er noen krise. 

Desverre, stort sett de fleste lyddempene øretelefonene virker ikke på den måten. Som regel øker de plagen med sprekkeferdige nysgjerrigperer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er greit at du nektet hvis det er så viktig for deg, men teit å nekte bare av prinsipp hvis man reiser alene da. Det finnes vel alltids noen i nærheten som ikke har noe imot å bytte, gjør det alltid selv når jeg blir spurt. En 7-8 åring må jo ikke sitte rett ved siden av foreldre, men bør kanskje kunne se dem fra setet sitt, det må jo flyvertinnen klare få til uten å bruke tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
21 minutter siden, missLynch skrev:

Jeg hadde helt klart byttet sete slik at mor og barn fikk sitte sammen. Kan hende de hadde fått tak i billetter i siste liten og regnet med at noen ville flytte på seg slik at de fikk sitte sammen? 

Synes det er litt stusselig at en jente på 7-8 skal sitte alene i 4 timer jeg 😎

Det hadde jeg også gjort i en slik situasjon. Jeg har reist så mye med barn at jeg vet det ikke er så greit for dem å sitte alene på en så lang flytur. Mange unger er redde for å fly, de må ofte på do, de er sultne, tørste, og ikke minst er en fire timer lang flytur en evighet for små mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, missLynch skrev:

Barn er ulike. Noen synes det er superkult å sitte alene. Andre kan være engstelige, trenge hjelp med praktiske ting. 

Er folk så prinsippfaste og lite behjelpelige? Jøsses. 

Ja, særlig med slike igler, som synes det er helt greit å legge byrden på andre på etterhånd, istedenfor å sørge for sine ting på forhånd. Alle voksne kan planlegge. 

Anonymkode: 6ac5a...9c3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Druid skrev:

Desverre, stort sett de fleste lyddempene øretelefonene virker ikke på den måten. Som regel øker de plagen med sprekkeferdige nysgjerrigperer.

Jeg lar meg så lite affisere. Sitter jeg ved siden av fysisk urolige barn med eller uten foreldre i nærheten, gir jeg beskjed om at de skal sitte stille. Uansett fremkomstmiddel. Det pleier å hjelpe med irettesettelse fes en fremmed voksen dame. 

Men - jeg er også på servicesiden og hjelper de med å åpne juiceboksen, få plasten av smørbrødet, etc. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skikkelig flyskrekk så jeg hadde trengt mannen min ved min side. Det er mange nok på flyet som ikke har bestilt sete eller ikke har stort behov for å sitte sammen, så her hadde jeg vært egoistisk og tenkt at noen andre fikk flytte seg. Generelt er jeg en veldig snill person som gjerne "ofrer" meg selv for å hjelpe andre/gjøre det lettere for andre, men noen ganger må en være egoistisk også. :)

Anonymkode: 4c336...62f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På et fullt fly må det vel finnes noen andre å spørre enn et par som sitter sammen?

Anonymkode: 2f551...6fc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor bestiller jeg alltid på forhånd til meg selv og barna, og da sitter jeg sammen med mine små barn, så det er ikke snak om å bytte.

Men hvis jeg ville reise bare med voksne, og mor og barn ville ba meg for å bytte, så ville jeg gjorde det, men da ville jeg ha pengene mine tilbake (pengere for reservasjon av sete, mener jeg). Men jeg er så empatisk (til mor med små barn) bare siden jeg fikk mine egne barn :) Jeg er ikke overrasket at noen uten barn ikke vil bytte - og det var ikke vondt ment :)

Endret av evelynn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, C.Tramell skrev:

Det hadde jeg også gjort i en slik situasjon. Jeg har reist så mye med barn at jeg vet det ikke er så greit for dem å sitte alene på en så lang flytur. Mange unger er redde for å fly, de må ofte på do, de er sultne, tørste, og ikke minst er en fire timer lang flytur en evighet for små mennesker. 

Såpass gamle unger klarer vel å spise, gå på do og underholde seg selv når det trengs, uten konstant assistanse fra foreldre? Eneste jeg tenker er at de bør se og vite hvor mamma/pappa er hvis det skjer noe skummelt, ikke sitte i hver sin ende av flyet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg hadde aldri i verden giddet å betale for et spesifikt flysete. Jeg synes heller ikke at familier med barn under en viss alder skal føle seg tvunget til å betale, de burde automatisk få sete sammen uten ekstra kostnader. Så alt i alt mener jeg at den kabinansatte gjorde mest feil. Vedkommende burde ha tenkt gjennom saken litt bedre og ordnet det på en annen måte enn å sette kunder som hadde betalt ekstra, i en litt vanskelig situasjon. Personlig hadde jeg gerne flyttet meg. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk litt prinsippsak for meg. Ja, jeg ser at det er kjipt for mor og barn, men alt handler ikke om dem. Det er fryktelig frustrerende når foreldre automatisk forventer at de rundt skal innrette seg etter dem på grunn av stakkars Ole og Kari. Hadde det vært mor og et barn på 3-4-5 år, ja, da er det mulig jeg hadde sagt ja. Et barn på 7-8 år takler å sitte alene når mor ikke har giddet å reservere. Men sånn generelt? Da sier jeg nei. Heldigvis har jeg kun opplevd dette et par ganger. De fleste bestiller sete når de reiser med barn. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, missLynch skrev:

Barn er ulike. Noen synes det er superkult å sitte alene. Andre kan være engstelige, trenge hjelp med praktiske ting. 

Er folk så prinsippfaste og lite behjelpelige? Jøsses. 

Jeg synes ikke jeg er så lite behjelpelig. Jeg flytter meg jo gjerne hvis jeg reiser alene, har gjort det flere ganger. Men hvis man har betalt for å sitte sammen så vil man jo det. De kan heller spørre noen som reiser alene, det er vel som oftest noen. 

Som sagt, hvis det var KRISE med et lite barn og virket som en oppriktig forglemmelse så skal jeg ikke sette meg helt på bakbena. Høres ikke ut som noen av delene her, mest som mor ikke gadd å betale men synes andre skal flytte seg fordi de har lyst å sitte sammen.

Anonymkode: 8d6bb...55c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Ja, denne moren kunne sikkert ha tenkt på det. Men jeg synes dere som voksne, godt kunne forstå at et barn ikke kan sitte alene også.

Barn reiser alene med fly i den alderen der, så det burde ikke være noe problem. Om det var så viktig for moren hadde hun punget ut de ekstra kronene, og ikke belaget seg på good will fra andre.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så lenge flyselskapene ikke kompenserer og betaler tilbake for plassreservasjonen, så er jeg lite gira på å flytte meg hvis jeg har reservert sete. Jeg reserverer jo nettopp fordi det er viktig for meg å sitte med de jeg reiser sammen med eller for å få en spesifikk plassering! Det kan også andre gjøre, inkludert mødre med barn. 

Reiser jeg alene reserverer jeg aldri plass, med mindre det er 'pakkepris' med innsjekket bagasje og jeg likevel skal ha det. Da kan jeg gjerne bytte! 

Så er det nå stor forskjell da. På de som spør. Du har de selvrettferdige med nesa i sky som tar det for gitt at du skal flytte deg, også har du de ydmyke som beklager så mye, har dårlig samvittighet fordi de har rotet det til og tilbyr å spandere både kaffe og sjokolade på deg i løpet av flyturen. Sistnevnte tror jeg i de fleste tilfeller vil ha langt større sjanse for at noen sier ja til å bytte. 

 

Anonymkode: 7957d...6fe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at hvis det er seter der folk reiser alene så er det greit å sette seg der - altså to stykker som reiser alene. Håpløst å gå bort til et par. 

Jeg for min del vil gjerne sitte sammen med den jeg reiser med, da det har noe med at jeg er litt engstelig av meg og vil prate med vedkommende, og da å måtte bli splittet opp - da hadde jeg blitt regelrett sur og grinete og flyselskapet hadde fått en irritert mail. Det har skjedd én gang og da fikk jeg en skriftlig beklagelse samt oppgradering på retur. 

Anonymkode: bf734...2d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, kaninen skrev:

Barn reiser alene med fly i den alderen der, så det burde ikke være noe problem. Om det var så viktig for moren hadde hun punget ut de ekstra kronene, og ikke belaget seg på good will fra andre.

Alle barn kan ikke sitte alene, nei. Det er bullshit. Mange kan jo selvsagt det. Og joda, alle kan glemme når de bestiller. I hvert fall de fleste av oss som ikke er ufeilbarlige i enhver setting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler stort sett alltid for seteplass, så nei, jeg flytter meg ikke ved forespørsel. Hvis det er så viktig å sitte sammen forstår jeg ikke at man reserverer plass. Dette handler også litt om prinsipp for min del: hvorfor skal jeg betale, mens andre skal slippe? 

Mvh Yvonne :heiajente: 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg reiser med kjæresten min så planlegger vi å sitte sammen, se serier/filmer sammen og kose oss på turen. Så om en av oss flyttet oss så hadde enten jeg eller han fått en utrolig kjedelig tur. Og om vi har betalt ekstra for å sitte sammen så hadde det iallefall vært uaktuelt bytte sete for at andre ikke hadde planlagt bedre. For vi gjorde det engang, og det la en demper på reisen, så vi blir ikke å gjøre det flere ganger.

Men når jeg reiser alene så betaler jeg aldri for setet mitt, og da hadde det ikke vært noe problem å bytte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha sete ved enten nødutgang eller midtgang siden lårbeinene mine er lengre enn avstanden mellom standardsetene. Betaler selvfølgelig for dette og rikker meg ikke en cm om det betyr at jeg får en meget ubehagelig tur.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...