Gå til innhold

Steforeldre med på første skoledag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenk at en kvinne,velger å flytte sammen med en mann,selv om han har et barn med DEG. Hun vet at mye vil falle på henne. Hun skal være en del av familien og ditt barn.

Ja,begynn allerde i starten....skvis henne ute.Dagen er for mor og far? Nei,det er dagen for barnet. Tenk så flott for barnet å ha flere som bryr seg,som attpåtil vil bære med på skolen. Dette skal ikke biomor bestemme. 

Biomødre har ødelagt mangt et forhold. Forhold hvor barn skulle være uten bekymringer, men det er intriger som barn lider under.

Tidligere var det tema for skoleavslytning. Også en dag for far og mor

 Noen krever at mor og far skal være sammen 17 mai. Pga barnet.

Gi deg. Når passer det at stemor opptrer offentlig? Det rare er at far gir seg på dette. Hva frykter de fra biomor? De får da bare endelig bevis på at det var bra de gikk frahverandre.

Skyve folk i kulden, utelukke og fryse ut stemødre...hvilken oppdragelse har du fått? Vil du virkelig lære barnet ditt,at det er helt greit å utelukke personer,selv i nære relasjoner?

Anonymkode: 6ac2c...24c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det blir himla mange voksne og veldig trangt i klasserommet dersom alle steforeldre skal være med på 1. skoledag. Det er like greit å venne seg til først som sist at enkelte anledninger kun er for barnas foreldre (evt verger). Foreldresamtaler er viktigere for barnas oppvekst og skolegang enn 1. skoledag i lengden, og jeg vet knapt om noen skoler som tillater at steforeldre deltar i disse så lenge barnet har to foreldre.

Det er ikke plass til steforeldre på absolutt alle arenaer, 1. skoledag er en av dem. På mange skoler har man måttet sette en begrensning på to gjester per barn også på skoleavslutninger, da slike ting veldig ofte foregår enten klassevis i klasserommet eller samlet for flere trinn i aula eller liknende, og det rett og slett blir ukoselig trangt  om alle skal få ha med fritt antall gjester. Ja, man kan risikere at det ikke er fysisk plass til alle gjestene.

Anonymkode: 9b995...778

1. skoledag er barnas dag. Det er plass for alle som er glad i barnet og ønsker å være med. Det er ikke alle som har steforeldre og det er ikke steforeldre som ønsker å være med. DE som vil være med er hjertelig velkommen på skolen jeg jobber i.

Når det gjelder foreldresamtaler.. I begynnelsen av året fyller man ut skjema med info  om barnas foresatte(tel, mail osv). Ved siden av deres navn er plass til nåværende samboer/ektefelle. De som står oppført på denne listen regnes som omsorgspersoner for barnet. De blir oppringt hvis barnet skader seg, deltar på foreldresamtaler( hvis de ønsker det), er med på avslutninger, henter,leverer, kjører til tannlege, helsesøster. 

Tommel opp for engasjerte steforeldre !

 

Anonymkode: 79736...f49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig irriterende med alle disse dumme trådene om stemødre!

Jeg er både mor og stemor og ingen skal bestemme hva har jeg rett til og jeg skal ikke heller bestemme over andre. Ikke hvor skal jeg sitte, stå, hvor mye penger skal jeg gi i konfirmasjonen, bursdager osv. Og det hadde aldri falt meg å styre rund med stemoren til barnet mitt. Det er respektløst! Hun er stemor til mitt barn og den kvinnen har valgt FRIVILLIG å være en del av hans liv. Det er så fantastisk og fint og jeg har ikke lyst å nedgradere henne pga hun har ,,tatt,, plassen min.

Hva er det som feiler dere ? Hvis damen er ikke neurotisk, høylytt, bråkmaker så kan hun nok få lov å stå på siden og vinke eller gi klem til barnet! Hva er annerledes hvis hun ikke er til stede? At dere fremstår som lykkelig familie? Herregud alle vet at dere er skilt, barnet også. 

Og hvorfor spørre barnet? Barna kan vel ikke dirigere mennesker sånn som det passer de. Er det ikke bare å lage en positiv situasjon av hele greia og si til barnet,, vi kommer alle sammen pga vi er veldig glad i deg!,,

Jeg blir rørt og glad når jeg ser stemoren til min sønn heie på sidelinjen på fotballkampen. Tenk hvor heldig er han som har en bonus omsorgsperson som faktisk gidder å stå i pøsregnet på en lørdag. 

Og jeg er stemor selv. Har aldri opplevd noe negativt fra eks konen hans. Vi blander oss ikke opp i bagateller. Vi spør ikke barna heller om de har lyst eller ikke. Vi dukker opp og er der. 

Anonymkode: 79736...f49

Åh SÅ mange plusser fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unaturlig etter så kort tid. Her har min datters stemor vært i livet hennes fra hun var 1 år og det var hun selv som sa hun ville ha hun der. Er veldig takknemlig for at hun stiller opp for barnet mitt :) 

Anonymkode: 23589...fe7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de har bodd sammen i 1 mnd, så er vel det maks 2 uker med 50% samvær, evt mindre. Da synes jeg foreldrene kan ha den dagen sammen med barnet i fred. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unaturlig etter så kort tid. Her har min datters stemor vært i livet hennes fra hun var 1 år og det var hun selv som sa hun ville ha hun der. Er veldig takknemlig for at hun stiller opp for barnet mitt :) 

Anonymkode: 23589...fe7

Måtte hun vente i 5 år for å være med på noe ? :fnise:

Hvor lang er ,,prøvetid,, egentlig ? 1år, 3 år, 73 mnd ?:fnise:

Finnes det kanskje stemor-søknad som skal leveres og mor skal skrive under når prøveperioden er over:ac:

Hvor mange prikker er lov å få i prøveperioden ? :opplyser: Hvis man tabber seg ut må man begynne på nytt eller er det automatisk rødt kort:dany:

Er det mulig ?!:raven:

Anonymkode: 79736...f49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min x og hans samboer har vært sammen i snart 1 år, og samboere i 1 mnd. I August begynner yngstemann på skolen, og det er jo en selvfølge at mor og far følger på første skoledag. Men, jeg vil ikke ha hans samboer der. For meg faller det veldig unaturlig at ei som har kjendt barnet i under 6 mnd og som nylig har flyttet inn, skal være med på en så stor dag i min sønns liv. Hva tenker folk rundt dette?

Anonymkode: 18ead...700

Nei og atter nei. Punktum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte hun vente i 5 år for å være med på noe ? :fnise:

Hvor lang er ,,prøvetid,, egentlig ? 1år, 3 år, 73 mnd ?:fnise:

Finnes det kanskje stemor-søknad som skal leveres og mor skal skrive under når prøveperioden er over:ac:

Hvor mange prikker er lov å få i prøveperioden ? :opplyser: Hvis man tabber seg ut må man begynne på nytt eller er det automatisk rødt kort:dany:

Er det mulig ?!:raven:

Anonymkode: 79736...f49

Det handler da om styrken i relasjonen, som i alle andre relasjoner.

Du blir kanskje ikke invitert i bryllupet til en ny venn du har kjent i en måned, sjøl om dere liker hverandre godt og ser for dere at dere vil forbli venner. Et år senere hadde du kanskje vært en selvfølgelig gjest.

Man stiger jo i gradene, og blir en mer og mer naturlig del av livet til barnet (eller vennen, eller kollegaen eller svigermor) etterhvert som tida går. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør ungen rett ut. Ungen bestemmer det uten ytre påvirkninger tenker jeg. Handler ikke om dere voksne! 

Anonymkode: 85a4c...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg traff vist et ømt tema 🙈 Jeg har i ingenting i mot stemor, og syns det er kjempe at hun stiller opp ellers. Hun har vært med på avslutninger, graderinger og div ungene har/er med på. Er fult klar over at hun skal være i livet til barna lenge, og jeg prøver på ingen måte å motarbeide henne. Er heller omvendt. Jeg har invitert henne på kaffe/lunch, prøvd å føre en samtale med henne når vi begge er tilstede på noe barna er med på m.m.  Men hun vil ikkje, svarer kort, hilser ikke (med barna til stede), overser meg når vi er på samme sted i flere timer og har generelt en veldig nedsettende holdning til meg. 

Og som noen skrev, man stiger i gradene og blir en mer naturlig del av barnas liv etterhvert.

Jeg tenker at når du blir sammen med noen som har barn fra før  må man hvertfall prøve å være hyggelig mot den andre bioforeldren. Han/Hun er, som regel, en del av livet til ens stebarn om en vil eller ikke, og en person man må samarbeide med på et eller annet vis fra dag 1.

Anonymkode: 18ead...700

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ett bra forhold og begge nye samboere. Er veldig glad vi var enige om at dette var en dag for barnet sammen med sin mor og far. Vi snakket ikke om det, men jeg vet vi tenkte det samme. Jeg hadde ikke ønsket å delta på mine 3 stebarns første skole dag da det holder med to foreldre, og jeg har mange mange andre dager jeg kan stille opp på. Så lenge ikke barnas mor inviterer meg med så synes jeg det handler om respekt også å ikke møte på slike dager. 

Anonymkode: 7fb5c...c0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min x og hans samboer har vært sammen i snart 1 år, og samboere i 1 mnd. I August begynner yngstemann på skolen, og det er jo en selvfølge at mor og far følger på første skoledag. Men, jeg vil ikke ha hans samboer der. For meg faller det veldig unaturlig at ei som har kjendt barnet i under 6 mnd og som nylig har flyttet inn, skal være med på en så stor dag i min sønns liv. Hva tenker folk rundt dette?

Anonymkode: 18ead...700

Det er barnet som skal begynne på skolen du bør spørre og ikke folk på KG.

Anonymkode: 29efd...3ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig irriterende med alle disse dumme trådene om stemødre!

Jeg er både mor og stemor og ingen skal bestemme hva har jeg rett til og jeg skal ikke heller bestemme over andre. Ikke hvor skal jeg sitte, stå, hvor mye penger skal jeg gi i konfirmasjonen, bursdager osv. Og det hadde aldri falt meg å styre rund med stemoren til barnet mitt. Det er respektløst! Hun er stemor til mitt barn og den kvinnen har valgt FRIVILLIG å være en del av hans liv. Det er så fantastisk og fint og jeg har ikke lyst å nedgradere henne pga hun har ,,tatt,, plassen min.

Hva er det som feiler dere ? Hvis damen er ikke neurotisk, høylytt, bråkmaker så kan hun nok få lov å stå på siden og vinke eller gi klem til barnet! Hva er annerledes hvis hun ikke er til stede? At dere fremstår som lykkelig familie? Herregud alle vet at dere er skilt, barnet også. 

Og hvorfor spørre barnet? Barna kan vel ikke dirigere mennesker sånn som det passer de. Er det ikke bare å lage en positiv situasjon av hele greia og si til barnet,, vi kommer alle sammen pga vi er veldig glad i deg!,,

Jeg blir rørt og glad når jeg ser stemoren til min sønn heie på sidelinjen på fotballkampen. Tenk hvor heldig er han som har en bonus omsorgsperson som faktisk gidder å stå i pøsregnet på en lørdag. 

Og jeg er stemor selv. Har aldri opplevd noe negativt fra eks konen hans. Vi blander oss ikke opp i bagateller. Vi spør ikke barna heller om de har lyst eller ikke. Vi dukker opp og er der. 

Anonymkode: 79736...f49

Jeg er sååå enig, beste jeg har lest på lenge. Utrolig irriterende å lese om alle som hater stemødrene til barna sine fordi de er jo selvfølgelig heeelt udugelige. I 95 prosent av tilfellene er det en eiesyk, sjalu og misunnelig mor som står bak mener jeg. 

Har også vært med på første skoledag, foreldresamtaler, skoleavslutninger og fritidsaktiviteter med mine stebarn, bakt kaker og laget vaffelrøre og vært stolt som en hønemor over mine flotte stebarn. Har aldri hørt et vondt ord om dette og er like glad hvert år når jeg får julekort fra barnas mor hvor hun takker for at jeg er en stor ressurs for barna hennes og at hun er glad jeg stiller opp. 

Så stå på stemødre, gjør det som er rett for dere 😊❤️

 

Anonymkode: 16747...c7c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min x og hans samboer har vært sammen i snart 1 år, og samboere i 1 mnd. I August begynner yngstemann på skolen, og det er jo en selvfølge at mor og far følger på første skoledag. Men, jeg vil ikke ha hans samboer der. For meg faller det veldig unaturlig at ei som har kjendt barnet i under 6 mnd og som nylig har flyttet inn, skal være med på en så stor dag i min sønns liv. Hva tenker folk rundt dette?

Anonymkode: 18ead...700

Tenker at slike store dager uansett kun er for barnets mor, far og eventuelt øvrige slektninger :-)

Anonymkode: ad96b...def

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ett bra forhold og begge nye samboere. Er veldig glad vi var enige om at dette var en dag for barnet sammen med sin mor og far. Vi snakket ikke om det, men jeg vet vi tenkte det samme. Jeg hadde ikke ønsket å delta på mine 3 stebarns første skole dag da det holder med to foreldre, og jeg har mange mange andre dager jeg kan stille opp på. Så lenge ikke barnas mor inviterer meg med så synes jeg det handler om respekt også å ikke møte på slike dager. 

Anonymkode: 7fb5c...c0e

Helt enig! 

Hvis besteforeldre er veldig deltakende i barnas liv, skal de også møte opp første skoledag? Eller en tante? En veldig god venn?

Tror noen barn kan synes det er litt godt å se at mor og far er gode venner og stiller opp på slike merkedager sammen. Uansett hvordan man vrir og vender på det så har barnet bare en mor og en far.

Bonusforeldre kan vise at de bryr seg om barnet på 1000 andre måter. 

Og ja, jeg er selv i et forhold der min samboer er bonus for min eldste sønn. 

Var forresten på avslutning på barneskolen, høytidelig avslutning, forrige uke. Og der var det med bonusforeldre som knapt hadde vært i forhold med mor/far i en mnd. Og ingen skal få meg til å tro at de var med ene og alene for barnets skyld.

Der bare den ene forelderen har ny samboer, så kan barnet oppleve det som trist for den andre forelderen som kommer ensom, og da gjerne blir sittende alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at slike store dager uansett kun er for barnets mor, far og eventuelt øvrige slektninger :-)

Anonymkode: ad96b...def

Så "øvrige slektninger" er mer velkommen enn barnets familie? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener det ikke finnes noe fasitsvar på dette, det kommer helt an på steforelderens forhold til barnet. Hvis steforelderen behandler barnet dårlig og/eller barnet ikke kan fordra vedkommende, så skal han/hun selvfølgelig ikke være der. Da spiller det ingen rolle hvor mye de voksne anser seg som familie, det er barnet som er viktig denne dagen.

Og omvendt, har barnet og f.eks. stemor et godt forhold og begge ønsker at hun skal være der, så skal hun selvfølgelig det. Mors følelser i forhold til dette er mindre viktige.

Anonymkode: e45a8...108

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er stefar en stor del av hverdagen, deltar på foreldremøter, pptmøter, samarbeidsmøter, stiller opp på dugnad, forestillinger og avsluttninger så selvsagt får han da være med på 1 skoledag også, og jeg er glad far ser hvor stor glede barnet får av å ha stefar der også, og at det ikke er noe konkurranse. Jeg håper oppriktig at far finner seg noen som blir like glad i våre barn som stefaren er, og jeg kommer til å gjøre mitt ytterste til å inkludere dette fremtidige menneske i mine barns liv og med dette forhåpentligvis bidra til at de lettere aksepterer at personen også har en omsorgsrolle i deres liv, ihvertfall ikke motarbeidet det. BARNAS beste, ikke foreldrenes beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/17/2017 den 1.13, kisskissbangbang skrev:

Så "øvrige slektninger" er mer velkommen enn barnets familie? 

Slektninger(alle) er barnets familie :-)

Anonymkode: ad96b...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/17/2017 den 0.46, Ellam skrev:

Der bare den ene forelderen har ny samboer, så kan barnet oppleve det som trist for den andre forelderen som kommer ensom, og da gjerne blir sittende alene.

Jøss...har kun erfart at foreldre med delt bosted og 50/50 kommer sammen de to, til tilstelninger som har med barnet deres å gjøre.

 

Anonymkode: ad96b...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...