Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Bruker du ordet "neger"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Loki Laufeyson skrev:

Afrikaner eller mørkhudet. 

Men hvis de er født og oppvokst utenfor Afrika, så er de jo ikke afrikanere, og også asiatene og urbefolkningen i Nord-Amerika, Mellom-Amerika, Sør-Amerika og Australia er jo mørkhudede. Det er bare europeerne og deres etterkommere som er lyse i huden.

• Liker 4
Skrevet

Det kan oppfattes som rasistisk å kalle noen for neger ifølge språkrådet.Når det er sagt,syns jeg ikke det er så viktig egentlig hva hvite sier for noe,men det ironiske er jo at negere selv,NEI,NEI,NEI!!,Jeg mener svarte(fra afrika sub sahara) kaller hverandre for jævla neger,neger'n osv..Bare en spøk oss imellom sier de...Men hvite kan ikke få lov til å ta den samme spøken liksom.....Negroid kan kansje være mere passende ord å si.....

Har foresten noen hørt om Neger Andersen???:hoho::hoho: Han er født og oppvokst i Oslo.(Bare å google neger andersen det,og lese om han på vg)

• Liker 1
Skrevet

Nei det er blodharry så det holder jeg meg for god til.  Det er like lett å omtale en med  afrikansk opprinnelse som mørkhudet, ingen MÅ kalle noen neger for å bli forstått. 

• Liker 7
Skrevet

Bare å Google Neger Andersen de som vil:hoho::hoho:

Skrevet
19 minutter siden, Tyrk40 skrev:

Bare å Google Neger Andersen de som vil:hoho::hoho:

Hva er morsomt?  At moren gav han bort? At han bodde på uttallige forsterhjem som unge, at han er narkoman  eller at han har sittet mesteparten av livet i fengsel?

• Liker 5
Skrevet

Bruker ikke ordet neger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Silje Lien skrev:

Nei, jeg bruker bare ordet "person". Skulle jeg hatt behov for å nevne hudfarge, sier jeg "mørkhudet".

Men mørkhudet sier jo ingenting? Kan være pakistaner, inder eller rett og slett... ja, neger. 

Anonymkode: e58f5...51d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er neger?

Anonymkode: 083e2...b0a

Mørkhudet person med afrikansk opphav.

Bevares..

Anonymkode: 6bbaa...2ec

• Liker 2
Skrevet

Nei. Er vokst opp med at det er et negativt ladet ord så det er ikke et ord som føles naturlig for meg å bruke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Afrikaner eller mørkhudet. 

Sier du afrikaner om alle som er fra Afrika?

Anonymkode: e58f5...51d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvem som hører på. I noen tilfeller, sammen med nær familie e.l., kan jeg driste meg til å fortelle noe og bruke ordet "neger". Men det er svært sjelden, og aldri så fremmede hører det eller folk jeg ikke kjenner veldig godt. Passer på å ikke nevne det hvis det er fare for at hårsåre mennesker er tilstede og hører det. Vet at enkelte anser det for å være et skjellsord.

For meg er det ikke et skjellsord. Det er en beskrivelse på et menneske med opprinnelse i Afrika, eller av afrikanske aner.

Hvordan er det med ordet "mulatt"? Er det lov å si, eller er det også blitt et skjellsord? 

Anonymkode: ac90b...4b7

• Liker 3
Skrevet

Ja, er da ikke noe galt i det :)

• Liker 5
Skrevet

Nei, jeg bruker det aldri. Om jeg er nødt til å gi en beskrivelse av en mørkhudet person, bruker jeg ordet svart, mørk, brun, etc.

• Liker 3
Skrevet

Ja, det gjør jeg. 

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Nei. Mørk, afrikaner, evt "så svart at dersom du møtte han ei mørk natt ville du berre sett det kvite i augene".

😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, JackIost skrev:

Ja, er da ikke noe galt i det :)

Gjennom historien har mørkhudede - især fra Afrika - blitt påtvunget fremmedstyre (kolonitiden), påtvunget slaveri, pisket og kastrert - og alt i den begrunnelsen av at de var "negere", og dermed mindreverdige. Så jo, historisk sett har ordet en sterk negativ betydning.  

Anonymkode: 031b8...99f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sykkelkopp skrev:

Det er rasistisk å si at neger er et stygt ord. Neger kommer fra negro som betyr svart

Det er også rasistisk å si at å si noen er svart er rasistisk. Det er bare fargen.. Det er rasister som legger noe i det, at det liksom skal være noe galt i fargen deres så man ikke kan si det

Neger kommer ikke fra "negro," men fra det latinske ordet "niger." Det betyr ganske riktig svart. (negro er en forvanskning av det latinske ordet).

Neger er et deskriptivt ord, og inneholder ikke noe anstøtelig. Det er et ord jeg bruker jevnlig.

Anonymkode: e4eb4...1df

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Blant venner og slikt sier jeg neger. Prater jeg med noen ukjente og må nevne hudfarge sier jeg mørkhudet.

Anonymkode: 8be8f...435

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Testosteron skrev:

Men hvis de er født og oppvokst utenfor Afrika, så er de jo ikke afrikanere, og også asiatene og urbefolkningen i Nord-Amerika, Mellom-Amerika, Sør-Amerika og Australia er jo mørkhudede. Det er bare europeerne og deres etterkommere som er lyse i huden.

Så hvis en som har foreldre fra for eksempel Kina er født i USA, er han ikke lenger asiater da? Hvordan beskriver du vedkommende hvis du ikke skal bruke geografiske begreper?

Anonymkode: 8a566...879

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...